god

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

@cymric: Men wilt natuurlijk wel logische gronden waarin men het geloof in bevestigt ziet. En natuurlijk willen ze wel discussiëren. Als de argumenten niet altijd werken is dat niet zo'n punt, pas wanneer het geloof in gevaar komt, wil men vaak niet meer discussiëren.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Verschillende mensen zien "het goddelijke" op een verschillende manier, het is dus onzin om op zo'n generaliserende manier een "reden" aan te geven.

Ik kan zo een aantal religies opnoemen waarbij de redenaties die hier genoemd worden de plank volledig misslaan :)
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Kangaroo Jack

Re: god

Bericht door Kangaroo Jack »

Tja, geloof... :roll:

Naar mijn bescheiden mening moeten we hier een scheiding maken tussen de (vaak op schrift gestelde) ervaringen, en de conditionering die de duizenden jaren daarna heeft plaatsgevonden, en die eigenlijk bij elke stroming verschilt.

Op zich zie ik veel tekenen die duiden op een bepaalde entiteit in ons universum, echter, de hele verpersoonlijking hiervan (man met baard etc.), en alle dogma's die door zichzelf autoriteit toedichtende mede-baarden zijn opgeworpen lijken mij niet meer van deze tijd.

Mijn sympathie gaat dus meer naar de diverse substromen, zoals het soefisme, de kaballah, zen of de mystiek.

Welke religie dan ook, ik denk dat momenteel de nadruk op de veronderstelde negativiteit wordt gelegd, en dat is een structurele denkfout in onze geest. Uiteindelijk blijken alle heilige schriften over hetzelfde fenomeen te berichten..
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Kangeroo Jack schreef:Op zich zie ik veel tekenen die duiden op een bepaalde entiteit in ons universum
Zoals?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm »

Kangaroo Jack schreef:Tja, geloof... :roll:

Naar mijn bescheiden mening moeten we hier een scheiding maken tussen de (vaak op schrift gestelde) ervaringen, en de conditionering die de duizenden jaren daarna heeft plaatsgevonden, en die eigenlijk bij elke stroming verschilt.

Op zich zie ik veel tekenen die duiden op een bepaalde entiteit in ons universum, echter, de hele verpersoonlijking hiervan (man met baard etc.), en alle dogma's die door zichzelf autoriteit toedichtende mede-baarden zijn opgeworpen lijken mij niet meer van deze tijd.

Mijn sympathie gaat dus meer naar de diverse substromen, zoals het soefisme, de kaballah, zen of de mystiek.

Welke religie dan ook, ik denk dat momenteel de nadruk op de veronderstelde negativiteit wordt gelegd, en dat is een structurele denkfout in onze geest. Uiteindelijk blijken alle heilige schriften over hetzelfde fenomeen te berichten..
Zie mijn bijdrage op Frontaalnaakt.nl die geheel aan dit fenomeen is gewijd.
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/00001750.html
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
Plaats reactie