Het valt me trouwens op dat ...............

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

DetectedDestiny schreef:Deze vraag is retorisch hé?
Yep!
Devious schreef:Op reli-forums bestaat geen vrijheid van meningsuiting. Vele zaken zijn taboe. Je moet altijd op je woorden letten.
100% waar helaas!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

epicurus schreef in een andere discussie:
hallo

heb deze site slechts enkele dagen geleden gevonden
en tot hiertoe slechts gelurkt

wat me echter opvalt is dat een aantal posters hier,die zichzelf als agnost en/of atheist zien,nog niet helemaal van hun religieuze achtergrond losgekomen zijn.

waarom discussies over religie en geschriften zoals bijbel,koran,thora en ander mythen en sagen?

als er geen god bestaat,is religie zinloos en de boeken erover in het beste geval van literair, ethmylogisch,sociologisch en/of archeologisch belang
Het blijft waarschijnlijk boeiend.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Ik heb ook weleens religieuzen gevraagd om hier te komen. Vooral omdat ik graag wat meer "tegenhang" zou willen zien hier. Levert denk ik betere discussies op. En dan leer ik tenminste ook weer wat.
Reactie? Vinden ze dan zonde van hun tijd na 1 blik erop te werpen. Dat vind ik wel jammer.
Overigens vind ik het ook jammer dat we Enigma inmiddels "kwijt" zijn. In de tijd dat zij is opgestapt ben ik er ook even uitgestapt. Toen voelden wij ons (mits ik ook namens haar kan spreken) erg aangevallen. We misten toen een beetje respect. Dat vond ik wel jammer.
Ik begin gewoon weer opnieuw en hoop dat ik me toch goed kan blijven voelen in het uiten van mijn mening, ondanks dat dit wellicht niet overeenkomt met de vrijdenkers.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Ruby schreef:We misten toen een beetje respect.
Grappig dat je dat zegt, ik heb een tijd op het EO-forum rondgepost en daar heb ik zeer weinig respect gezien voor het atheïsme en vooral zeer veel vooringenomenheid en een vreselijk superioriteitsgevoel onder gelovigen, wat me nog het meest deed denken aan het nazi-idee van de übermensch.

Vaak had ik het gevoel dat de gelovige posters dit niet eens in de gaten hadden of het in ieder geval negeerden.
Uiteindelijk eindigden discussies over het atheïsme of andere visies die niet met het christelijke beeld overeen kwamen steevast in "je zult uiteindelijk toch door god beoordeeld worden!", een soort van laatste poging om de ongelovige trachten de mond te snoeren en op te zadelen met een angstgevoel.
Een angstgevoel wat denk ik bij kinderen zijn uitwerking niet mist maar wat bij een atheïstische volwassene een belediging van zijn intelligentie is!
Het enige wat het geloof en de gelovigen bereiken is het bevestigen van het beeld van de arrogantie van het geloof, wat de meeste atheïsten hebben van religie.
Ruby schreef:Ik begin gewoon weer opnieuw en hoop dat ik me toch goed kan blijven voelen in het uiten van mijn mening, ondanks dat dit wellicht niet overeenkomt met de vrijdenkers.
Als je denkt dat het de bedoeling is dat je mening overeen dient te komen met die van vrijdenkers kun je niet meer mis zitten dan dat.
Er is niets welkomer dan het hebben van een EIGEN mening!
Hoe die mening tot stand is gekomen doet niet terzake, belangrijk is dat het jouw mening is, gebaseerd op jouw deductie.
Ook vrijdenkers zullen het niet altijd met elkaar eens zijn, maar dat is nu juist het mooie, zo blijft er een leerproces gaande.

Is het afhaken van religieuzen onder het mom van "geen respect" niet vaak een dekmantel om zich uit de discussie terug te trekken zonder gezichtsverlies nadat zij eigenlijk afgestraft zijn door pure eerlijke argumenten? Zeg eens eerlijk.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik moet denken aan "God bestaat niet", aflevering 6.

