ik snap het soms niet meer

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Ongeloveloos schreef:Ik denk dat het niet zozeer depressiefiteit is, maar pure onmacht.

Onmacht komt vaak voor bij mensen die niet van zichzelf houden.

Overigens "lijkt" het vaak te gebeuren, doordat de media er bovenop zitten.
Toch kan het een verschijnsel zijn wat past bij de hedendaagse leefwijze.
Uit onmacht naar een machtsmiddel grijpen!

Een mens die altijd controle wil behouden, tot in het ziekelijke toe, denkt te weten dat de kinderen het ook niet zullen redden, en al helemaal niet zonder hem (in dit geval).

Vooral bij persoonlijkheidsstoornissen treden heftige situaties op van 'onmacht', 'macht', en confrontatie. Het je kinderen mee de dood innemen is het summum van macht die gegenereerd wordt door een diep gevoel van eigen onmacht.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
a.r.

Bericht door a.r. »

MOODY BLUE schreef:
Ongeloveloos schreef:Ik denk dat het niet zozeer depressiefiteit is, maar pure onmacht.

Een mens die altijd controle wil behouden, tot in het ziekelijke toe, denkt te weten dat de kinderen het ook niet zullen redden, en al helemaal niet zonder hem (in dit geval).

Vooral bij persoonlijkheidsstoornissen treden heftige situaties op van 'onmacht', 'macht', en confrontatie. Het je kinderen mee de dood innemen is het summum van macht die gegenereerd wordt door een diep gevoel van eigen onmacht.
Ik denk dat je spijker op zijn kop slaat Moody.....
Fenomeen
Superposter

Re: ik snap het soms niet meer

Bericht door Fenomeen »

joaddan schreef: Wordt het nu zo dat we dit aanhoren -lezen en dit naast ons neerleggen?
Ja in de zin van dat het niet tot nauwelijks te voorkomen is.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

a.r. schreef:
MOODY BLUE schreef:

Ik denk dat je spijker op zijn kop slaat Moody.....

Nou die spijker had ik al geslagen hoor, ik zie een uitgebreid verhaal op mijn stelling
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

'Familiedrama's', moord en doodslag, terrorisme, gruwelijke zelfmoorden, mishandelingen, verkrachtingen, asociaal gedrag, vandalisme, groepsverkrachtingen, gedwongen prostitutie, mensenhandel, seriemoorden, kannibalisme, incest, mishandeling binnen het huwelijk, onbeschoft gedrag op straat, vreemdelingenhaat, kindermishandeling, dierenmishandeling, infanticide, etc, etc, etc, Het is iets van alle tijden. Wie denkt dat het verschrikkelijk is gesteld met de moraal in Nederland, kijkt teveel naar al die sensatieprogramma's op de commerciële omroepen.
Tijd om weer nuchter te worden. Nederland is een mooi en veilig land; een mooi bloemetje op een dodenakker.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Devious schreef: Het is iets van alle tijden.

Ik zie toch 2 belangrijke verschillen met vroeger.

1. Scheidingen, komen vaker voor en is tegenwoordig ook vrij snel geregeld.

2. Stress, door de vele informatiestromen, werkdruk en prestatiegerichte omgeving, komt stress vaker voor dan vroeger.

Bovenstaande punten spelen vaak (meestal) een belangrijke rol in familiedrama's
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Ongeloveloos schreef: 1. Scheidingen, komen vaker voor en is tegenwoordig ook vrij snel geregeld.
Ja, vroeger was het goed geregeld. Toen was een vrouw gedwongen om bij zo'n maniak te blijven. Traditie en de omgeving dwongen dat af. Voor de omgeving is dat prettig, want als een vrouw mishandeld of verkracht werd door haar man, dan kwam (en komt) dat doorgaans niet in het nieuws. Dat is 'mooi' voor die omgeving, want die kan dan mooi weer spelen. Het is de afweging, of je al die miljoenen vrouwen hun geluk en vrijheid moet ontzeggen, om te voorkomen dat een paar keer per jaar bij iemand de stoppen doorslaan, en ook dan zullen dit soort dingen gebeuren.
2. Stress, door de vele informatiestromen, werkdruk en prestatiegerichte omgeving, komt stress vaker voor dan vroeger.
In derde wereldlanden komen veel meer familiedrama's voor, terwijl het met de informatiestromen daar wel meevalt. Prestatiegerichtheid en werkdruk zijn overigens ook van alle tijden, net als familiedrama's.
Volgens mij mogen er nog wel wat punten aan toegevoegd worden.
3. Uitgebreide berichtgeving over zelfmoorden in de media, vergroten de kans op kopieergedrag. Vroeger hoorde je zelden over zelfmoorden en familidrama's, en deze vonden wel degelijk plaats. (en de grote media-aandacht vergroot ook het onbehagen bij de bevolking, en kan mensen doen geloven dat we in een verschrikkelijk land leven)
4. De bevolking is sinds de jaren 40 bijna verdubbeld. Bij een groter bevolkingsaantal zou het aantal mensen dat doordraait ook groter kunnen zijn. Bij iedere berekening over stijgingen of dalingen van criminaliteit, vandalisme, of familiedrama's, zou men het bevolkingsaantal meenemen, om te constateren of het ook werkelijk verhoudingsgewijs is gestegen.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

