Hoe te discussiëren met gelovigen.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Met welke intentie discusiëer je met gelovigen.

Ik wil de gelovige laten nadenken over zijn/haar geloof of bepaalde aspecten daarvan, en/of in ieder geval tot genuanceerdere gedachten brengen.
25
68%
Anders, namelijk.................................................
12
32%

Totaal aantal stemmen: 37

onemangang
Forum fan

Credible

Bericht door onemangang »

Ik ben nogal actief op het christelijke jongerenforum credible.nl waar vaak goede discussies gehouden worden. Bovenstaande regels zijn inderdaad uitstekend toepasbaar. Ik zou daarin willen toevoegen dat, als je werkelijk de interesse van christenen wil wekken, je heel veel bijbelquotes moet aanhalen. En goede bron hiervoor is www.skepticsannotatedbible.com .

Heel veel christenen zijn eenvoudiger van hun geloof af te brengen dan je zou vermoeden. Kwestie van de onredelijkheid van religie aantonen aan de hand van sprekende voorbeelden als www.godhatesfags.com, een website van een baptistenkerk in kansas die aan de hand van de bijbel openlijk voor de doodstraf van alle homosexuelen is. En het enge is, ze kunnen deze steling nog hard maken aan de hand van de bijbel ook.

Een leuk voorbeeld hoe het kan lopen na een paar maandjes fel discussieren met christenen kan je hier lezen: http://forum.credible.nl/topic.php?id=4850 waarin een voormalig forum moderator van de christelijke jongerenwebsite credible zijn functie neerlegt omdat hij te veel is gaan twijfelen aan het christendom...
PietV.
Erelid

Re: Credible

Bericht door PietV. »

onemangang schreef:
Een leuk voorbeeld hoe het kan lopen na een paar maandjes fel discussieren met christenen kan je hier lezen: http://forum.credible.nl/topic.php?id=4850 waarin een voormalig forum moderator van de christelijke jongerenwebsite credible zijn functie neerlegt omdat hij te veel is gaan twijfelen aan het christendom...
Ik herinner me ook een ander voorbeeld van een moderator op credible. Die hetzelfde zei. Maar nadat iedereen zijn hart had uitgestort: blijmoedig vertelde dat het maar een grapje was. Dit klinkt iets serieuzer. Volgens mij was dat Danny (?).
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

veel bijbelquotes moet aanhalen
Ach ja ; dat bijbel ge-quot
't zal wel een typisch Nederlands / Germaans / amerikaans trekje zijn, eigen aan protestantse streken en culturen ? Mensen met andere achtergronden ( meer latijnse tendenzen , bijvoorbeeld ) zitten daar toch wat minder obsessioneel tegen aan kijken hoor( "het lijkt wel een manie goed genoeg voor ollanders , dat bijbelgedoe" hoor ik hier soms zeggen in mijn eigenste stad .... ) ___ om maar niet te spreken van japanners en chinezen ....

Mij interesseert niet alleen maar het protestantse christendom hoor ( en al helemaal niet de bekeringstoer --> wel de niet te om te turnen scheiding van kerk en staat ) ... Het gaat ( voor mij ) over AL die rare denk,patronen en verzinsels die men godsdiensten noemt , en die ik beschouw als allemaal potentieel gevaarlijke virussen___ op het huidige ogenblik in de geschiedenis ____ in de handen van hun aanhangers tuk op macht en wereldoverheersing .... Best mogelijk dat het ooit een overlevingsfunktie had , maar ik denk dat het in de huidige wereld een bepaald risico inhoud , dat onze overleving als soort zwaar zou kunnen belasten .... Tenslotte is de situatie in een wereld met over de 6 miljard mensen niet hetzelfde als een wereldbevolking ten tijde van Christus ....
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 26 mei 2005 18:44, 4 keer totaal gewijzigd.
onemangang
Forum fan

Re: Credible

Bericht door onemangang »

tjeerdo schreef: Ik herinner me ook een ander voorbeeld van een moderator op credible. Die hetzelfde zei. Maar nadat iedereen zijn hart had uitgestort: blijmoedig vertelde dat het maar een grapje was. Dit klinkt iets serieuzer. Volgens mij was dat Danny (?).
Nee, je doelt waarschijnlijk op een een-april grap van RobertF. Maar ja, even later gebeurt het in het echt met Tom. Een interessante ontwikkeling als je al zijn geplaatste berichten van vroeger leest en wat hij nu plaatst. Hij werd geleidelijk steeds cynischer over de bijbel. En terecht.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Hoe te discussiëren met gelovigen.

Bericht door Devious »

eef schreef:
Devious schreef: :!: Ook nog een opmerking aan de gelovigen op dit forum. Het kan op een bepaalde manier voor jezelf aanlokkelijk zijn om al je aandacht te focussen op die personen die hun stellingen met wat minder charme poneren. Voor jezelf zou dit bewust of onderbewust een reden kunnen zijn om hun argumenten minder serieus te nemen, terwijl ze misschien toch gelijk hebben. Nog erger is het wanneer rake opmerkingen en vragen van minder venijnige discussiepartners geen aandacht krijgen. Probeer hier goed op te letten.
geld dat alleen voor gelovige? :roll: ik denk dat het ook voor ongelovige een handige tip is :)
Natuurlijk Eef. Daar heb je gelijk in.
Ik heb dit verhaal gepost omdat bepaalde gelovigen op dit forum te persoonlijk werden aangevallen. Er werden geen forumregels overtreden, daar was het niet erg genoeg voor, maar het zorgde wel voor een naar sfeertje. Vandaar dat ik dit gepost heb. Dit zijn uiteraard regels die voor alle soorten discussies en allerlei soorten mensen van toepassing zijn. Ik hoop dat je hierbij wel duidelijk is dat gelovigen op dit forum wel degelijk gerespecteerd worden. In ieder geval door mij.

Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

tsjok45 schreef:Wel eef ,wat denk je ervan ?
" is de gedachte van de eeuwige ziel " onzin ? of niet ?
of is het naast het bestaan van god het tweede onbetwijfelbare en noodzaekleijke geloofspunt ? Groeten
Ik geloof in de hemel en in de hel en in het eeuwig leven als je dat bedoelt?
Ik geloof in de hemel en in de hel en in het eeuwige leven in natuurlijk dat Jezus voor mij aan het kruis is gegaan. Voor zover ik weet heb ik nog geen reacties gezien waaruit bewijzen voort komen waaruit blijkt dat dit niet bestaat... (of heb ik er over heen gelezen, kan ook zijn..)
Laatst gewijzigd door eef op 26 mei 2005 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:natuurlijk dat Jezus voor mij aan het kruis is gegaan.
Ik pik dit er even uit.
Hoe weet je zo zeker dat Jezus aan een kruis is gestorven?
Volgens de Jehovah's getuigen moet dat een paal zijn, wie zegt mij dat hun interpretatie niet juist is?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
bad_religion

Bericht door bad_religion »

eef schreef: Ik geloof in de hemel en in de hel en in het eeuwig leven als je dat bedoelt?
Ik geloof in de hemel en in de hel en in het eeuwige leven in natuurlijk dat Jezus voor mij aan het kruis is gegaan. Voor zover ik weet heb ik nog geen reacties gezien waaruit bewijzen voort komen waaruit blijkt dat dit niet bestaat... (of heb ik er over heen gelezen, kan ook zijn..)
Het kan ook zijn dat je ze gewoon niet wil zien, dat kan ik je moeilijk kwalijk nemen want jij gelooft nou eenmaal.

Hoe kan een goed christen overtuigd worden van zijn ongelijk ?

Hoe moet er bewezen worden dat het onbewezene niet bestaat ?

Dat je over dingen heen leest is iets dat je alleen maar voor jezelf kan uitmaken, tussen de schrijver en de lezer staat nbog altijd het verschil in perspectief.....
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Erik schreef:
eef schreef:natuurlijk dat Jezus voor mij aan het kruis is gegaan.
Ik pik dit er even uit.
Hoe weet je zo zeker dat Jezus aan een kruis is gestorven?
Volgens de Jehovah's getuigen moet dat een paal zijn, wie zegt mij dat hun interpretatie niet juist is?
Ehm.. mijn bewijs is dat het in de bijbel staat, maar daar hecht jij weinig waarde aan. Alhoewel het wel in die tijd geschreven is. Miss zijn er nog meer geschied schrijvers die over een kruis schrijven.
In de bijbel wordt gesproken over een paal in het boek Esther. Haman werd aan een paal gehangen.. Hier wordt dus duidelijk over een paal gesproken, als dit het geval zou zijn bij Jezus waarom staat er dan niet paal? Is dat dan weer een foute vertaling it het grieks? Waarom is die fout dan nooit verbeterd? Dat is natuurlijk niet een klein foutje en het kruis wordt toch aardig vaak genoemd..
Laatst gewijzigd door eef op 27 mei 2005 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

eef schreef:Ehm.. mijn bewijs is dat het in de bijbel staat, maar daar hecht jij weinig waarde aan.
Niet echt veel nee, sorry.
eef schreef:Hier wordt dus duidelijk over een paal gesproken, als dit het geval zou zijn bij Jezus waarom staat er dan niet paal? Is dat dan weer een foute vertaling it het grieks? Waarom is die fout dan nooit verbeterd?
Ik heb geen idee, daarom vroeg ik het ook aan jou.
Het zou misschien kunnen zijn dat de Jehovah's getuigen het juist vertaald hebben?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Jona
Geregelde verschijning

Bericht door Jona »

Er zijn wel weinig keuses bij deze poll *-)
Als terugkijken pijn doet, vooruitkijken bang maakt: Kijk dan naast je: Hij is met je!
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

okeej, als ji jhet ook neit weet trek ik me conclusie dat de Jehova's het fout hebben. Ik denk dat als dit een verkeerde vertaling zou zijn ze dat er onder tussen wel uit hadden gehaald want het is niet een klein foutje. En als het idd een paal zou zijn snap ik niet dat bij esther wel degelijk van een paal wordt gesproken en dan hier niet. Dus ik denk dat we met cker heid kunnen zeggen dat het een kruis is.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
Jona
Geregelde verschijning

Bericht door Jona »

En of ik zeker weet dat het een kruis was. Ook allang voorspeld.
Verder was er geen dood die nog erger was, de meest verachte mensen kwamen daaraan te hangen.
Als terugkijken pijn doet, vooruitkijken bang maakt: Kijk dan naast je: Hij is met je!
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

jaah idd, mijn meester in groep 7 heeft dad ooit eens uitgelegd. Als je je voeten wou ontzien en die wat ruimte wou geven deden je handen pijn. Als je je handen wou ontlasten door je zelf wat op te trekken zijn het je voeten die deze pijn hebben.

ik heb trouwens ooit op tv gezien dat een man zichzelf aan het kruis liet spijkeren om da last samen met jezus te dragen :-s ik weet niet meer precies hoe vaak hij het deed maar ik denk dat je knetter gek moet zijn als je dat doet...
Jona
Geregelde verschijning

Bericht door Jona »

Waarom zou je het ook doen? Jezus heeft de schuld al betaald :D
Maar idd.. dat doet zo'n pijn.. en dan moet je bedenken dat je ook nog es door iedereen verlaten bent.. Dat is pas liefde als je dat voor anderen over hebt 8):D
Plaats reactie