Misschien moet je eens een goed gesprek met deze persoon aangaan. Het lukt bepaalde mensen om denkbeeldige metgezellen te verzinnen. Is er sprake van een fantasiecreativiteit. Je ziet het ook bij kinderen. Er bestaat een neiging om de "natuurlijke" wereld in te ruilen voor een fantasiewereld. Ze beleven hier vaak veel plezier in. Als dit ook voorkomt op volwassenleeftijd moet je je toch ernstig zorgen maken. Tenzij iemand zegt religieus te zijn, dan is het maatschappelijk geaccepteerd.spaas schreef: 2. Zo ja, wat zeg je als iemand beweert dat hij met eigen ogen kabouters heeft gezien in zijn achtertuin? Ik bedoel: is zintuiglijke waarneming genoeg? Zijn er meer criteria nodig om te kunnen zeggen dat we iets kennen/weten?
kennen en weten
Moderator: Moderators
Re: kennen en weten
- collegavanerik
- Superposter
Spaas, bedoel je mischien "wat is de waarde van godservaringen"
Heel eenvoudig die kunnen worden opgewekt, het is een soort epilepsie van het waarheidscentrum in je brein. Ja ik heb god vroeger ook "gekend". Maar ik "weet" nu dat dat een illusie was.
Heel eenvoudig die kunnen worden opgewekt, het is een soort epilepsie van het waarheidscentrum in je brein. Ja ik heb god vroeger ook "gekend". Maar ik "weet" nu dat dat een illusie was.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Stefan,
Heb je niet een gewone online bron waarin de kernpunten van kennistheorie staan die voor dit onderwerp onontbeerlijk zijn ?
Dan kan je misschien die als basis gebruiken om te laten zien waarin je daarvan afwijkt of een aan een bepaalde richting de voorkeur geeft.
Het hangt aan de muur en het tikt kunnen we toch wel overslaan ?
Dat is ook een gebaar van respect,
Roeland
Heb je niet een gewone online bron waarin de kernpunten van kennistheorie staan die voor dit onderwerp onontbeerlijk zijn ?
Dan kan je misschien die als basis gebruiken om te laten zien waarin je daarvan afwijkt of een aan een bepaalde richting de voorkeur geeft.
Het hangt aan de muur en het tikt kunnen we toch wel overslaan ?
Dat is ook een gebaar van respect,
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- Socratoteles
- Diehard
De vraagstelling van dit topic is nog steeds erg ruim. Als we het willen hebben over de kenbaarheid van entiteiten, dan is de eerste vraag die we ons dienen te stellen: wat bedoelen we precies met entiteiten en met bestaan? Is alles wat 'bestaat' een entiteit? Of alleen dat wat materieel bestaat? Bestaan getallen en ideeen? Op welk ontologisch niveau? En kunnen we die reduceren tot een ander niveau?
En vervolgens: wat bedoelen we met kenbaarheid? Wat kunnen we kennen van bijvoorbeeld een steen? Kunnen we een steen an sich kennen of is het woord 'steen' simpelweg een etiketje dat we plakken op een verzameling empirische waarnemingen? En als dat laatste het geval is, betekent dat dan dat een steen, die zich op een plek in het universum bevindt dat niet kan communiceren met ons deel van het universum, niet bestaat?
Dit kan een heel interessante discussie worden, of een warboel waarin alles door elkaar heen gaat lopen..
En vervolgens: wat bedoelen we met kenbaarheid? Wat kunnen we kennen van bijvoorbeeld een steen? Kunnen we een steen an sich kennen of is het woord 'steen' simpelweg een etiketje dat we plakken op een verzameling empirische waarnemingen? En als dat laatste het geval is, betekent dat dan dat een steen, die zich op een plek in het universum bevindt dat niet kan communiceren met ons deel van het universum, niet bestaat?
Dit kan een heel interessante discussie worden, of een warboel waarin alles door elkaar heen gaat lopen..