vuurdoorn schreef:Zelfmoord is afschuwelijk voor de nabestaanden.Egoistisch wordt er vaak gezegd. En als je nu zelf door wat voor omstandigheden dan ook suicidaal bent, en je wilt je nabestaanden, je kinderen dit verdriet niet aandoen..................

Het schijnt dat het vaak gebeurd onder invloed van antidepressiva, die je emotieloos maken.

groet Kristel
Ben ik ff blij geen antidepressiva te slikken. Heb gehoord dat het rotspul is. :pukeright:
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Bibelebons
Geregelde verschijning

Bericht door Bibelebons »

Devious schreef:
Ongeloveloos schreef: 1. Scheidingen, komen vaker voor en is tegenwoordig ook vrij snel geregeld.
Ja, vroeger was het goed geregeld. Toen was een vrouw gedwongen om bij zo'n maniak te blijven. Traditie en de omgeving dwongen dat af. Voor de omgeving is dat prettig, want als een vrouw mishandeld of verkracht werd door haar man, dan kwam (en komt) dat doorgaans niet in het nieuws. Dat is 'mooi' voor die omgeving, want die kan dan mooi weer spelen. Het is de afweging, of je al die miljoenen vrouwen hun geluk en vrijheid moet ontzeggen, om te voorkomen dat een paar keer per jaar bij iemand de stoppen doorslaan, en ook dan zullen dit soort dingen gebeuren.
In derde wereldlanden komen veel meer familiedrama's voor, terwijl het met de informatiestromen daar wel meevalt. Prestatiegerichtheid en werkdruk zijn overigens ook van alle tijden, net als familiedrama's.
Volgens mij mogen er nog wel wat punten aan toegevoegd worden.
3. Uitgebreide berichtgeving over zelfmoorden in de media, vergroten de kans op kopieergedrag. Vroeger hoorde je zelden over zelfmoorden en familidrama's, en deze vonden wel degelijk plaats. (en de grote media-aandacht vergroot ook het onbehagen bij de bevolking, en kan mensen doen geloven dat we in een verschrikkelijk land leven)
4. De bevolking is sinds de jaren 40 bijna verdubbeld. Bij een groter bevolkingsaantal zou het aantal mensen dat doordraait ook groter kunnen zijn. Bij iedere berekening over stijgingen of dalingen van criminaliteit, vandalisme, of familiedrama's, zou men het bevolkingsaantal meenemen, om te constateren of het ook werkelijk verhoudingsgewijs is gestegen.

Vriendelijke groet.
Vraagje: Okay, ja en Nederland is een geweldig land, honderd procent akkoord. Maar begrijp ik goed dat jij denkt dat er niks aan te doen is qua voorkomen dat dit plaatsvindt? Dat vind ik toch wel heel cynisch voor een vrijdenker en dan nog een waar ik mega bewondering voor heb. Misschien is dat ook wat er mis is met ons mooie Nederland. Dat onze vrijdenkers en hoogopgeleiden niet echt naar oplossingen zoeken. En dan bedoel ik vooral oplossingen via innovatie van ons onderwijs. Dat blijft maar rommelen (
lees uithollen) met de vakken die we al hadden.

Edit: Ik had ook vooral dit stukje in gedachten...
Devious schreef:'Familiedrama's', moord en doodslag, terrorisme, gruwelijke zelfmoorden, mishandelingen, verkrachtingen, asociaal gedrag, vandalisme, groepsverkrachtingen, gedwongen prostitutie, mensenhandel, seriemoorden, kannibalisme, incest, mishandeling binnen het huwelijk, onbeschoft gedrag op straat, vreemdelingenhaat, kindermishandeling, dierenmishandeling, infanticide, etc, etc, etc, Het is iets van alle tijden. Wie denkt dat het verschrikkelijk is gesteld met de moraal in Nederland, kijkt teveel naar al die sensatieprogramma's op de commerciële omroepen.
Tijd om weer nuchter te worden. Nederland is een mooi en veilig land; een mooi bloemetje op een dodenakker.

