The Stateless Society van Dhr Molyneux

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

siger

Bericht door siger »

mg1 schreef: Wat ik me afvraag is in welke mate de invloed van een overheid deze situaties heeft veroorzaakt. [...] Zijn deze chaotische situaties onder andere gecreeerd door staatsbemoeienis of zelfs het falen van een staat?
Hoe kan je een samenleving met een overheid veranderen in een samenleving zonder overheid, tenzij door het falen van de overheid?

Welk alternatief had je voor New-Orleans in gedachten?

PS: ik denk dat het gebruik van "de staat" voor een demokratische overheid een beetje tendentieus is. Als jij en ik ons werk als demokratisch burger goed vervullen, zal de overheid een welbepaald gedeelte van de geldstroom beheren met een bepaald doel. Dat doel is niet de staat, maar de samenleving.
siger

Bericht door siger »

Nu uitvoerig is aangetoond dat onder een toestand van anarchie de gruwelijkste vormen van criminaliteit hoogtij vieren, en het anarcho-kapitalisme hierop geen antwoord heeft tenzij de verantwoordelijkheid van de overheid uit te breiden tot na haar verdwijning, of de vrije markt een nooit waargenomen zuiverende kracht toe te kennen, zou ik willen overstappen naar een nieuwe problematiek:

Hoe zou in een Stateless Society (type Molyneux) het probleem van Global Warming aangepakt worden?

Reakties zullen wsch. galspuwen op de overheid én ontkenningen van het probleem omvatten, maar de vraag is: wat gebeurt er onder een anarchie als Global Warming tóch zou optreden en er géén overheid zou zijn?
siger

Bericht door siger »

Geen antwoord is ook een antwoord....
siger

Bericht door siger »

siger schreef: Telkens ik tracht te vernemen of volgens anarcho-kapitalisme onder een toestand van anarchie gewelddaden kunnen vermeden of bestraft worden, krijg ik als antwoord dat de staat de grootste van alle misdadigers is.
Een van mijn vragen was hoe een anarcho-kapitalistische samenleving omgaat met bijvoorbeeld ouders die hun kinderen prostitueren (zoals recentelijk in Frankrijk en de USA werd opgespoord). Mijn reden om deze vraag te stellen was dat ik niet goed inzag hoe de bescherming van o.m. kinderen mogelijk is onder een regime van onbeperkte vrije markt. Uiteindelijk heb ik toch nog dit griezelig tekstje kunnen vinden:

"Een anarchist zou typisch niet naar een straf zoeken, maar aan preventie denken, en zich afvragen waarom ouders hun kinderen aan deze zaken onderwerpen. Zeer waarschijnlijk is het omdat ze economisch ingeperkt waren....Misschien leven ze in een arm land en heeft hun overheid kinderarbeid verboden. Misschien moeten ze te hoge belastingen betalen..." (http://freedomainradio.com/board/forums ... spx#141607)

Maw. de oplossing voor kinderprostitutie is
- kinderarbeid toestaan (maar geen prostitutie? Hoe verbieden zonder overheid?)
- en (verrassing!) belastingen afschaffen.

De rest komt dan wel vanzelf.
Laatst gewijzigd door siger op 31 okt 2008 22:45, 2 keer totaal gewijzigd.
siger

Bericht door siger »

Ik heb een hekel aan opnames, maar dit is Noam Chomsky.

http://www.youtube.com/watch?v=RxPUvQZ3rcQ
siger

Bericht door siger »

Ik stoot toevallig op deze links (Von Mises Institute), die de chaos in Somalie ophemelen als een anarcho-kapitalistisch paradijs...
http://mises.org/story/2066
http://mises.org/story/2701
Boeiende curiosa, maar ik zie nog niet direct chartervluchten vertrekken uit onze "criminele democratische staat". Somaliers zijn nota bene de grootste groep vluchtelingen die Europa trachten te bereiken.
siger

'You'll never see me again'

Bericht door siger »

In The Guardian van 15/11/08 verscheen een artikel van Kate Hilpern over de praktijken van Stefan Molyneux, dat nogal wat stof heeft doen opwaaien.
De essentie van het artikel is dat Molineux via zijn forum (Freedomain Radio, FDR),jongeren aanzet te breken met hun familie. Hen wordt verteld dat "onvrijwillige banden" moeten verbroken worden omdat ze "corrupt" zijn. De Guardian noemt FDR een online sekte.

