begrijp ik niet waarom je met een uitspraak komt:Philipse schreef: Verlichting is dan ook een geesteshouding. En deze houding staat diametraal tegenover de fundamentalistische levenshouding. Fundamentalistisch zijn namelijk stromingen die dogmatisch vasthouden aan een strikt geïnterpreteerde grondtekst, een geestelijke onderwerping daaraan en die kritiek en twijfel uitsluiten (van henzelf en anderen).
Voor mij is bovenstaande tekst van Philipse klinkklare taal en overtuigend.Theoloog schreef:Philipse overtuigt mij niet.
Maar wellicht is jouw eigenlijke bezwaar tegen Philipse iets wat je later wat meer naar voren brengt: dat hij je het gevoel geeft van elitisme, arrogantie.
Uiteraard is hiervan iets te bespeuren, maar ik zie niet in hoe zoiets vermeden kan worden. 'Verlichting' impliceert een bepaalde duisternis waarvan het bevrijdt, net zoals educatie zich boven een bepaalde onwetendheid stelt, en mooi zich boven lelijk verheven voelt.
Deze zaak is dus onvermijdelijk, en het enige wat men kan doen is dit toegeven en zich er voor hoeden dit niet de hoofdrol te laten spelen.
Dat is een ongelooflijke aanklacht aan het adres van Philipse die je niet hard kan maken, niemand zal die beschuldiging hard kunnen maken.sofistische begrippenspelletjes
Ach, wat houd ik toch van A.H.A. en haar moedige stellingnames.Haar posities lijken vast te staan: de islam is een kwaadaardig stelsel dat mensen onderdrukt, klaar. De 2.1 miljard moslims die in de sfeer van de islam leven en dat voor het grootste deel niet zo ervaren zijn de ogen nog niet open gegaan.
Gelukkig heeft ze mijn ogen er wel voor geopend. Ik ben er ook mee klaar.
Let op jouw gebruik van retoriek: je gebruikte daarnet het denigrerende 'sofistische begrippenspelletjes', en nu de frase 'genuanceerder beeld' waar ze niet toe in staat is; een manier van spreken om iemand tot een extremist te maken.Dat lijkt voor haar de enige mogelijke perceptie op de realiteit. Voor andere percepties, voor een genuanceerder beeld lijkt bij haar geen sprake, laat staan de mogelijkheid dat ze het onjuist ziet en dat de islam een positieve kracht zou kunnen zijn.
Het is eenvoudig niet waar dat een duidelijke stellingname gelijk staat aan niet genuanceerd te zijn.
Philipse bevestigt de genuanceerdheid van Hirsi Ali door op te merken dat zij juist in staat was tot de grootste ommezwaai in haar denken: van gelovige moslima tot atheïste. Haar stellingname is eenvoudig het resultaat van een grondige verdieping in het onderwerp.
Wat een slotzin! Deze zin is het ultieme meesterschap van goochelen met woorden en betekenissen! Er staat in de hele zin niets anders dan demagogie.Philipse goochelt in mijn beleving dus met woorden en betekenissen, en suggereert tevens een akelig elitisme van de verlichte uitverkorenen tegenover de dwaze, slaafse massa gelovigen.
Philipse goochelt helemaal niets en nooit. Hij behoort tot de meest heldere denkers die ik ooit onder ogen heb gehad.
Ik merk totaal niets op van 'akelig elitisme', noch van 'uitverkoren verlicht'.
Er is geen enkele sprake van 'de dwaze, slaafse mens' als denkbeeldige antipool.
Al dit op de spits drijven van deze zaak zit in je eigen hoofd.
De reden is duidelijk, althans, zo kom je op mij over: je sympatiseert met gelovigen omdat je het maar al te begrijpelijk vindt aan de religie gehoor te geven. Je leed vroeger als gelovige en ook nu nog aan 'de kilte van het oneindige Niets', en beziet deze zaak daarom niet objectief, maar liever in het voordeel van de religie omdat ze er een oplossing voor aanbood, en de wetenschap dat niet doet.