vrijdenken bestaat niet

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

kv schreef:lees m'n bijdragen maar, daar staat inmiddels al genoeg in voor de goede verstaander.
Het is onmogelijk jezelf als een grotere zwamkees op dit forum neer te zetten dan na herhaaldelijk een vraag genegeerd te hebben uiteindelijk dit antwoord te geven.
@Rereformed,
Foei, wat een taalgebruik.
Tsja, je had dan ook het foutieve beeld dat men hier bezig is met vliegen vangen. Vliegen worden hier met de Finse slag doodgemept.
Wellicht dat ik morgenavond nog wat tijd voor je heb. Ik ga nu naar bed en morgen naar het strand.
Ga maar lekker zandkastelen bouwen en bespaar je moeite om verder met mij in gesprek te zijn. Ik stel er geen prijs meer op.
Weltrusen.
Zoals je weet slapen wij Finnen nauwelijks.

PS
Dus wanneer het je uitkomt zijn fundamentalisten toch niet zo'n gepasseerd station als je liet weten, maar kun je je er mooi mee alliëren. Interessant op te merken dat wat jou met hen samenbindt het ressentiment is geboren uit onmacht om iemand met argumenten de baas te zijn.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

collegavanerik schreef:
kv schreef:d'r ging iets fout, 2 x zelfde tekst. deze kan weg.
geeft niks in de eerste staat ook niks. :D
raad eens wat ik geloof dus

doei, i'm outta here...
Ik denk dat kv (en ook Frank C) adepten zijn van het Messias Belijdend Jodendom/ Messiaans Jodendom. Zie hier: Klik

Dit leid ik af uit het feit dat men termen als midrasj, halacha, en Jehosjoea ipv Jezus gebruiken.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kochimodo schreef:
collegavanerik schreef:
kv schreef:d'r ging iets fout, 2 x zelfde tekst. deze kan weg.
geeft niks in de eerste staat ook niks. :D
raad eens wat ik geloof dus

doei, i'm outta here...
Ik denk dat kv (en ook Frank C) adepten zijn van het Messias Belijdend Jodendom/ Messiaans Jodendom. Zie hier: Klik

Dit leid ik af uit het feit dat men termen als midrasj, halacha, en Jehosjoea ipv Jezus gebruiken.
nee hij is vrijzwevig
parodie op Oosterhuis schreef:Doe mij onuitstaanbaar Eeuwig, Gij Onvindbare. En laat ons vinden wat Gij doet zoeken. Om hier te zijn en blijven.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Ach, alle geloof is in wezen luchtfietserij en gezweef imo. Geloof in het bestaan van een onzichtbaar en onbewijsbaar Opperwezen ergens in de 'hemel' waar dat ook moge zijn. Ws in een andere dimensie? Een parallel universum? :lol:

En dan een mens die 'uit de dood opstaat'en 'ten hemel vaart'.....Ja ja, de evangelieen zijn zéér betrouwbaar..... :lol:
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

Rereformed schreef:
Frank C schreef:
Rereformed schreef:Frank C, je geeft een theologische lezing die echter totaal niet ingaat op mijn artikel. Het is alsof ik een kerk of een bijbelstudie kom bezoeken
Het gaat ook om studie, studeren, leren en daar lering uit trekken en toepassen in je leven. gelovig leren is permanent leren...Het gaat om katechese, om onderricht....
Helemaal met je eens dat het om studie en leren gaat.
Maar het gaat niet om wat het beste gelovige onderricht is, het gaat erom of het christelijk geloof überhaupt feitelijke benen heeft om op te staan.
Ja, TeNaCH met als commentaar het N.T.
Er zijn talloze christenen die zich méér en méér beseffen dat het Christendom joodse wortels heeft. Ook moderne theologen hameren daar voortdurend op.
Het jodendom is tot ons gekomen via Jezus van Nazareth, Yehoshouwa Ben Josef.
Dit proces van Christelelijke heronrientering kun je samenvatting met de term herbronning. Dit wordt o.m. door vele katholieken én Protestanten gedaan.

