FonsV schreef:Hoe de rechter het maken van die film kan verbieden is mij een raadsel. Ik zie dat dus niet gebeuren. Maar… wie ben ik?
Dat is mij ook een raadsel.
Het lijkt me dat een filmmaker zelf wel uitmaakt wat ie maakt.
En als dat niet bevalt dan stapt men achteraf (!) maar naar de rechter.
Verder vind ik de roep om een film te verbieden al dermate bedroevend dat ik uit moet kijken dat ik niet weer ga strooien met termen als 'terug naar het Rifgebergte' enz.
Wat ik me wel afvraag is: zou Hirsi zelf er niet beter aan doen de mishandeling van de Moslima aan de kaak te stellen zonder de tekst van de Koran of het gedrag van Mohammed (in de ogen van de Moslims) te veroordelen?
Dat heb ik mij natuurlijk ook wel eens afgevraagd.
Er valt wat voor te zeggen maar ik kom toch aan met 'nee'.
In het kader van 'als je toch iets doet moet je het goed doen' is dit wel een succesvolle strategie.
Weet je wat het is Fons, als ik dan naar programma's kijk zoals Rondom 10 dan valt mij op (of dat klopt weet ik niet) dat ook de wat meer liberale moslims niet gecharmeerd zijn van La Hirsi noch van 'leuke' stukjes over de profeet.
Toneelstukken over de profeet deed men toch ook al zo moeilijk over?
De enigen die dat wel lijken te zijn staan zelf op de dodenlijst van De Hofneukersgroep of krijgen een "NSB-etiketje", zelfs die geweldige schrijver, Bouazza heet ie geloof ik.
Ik schrik daar van, en dan denk ik weer; zie je wel, zo staan we ervoor en dat moeten we helemaal niet hebben.
Zoals jij al zei, je hóeft niet alles te zeggen.
Ik vind het totaal oninteressant om het over de profeet te hebben, dat hele boek interesseert me niet, nog minder dan de bijbel (uit beide boeken kan men veel positiefs halen, dat zie ik om mij heen, maar het zijn gewoon mijn boeken niet, ik heb ze niet nodig om begrippen als goed en kwaad te hanteren).
Vanuit mijn referentiekader en gezien de feiten kan ik die Mohammed gewoon een pedo noemen, maar daar zal ik geen moslim op aankijken.
Andere tijden, ander waarden.
Ik vind echter dat ik dat wel mág zeggen.
Hebben anderen hier moeite mee is dat hun probleem, zo makkelijk is het.
En daar went men maar aan.
Maar nogmaals het lijkt er dus op dat moslims het Monty Python's Life of Brian-stadium nog niet bereikt hebben en daar gaat La Hirsi ze fijn bij helpen.