Zie ergens de tweede helft van het gesprek.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1011
pieps
Forum fan

Respect

Bericht door pieps »

Iemand die gelooft kan respect krijgen voor z'n "romantische prive twijfels" . Helaas zijn er weinigen die geloven , en struikel ik te vaak over lieden met een overtuiging . En daar kan ik dus helemaal niets mee . En ik denk dat dat voor meer mensen hier geldt .

groetjes Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ruby schreef: Toen voelden wij ons (mits ik ook namens haar kan spreken) erg aangevallen. We misten toen een beetje respect. Dat vond ik wel jammer.
Ik begin gewoon weer opnieuw en hoop dat ik me toch goed kan blijven voelen in het uiten van mijn mening, ondanks dat dit wellicht niet overeenkomt met de vrijdenkers.
Respect komt van twee kanten. Over de persoon die jij noemt waren de meningen indertijd duidelijk.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Erik schreef:
Grappig dat je dat zegt, ik heb een tijd op het EO-forum rondgepost en daar heb ik zeer weinig respect gezien voor het atheïsme en vooral zeer veel vooringenomenheid en een vreselijk superioriteitsgevoel onder gelovigen, wat me nog het meest deed denken aan het nazi-idee van de übermensch.

Vaak had ik het gevoel dat de gelovige posters dit niet eens in de gaten hadden of het in ieder geval negeerden.
Uiteindelijk eindigden discussies over het atheïsme of andere visies die niet met het christelijke beeld overeen kwamen steevast in "je zult uiteindelijk toch door god beoordeeld worden!", een soort van laatste poging om de ongelovige trachten de mond te snoeren en op te zadelen met een angstgevoel.
Ik vermeldde het al in een andere discussie. Deze zogenaamde gelovigen kun je vergelijken met honden die in eigen braaksel liggen en varkens die in het slijk wentelen. Het zijn geveinsden en stinken, gelukkig ruik je dat nog niet via een internetverbinding.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Stanhope schreef:gelukkig ruik je dat nog niet via een internetverbinding.
Voor de zekerheid zet ik toch maar een luchtverfrissertje naast mijn PC.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ruby schreef: Ik heb ook weleens religieuzen gevraagd om hier te komen. Vooral omdat ik graag wat meer "tegenhang" zou willen zien hier. Levert denk ik betere discussies op. En dan leer ik tenminste ook weer wat.
Die komen wel degelijk, maar ze komen in golven. We hebben tijdens jouw afwezigheid een aantal moslims gehad, een self-proclaimed messias (Harrie Christus), en een grote invasie van christenen, die hier komen met een tomeloze energie om aan de ongelovigen theologieles en zondvloedgeologie te doceren; helaas geven ze de moed vrij snel op. Ze houden het hooguit een paar maand vol, en écht niet omdat we hier zulke vreselijke onmensen zijn. Op de christelijke fora is het ook echt niet allemaal pais en vree, en dan heb ik het niet over de ongelijke regels die men opstelt voor ongelovigen en de hel en verdoemenis donderpreken, maar dan heb ik het over de verbale vechtpartijen en roddels tussen christenen onderling. Wat dat betreft kunnen ze echt wel wat hebben hoor. De reden waarom ze vertrekken is denk ik, omdat ze bang zijn dat we gelijk hebben dat hun God niet bestaat.
Overigens vind ik het ook jammer dat we Enigma inmiddels "kwijt" zijn. In de tijd dat zij is opgestapt ben ik er ook even uitgestapt. Toen voelden wij ons (mits ik ook namens haar kan spreken) erg aangevallen. We misten toen een beetje respect. Dat vond ik wel jammer.
Ik vind dit ook jammer. Enigma vind ik een interessant persoon, maar ik moet wel zeggen dat ze zich wel heel erg snel op de kast liet jagen, en dan was ze zelf ook niet altijd even respectvol. Ik kon wel goed met haar opschieten, als je maar de nodige tact gebruikt. Niet iedereen heeft een dikke huid en niet iedereen heeft evenveel tact, dat geld óók voor sommige ongelovigen. Wij (forumbeheer en moderatoren) hebben regels opgestelt, waar iedereen zich aan moet houden, maar vriendelijkheid en tact kun je niet afdwingen. Ik heb wel een bericht gemaakt, waarin ik me richt tot mijn mede-nontheïsten, met tips voor het discussieren met gelovigen http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =8021#8021 . Ik heb het idee dat dit mensen tóch enigzins geïnspireerd heeft; ik hoop het althans.
Mijn slogan is; wees hard op de inhoud, maar altijd zacht op de persoon.' Als mensen de discussie ontvluchten door de kracht van mijn inhoudelijke argumenten, dan heb ik daar vrede mee, maar als mensen zouden vluchten omdat ik me niet respectvol gedraag, dan zou dat toch erg zijn.
Wel moet gezegd worden; dit is geen forum voor watjes. Als men er niet tegen kan dat geliefde ideeën aan de tand worden gevoeld, weerlegd, ontkracht of genuanceerd, dan zal men zich hier nooit thuis kunnen voelen. Vandaar ook de quote van Thomas Henry Huxley, bovenaan het forum. Wie zich hardnekkig vastklemt aan vastgeroeste ideeën, aannames, dogma's etc,, zal nooit iets leren (en dit geldt ook voor iedereen).