@CVE:
Ik ben katholiek.
Reref schreef:Leren en studeren leiden tot ongeloof, of beter gezegd tot autonomie van de mens, het inzicht dat je de bijbel eenvoudig ingehaald hebt en voorbij bent gegaan.
Beetje arrogante stellingname. De bijbel ingehaald hebt....Vrijdenken is zoals al door een ander werd gezegd, een illusie, dagdromerij....
Sommige atheïsten en christ. fundi's komen niet verder dan Genesis, zelfs niet verder dan de eerste zin.
Daar hebben ze al moeite mee. En het juist verstaan van deze eerste zin is verder van groot belang voor het op een verantwoordelijke wijze en goed verstaan van de rest van de Bijbel.
Bovendien, de mens is nooit geheel autonoom. De mens is juist afhankelijk van medemensen. Zeker om mens te worden.
Joods leven is permanent leren, juist vóór het dagelijks leven
http://opvoeden.googlepages.com/a.j.hes ... pedagogiek
Reref schreef:Begrijp je dat op deze manier ontstaan ongeloof eenvoudig een volgende fase is van lering trekken?
Bedoel je jóuw versie van "interpreteren". Ja, dat begrijp ik. Zó op jouw manier wél. Alleen raakt het meeste wat je daarover schrijft kant noch wal, vooral de conclusies die jij eraan vastplakt. Want het lijkt nét op de houding van de christelijke fundamentalisten die , ondanks de Historisch-Kritische Methode, de verworvenheden van de Bijbelwetenschappen, krampachtig vastenhouden ( tegen beter weten in) aan de letterlijke historisch interpretatie in de zin van "moet waar gebeurd zijn wil het betekenis hebben."
Zij willen, net als jij helemaal niet serieus met de bijbelteksten bezig houden.

Verder merk ik op dat je helemaal niet inhoudelijk ingaat op wat ik in mijn laatste posting over jouw stukje artikel geschreven heb. Het enige wat je doet is andere meestal onjuiste conclusies aanhalen. Valt me tegen, Reref. !!

Want jij bent toch degene die mij dringend heb verzocht daarop te reageren.
Nu vertoon je, net als o.m. CvE, ontwijkgedrag...

Frank C
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
collegavanerik
Superposter

Frank C schreef:
@CVE:
Ik ben katholiek.

Nu vertoon je, net als o.m. CvE, ontwijkgedrag...
Wat voor katholiek? Schillebeeckx of Wiliamson? :D
Ik ontwijken? Ik ben al twintig jaar klaar met de kerk maar de kerk bemoeiit zich wel nog steeds met mij. De sequel van de prachtige film Golden Compass bijvoorbeeld is door toedoen van de RK kerk geschrapt.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
kv
Banned

Bericht door kv »

collegavanerik schreef:Ik ben al twintig jaar klaar met de kerk
Wat doe je hier dan?
Deseo!
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Deseo! »

Ik krijg de indruk dat kv hier alleen maar is om zijn gal te spuwen...
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

