Geloof ontstaan door Evolutie?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Is God/Geloof ontstaan door Evolutie?

Ja, God/Geloof is ontstaan door Evolutie.
11
44%
Nee, God/Geloof is niet een 'natuurlijke' reactie.
3
12%
God/Geloof komt ergens anders vandaan.
6
24%
Geen Idee, Wat is God/Geloof?
5
20%

Totaal aantal stemmen: 25

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Ik mis een antwoord in de poll:

Is God ook evolutie ?
zo ja, dan is ook evolutie (ontstaan) uit G-d.

Alle werkelijkheid is God.

Er is geen andere werkelijkheid dan God !

Zelfs de häckers en de sattans zijn van God.

en Bahaiaanhangers, maar die mensen zijn zich er ook van bewust !

Robert M. Pirsig (van Zen en de kunst van het motoronderhoud en van Lila) splitst in deze twee fenomenale filosofische romans de overall aanwezige grootheid van Kwaliteit uiteen in twee soorten,

Statische Kwaliteit, zijnde de wetmatigheden van de natuur, het (archetypisch) onderbewustzijn (de onveranderlijke God**)
soms goed met wiskunde in de natuurkunde te beschrijven.

en Dynamische Kwaliteit, hieronder valt creativiteit, het denken en de heuristiek van het uitvinden maar ook het (zelf)bewustzijn, (de ondoorgrondelijke God**).
heel moeilijk vast te leggen, vaak door chaos, toeval en ervaringsevolutie bepaalde besluitvormingsprocessen.

** zoals ik dat zie

dit beeld spreekt mij ook zeer sterk tot de (gods)verbeelding en is bij mij ook al heel lang houdbaar gebleken.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 13 apr 2005 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

is GELOOF onstaan door de evolutie?
OK, mijn stuiver:

Ik heb een leuk boekje dat heet " de mythe van de astrologie", dat laat leuke paralellen zien tussen het geloof in astrologie en magie.

Wat is magie: bijvoorbeeld een amulet om iets af te weren. Waarom gingen mensen amuletten dragen? Volgens mij heeft het te maken met het krachige vermogen van de mens om te leren. Dat leervermogen helpt je om patronen te herkennen, om bijvoorbeeld aan eten te komen. Maar ditzelfde leervermogen zit je dwars als door toevallige samenloop van omstandigheden iets gebeurt: bijvoorbeeld je springt drie keer op en dan vind je een lekkere vrucht. in het vervolg ga je drie keer springen in de hoop een vrucht te vinden, en ziedaar een geloof is geboren. Deze verbanden worden dan van generatie op generatie overgedragen en versterkt.

Conclusie:
Geloof is het gevolg van het ontwikkelde menselijk brein om verbanden te zien.

Geloof is een produkt van evolutie.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Beste
looooooooove retoriek als dit.
Dat zal wel zo zijn ....
Net als jij heb ik ook veel verloren en te verwerken gekregen ( en dat is nog steeds zo ) en kreeg ik slechts achterlijke smoesjes en manipulatie-pogingen van lijkenpikkers te verwerken ( en ze proberen het altijd weer ) ...
Bloijkbaar is het nog niet erg genoeg ....

De pot op met die parasieten .en na-praters

Ik voel echt met je mee ( kreeg plots het rouwverwerking topic onder ogen ) ;
dat is alles wat ik hier ooit over wil zeggen ....
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Ja hoor
god is het al
met een modern woord god is het "heel-al "

weten we al lang ... het is een woord
dit is gewoon literatuur
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

tsjok45 schreef:
Ja hoor
god is het al
met een modern woord god is het "heel-al "

weten we al lang ... het is een woord
dit is gewoon literatuur
maar ook het heelal dat we (nog) niet kunnen zien, of hele andere universa die we niet kunnen zien.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Graag even terug naar het onderwerp :

Dit hier gecopieerde relevante en orienterende artikel van joel de Ceulenaar uit • KNACK 13 APRIL 2005 p52 , brengt ons in herinnering over wat het hier in dit topic werkelijk gaat ....
(Nota : de roodbruine gedeeltes zijn mijn toevoegingen ; de links zijn ook van mij afkomstig .... :wink: )

GOD & CO
...... Want het geloof in God zelf, of in 'een' god, alleszins in 'lets' dat zich buiten dit universum be-vindt — het 'ietsisme\ zoals Etienne Vermeersch dat zo prachtig noemt — zal ongetwijfeld nog vele pausen blijven standhouden.
Geloven ligt op een of andere manier kennelijk in onze aard, de mens is een religieus wezen.