Dan blijft 'steen' een kenbaar iets, ook als het om een steen gaat die zich ergens in de ruimte bevindt, we kennen steen namelijk. Voor God ligt dat anders, er is geen God kenbaar en tastbaar (zoals een steen) in onze werkelijke waarneming, dus dan kun je je ook niets kenbaars voorstellen bij een God ergens in het universum. Zouden er Goden hier op aarde tastbaar zijn (zoals een steen) zouden we ook geen moeite hebben met ons voor te stellen dat er ergens in het universum nog meer Goden zouden bestaan. Maar helaas is er geen God bekend die wij met onze waarneming (zoals we een steen waarnemen) kunnen kennen.Socratoteles schreef:En als dat laatste het geval is, betekent dat dan dat een steen, die zich op een plek in het universum bevindt dat niet kan communiceren met ons deel van het universum, niet bestaat?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- Socratoteles
- Diehard
Het probleem van mijn vraag is, dat ik iets een 'steen' noemde dat helemaal geen steen is, indien 'steen' alleen verwijst naar een verzameling empirische gewaarwordingen. Mijn steen kan namelijk nooit empirisch worden waargenomen. Anders gezegd, als 'steen' niet meer betekent dan die empirische gewaarwordingen, kun je dan nog spreken over een steen als het object wat je daarnet nog 'steen' noemde, ergens terecht komt vanwaar je heel andere of zelfs helemaal geen empirische gewaarwordingen van het object ervaart? Ik stelde deze vragen om duidelijk te maken dat het nodig is om duidelijke categorieen te hanteren omdat we anders onvermijdelijk langs elkaar heen gaan praten.Kitty schreef:Dan blijft 'steen' een kenbaar iets, ook als het om een steen gaat die zich ergens in de ruimte bevindt, we kennen steen namelijk.Socratoteles schreef:En als dat laatste het geval is, betekent dat dan dat een steen, die zich op een plek in het universum bevindt dat niet kan communiceren met ons deel van het universum, niet bestaat?
Ik kan me voorstellen dat iemand zou kunnen beweren dat het woordje 'God' voor hem verwijst naar een verzameling religieuze ervaringen, precies zoals 'steen' verwijst naar een verzameling empirische ervaringen. Ga dan maar eens bewijzen dat 'God' niet bestaat onafhankelijk van het bewustzijn dat ervaart, en 'steen' wel.Voor God ligt dat anders, er is geen God kenbaar en tastbaar (zoals een steen) in onze werkelijke waarneming, dus dan kun je je ook niets kenbaars voorstellen bij een God ergens in het universum.
-
appelfflap
- Banned
ja. de term steen zegt op zich niets.Socratoteles schreef: Het probleem van mijn vraag is, dat ik iets een 'steen' noemde dat helemaal geen steen is, indien 'steen' alleen verwijst naar een verzameling empirische gewaarwordingen. Mijn steen kan namelijk nooit empirisch worden waargenomen. Anders gezegd, als 'steen' niet meer betekent dan die empirische gewaarwordingen, kun je dan nog spreken over een steen als het object wat je daarnet nog 'steen' noemde, ergens terecht komt vanwaar je heel andere of zelfs helemaal geen empirische gewaarwordingen van het object ervaart?
de mens heeft afgesproken dat een voorwerp aan een x-aantal criteria moet voldoen om steen genoemd te kunnen. .
op de moment dat je de term steen introduceert zullen alle deelnemers hier onmiddelijk terugkoppelen naar die criteria een steen kan bvb onmogelijk gebruikt worden om uit te drinken. of dat voorwerp zich nu op je tafel bevindt of op mars doet er niet toe.
of je het nu ziet staan of het zit momenteel in je vaatwasmachine is eveneens irrelevant.
dat kan omdat we opnieuw naar de criteria terugkoppelen.Ga dan maar eens bewijzen dat 'God' niet bestaat onafhankelijk van het bewustzijn dat ervaart, en 'steen' wel.
de term god zegt op zich niets.
de term christelijke god wel omdat de criteria vastliggen in bvb de bijbel.
op de moment dat een individu andere definities begint te hanteren moet je eerst weten waar hij over praat. dit vergeet men vaak.
dit is trouwens 1 vd grote conflitpunten tussen christenen en atheisten. atheisten gebruiken de definities die vastliggen en christenen zijn stevig beginnen sleutelen. de oorspronkelijke definitie is zeer verouderd en intern consistent. ook christenen begrijpen dit maar ipv de juiste conclusies te trekken herdefinieren ze gewoon.
op die manier praat je onvermijdelijk naast mekaar. iets wat je mooi ziet in dat andere topic van spaas. daar heeft spaas de term "lijden" gedeeltelijk geherdefinieerd om het in zijn godsdefinitie te kunnen plaatsen. een definitie die niet meer klopt met het algemeen gangbare en daaruit ontstaat een quasi onoverbrugbaar verschil en conflict.
