De God die is. Waarom ik geen atheïst ben

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pastor
Forum fan

Bericht door pastor »

Hallo,

Ik neem de uitdaging aan, om een boek op julie voorkeur te lezen. ik heb even bij www.bol.com gekeken, maar daar zijn maar twee boeken van Dan Barker te vinden. Het lijkt me leuk om het eerste boek te lezen: losing faith in faith. Hebben jullie een adres om het kopen? Of is er een ander boek als aanrader?

En wat betreft Ouweneel: ik ben het niet geweest die met het boek op tafel kwam. Dat waren anderen, die hem bij Knevel hadden gezien. Aangezien in nooit naar Knevel kijk, was ik verrast dat anderen het wel doen. Vervolgens kwam er een vraag om iets met het boek te doen. Ik open slechts de draad op dit forum.

laten we elkaar niet verwijten maken. Serieus spreken is niet aan iedereen gelegen, zie de discussie over Pinkeltje elders.

ik hoor wel hoe verder

pastor
Ik geloof. Kom mijn ongeloof te hulp.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

pastor schreef:Hallo, Ik neem de uitdaging aan, om een boek op julie voorkeur te lezen. ik heb even bij www.bol.com gekeken, maar daar zijn maar twee boeken van Dan Barker te vinden. Het lijkt me leuk om het eerste boek te lezen: losing faith in faith. Hebben jullie een adres om het kopen? Of is er een ander boek als aanrader?
Losing faith in faith' kan ik zowieso wel aanraden. Daar staat ook zijn persoonlijke verhaal in over hoe hij van diep gelovige evangelist, die meerdere boeken schreef over het evangelie en dit verkondigde vanaf het preekgestoelte en via radio en tv.
Twee hoofdstukken van 'losing faith in faith' zijn op onze site te lezen in het Nederlands.
Waarom Jezus? http://www.freethinker.nl/waarom_Jezus.htm
'Wat is een vrijdenker? http://www.freethinker.nl/vrijdenker.htm
laten we elkaar niet verwijten maken. Serieus spreken is niet aan iedereen gelegen, zie de discussie over Pinkeltje elders.
Ik maak je geen verwijten hoor.

Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
insomnia
Forum fan

Re: Descartes Godsbewijzen

Bericht door insomnia »

Hallo GH,
zoals je weet heb ik geen (brede) wetenschappelijke achtergrond en laat de beweringen die Descartes en jij doen even in het midden.
En ook al ben ik christen, noch agnost, ik begreep dat ook anderen in mochten gaan op je 'uitdaging'.
GH schreef: ik denk wel eens aan een vreselijke mooie vrouw met een ongelofelijk prachtig en lustopwekkend lichaam die eeuwig jongen gewillig blijft. Ze is ook een vrouw die ondanks alle veel mooiere mannen dan ik toch mij verkiest en eeuwig trouw blijft.
Mijn vrouw komt bij benadering een behoorlijk eind op weg en dit is verre van grappig bedoelt, maar raakt wel de essentie van mijn post. Ik zie een deel van mezelf terug in haar, zie een deel van haar terug in mij.
Dit proces van feedback en bijsturing, ontwikkeling naar 'beter', merk ik in mijn zeer directe omgeving, mijn vrouw en kind, mijn vrienden, maar ook in anderen die wat verder van me af staan. Gelukkig zijn binnen mijn omgeving (waarop ik invloed heb), het liefst met de mensen waar ik van houd, is voor mij het belangrijkste wat er is.En ik hoop dat de keuzes die ik maak om mijn persoonlijke leefomgeving positief te beinvloeden ten grondslag liggen aan het uiteindelijke resultaat en dat er velen met mij zijn die dit nastreven.
Doordat ik in mijn omgeving nog steeds meer goeds tegenkom dan dat er aan slechtheid op de wereld is - kortom de balans slaat positief uit, loont het voor mij om op deze ingeslagen weg door te gaan. Maar ik weet dondersgoed dat ik deze houding alleen maar als vanzelfsprekend aan kan aannemen, doordat ik nog nooit in jouw ellendige schoenen heb hoeven staan.
GH schreef: En dan niet aankomen met de eeuwige smoes "god moet je geloven
Geloof is de verzekerde verwachting van iets waarop men hoopt (staat ergens in de bijbel). De hoop merk ik meer bij mezelf dan het geloof.
GH schreef:
bewijs is alleen de ervaring van god in jezelf"
In elk geval de ervaring van iets goddelijks in mezelf, maar vooral in mijn directe naasten..
GH schreef:
bewijs
Nee, hooguit een voorwaarde om te kunnen blijven hopen.
Maar o, wat schaam ik me, om dit uitgerekend jou te moeten zeggen.