Het lijkt mij niet dat dit van alle tijden zou moeten zijn... het zijn zaken die uitgeroeid zouden moeten worden. Dmv goed onderwijs. En dan bedoel ik niet ons huidige onderwijs. En degenen die toegerust zijn om dit te doen: clinisch psychologen en filosofen laten niks van zich horen, tenminste ik heb niks gehoord over dat die kennis erbij komt in het lespakket...
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ach vaderlief, toe drink niet meer
Ik vroeg 't al zo menige keer
Want moesjelief huilt telkens weer

Een moeder zit stil bij 't fornuis
Aan 't raam staat verdrietig haar kind
Want nog steeds is vader niet thuis
Omdat hij 't weekloon verdrinkt
Dan rent plots het kind door de kou
En hoort in een kroeg vaders' stem
Het pakt hem bedeesd bij z'n mouw
En vraagt dan met bevende stem

Ik vroeg 't al zo menige keer
Want moesjelief huilt telkens weer

De man stoot 't kind van zich af
Dat valt met een smak op de grond
Dan ziet hij vol schrik tot z'n straf
't Hoofdje is bloedend verwond
etc

Het is inderdaad van alle tijden..

En ik ben een sentimentele dwaas, want ik ik krijg van zo'n oud versje al tranen in mijn ogen, terwijl het nog een happy end heeft
podocnemis
Geregelde verschijning

Bericht door podocnemis »

@Kristel
Het schijnt dat het vaak gebeurd onder invloed van antidepressiva, die je emotieloos maken.
@Yoyo
Ben ik ff blij geen antidepressiva te slikken. Heb gehoord dat het rotspul is
Ter bevestiging van jullie hierbovenaangehaalde mening twee links naar recente artikelen:

BN/De Stem d.d. 30 juni 2009: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenl ... effect.ece

BN/De Stem d.d. 30 juni 2009: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenl ... kingen.ece

Helaas moet ik Yoyo's mening: "rotspul" bevestigen. Ik zal het (natuurlijk) nooit kunnen
bewijzen, maar sinds 2004 heb ik te maken met verder onverklaarbare voornamelijk
lichaamlijke klachten, die voordien nooit opgetreden zijn. Ik kan nu o.a. geen "hoge"
temperaturen (warmte) meer verdragen, ik kan steeds vaker geen daglicht en kunstlicht
(tl-licht) verdragen, ik ben steeds sneller moe van naar het het computerscherm te
kijken enz.

@Blackadder
En ik ben een sentimentele dwaas, want ik ik krijg van zo'n oud versje al tranen in mijn ogen, terwijl het nog een happy end heeft
Ik voeg daar (voor mij) dan nog tussen sentimentele en dwaas "oude" aan toe : :D
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Er zijn wel meer gevallen bekent van gruwelijke gebeurtenissen waarvan de dader onder invloed was van AD.

Ik heb het zelf jaren geleden geslikt toen het na de geboorte van de jongste niet zo lekker ging.(buren gingen aan het verbouwen en ik kreeg totaal geen rust) Wat een rotspul! Ik wilde het raam wel uit, zo beroerd voelde ik me.Duf, droge mond, trillerig, zweten. Ik werd er zelfs depressief van! Eens en echt nooit, maar dan ook nooit weer!

De psychiater waar ik geweest ben voor mijn oogklachten wilde het me weer voorschrijven. Je kan het altijd proberen. Baat het niet, dan schaad het niet. Garantie tot aan de deur in ons vak, mailde hij me! :D En dat zegt een psychiater!

Ik heb het geweigerd!

Maar, en dat is de andere kant, er zijn ook mensen die er erg van opknappen.

Groet Kristel
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Jaren geleden had ik een burnout, ik heb een jaar lang Efexor geslikt zonder problemen, na een jaar ook gestopt zonder problemen. Dus kennelijk heeft niet iedereen hier last van. Of het ligt aan de soort anti depressiva.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kitty schreef:Jaren geleden had ik een burnout, ik heb een jaar lang Efexor geslikt zonder problemen, na een jaar ook gestopt zonder problemen. Dus kennelijk heeft niet iedereen hier last van. Of het ligt aan de soort anti depressiva.
Toch jammer dat antiscience weg is... :twisted:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Toch jammer dat antiscience weg is...
Waarom? Zegt me niets.
Plaats reactie