- Socratoteles
- Diehard
Grappig. Ik probeer een filosofische opvatting te illustreren aan de hand van een steen, en binnen no time gaat het alweer over goden en het christendom.. Een variant op Godwin's law, zullen we maar zeggen. Wie weet er een leuke naam voor?
Het ligt er maar aan welke theologische tradities je 'christelijk' noemt. Als je alle vroege theologen slechts christelijk noemt als ze God op een bepaalde manier definieerden, dan moet je voor moderne theologen hetzelfde criterium aanhouden. Maar waarom veronderstel je dat men binnen een religie altijd dezelfde overtuigingen dient te hebben? Binnen een wetenschapsdiscipline is dat toch ook niet nodig? Integendeel, het wordt juist gezien als een groot voordeel dat de wetenschap een zekere mate van zelfcorrectie kent. Maargoed, dit is allemaal nogal off-topic.appelfflap schreef:atheisten gebruiken de definities die vastliggen en christenen zijn stevig beginnen sleutelen. de oorspronkelijke definitie is zeer verouderd en intern consistent. ook christenen begrijpen dit maar ipv de juiste conclusies te trekken herdefinieren ze gewoon.
Mischien dat je kunt beginnen met de zintuigen, kenbaar is dan ten eerste dat wat je met je zintuigen kunt waarnemen.
Een baby bouwt langzaam een wereldbeeld op via zijn zintuigen, door spraak krijg je interactie. Een wereldbeeld is daarom voornamelijk een spraak/taal aangelegenheid, dingen zijn te verifieren.
In de natuurkunde bijvoorbeeld ga je ook uit van praktische zaken en verifieer je zaken, ook maakt dat duidelijk dat zaken die je niet direkt met je zintuigen kunt waarnemen bijvoorbeeld frequenties die buiten zintuiglijke waarneming liggen je toch kunt verifieren door ze dmv ontwikkelde apparatuur (radar/microscoop enz enz) weer binnen de waarneming brengt, uiteraard dmv verifiering.
In feite ga je er van uit dat reele zaken te verifieren zijn, hier is ook wel een meer dan praktische reden voor, je kunt namelijk er van uit gaan dat wat invloed heeft op de wereld waarin we leven zoals gezegd invloed heeft, en indien iets invloed heeft heeft dit in een of andere vorm een verandering (invloed-verandering) tot gevolg die verandering is te kennen (los van de mogelijkheid of je hem direkt opmerkt).
Hierin is een model maakbaar waarin je kunt opnemen wat daar in thuis hoort.
Verder heeft het geen zin iets wat geen enkele invloed heeft en geen enkele interactie heeft met de bestaande wereld/universum hier in op te nemen zelfs al zou het bestaan, daar het vanzelfsprekend geen invloed heeft.
Wat betreft Gödel, het is waar dat een systeem naar zichzelf verwijst, maar in feite is dit niet echt een probleem, het geeft ergens wel aan dat wat onderdeel is van een systeem niets kan zeggen over iets buiten dit systeem.
Simpel kun je stellen 1+1=2 het zegt iets over een afspraak, je kunt de natuurlijke getallen zien als een afspraak echter wanneer je de getallen inbrengt in de wereld kun je je afvragen of er wel zoiets is als gehele gelijke getallen (kun je 500 appels in een gewicht uitdrukken, zonder te wegen?)
Het geeft slechts aan dat er niet te werken valt zonder statistiek waarbij word meegenomen dat alle resultaten in zo'n systeem zijn afgeleid en dus fouten kunnen bevatten, en ook dat is geen probleem zolang je er maar rekening mee houdt.
Maar je kunt dit inderdaad ook anders zien namelijk dat als je in een systeem niets kunt weten over iets buiten dit systeem dat je er dus niets over kunt zeggen. Wel nu dat hoeft ook niet, zo'n systeem kun je beschouwen als niet bestaand, tenzij er een vorm van interactie plaatsvind echter dan is het onderdeel van het systeem en interactie is te kennen cq aantoonbaar.
Door iets als ondefinieerbaar te maken (ondefinieerbaar niet te verifieren) maak je het in feite tegelijkertijd als zijnde niet bestaand, meer kun je er niet van maken dunkt me.
