Anti-kwakzalvers: 'Haal Uitgedokterd van buis'

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Brent schreef:Als ik weet dat een kwakzalver goed is in zijn/haar vak, laat ik me graag door hem/haar genezen.
Wanneer is een kwakzalver goed in zijn werk?
Als hij zijn kwakzalverij kan verkopen als werkende reguliere medische behandeling?!

Of als hij middels de wetenschappelijke methode kan aantonen dat zijn behandelingen werken?
Als hij dat kan is het geen kwakzalver meer.
Brent schreef:Ik ben nog nooit door een huisarts adekwaat geholpen als ik een medisch probleem had, ik had net zo goed thuis kunnen blijven.
En wat is daar volgens jou de oorzaak van?
Brent schreef:Dankzij een homeopaath ben ik in twee minuten van een ondragelijke (akuut dood willen zijn) migraineaanval afgeholpen.
Welke molecuul op 10 liter water heeft hij je toegediend?
Als migrainelijder ben ik zeer nieuwsgierig hier naar.
Of zou het bij mij vanwege een ingesleten sceptische houding t.o.v. kwakzalvers niet werken?

Placebo's lijken mij altijd het beste te werken bij de goedgelovigen van aard.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

Erik schreef: Welke molecuul op 10 liter water heeft hij je toegediend?
Als migrainelijder ben ik zeer nieuwsgierig hier naar.
Of zou het bij mij vanwege een ingesleten sceptische houding t.o.v. kwakzalvers niet werken?

Placebo's lijken mij altijd het beste te werken bij de goedgelovigen van aard.
Ik ben niet geinteresseerd in de obsessie van het willen weten hoe alles werkt. Als ik ziek ben wil ik me beter voelen. Zoals ik al zei was ik zelf skeptisch en had ik er geen vertrouwen in dat het zou gaan werken (met de pijnstillers heb ik die hoop nog wel, maar steeds tevergeefs).

De placebo's van de pijnstillers deden hun werk hier niet. Alleen heb ik geen behoefte om hier cynisch "grappig" te gaan zitten wezen. Van een zure betweterigheid ga je je alleen maar naar voelen. Misschien krijg jij daar wel je migraine van?
Schopenhauer schreef:Het betere bewustzijn binnen in mij voert mij naar een wereld waarin persoonlijkheid noch oorzakelijkheid, subject noch object bestaat.
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Ik heb in mijn omgeving recent iets opmerkelijks meegemaakt met betrekking tot alternatieve geneeskunde. Een goede vriendin had verkleefde eierstokken. Hierdoor bleef haar eisprong uit en werd zij niet ongesteld. Ze wil graag kinderen dus heeft een gynaecoloog bezocht en om advies gevraagd. Deze vertelde haar dat er niets aan te doen valt en ze helaas ermee zal moeten leven. Nu is ze naar een acupuncturist geweest die zei dat er via acupunctuur iets aan te doen valt. Ze is daar 1 keer onder behandeling geweest, en nu heeft ze een normale cyclus?!?! Heel vreemd, ze is nog niet zwanger dus of ze dat daadwerkelijk gaat worden is afwachten.
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Brent schreef:Ik ben niet geinteresseerd in de obsessie van het willen weten hoe alles werkt.
Als dat een obsessie voor je is dan is het duidelijk waar het probleem zit.

Ik persoonlijk heb daar geen enkele last van.
Door mijn nieuwsgierige aard wil graag weten hoe alles werkt, en belangrijk daarbij is dat ik mijzelf geen idiote dingen aanpraat of aan laat praten.

Kennis is een prachtig iets en iets willen weten is een doodnormale drijfveer om kennis tot je te nemen.
Brent schreef:Van een zure betweterigheid ga je je alleen maar naar voelen. Misschien krijg jij daar wel je migraine van?
De reguliere medicijnen werken bij mij anders dan bij jou wel.
Waar ik migraine van krijg is nog niet geheel duidelijk maar ik wel een aantal steekhoudende argumenten van de artsen te horen gekregen.
Kwakzalvers zijn m.i. 1 van de oorzaken van mijn migraine.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Brent schreef:. Dankzij een homeopaath ben ik in twee minuten van een ondragelijke (akuut dood willen zijn) migraineaanval afgeholpen. Sindsdien is mijn skeptische houding verstomd. Pijnstillers helpen in zo'n geval nooit bij mij en het duurt minstens 24 uur voordat de aanval echt helemaal weg is.
Ik denk dat je dan gevoelig bent voor placebo's waar het migraine aangaat. Dat pijnstillers in veel gevallen niet helpen is bekend en bepaalde vormen van hoofdpijn worden juist in stand gehouden door pijnstillers. Helaas gelden anecdotes niet als bewijs dat homeopathie toch zou werken. Er zijn mij geen onderzoeken bekend waaruit blijkt dat de werking van homeopathie dievan een placebo overtreft. Dus op zijn best placebo maar wel kwakzalverij :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Brent
Geregelde verschijning