kv schreef:Nou Reref,
je hebt je lekker kunnen laten gaan in je vorige posts: zuurpruim, kankeraar, demagoog, grote bek, onbehouwen, zwamkees .....
S. Paas had je in ieder geval goed door.
Rereformed schreef:‘In de wetenschap weegt de autoriteit van duizend niet op tegen de gezonde redenering van één’. Galilei
Je beseft toch wel dat het vooral de genoemde charlatans en pseudo wetenschappers zijn die zich eeuwig en altijd achter Galilei verschuilen? Niet doen hoor, want voor je het weet zet je je op één lijn met Jomanda, Illig en genoemde Carotta.
Dat doet er niet toe. De geldigheid van een argument vermindert niet doordat idioten er zich ook van bedienen.
kv schreef:
Rereformed schreef:Je bent zeer naief indien je denkt zelf de dans van een mate van subjectiviteit aangaande je eigen zienswijze op religie te ontspringen.
k schreef al, meerder malen zelfs, dat vrijdenken niet bestaat en een grove vorm van zelfoverschatting is.
Vrijdenken bestaat natuurlijk wel. Het betekent alleen niet wat jij er van wil maken. Niemand beweert dat mensen zich in hun denken niet laten beïnvloeden door hun achtergrond. Maar dat is niet wat waar vrijdenken over gaat. Vrijdenken gaat over de vrijheid om alles in vraag te mogen stellen.
kv schreef:
Rereformed schreef:Ik zie dan ook niet waarom wij met de bijbel of Jezus nog enige band zouden moeten blijven onderhouden.
Omdat de vragen nog steeds dezelfde zijn misschien?
En dan? De vragen zijn op zoveel vlakken in pricipe nog steeds de zelfde. De geneeskunde houdt zich al eeuwen bezig met de vraag wat ons ziek maakt en hoe mensen kunnen genezen. Maar dat de vraag nog steeds het zelfde is, betekent niet dat geschriften van eeuwen geleden nu een betrouwbare gids zijn.
kv
Banned

Bericht door kv »

axxyanus schreef:Vrijdenken gaat over de vrijheid om alles in vraag te mogen stellen
1 Thessalonicenzen 5: 21. "onderzoekt alles en behoudt het goede."
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

kv schreef:
axxyanus schreef:Vrijdenken gaat over de vrijheid om alles in vraag te mogen stellen
1 Thessalonicenzen 5: 21. "onderzoekt alles en behoudt het goede."
KV,
Duidt deze vondst van een platitude op betrouwbaarheid van de evangeliën ?
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
collegavanerik
Superposter

Deseo! schreef:Ik krijg de indruk dat kv hier alleen maar is om zijn gal te spuwen...
Nee dat zie je verkeerd dat is zijn manier om christelijke naastenliefde te uiten. Het ligt aan jou als je het verkeerd ziet. :D
Afbeelding Hebr 6:
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

axxyanus schreef: Vrijdenken bestaat natuurlijk wel. Het betekent alleen niet wat jij er van wil maken. Niemand beweert dat mensen zich in hun denken niet laten beïnvloeden door hun achtergrond. Maar dat is niet wat waar vrijdenken over gaat. Vrijdenken gaat over de vrijheid om alles in vraag te mogen stellen.
Maar dan ben ik, als gelovige, ook een vrijdenker:

Ik stel vragen bij het huidige atheïsme;
Ik stel vragen bij Dawkins boeken...;
Ik stel vragen bij het fundamentalisme van welke aard dan ook;
Ik stel vragen bij religies (ook de christelijke tradities...);
Ik stel vragen bij dogma's van welke aard dan ook;
Ik stel vragen bij de wetenschappen (ook de evolutietheorieën);
Ik stel vragen bij de artikeltjes van Reref. o.a...
Ik stel vragen bij het "vrijdenken"......

enz...enz....

Ik stel alles in vraag...!!

Frank C :lol: :lol:
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Frank C schreef:Ik stel alles in vraag...!!
Maar wat accepteer je als (en uit welke hoek) antwoord?!

Is je denken als gelovige werkelijk los van je dogma?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Maar dan ben ik, als gelovige, ook een vrijdenker:

Ik stel vragen bij het huidige atheïsme;
Ik stel vragen bij Dawkins boeken...;
Ik stel vragen bij het fundamentalisme van welke aard dan ook;
Ik stel vragen bij religies (ook de christelijke tradities...);
Ik stel vragen bij dogma's van welke aard dan ook;
Ik stel vragen bij de wetenschappen (ook de evolutietheorieën);
Ik stel vragen bij de artikeltjes van Reref. o.a...
Ik stel vragen bij het "vrijdenken"......

enz...enz....

Ik stel alles in vraag...!!

Frank C
Ik stel je het volgende voor: Wil je er graag over praten, open dan een nieuw topic waarin je je ei kwijt kunt.

Nogmaals: Alleen reageren op de betrouwbaarheid van de evangeliën a.u.b.!

Moderator Lanier
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Plaats reactie