Een baby bouwt langzaam een wereldbeeld op via zijn zintuigen, door spraak krijg je interactie. Een wereldbeeld is daarom voornamelijk een spraak/taal aangelegenheid, dingen zijn te verifieren.
In de natuurkunde bijvoorbeeld ga je ook uit van praktische zaken en verifieer je zaken, ook maakt dat duidelijk dat zaken die je niet direkt met je zintuigen kunt waarnemen bijvoorbeeld frequenties die buiten zintuiglijke waarneming liggen je toch kunt verifieren door ze dmv ontwikkelde apparatuur (radar/microscoop enz enz) weer binnen de waarneming brengt, uiteraard dmv verifiering.
In feite ga je er van uit dat reele zaken te verifieren zijn, hier is ook wel een meer dan praktische reden voor, je kunt namelijk er van uit gaan dat wat invloed heeft op de wereld waarin we leven zoals gezegd invloed heeft, en indien iets invloed heeft heeft dit in een of andere vorm een verandering (invloed-verandering) tot gevolg die verandering is te kennen (los van de mogelijkheid of je hem direkt opmerkt).
Hierin is een model maakbaar waarin je kunt opnemen wat daar in thuis hoort.
Verder heeft het geen zin iets wat geen enkele invloed heeft en geen enkele interactie heeft met de bestaande wereld/universum hier in op te nemen zelfs al zou het bestaan, daar het vanzelfsprekend geen invloed heeft.
Wat betreft Gödel, het is waar dat een systeem naar zichzelf verwijst, maar in feite is dit niet echt een probleem, het geeft ergens wel aan dat wat onderdeel is van een systeem niets kan zeggen over iets buiten dit systeem.
Simpel kun je stellen 1+1=2 het zegt iets over een afspraak, je kunt de natuurlijke getallen zien als een afspraak echter wanneer je de getallen inbrengt in de wereld kun je je afvragen of er wel zoiets is als gehele gelijke getallen (kun je 500 appels in een gewicht uitdrukken, zonder te wegen?)
Het geeft slechts aan dat er niet te werken valt zonder statistiek waarbij word meegenomen dat alle resultaten in zo'n systeem zijn afgeleid en dus fouten kunnen bevatten, en ook dat is geen probleem zolang je er maar rekening mee houdt.
Maar je kunt dit inderdaad ook anders zien namelijk dat als je in een systeem niets kunt weten over iets buiten dit systeem dat je er dus niets over kunt zeggen. Wel nu dat hoeft ook niet, zo'n systeem kun je beschouwen als niet bestaand, tenzij er een vorm van interactie plaatsvind echter dan is het onderdeel van het systeem en interactie is te kennen cq aantoonbaar.
Door iets als ondefinieerbaar te maken (ondefinieerbaar niet te verifieren) maak je het in feite tegelijkertijd als zijnde niet bestaand, meer kun je er niet van maken dunkt me.
Re: kennen en weten
Alleen zintuiglijke waarneming is niet altijd genoeg. Je moet ook andere mogelijke verklaringen zoveel mogelijk kunnen uitsluiten. Als men kabouters, spoken, engelen of gnomen ziet, dan kan dat ook veroorzaakt worden door een storing in de hersenen, koorts of drugs. Ik ben er van overtuigd dat óók dweperij; een diepgekoesterde wens om iets bepaalds te geloven, halucinaties kan veroorzaken.spaas schreef: [wat zeg je als iemand beweert dat hij met eigen ogen kabouters heeft gezien in zijn achtertuin? Ik bedoel: is zintuiglijke waarneming genoeg? Zijn er meer criteria nodig om te kunnen zeggen dat we iets kennen/weten?
Een vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
appelfflap
- Banned
je hebt gelijk wat die law betreft socra
maar samengevat ontgaat je steenvoorbeeld me.
wil je met spraak de realiteit benoemen heb je labels en afspraken nodig. ga je die labels veranderen dan eindigt communicatie.
kan niet de bedoeling zijn en het filosofische probleem zie ik niet goed
maar samengevat ontgaat je steenvoorbeeld me.
wil je met spraak de realiteit benoemen heb je labels en afspraken nodig. ga je die labels veranderen dan eindigt communicatie.
kan niet de bedoeling zijn en het filosofische probleem zie ik niet goed
Laatst gewijzigd door appelfflap op 29 nov 2008 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zal ook wel een beetje aan de discussie liggen die hieraan vooraf is gegaan (over de 'hete hangijzers' binnen het christelijke geloof).Socratoteles schreef:Grappig. Ik probeer een filosofische opvatting te illustreren aan de hand van een steen, en binnen no time gaat het alweer over goden en het christendom..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- Socratoteles
- Diehard
Er is niet zozeer sprake van het veranderen van labels; de vraag is waar ze altijd al naar hebben verwezen. We gaan er vanuit dat onze zintuigelijke waarneming informatie geeft over de werkelijkheid om ons heen. Die informatie wordt in het brein op zo'n manier verwerkt dat we er iets van wijs kunnen worden: we doen kennis op. De vraag doemt dan op: 'in welke relatie staat deze kennis tot de werkelijkheid?' Bij het empirisch waarnemen van een object ondergaan we een aantal sensaties. Bij het waarnemen van een ander object ondergaan we een aantal andere sensaties. Als ik naar een tomaat kijk, dan zie ik vorm en kleur en grootte. Als er meer objecten zijn die die visuele sensaties opwekken, dan kan ik er naar toe lopen en het betasten of proeven. Om erachter te komen of we een tomaat op tafel hebben liggen, proberen we dus zoveel mogelijk zintuigelijke informatie over het object op te doen. Ondertussen kan ik natuurlijk niet uitsluiten dat iemand anders de kleur 'rood' op een heel andere manier ervaart dan ik. Maar zolang zijn ervaring van 'rood' maar uniek is voor het soort objecten dat ik ook 'rood' noem, kunnen we het erover eens zijn welke objecten rood zijn.appelfflap schreef:samengevat ontgaat je steenvoorbeeld me.
Nu kunnen we ons dan het volgende afvragen: als we een tomaat nu zouden ontdoen van alle empirische sensaties die we ermee associeren, wat blijft er dan over? Stel dat een tomaat niet langer bolvormig is, niet langer rood, niet langer een zekere grootte heeft, geen smaak meer heeft, geen geur, enzovoorts. Is het dan nog een tomaat? Nee, zouden we moeten zeggen volgens bovenstaand testje: met tomaat bedoelen we iets dat er zus en zo uitziet, op deze manier smaakt enzovoorts.
En als we het daar over eens zijn, kunnen we opmerken dat vorm en kleur en smaak wellicht helemaal wel geen eigenschappen zijn van een tomaat, maar van onszelf. Of, beter gezegd: zonder mensen die een tomaat zien en proeven, heeft een tomaat geen vorm, kleur of smaak. Welnu, dat geldt dus ook voor een tomaat die zich in een ander universum bevindt. En aangezien we hadden geconcludeerd dat een tomaat die van al zijn eigenschappen is beroofd geen tomaat meer is, zouden we kunnen zeggen dat een tomaat in een ander universum geen tomaat is. Hopelijk is deze aanvulling duidelijker. Een van de bekendste verdedigers van deze positie was George Berkeley, die het zelfs zover voerde dat hij stelde: 'bestaan is waargenomen worden'.
Het valt me wel eens vaker op. Ik noem het maar de 'God wins' law: er zal geen discussie worden gevoerd op FT, zonder dat Zijn Naam genoemd zal worden.Devious schreef:Dat zal ook wel een beetje aan de discussie liggen die hieraan vooraf is gegaan (over de 'hete hangijzers' binnen het christelijke geloof).
- collegavanerik
- Superposter
nog maar een kennisfilosofische term lanceren
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verstehen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verstehen
Verstehen
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Verstehen (verstaan of begrijpen) wordt in de filosofie over het algemeen gebruikt in oppositie met Erklären (verklaren).
De Duitse filosoof Wilhelm Dilthey (1833-1911) gebruikte deze tegenstelling om het verschil tussen natuurwetenschappen en geesteswetenschappen aan te geven. In de natuurwetenschappen moet de onderzoeker een fenomeen verklaren (bijv. hoe komt het dat een voorwerp dat je loslaat naar beneden valt? Verklaring: de zwaartekracht.). Bij geestenwetenschappen moet de onderzoeker zijn onderwerp begrijpen.
Binnen de sociale wetenschappen speelt verstehen een variabele rol. Vooral het kwalitatief onderzoek claimt met Verstehen bezig te zijn. Binnen het kwantitatief onderzoek speelt dit een minder belangrijke rol.
Het Verstehen wordt vaak in verband gebracht met de hermeneutiek van Heidegger.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.