Komt in 2008 het einde?

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Marinus schreef:
XcsM schreef:
Devious schreef:En wanneer de grote bommen vallen, en de zeer weinige overlevenden uit de rokende en radioactieve puinhopen vandaan komen, zullen ze, voor ze sterven van de honger, de kanker, de fall-out of de cholera, beseffen dat er geen verlosser komt.
Zelfs dan nog niet.
klopt
Ik heb ook hetzelfde gevoel. We zitten hier met iets waar de boekreligie bij uitstek op inspeelt: het ziek zijn van de menselijke geest.
Eindtijdhysterie is het product van een door en door ongezonde geest. Een optelsom van tenminste vier zaken:
1) gedreven worden door negativiteit tav. het menselijk leven,
2) gebrek aan kennis, scholing en koel rationeel denken
3) óf leven in bangheid, grote ontvankelijkheid voor angstscenario's, óf juist een genieten van het lugubere, de ramp, het bloed, de straf, het oordeel, de vernietiging, de doem (wraakneming op het leven).
4) de obsessieve drang om goddelijke zekerheid te hebben wat betreft de wens van de gelovige: dat de realiteit van het leven precies het omgekeerde moge wezen van wat men in het leven ervaart.

Voor de profeet zelf is er nog de waan van het uitverkoren zijn door God, het uitsteken boven alle andere mensen, het als enige boven het gehele spektakel van het wereldgebeuren te staan. Het is een wanhoopsreactie van iemand die de realiteit van het leven geheel niet aan kan.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Overigens heeft iemand anders dit boek ooit hier op het forum al eens in een ander topic aangestipt en is daar toen even over gepraat. Weet iemand nog in welk topic dat was?

Wat me altijd weer opvalt bij fundamentalistische prediking is dat men een bijzonder slimme en slinkse aanpak heeft om de argeloze lezer in te pakken. Lees het volgende:
Godsdienst is de grootste boosdoener van allemaal als het op
liegen en bedriegen aankomt. U moet weten waarom! Want het is
precies om die reden dat deze aarde op het punt staat door een
lijdensweg te gaan die erger zal zijn dan ooit tevoren in de
geschiedenis.
Godsdienst heeft altijd al een verwoestende invloed gehad op
mensen van alle naties ter wereld. De leugenachtige religies van
deze wereld staan op het punt om wereldwijd met elkaar in
botsing te komen en dit conflict zal alle mensen op aarde
beïnvloeden. Waarom is dit zo? En hoe is dit mogelijk?
...
De waarheid is, dat godsdienst de grootste oorzaak
van leed en kwaad op deze wereld is. Dat is ook de reden
waarom de grootste botsing ooit, tussen de godsdiensten van deze
wereld, op handen is.
Hier wordt dus een kanjer van een waarheid aangedragen, maar in plaats van de gezonde conclusie te trekken - godsdiensten zijn een gesel voor de wereld waar we helemaal van af moeten zien te komen -, trekt zo'n profeet mensen nóg dieper in het moeras van de leugenachtige godsdienst, juist met de methode die die godsdiensten zo gevaarlijk en verderfelijk en tot boosdoener hebben gemaakt: met het aansmeren van de gedachte dat juist dít en enkel dít de enige ware boodschap van God is. Dit is zo triest dat ik er nooit woorden voor heb.
Born OK the first time
lightbulb
Forum fan

Bericht door lightbulb »

Het liegen en bedriegen is niet alleen in de gelovige kringen aanwezig.
Het heeft meer te maken met de natuur van sommige mensen waarvan genoeg nooit genoeg kan zijn. Er is een handvol mensen die probeert de macht in handen te krijgen. Of dit nu gebeurt door kardinaals, imams, sultans, koningen, industrielen, politici, maakt niet uit.
Of je verlost kan worden door te geloven is dezelfde leugen dan dat je beter naar de wc kan door vivit te eten. Beide heeft op een verre manier wel wat met de waarheid te maken, maar is inmiddels zo vergiftigd door andere belangen (commerciele, macht) dat het een cliche geworden is.

Wat nu de corparties doen, deze de kerken twee eeuwen geleden. Nu is de dollar de koning en wordt uit deze naam veel onrecht gedaan. Twee eeuwen geleden werd dit gedaan in de naam van Jesus. De organisaties verschillen, het doel is hetzelfde. Macht voor enkelen die onverzadigbaar zijn.

Als morgen alle volkeren overeenkomen dat alle gelovingen hun beloof opzeggen en dan proberen samen te leven, onstaan er binnen die groep weer altijd mensen die mannipuleren en de meute voor hun karretje willen spannen.
Het is gewoon de natuur van de mens.
Geloof is niet de wortel van het kwaad, het is alleen maar een symtoom waarin het kwaad tot uitdrukking komt.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kochimodo schreef:Op blz 15 (van Adobe) gaat het Jeruzalemsprookje verder:
En zij klommen naar de hemel op in een wolk, en hun vijanden aanschouwden hen." (Openbaring 11:11-12) Deze twee profeten van God worden ten aanschouwen van allen die toekijken uit de dood opgewekt en stijgen ten hemel op (binnen de atmosfeer van de aarde). Op ditzelfde tijdstip vindt er een massale opstanding van de 144.000 plaats, die ook ten hemel opstijgen, Jezus Christus tegemoet.
Interessante kosmologie houdt hij er op na. In jezus' tijd was de hemel gewoon achter de gaatjes van de sterren aan de vaste hemelkoepel. Nu schijnt de hemel ergens in de dampkring te zijn. Maar geen piloot heeft hem ooit gezien...
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

En toch had ik met dat soort teksten niet veel moeite om ze 'rationeel' te kneden.