Veel interessanter dan de — ietwat onbeantwoordbare — vraag of er inderdaad een Hogere Instantie bestaat die betrokken is bij creatie en/of sturing van universum en hiernamaals, is de vraag waarom zoveel mensen geneigd zijn om dat toch op z'n minst een beetje te geloven.
Ook die vraag zail nog wel een paar millennia standhouden. Wetenschappers nemen de kwestie alleszins bijzonder ernstig.
Een losse greep uit oude argumenten en actuele hypothesen.

Doodsangst?
Een populair cliche wil dat we bang zijn voor de dood, en troost zoeken bij eenWelwillende Instantie die het goed met ons voorheeft.

To be or not to be?
Misschien is het niet zozeer angst, maar wel een gebrek aan verbeeldingskracht: aangezien we bestaan, kunnen we ons niet voorstellen hoe het is om niet (meer) te bestaan.

De horlogemaker? het argument van Paley
Alle levende wezens zitten zo prachtig in elkaar dat we ervan uitgaan dat lemand, een Grote Horlogemaker, ( = ID-er )hen ontworpen heeft.
Dat bijzonder krachtige argument is een van de belangrijkste redenen waarom de evolutietheorie zo moeilijk te doorgronden is
( en te aanvaarden is voor "gelovigen " ) het ( populair meest bekende )antwoord wordt gegeven door R.Dawkins in een reeks belangrijke boeken
---->
http://groups.msn.com/anti-creato/memet ... 5723117117

NIEUWS : RICHARD DAWKINS( 4berichten )
http://be.msnusers.com/evodisku/nieuws. ... 0343095039

Het neveneffect?
Onze hersenen hebben zich zo sterk ontwik-keld dat we er ondertussen, bij wijze van toeval eigenlijk, veel dingen mee kunnen doen (geloven, kunst creeren...) waarvoor strikt genomen we niet ontworpen zijn (overleven en reproduceren).

Seksuele selectie?
Mannetjes die de meest fantastische zingevings-verhalen vertelden, konden tijdens onze recente evolutnaire voorgeschiedenis meer vrouwtjes krijgen dan rationelere kerels die voortdurend riepen dat het leven in wezen volstrekt zinloos is.

Sociale cohesie?
Een andere evolutionaire hypothese (met nadruk op hypothese) wil dat groepen die geloven in een God met bijbehorend hiernamaals daaruit mechanismen puten t die de samenhang versterken en zo de overlevingskansen van groep verhogen.

Goedgelovig?
Geloven wat ouderenje vertellen {Het is gevaarlijk om uit de boom te springen!
als je een slang ziet is ze misschien wel giftig ; daarom loop vlug weg als je zo'n duivel tegenkomt ) heeft voor kinderen uiteraard grote overlevingswaarde,
en dus geloven ze ( of zijn ze door de "evolutie" zo gebouwd / bestemd om alles op gezag van de ouderen kritiekloos te aanvaarden ) in een moeite ook dingen die misschien niet helemaal waar zijn.

Virale marketing?
Omdat geloof en bekeringsijver vaak samengaan, verspreidt godsdienst zich als een computervirus met de instructie: Kopieer mij!
---->
MEMETICA
Inleidend ;
http://groups.msn.com/anti-creato/memet ... 7321433520

De memes van Dawkins
http://groups.msn.com/anti-creato/memet ... 5723117117

Wetenschap, daarentegen, zou een soort computerprogramma zijn, dat eerst wordt getest ( ook in de praktijk ) en dan pas doorgegeven.
en/of later vervangen door de nieuwere of de betere versies of voortdurend geupdated door onze ervaringen /waarnemingen en evaluaties
op zowel bruikbaarheid als houdbaarheid

Neurowetenschappers zijn ook op zoek naar de factoren die maken dat persoon X wél en persoonY niet in God gelooft.
In onze hersenen houdt God zich schuil?