Het artikel in het Engels:
http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/ ... defoo-cult
a.r.

Re: 'You'll never see me again'

Bericht door a.r. »

siger schreef:In The Guardian van 15/11/08 verscheen een artikel van Kate Hilpern over de praktijken van Stefan Molyneux, dat nogal wat stof heeft doen opwaaien.
De essentie van het artikel is dat Molineux via zijn forum (Freedomain Radio, FDR),jongeren aanzet te breken met hun familie. Hen wordt verteld dat "onvrijwillige banden" moeten verbroken worden omdat ze "corrupt" zijn. De Guardian noemt FDR een online sekte.

Ja prachtig....maar daar hebben alle religies een houtje van.....waarom is of vind jij Molineux erger of anders als andere(n)?

Van Dale: sek·te de; v(m) -s, -n geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen
Theoloog

Bericht door Theoloog »

a.r. schreef:
siger schreef:In The Guardian van 15/11/08 verscheen een artikel van Kate Hilpern over de praktijken van Stefan Molyneux, dat nogal wat stof heeft doen opwaaien.

Ja prachtig....maar daar hebben alle religies een houtje van.....waarom is of vind jij Molineux erger of anders als andere(n)?

Van Dale: sek·te de; v(m) -s, -n geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen
Wat je zegt. Hele volksstammen hervormden, gereformeerden, evangelischen, katholieken, joden, moslims, hindoes en boeddhisten verbreken immers het contact met hun familie.

Oeps! Dat doen ze dus niet.

Stefan Molyneux is als een David Koresh of een Jim Jones of een Sai Baba of een Jezus van Nazaret (als die bestaan heeft). Godsdiensten veroordelen vanwege het voorkomen van sekteleiders is zoiets als ideologieen veroordelen vanwege iemand als Stefan Molyneux.
siger

Bericht door siger »

Dit artikel is iets wat er nog eens bijkomt. Mijn essentiele bezwaar tegen Molyneux en andere extreem-libertairen is dat ze mensenrechten, vooruitgang en democratie ondergraven, en wel op een ogenblik dat deze verworvenheden al zwaar onder druk staan vanuit religieuze hoek.

Jezelf atheist (of rationalist) noemen en terzelfdertijd datgene aanvallen wat sinds de verlichting met veel moeite en offers is opgebouwd, en te weinig gewaardeerd wordt door wie er van mag genieten, vind ik dom en pervers.
a.r.

Bericht door a.r. »

Theoloog schreef:
a.r. schreef:

Wat je zegt. Hele volksstammen hervormden, gereformeerden, evangelischen, katholieken, joden, moslims, hindoes en boeddhisten verbreken immers het contact met hun familie.

Oeps! Dat doen ze dus niet.

Stefan Molyneux is als een David Koresh of een Jim Jones of een Sai Baba of een Jezus van Nazaret (als die bestaan heeft). Godsdiensten veroordelen vanwege het voorkomen van sekteleiders is zoiets als ideologieen veroordelen vanwege iemand als Stefan Molyneux.
Welnee, natuurlijk niet hebt gelijk! Je kunt als moslim rustig christen worden of als hindoe, katholiek of als gereformeerd, moslim! :wink:
dodo
Geregelde verschijning

Bericht door dodo »

Ben hier al een tijdje niet actief geweest, behalve wat lurken nu en dan...

Ik wou even in dit draadje reageren vanwege het artikel, niet om politieke ideeen te bespreken (is al voldoende gedaan, merk ik). Wat ik nu ga zeggen is ook alleen maar een persoonlijk gezichtspunt, dus niet om een discussie te starten.

Voor degenen die geinteresseerd zijn in het artikel en wat er gebeurd is met de jongeman waarover het gaat, ik meen dat je genoeg inzicht uit het artikel kan halen. De wisselende, gewelddadige stemmingen van zijn vader worden expliciet genoemd. In een podcast waar Molyneux met de jongeman spreekt, wordt meer over dit geweld verteld, huilend.