Termen in visioenen en profetieen e.d. als het "opklimmen naar de hemel" waren in mijn interpretatie gewoon een "versimpelde uitleg" van iets wat bijna niet te beschrijven was.

In mijn visie begreep waarschijnlijk die profeet niet eens wat hij precies 'zag' of hoe hij iets moest beschrijven, zo redeneerde ik. De profeet moest het ook nog eens zien "over te brengen". Anders zou het allemaal erg verwarrend zijn voor het klootjesvolk om allemaal precies te vatten wat er bedoeld werd. Ik maakte het allemaal erg 'Hollywood' in mijn persoonlijke beleving, compleet met de 'special effects'.

De hemelvaart van Jezus zag ik compleet in StarTrek of in Matrix stijl wanneer er beschreven staat:in Handelingen 1:9:
En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. 10 En toen zij naar de hemel staarden, terwijl Hij henenvoer, zie, twee mannen in witte klederen stonden bij hen, 11 die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.
De vraag is alleen: Waarom deed ik dat precies? Deze truuk lukte mij namelijk niet met de ark van Noach of met Jona in de grote vis. Dat soort hersenspinsels die om logica schreeuwden, negeerde ik volkomen om "ooit eens" een andere keer op te lossen . Iets wat bijna alle gelovigen doen uit 'zelfbescherming' wanneer het geloof op de tocht staat. :roll:
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het probleem voor deze schrijver is dat volgens Openbaringen 21 eerst de tempel in Jeruzalem moet worden herbouwd. En op de plek van de tempel staat nu de Al-Aqsa moskee. Ben benieuwd of ze voor het einde van het jaar het voor elkaar krijgen de moskee te slopen en de tempel te bouwen...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

lanier schreef:Het probleem voor deze schrijver is dat volgens Openbaringen 21 eerst de tempel in Jeruzalem moet worden herbouwd. En op de plek van de tempel staat nu de Al-Aqsa moskee. Ben benieuwd of ze voor het einde van het jaar het voor elkaar krijgen de moskee te slopen en de tempel te bouwen...
En een tempel zag ik in haar niet, want de Here God, de Almachtige, is haar tempel, en het Lam. En de stad heeft de zon en de maan niet van node, dat die haar beschijnen, want de heerlijkheid Gods verlicht haar en haar lamp is het Lam.

Openbaring 21:22-23

Er is vlgs. Openbaring geen tempel in het nieuwe Jeruzalem. God en Jezus zijn de tempel! Dus de tempel is 'geestelijk'.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Sorry, ik zat even fout.

Volgens Ezechiël moet toch eerst de derde tempel worden gebouwd in Jeruzalem?
De Joden (en ook sommige christenen) zijn ervan overtuigd dat eerst deze tempel moet worden gebouwd voordat de eindtijd aanbreekt.

Wat zie ik over het hoofd?

PS: De tempel in Openbaringen 21 zou de vierde tempel moeten zijn en inderdaad is dit geen aardse tempel.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Yep, het gaat idd om de tempel in Ezechiel.

Ach, één aardbevingkje en weg is de Al Aqsa moskee. Peuleschil voor de Almachtige.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nou het lijkt me voor God een groot probleem om een aardbeving te veroorzaken in niet aardbevingsgevoelig gebied. Dat is namelijk nog nooit vertoond 8)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

En het lijkt me een nog groter probleem om binnen een half jaar een tempel compleet te herbouwen! Zeker met instemming van de moslims, yeah right...
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kitty schreef:Nou het lijkt me voor God een groot probleem om een aardbeving te veroorzaken in niet aardbevingsgevoelig gebied. Dat is namelijk nog nooit vertoond 8)
volgens dit kaartje is het aardbevingsrisico voor Jeruzalem net zo groot als Italie of Griekenland
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

collegavanerik schreef:
Kitty schreef:Nou het lijkt me voor God een groot probleem om een aardbeving te veroorzaken in niet aardbevingsgevoelig gebied. Dat is namelijk nog nooit vertoond 8)
volgens dit kaartje is het aardbevingsrisico voor Jeruzalem net zo groot als Italie of Griekenland
Dat opent dan weer perspectieven voor de 'hand van God'.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Zou voor de Heere God, de Almachtige, iets onmogelijk zijn?

Toen dreunde en beefde de aarde, de grondvesten van de hemel sidderden en daverden, omdat Hij in toorn ontbrand was.
2 Sam 22:8

Gij aarde, beef voor het aangezicht des HEREN, voor het aangezicht van de God Jakobs,
Psalm 114:7

Zie je wel? Peuleschil joh!
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Blijft het probleem met de moslims; hoe snel staan de moslims in Jeruzalem de heilige grond af aan de joden waarop de Rotskoepel en de Al-Aqsa moskee staat? En dan ook nog voor het einde van het jaar een complete tempel bouwen?
Dan heb je God niet nodig maar Superman :wink:
Plaats reactie