Ja, ja, God boosheid is rechtvaardig en puur en die van ons vaak egoistisch en gemeen

En het vreemde is dat mensen hier altijd opnieuw en opnieuw intrappen! Ik ben op het moment bezig uit nieuwsgierigheid het boek van Ouweneel "De God die is" door te lezen en kom daar deze passage tegen:
Ouweneel schreef:Xu Yongze, die lange tijd voorzitter is geweest van de leidersraad van de zo'n 60 miljoen leden tellende huisgemeentenbeweging in China, schreef onlangs: 'ik geloof dat God de atheïstische regering heeft toegestaan de oude structuur van de Chinese kerk [van vóór 1949] te vernielen, zodat Hij haar geheel volgens zijn voornemen kon herbouwen. Hij begon met weinig en heeft er veel van gemaakt! Het simpele feit dat de Chinese kerk gegroeid is en vandaag bestaat uit een menigte van tientallen miljoenen, is niet alleen een bewijs van het bestaan van God, maar ook van zijn onvergelijkelijke macht.'
Lees ik dit goed? Kan een
wetenschapper, een intelligent mens, echt zo'n gedrocht van een redenering neerzetten om zijn God aan de man te brengen? Ja, ik lees het goed, Ouweneel schrijft erachteraan: "Dat vind ik een indrukwekkend getuigenis."
Is het mogelijk dat bij hem niet meteen de gedachte opkwam dat het niet bepaald voor zijn God pleit dat het wel 1900 jaar duurde voordat Hij eindelijk wat interesse kreeg in Chinezen? Is het mogelijk dat iemand geen wenkbrouw ophaalt wanneer hij leest dat God kerk
vernielt? Hebben al die brave europeaanse en amerikaanse christenen in vroeger eeuwen hun geld voor de zending in China helemaal in de beerput zien gaan? Waarom moet God altijd opnieuw beginnen om er eindelijk wat 'volgens zijn voornemen' van te maken? Is het mogelijk dat een denkend persoon hier echt een conclusie over het bestaan van God verbindt? Kan een eerlijk mens het in dit verband echt hebben over "onvergelijkelijke macht"? Heeft men geen weet van de fenomenale verspreiding van het moslimgeloof in haar begineeuwen? Of de fenomenale verspreiding van de ontkerkelijking in het Europa van na de 60-er jaren? Of die fenomenale kracht van al die Chinezen die
niet voor het christendom kiezen?