Ik weet zelf hoe hulpeloos ouderlijk geweld je kan doen voelen. Een luisterend oor, iemand die je serieus neemt kan een grote steun zijn en helpen voor jezelf op te komen. Wat ik me afvraag, is wie in dit geval de jongeman een grotere kwaad aandoet: één of andere filosofie podcaster in Canada die online een inlevend gesprek met hem heeft, of ouders die hem 18 jaar leed en verschrikking bezorgen.

Want als ouders voor dit misbruik niet kwalijk genomen worden, dan kun je nog minder een online podcaster/schrijver kwalijk nemen voor een gesprek of boek.

Het gesprek waarnaar ik refereer is podcast nr. 1037, vanaf 1:26:00, als iemand de kant van het slachtoffer wil horen. Persoonlijk vind ik het erg voor hem dat hij al deze ongewenste publiciteit krijgt, dat zijn persoonsgegevens openlijk genoemd worden.
siger

Bericht door siger »

@dodo

Uiteraard ken ik deze zaak niet, en feitelijk is het me daar ook niet om te doen. Wat me stoort is het globale pakket van absurditeiten en dogmas dat op Freedomain Radio wordt opgedist, en de manier waarop Molyneux misbruik maakt van jonge mensen in problemen die houvast zoeken in cyberspace, zeer te vergelijken met salafisme en god weet welke abberraties nog.

Zelfs voor een jong iemand die thuis in de problemen zit en beter af is zonder zijn familie, is molyneux alleen maar slecht nieuws. Het is misschien niet erg dat die jongen thuis weggegaan is (ik weet dat niet, ik wens hem het beste), wel is het erg dat hij in Stefaan Molyneux een goeroe heeft gevonden.
dodo
Geregelde verschijning

Bericht door dodo »

siger schreef:...misbruik maakt van jonge mensen in problemen die houvast zoeken in cyberspace...

..wel is het erg dat hij in Stefaan Molyneux een goeroe heeft gevonden.
Ik weet niet of Stefan misbruik maakt van jongeren, en op welke manier. Ook weet ik niet of de jongeman in kwestie Stefan tot zijn guru heeft uitgeroepen. Even alleen een technische opmerking: cyberspace geeft geen letterlijke houvast. Je kunt websites navigeren, wat je ermee doet is een eigen keuze.

Wat ik me afvraag is op wat voor manier je persoonlijk betrokken voelt bij de site van Stefan. Als je het een walgelijke en vreselijke plek vindt, dan hoef je het alleen maar te vermijden. Er zijn genoeg plaatsen op internet waar ik niet kom. Daar post ik ook niet over.

Maar als je het wel nodig vindt je hiermee bezig te houden, zou ik graag willen weten wat je doel is. En hoe je het zou willen bereiken.
siger

Bericht door siger »

dodo schreef: Wat ik me afvraag is op wat voor manier je persoonlijk betrokken voelt bij de site van Stefan. Als je het een walgelijke en vreselijke plek vindt, dan hoef je het alleen maar te vermijden. Er zijn genoeg plaatsen op internet waar ik niet kom. Daar post ik ook niet over.

Maar als je het wel nodig vindt je hiermee bezig te houden, zou ik graag willen weten wat je doel is. En hoe je het zou willen bereiken.
Je zou misschien de openingspost van deze topic kunnen lezen, enzoverder.

Ik voel me nergens persoonlijk bij betrokken. Ik maak me wel zorgen over denkrichtingen die onze democratie in gevaar brengen.

De open, moderne samenleving die we vandaag hebben opgebouwd en nog aan het opbouwen zijn is van onschatbare waarde als je ze even vergelijkt met het recente verleden en met het grootste deel van de wereld. De irrationaliteit en fantasy waarmee die wordt aangevallen lijkt me typisch voor cyberspace, of het nu van FDR of van salafi sites komt.

Hier hebben we het nu over anarcho-kapitalisme, wat ik even verderfelijk vind, in zijn onredelijkheid, verdraaiingen, emotionaliteit, beschuldigingen, als het grofste islamisme. Ze streven beide naar dezelfde historische ineenstorting van de open samenleving, zonder de gevolgen te begrijpen of er nog maar in geinteresseerd te zijn.

Kortom, Stefan Molyneux heeft het over mijn samenleving. En tot nader order mag ik daar nog steeds over meespreken.
Plaats reactie