Vriendelijke groet..
Laatst gewijzigd door Devious op 26 sep 2005 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Erik schreef:
Ruby schreef:We misten toen een beetje respect.
Zo heb ik ook eens op een christelijk forum gezeten. Ik was hoogst verbaasd over sommige reacties. Het forum werd zelfs gesloten om twee redenen: de eerste was dat hun site niet bedoeld was voor de onderwerpen die werden geopend (en dat was ik ook met hen eens, die site ging nl. over muziek en bands). Maar hun tweede reden was vanwege het respectloze gedrag. Ook dat was ik overigens met hen eens, maar ik was wel even in :shock: . Ik snap niet hoe mensen kunnen beweren dat liefde het grootste goed is en het vervolgens niet uitdragen. *zit hier nog altijd hoofdschuddend*
Sommigen zeggen dan ook: het is de duivel. En dus willen ze niet meer verder in discussie. :shock: :shock: Ik snap dat niet zo goed.
Devious schreef:We hebben tijdens jouw afwezigheid een aantal moslims gehad, een self-proclaimed messias (Harrie Christus), en een grote invasie van christenen, die hier komen met een tomeloze energie om aan de ongelovigen theologieles en zondvloedgeologie te doceren; helaas geven ze de moed vrij snel op. Ze houden het hooguit een paar maand vol, en écht niet omdat we hier zulke vreselijke onmensen zijn.
Shit... heb dus toch weer veel gemist. Ik denk dat ik nu wel langer blijf hangen hier, dus hopelijk mis ik de volgende golf niet. :wink:
En die roddels e.d. die je noemt. Ook dat kom ik tegen binnen de kerkgemeenten. Sommigen snappen het echt niet hè? Jezus is daar volgens mij heel duidelijk in, dus ik snap hun gedrag gewoon niet.
Devious schreef:De reden waarom ze vertrekken is denk ik, omdat ze bang zijn dat we gelijk hebben dat hun God niet bestaat.
Wat dat betreft heb ik als voordeel dat ik mijn God niet aan een boek ophnag waardoor ik daar nooit bang voor ben. Voor mij is God heel anders en daardoor wellicht voor mij makkelijker om te bediscussiëren.
Ik denk dat je het wellicht juist stelt met Enigma, maar uiteraard kan alleen zij daar over oordelen. Wel denk ik dat zij in ieder geval niet bang was dat zij zou moeten toegeven dat haar God niet bestaat.
Devious schreef:Ik heb wel een bericht gemaakt, waarin ik me richt tot mijn mede-nontheïsten, met tips voor het discussieren met gelovigen http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =8021#8021 . Ik heb het idee dat dit mensen tóch enigzins geïnspireerd heeft; ik hoop het althans.
Ik hoop het ook. Ik heb in ieder geval het idee dat het er wel wat tactvoller aan toe gaat dan toen, maar wellicht reageer ik ook anders. In ieder geval maakt het ook voor mij prettiger, want mijn huidje is ook niet zooo dik hoor. :wink:
Groeten van Ruby
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ruby schreef: Wat dat betreft heb ik als voordeel dat ik mijn God niet aan een boek ophnag waardoor ik daar nooit bang voor ben. Voor mij is God heel anders en daardoor wellicht voor mij makkelijker om te bediscussiëren.