Waarom lijkt veel erop te wijzen dat gelovige mensen doorgaans gelukkiger zijn dan mensen die niet geloven? Omdat die laatsten geen allesomvattend wereldbeeld hebben waarin alles een keurige plaatsje heeft?

Zai de wetenschap dat gat ooit kunnen opvullen?

En zijn er ook enkele wetenschappers te vinden die het jammer vinden dat ze niet (meer) kunnen geloven? •
Me dunkt dat in dit artikel genoeg vragen worden gesteld die om een antwoord vragen
In het bijzonder ookde volgende ;
Waar komt "geloof" vandaan ?
waarom "gelooft" men ?
en wat is het nut of voordeel van " geloven " voor de menselijke soort en nu eens niet voor het miezerige " rechtgelovige " individu-tje dat ergens een plaatsje in de " hemel"/hiernamaals wil reserveren en/of verdienen ?

P.S.
Probeer eens te antwoorden zonder maar meteen weer een bepaald soort geloof in ieders strot te ramen .... dit hangt uiteindelijk iedereen de strot uit ....
en
Ik hoop dat het eindelijk ook eens lukt .het over bovenvermelde vraagstellingen te hebben ipv steeds maar weer te moeten dulden dat elk onderwerp wat hier wordt aangekaart voortdurend wordt gekaapt en bij de geiten en koeien geleid ...... hoorverdovend gekakel hoort thuis op het neerhof ...
Neorei

Bericht door Neorei »

Ik ben het er niet mee eens. Geloof wordt getriggerd door een externe bron en wel een soort spirituele gewaarwording. De complexere levensvormen (op dit moment alleen de mens) is in principe in staat om de goddelijke bron te ervaren, wanneer men daar voor open staat. Dus het geloof komt niet voort uit de mens zelf als een evolutionaire ontwikkeling, maar de evolutie heeft de mens ertoe in staat gebracht, om de goddelijke energie te ervaren zodat geloof kan ontstaan.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Neorei schreef
( ik zet het hier groot omdat ik het anders niet goed kan lezen in die kleine letterjes ; het is dus geen "schreeuwen" of zo ... )
Ik ben het er niet mee eens. Geloof wordt getriggerd door een externe bron en wel een soort spirituele gewaarwording De complexere levensvormen (op dit moment alleen de mens) is in principe in staat om de goddelijke bron te ervaren, wanneer men daar voor open staat Dus het geloof komt niet voort uit de mens zelf als een evolutionaire ontwikkeling, maar de evolutie heeft de mens ertoe in staat gebracht, om de goddelijke energie te ervaren zodat geloof kan ontstaan

---> wat is dat voor iets de goddelijke energie ervaren ?
---> wat is de definitie van goddelijke energie die jij misschien hebt ervaren ?

Of
U bedoelt dat :

----> de menselijke soort een genoeg complex stel hersenen heeft ontwikkeld zodat we god kunnen ervaren : zoiets als een radio die kan afstemmen op een uitzending die van buiten af komt ?( en als we daar voor open staan )
----> Dat deze "ontvanger " en de ( open minded ) bedienaar van dit ontvangtoestel identiek is aan de door god in ons geplaatste ziel i ? en zoals staat beschreven in genesis ---> de levensadem in de neusgaten van adam werd geblazen door god ?
----> of is het nog iets anders ?

Indien god een zender is ( van de goddelijke energie ) en wij een ontvanger bezitten die deze "boodschappen" kan ontvangen , wat is dan het medium ( het veld/ de ether ) ? of is het een soort elektromagnetische straling /( golflengte ) die zich
voortplant in het vacuum ? :?: :?: :?: Tenzij je natuurlijk een pantheistische god bedoeld die "overal" is : --> dus ook " in" ons ---> waardoor deze kommunikatie dus in dat geval overbodig wordt ....

Vriendelijke Groet
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Tsjok heeft een aantal voorbeelden gegeven; schijnbaar is dat niet genoeg om deze vraag te beantwoorden. De vragensteller stelt een vraag maar ook een antwoord.
En dus komen we terecht in een perpetuum mobile.

Dus het onderwerp is bekend;

Biedt geloof (en dat kan in van alles zijn) overlevingskansen.