Bericht door Brent »

doctorwho schreef:
Brent schreef:. Dankzij een homeopaath ben ik in twee minuten van een ondragelijke (akuut dood willen zijn) migraineaanval afgeholpen. Sindsdien is mijn skeptische houding verstomd. Pijnstillers helpen in zo'n geval nooit bij mij en het duurt minstens 24 uur voordat de aanval echt helemaal weg is.
Ik denk dat je dan gevoelig bent voor placebo's waar het migraine aangaat. Dat pijnstillers in veel gevallen niet helpen is bekend en bepaalde vormen van hoofdpijn worden juist in stand gehouden door pijnstillers. Helaas gelden anecdotes niet als bewijs dat homeopathie toch zou werken. Er zijn mij geen onderzoeken bekend waaruit blijkt dat de werking van homeopathie dievan een placebo overtreft. Dus op zijn best placebo maar wel kwakzalverij :wink:
Waarom werkten de pijnstillers dan nooit als placebo? Ik ben niet overtuigd, ik zie alleen maar zwakke verhalen, bij mij hielp homeopathie en sindsdien ben ik om. Ik zie hier meer geloof dan praktische zin. Niet echt vrijdenken dus.
Schopenhauer schreef:Het betere bewustzijn binnen in mij voert mij naar een wereld waarin persoonlijkheid noch oorzakelijkheid, subject noch object bestaat.
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

ff off topic, maar toch weer niet: Erik, heb je wel eens Sarixell geprobeerd? Mijn broertje heeft migraine, niets gaf verlichting. Nu gebruikt hij bij een aanval Sarixell en bij hem onderdrukt het zijn aanval volledig.
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ik heb het topic slechts gescanned, dus alvast sorry als ik iets dubbel zeg. Mensen hebben recht op zelfbeschikking, dus ook het recht om te geloven in/gebruik te maken van alternatieve geneeswijzen. Het enige waar ik nog niet over uit ben is of er al dan niet een waarschuwing gegeven moet worden in de zin van: het is prima als je gebruik van irisscopie maakt, maar deze behandelwijze is cotroversieel dus ga ook even langs je huisarts...
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Brent schreef:
doctorwho schreef:
Waarom werkten de pijnstillers dan nooit als placebo? Ik ben niet overtuigd, ik zie alleen maar zwakke verhalen, bij mij hielp homeopathie en sindsdien ben ik om. Ik zie hier meer geloof dan praktische zin. Niet echt vrijdenken dus.
En nu, kom op met je homeopathisch wondermiddel.
Wat heb jij van hem meegekregen om te slikken?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Brent schreef: Waarom werkten de pijnstillers dan nooit als placebo? Ik ben niet overtuigd, ik zie alleen maar zwakke verhalen, bij mij hielp homeopathie en sindsdien ben ik om. Ik zie hier meer geloof dan praktische zin. Niet echt vrijdenken dus.
Men hoeft niet altijd 'vrijdenken' erbij te halen als men het even niet met elkaar eens is, of men niet meteen klakkeloos aanneemt wat je zegt. Dat is gewoon flauw, en voegt niets toe.
En als een homeopathisch medicijn bij jou geholpen heeft, zeg dan gewoon welke homeopaat, of welk medicijn, dan kan men zelf de proef op de som nemen indien men dat wil.
Daarnaast hoeft men jou niet zomaar op je woord te geloven. Ik ben ook eens bij een homeopaat geweest en kreeg daar na allerlei 'metingen' iets voorgeschreven tegen mijn allergie. Ik heb er nog steeds last van en heb meerdere middelen geprobeerd. Is dit een hard bewijs dat homeopathie nooit werkt?. Eerlijk gezegd niet.
Het is logisch dat mensen in een discussie over dit onderwerp graag statistische en wetenschappelijke bewijzen willen zien. Anecdotische verhalen zijn daarbij leuk als aanvulling, maar meer niet.

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Devious schreef:
Brent schreef: Waarom werkten de pijnstillers dan nooit als placebo? Ik ben niet overtuigd, ik zie alleen maar zwakke verhalen, bij mij hielp homeopathie en sindsdien ben ik om. Ik zie hier meer geloof dan praktische zin. Niet echt vrijdenken dus.
Men hoeft niet altijd 'vrijdenken' erbij te halen als men het even niet met elkaar eens is, of men niet meteen klakkeloos aanneemt wat je zegt. Dat is gewoon flauw, en voegt niets toe.
En als een homeopathisch medicijn bij jou geholpen heeft, zeg dan gewoon welke homeopaat, of welk medicijn, dan kan men zelf de proef op de som nemen indien men dat wil.
Daarnaast hoeft men jou niet zomaar op je woord te geloven. Ik ben ook eens bij een homeopaat geweest en kreeg daar na allerlei 'metingen' iets voorgeschreven tegen mijn allergie. Ik heb er nog steeds last van en heb meerdere middelen geprobeerd. Is dit een hard bewijs dat homeopathie nooit werkt?. Eerlijk gezegd niet.
Het is logisch dat mensen in een discussie over dit onderwerp graag statistische en wetenschappelijke bewijzen willen zien. Anecdotische verhalen zijn daarbij leuk als aanvulling, maar meer niet.