Jouw geloof is niet bedreigend en onderdrukkend. Er zijn hier wel meer mensen die op één of andere manier toch in God geloven, en die hier al heel lang rondhangen. Het zijn de dogmatische aanhangers van geörganiseerde religies die snel wegvluchten, na hun leringen gepreekt te hebben hoor je zelden van ze weer, wat ik best jammer vind, maar daar kiezen ze zelf voor. Je kunt alleen maar iets leren als je je geliefde ideeën aan de toets der kritiek durft over te leveren. Helaas vinden de meeste mensen dit moeilijk (en dit geldt ook voor veel ongelovigen).
Ik denk dat je het wellicht juist stelt met Enigma, maar uiteraard kan alleen zij daar over oordelen. Wel denk ik dat zij in ieder geval niet bang was dat zij zou moeten toegeven dat haar God niet bestaat.
Nee, dat denk ik ook niet. Haar vertrek heeft een andere reden, en daar heeft ze zelf voor gekozen. Maar laten we daar maar niet verder op ingaan. Roddelen laten we over aan de fundieforums :wink:
Ik hoop het ook. Ik heb in ieder geval het idee dat het er wel wat tactvoller aan toe gaat dan toen, maar wellicht reageer ik ook anders. In ieder geval maakt het ook voor mij prettiger, want mijn huidje is ook niet zooo dik hoor. :wink:

Wij beschermen je wel hoor :wink:

Vriendelijke groet...
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Devious schreef:
Ruby schreef: Ik hoop het ook. Ik heb in ieder geval het idee dat het er wel wat tactvoller aan toe gaat dan toen, maar wellicht reageer ik ook anders. In ieder geval maakt het ook voor mij prettiger, want mijn huidje is ook niet zooo dik hoor. :wink:
Wij beschermen je wel hoor :wink:
8) heel fijn! :)
Groeten van Ruby
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Devious schreef: Die komen wel degelijk, maar ze komen in golven. We hebben tijdens jouw afwezigheid een aantal moslims gehad, een self-proclaimed messias (Harrie Christus), en een grote invasie van christenen, die hier komen met een tomeloze energie om aan de ongelovigen theologieles en zondvloedgeologie te doceren; helaas geven ze de moed vrij snel op. Ze houden het hooguit een paar maand vol, en écht niet omdat we hier zulke vreselijke onmensen zijn. Op de christelijke fora is het ook echt niet allemaal pais en vree, en dan heb ik het niet over de ongelijke regels die men opstelt voor ongelovigen en de hel en verdoemenis donderpreken, maar dan heb ik het over de verbale vechtpartijen en roddels tussen christenen onderling. Wat dat betreft kunnen ze echt wel wat hebben hoor. De reden waarom ze vertrekken is denk ik, omdat ze bang zijn dat we gelijk hebben dat hun God niet bestaat.
Deze missionarissen hebben denk ik een te hoog verwachtingspatroon. Ze doen het aardig op een christelijk forum. Worden een tikje overmoedig en dan komen ze met een bepaalde instelling hiernaar toe. En dan blijkt dat men personen tegenkomt die niet alleen de bijbel goed kennen maar ook de literatuur daar buiten. En ik kan me heel goed voorstellen dat velen zeer onprettige ervaringen oplopen die men niet snel zal vergeten.

De onbevangenheid t.a.v. hun godsbeeld loopt een grote deuk op. En vroeg of laat vertonen deze personen atheistische trekjes. Alleen het tempo waarin dit voltrekt duurt lang. Een beeld wat zich vormt gedurende een lange periode is nooit binnen enkele maanden verdwenen. Vaak duurt het jaren.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie