Explorer verklaard
Moderator: Moderators
- windsurfer
- Diehard
@eplorer, ik kan me voor een groot gedeelte in je laatst post vinden. Er zijn mensen op dit forum die zich vrijdenker noemen, maar enkel bezig zijn met het afzeiken van zaken die zijzelf niet zien zitten. Alsof dat vrijdenken is.
Ik ben het echter niet met je eens dat individualisme niet naar verbondenheid leidt. Integendeel, ik ben van mening dat enkel individualisme verbondenheid met de andere mens kan opleveren. Maar misschien komt deze opvatting van jou omdat je individualisme naast egoisme zet; mijns inziens twee totaal verschillende termen. Egoisme is vaak ten koste van een ander, individualisme duidt op vrijheid en respect voor jezelf en dus ook voor een ander omdat je eigen individualisme enkel mogelijk is als je het een ander ook gunt.
Ik ben het echter niet met je eens dat individualisme niet naar verbondenheid leidt. Integendeel, ik ben van mening dat enkel individualisme verbondenheid met de andere mens kan opleveren. Maar misschien komt deze opvatting van jou omdat je individualisme naast egoisme zet; mijns inziens twee totaal verschillende termen. Egoisme is vaak ten koste van een ander, individualisme duidt op vrijheid en respect voor jezelf en dus ook voor een ander omdat je eigen individualisme enkel mogelijk is als je het een ander ook gunt.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
- Socratoteles
- Diehard
Een beroemde uitspraak van Godfried Bomans:windsurfer schreef:Maar misschien komt deze opvatting van jou omdat je individualisme naast egoisme zet
"Het is mijn vaste overtuiging dat de echte egoïsten, dat wil zeggen, die zeldzamen die er ernstig naar streven zelf gelukkig te zijn, het meeste geluk voor anderen verspreiden."
- Socratoteles
- Diehard
De gedrevenheid is bij sommigen even groot, inderdaad. Maar hier wordt een en ander gegrond op argumenten en is men bereidt zijn mening bij te stellen als het bewijsmateriaal een andere richting op wijst. Dat heb ik bij evangelischen nog niet meegemaakt.Explorer schreef:Ik ben van mening dat hier eenzelfde stimulans gegeven wordt in het aanvaarden van het ongeloof, als evangelische gemeenten doen in het pushen tot geloof.
Christelijke collectiviteit komt tot stand door te hameren dat 'wij' (de gemeente) heel speciaal zijn; uitverkoren en rijp voor de hemel, en 'zij' (iedereen buiten de gemeente) er niet bijhoren, verblind zijn, over het algemeen beesten en bestemd voor eeuwige marteling. Nationale collectiviteit komt tot stand door te orakelen over de superioriteit van het Volk, het Ras, het Vaderland. Collectiviteit, dat is een sterk groepsgevoel. En groepsgevoelens worden sterker naarmate men een sterker onderscheid maakt tussen de mensen binnen de groep en de mensen buiten de groep. Wil je streven naar sterke collectiviteit? Begin dan met het zoeken van een basis voor verdeeldheid.We mogen streven naar een sterke vorm van collectiviteit, en dan bedoel ik wat anders dan elkaar vinden in een hobby, of [in het geval van ''vrijdenken''] elkaar sterken in het individualisme/egoisme.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Explorer schreef:...een 40 plusser die net een dynamische periode in het evangelische heeft afgesloten. Althans, daar ben ik mee bezig, en het valt niet mee om daar uit te komen, daar ben ik eerlijk in.
Ik zet hierboven even twee uitspraken van je naast elkaar. De tweede helpt je te begrijpen waarom het eerste voor je niet meevalt. Geleid wordt namelijk enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft.Explorer schreef:Daarnaast ben ik in zeer korte tijd tot de conclusie gekomen dat de mens een zekere geleiding nodig heeft.
Een uitspraak om lang over na te denken.Windsurfer schreef:Ik ben het echter niet met je eens dat individualisme niet naar verbondenheid leidt. Integendeel, ik ben van mening dat enkel individualisme verbondenheid met de andere mens kan opleveren.
Born OK the first time
Rereformed schreef:Geleid wordt namelijk enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft.
Bijna een oosterse wijsheid.
Bezwaar als ik deze aan mijn onderschrift toe voeg?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Nee, maar het is teveel eer. Het is namelijk enkel een variant op wat Nietzsche ooit al eens zei in zijn meesterwerk:Erik schreef:Rereformed schreef:Geleid wordt namelijk enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft.![]()
![]()
![]()
"Bevolen wordt eenieder die zichzelf niet kan gehoorzamen."
Born OK the first time
Variant of niet, het is verdiende eer.Rereformed schreef:Nee, maar het is teveel eer. Het is namelijk enkel een variant op wat Nietzsche ooit al eens zei in zijn meesterwerk:Erik schreef:Rereformed schreef:Geleid wordt namelijk enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft.![]()
![]()
![]()
"Bevolen wordt eenieder die zichzelf niet kan gehoorzamen."
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)