1. In een groep sta je sterker, maar hoe hou je een groep bij elkaar..

2. Het is gemakkelijker om iemand te overtuigen en te manipuleren door te dreigen met de baas die onzichtbaar is.

3. Bestaat er een tendens tijdens conflictsituaties dat religieus georienteerde mensen fanatieker hun doel nastreven.

Een paar punten die Tsjok ook al aankaartte. Kan religie van nut geweest zijn tijdens de evolutie. Dat zou kunnen. Heeft het momenteel nog nut. Maakt het het leven voor bepaalde mensen draaglijker en neemt het de angst voor de dood weg. Voor sommigen misschien, maar voor de meeste gelovigen maakt het geen bal uit. Die worstelen dagelijks met hun eigen religieuze gedachten.

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

De simpelste(en enige) verklaring voor"het" geloof is wat mij betreft en opvullimg van een gevoel van leegte dat wordt opgevuld door mensen die dit geloof gebruiken om over een menigte te kunnen heersen. Let wel; Het heet al zo lang geloof niet bewijs of wetenschap. Het zou idd verschrikkelijk mooi zijn als er een GOD van liefde was, een die een paradijs heeft geschapen voor diegenen die goed doen naar eer en geweten, echter ik kan/wil mezelf geen dingen voorhouden die ik niet zie/voel/weet, dat is zinloos wat mij betreft. Een ieder die GOD nastreeft en daardoor een leven leidt waarin hij een ieder respecteert zoals ook hijzelf gerespecteert wil worden, haalt uit iets wat niet bestaat(in mijn ogen) iets goeds. Maar kijk eens om je heen dit is vaak het tegenovergestelde, die GOD zorgt enkel voor onrust, verwarring, moord en doodslag. Ik hoop een realist te zijn, en kan dan nooit dit soort tegenstrijdigheden weerleggen.

Groeten Distiple
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Geloof is goed te zien als een evolutiunair produkt het is in de tijd voortdurend veranderd van veelgodenverering tot monotheisme en een samenvattend
wereldbeeld waarin uiteindelijk morele en wettelijke bepalingen terechtkwamen het is dan ook vooral een hulpmiddel (geweest?) voor de heersende klasse.
Wat Leuke gast bedoelt met dat zogenaamde geloofsgen is denk ik dat de mens een aangeboren behoefte heeft aan kennisvergaring, vooral iets wat per definitie
onbekend is en waarvan word beweerd dat het zo enorme invloed heeft is voor een mens nauwelijks te ontwijken. In die behoefte is natuurlijk voorzien.
Eigenlijk zou je G'd uit de het culturele overdraagbare wereldbeeld moeten halen, probleem is dan dat de magie en de aantrekkingskracht verdwijnt dus dat
zie ik niet zo snel gebeuren.
Ook al is de enige aanwijsbare plaats van G'd de menselijke hersenen, aangeboren is ze niet. Ik denk dat geloof veeleer een bijprodukt is van de evolutie
Neorei

Bericht door Neorei »

Tsjok,

Voor mijn gevoel is God inderdaad ook in ons en in alles wat leeft en niet leeft. Hij is als het ware omnipresent als een 'driving force behind all things.' Lagere levensvormen bezitten niet de intellectuele mogelijkheid om te redeneren en te rationaliseren. Wij, als hogere levensvorm, wel en dus kunnen wij, mits wij daar voor openstaan uiteraard, God ervaren.

In hoeverre God ook een persoonlijkheid heeft of wellicht zelfs een losstaande persoon (entiteit) is weet ik niet. Dat zou een mogelijkheid zijn en dan zou de radiometafoor van jou kunnen gelden. Maar ik geloof niet dat het zo zit. Ik geloof overigens ook niet, dat God een bepaalde moraal heeft en oordeelt over levende wezens volgens dat moraal als een rechter. Moraal is een cultureel verschijnsel... geëvolueerd en ontwikkeld over de tijd om een zo optimale manier te vinden om met elkaar samen te leven.