Gegroet.
Wellicht aardig om de homeopathische middelen die niet bij je geholpen hebben te vermelden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Een migraine aanval die in twee minuten verdwenen is is bijzonder de duur is meestal tussen de 4 en 72 uren aldus de literatuur ( zie bijv artsennet.nl hierover). Dus mogelijk zat je aan het eind van de duur van de migraine op het moment dat je hier "schijnbaar"door homeopathie van afgeholpen werd. Nogmaals het is prettig dat het geholpen heeft maar geen reden om een kritische benadering dan maar geheel te laten varen.

En pijnstillers werken in veel gevallen ook als placebo. Maar bij pijstiillergebruik kan tevens een effect optreden wat sensitisatie wordt genoemd. In dit geval spelen pijnstillers een rol bij het in stand houden of verergeren van de klachten.

En om op je rectie terug te komen waar zie je geloof?
En welke zwakke verhalen bedoel je?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

cluny schreef: Wellicht aardig om de homeopathische middelen die niet bij je geholpen hebben te vermelden.
Dat is o.a. pollinosan. De andere weet ik niet precies. Op het etiket stond 'allergie', van het merk 'Bloem'. Deze laatste was voorgeschreven na al die obscure meetmethoden waar ik het over had.
Laatst gewijzigd door Devious op 05 mei 2008 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Prodigy schreef:Ik heb in mijn omgeving recent iets opmerkelijks meegemaakt met betrekking tot alternatieve geneeskunde. Een goede vriendin had verkleefde eierstokken. Hierdoor bleef haar eisprong uit en werd zij niet ongesteld. Ze wil graag kinderen dus heeft een gynaecoloog bezocht en om advies gevraagd. Deze vertelde haar dat er niets aan te doen valt en ze helaas ermee zal moeten leven. Nu is ze naar een acupuncturist geweest die zei dat er via acupunctuur iets aan te doen valt. Ze is daar 1 keer onder behandeling geweest, en nu heeft ze een normale cyclus?!?! Heel vreemd, ze is nog niet zwanger dus of ze dat daadwerkelijk gaat worden is afwachten.
Hey Prodigy, dat is wel mooi om te horen. Ik weet niet waarom acupunctuur onder kwakzalverij valt... Zelf ben ik nogal verdiept in oosterse vechtsport en heb ik ook een aantal keer stages kyusu-jitsu (drukpunttechniek) en qi-gong gevolgd waardoor ik een beetje (niet veel) inzicht heb wat betreft plekjes op je lichaam en het stimuleren daarvan kan doen (ook de geestelijke werking). Reflexologie is hier ook op gebasseerd. Heeft met zenuwbanen te maken, hoe het precies werkt weet ik niet want ik ken het onderliggende systeem niet, maar uit ervaring weet ik wel dat de productie van hormonen beinvloed kan worden door het stimuleren van bepaalde gebieden op het lichaam (niet doordenken, en anders is het een goede grap :lol:). Ik denk ook dat je goede vriendin geluk heeft gehad en een goede acupuncturist heeft gevonden. Kan best zijn dat een stofje wat eerst niet of te weinig of teveel werd aangemaakt door het stimuleren van een zenuwbaan is gebalanceerd.

Zelf ben ik ook naar een homeopaat geweest voor een huidaandoening, dat heeft niet geholpen! Ik ben hier overheen gegroeid. Een aantal jaar terug heb ik de man nog eens bezocht, daarna voelde ik me een tijd lang niet fijn... Sindsdien ga ik er niet meer heen. Medicijnen hebben altijd wel geholpen (helaas geen medicijn voor mijn huidaandoening, was meer richtinb brent in et algemeen). Voor thuisbehandeling van huidaandoeningen raad ik overigens mensen aan Balneum Hermal badolie te gebruiken. Dat heeft bij mij altijd wonderen vericht. :D
Laatst gewijzigd door Kevin op 05 mei 2008 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Brent schreef: Ik zie hier meer geloof dan praktische zin. Niet echt vrijdenken dus.
Ten eerste, je weet niet wat geloof inhoudt.
Ten tweede: Duizend meningen maken nog geen feit.
Plaats reactie