Dus in feite heeft de evolutie wel indirect het geloof voortgebracht, maar niet direct. Het geloof in zuivere vorm is onschuldig en wil ik beschrijven als een soort onderbuikgevoel. Dat daar complete godsdiensten, religies en kerken uit voortgekomen zijn doet niet ter zake. Dat zijn menselijke instituties om orde te creëeren en inderdaad, om ook om mensen te onderwerpen. Maar dat zuivere geloof is een individuele beleving en komt voort uit onze intellectuele (maar ook spirituele) vermogens. Dus in feite heeft de evolutie ons dus niet het geloof gegeven, maar de instrumenten om te kunnen geloven... om God te ervaren.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Neorei schreef:Tsjok,

Voor mijn gevoel is God inderdaad ook in ons en in alles wat leeft en niet leeft. Hij is als het ware omnipresent als een 'driving force behind all things.' Lagere levensvormen bezitten niet de intellectuele mogelijkheid om te redeneren en te rationaliseren. Wij, als hogere levensvorm, wel en dus kunnen wij, mits wij daar voor openstaan uiteraard, God ervaren.

In hoeverre God ook een persoonlijkheid heeft of wellicht zelfs een losstaande persoon (entiteit) is weet ik niet. Dat zou een mogelijkheid zijn en dan zou de radiometafoor van jou kunnen gelden. Maar ik geloof niet dat het zo zit. Ik geloof overigens ook niet, dat God een bepaalde moraal heeft en oordeelt over levende wezens volgens dat moraal als een rechter. Moraal is een cultureel verschijnsel... geëvolueerd en ontwikkeld over de tijd om een zo optimale manier te vinden om met elkaar samen te leven.

Dus in feite heeft de evolutie wel indirect het geloof voortgebracht, maar niet direct. Het geloof in zuivere vorm is onschuldig en wil ik beschrijven als een soort onderbuikgevoel. Dat daar complete godsdiensten, religies en kerken uit voortgekomen zijn doet niet ter zake. Dat zijn menselijke instituties om orde te creëeren en inderdaad, om ook om mensen te onderwerpen. Maar dat zuivere geloof is een individuele beleving en komt voort uit onze intellectuele (maar ook spirituele) vermogens. Dus in feite heeft de evolutie ons dus niet het geloof gegeven, maar de instrumenten om te kunnen geloven... om God te ervaren.
prachtig !

lees ook de discussie op: http://www.faithfreedom.org/forum/viewt ... ht=#141711

What is Evolutionary Creationism ?
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Achnaton schreef:Geloof is goed te zien als een evolutiunair produkt het is in de tijd voortdurend veranderd van veelgodenverering tot monotheisme en een samenvattend
wereldbeeld waarin uiteindelijk morele en wettelijke bepalingen terechtkwamen het is dan ook vooral een hulpmiddel (geweest?) voor de heersende klasse.
Wat Leuke gast bedoelt met dat zogenaamde geloofsgen is denk ik dat de mens een aangeboren behoefte heeft aan kennisvergaring, vooral iets wat per definitie
onbekend is en waarvan word beweerd dat het zo enorme invloed heeft is voor een mens nauwelijks te ontwijken. In die behoefte is natuurlijk voorzien.
Eigenlijk zou je G'd uit de het culturele overdraagbare wereldbeeld moeten halen, probleem is dan dat de magie en de aantrekkingskracht verdwijnt dus dat
zie ik niet zo snel gebeuren.
Ook al is de enige aanwijsbare plaats van G'd de menselijke hersenen, aangeboren is ze niet. Ik denk dat geloof veeleer een bijprodukt is van de evolutie
of laat Gd zijn schepselen langszaam maar zeker tot het juiste waarachtige geloof evolueren, zoals de evolutie van de soorten ook naar een hoger plan is geevolueerd ?
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

jHenosch schreef: of laat Gd zijn schepselen langszaam maar zeker tot het juiste waarachtige geloof evolueren, zoals de evolutie van de soorten ook naar een hoger plan is geevolueerd ?

Mm..tja, ik denk niet zozeer dat daar een G'd achterzit, ik denk veeleer dat de mens er een G'd achter zoekt. Als je er vanuitgaat dat ideeen evolueren
dan evolueren die ideeen, als je die ideeen G'd gaat noemen ok, al denk ik wel dat dan door menigeen wel eens uit het oog word verloren wat het dan
eigenlijk is. Oorzaak gevolg zegt dan: leven -> intelligent leven -> ideeen -> G'd.
Dus ik zie dat iets anders.
Plaats reactie