Groeten
C'est le ton qui fait la musique
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Insomnia,

Een mooie bijdrage.! Ik zal hem nog eens doorlezen, op me in laten werken en dan zal ik reageren. Heb helaas vanavond geen tijd.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Pastor schreef:Serieus spreken is niet aan iedereen gelegen, zie de discussie over Pinkeltje elders.
Het kan ook zijn dat je de bedoelde parallel hebt gemist!
Sommige uitspraken zijn op het eerste gezicht misschien niet serieus, maar als je even nadenkt wel degelijk.
Wijsheid en begrip zitten soms in simpele uitspraken.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Bart
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Bart »

Ik ben aan de ene kant wel benieuwd naar het boek, maar verwacht er aan de andere kant niet veel van, zeker niet na zijn vertoning bij "het elfde uur". Op de site van de EO heb ik gereageerd op de uitzending.

Ik heb een verkorte versie van het boek digitaal. Wie interesse heeft, kan mij mailen.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Bart, Welkom bij freethinker.

Lache op die EO site. :lol:
Maar soms ook diep triest #-o of de aloude clichés 0-{
Ik ben iedere keer weer verbaasd en geirriteerd hoe christenen zich (ook op TV) iedere keer weer in een hoek laten drukken en geen antwoord hebben op wat niet-gelovigen heel vaak debiteren: 'Weg met de godsdienst want dat heel alleen maar oorlog voortgebracht. "Waarom hoor ik dan nooit eens terugzeggen: Hitler, Mao, Stalin, Pol Pot, de leiders in WOI, Napoleon, Caesar en dat soort figuren waren allemaal atheisten en hebben meer dan 50 miljoen doden op hun geweten. Vnl. in de 20e eeuw!Geen enkele godsdienst heeft in die mate huisgehouden. Dus laten de atheisten hun moreel meerderwaardigheidsgevoel (want dat is het) svp snel laten varen.
een beetje simpel die evolutieleer, : pats boem slijm..... niet erg betrouwbaar Darwin heeft zelf op zijn sterfbed vergeving gevraagd om wat hij de mensheid heeft aangedaan.
Het is maar goed dat er nog mensen als jij, Radja,Tonni en Tonja reageren op al deze EOnzin.
Ik zal je site eens bekijken !
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Erik schreef:
Pastor schreef:Serieus spreken is niet aan iedereen gelegen, zie de discussie over Pinkeltje elders.
Het kan ook zijn dat je de bedoelde parallel hebt gemist!
Sommige uitspraken zijn op het eerste gezicht misschien niet serieus, maar als je even nadenkt wel degelijk.
Wijsheid en begrip zitten soms in simpele uitspraken.
Inderdaad: Is er eigenlijk een wezenlijk verschil tussen de schrijver Dick Laan die Pinkeltje verzint en de schrijver van Genesis die god verzint?

Of het boek Mormon?
Of de Edda?
Of de Veda?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Bart Klink schreef:Ik ben aan de ene kant wel benieuwd naar het boek, maar verwacht er aan de andere kant niet veel van, zeker niet na zijn vertoning bij "het elfde uur". Op de site van de EO heb ik gereageerd op de uitzending.

Ik heb een verkorte versie van het boek digitaal. Wie interesse heeft, kan mij mailen.
Ze hebben de discussie al gesloten.
Veelzeggend!

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Ze hebben de discussie al gesloten.
Veelzeggend!
De diskussie die al wel is gevoerd is nogal moeilijk op te slaan op je PC ( maar lukt dus wel na enig gezoek en geprobeer )
Misschien ook veelzeggend ? ...de diskussie is binnenkort niet meer opvraagbaar ?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

De EO redactie ziet denk ik niet graag dat haar icoon (Prof. Ouweneel) van zijn voetstuk valt. Ik ga het boek helemaal uitpluizen, en er een uitgebreide reactie op schrijven voor de site.

ciao...
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Al de discussies die al een poosje op de site staan worden op een gegeven moment gesloten. Dit weet ik omdat de ronduit site precies hetzelfde in elkaar zit. Alleen op de ronduitsite zijn er ook forums. die worden alleen gesloten als er al een forum is met het zelfde onderwerp. Dit is dus niet zo veelzeggend. je kan de discussie wel weer opvragen. moet je ff wat woorden intikken bij zoeken en het komt weer helemaal goed :D
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
Jona
Geregelde verschijning

Bericht door Jona »

Als ze bij elk programma het forumgedeelte oplaten zou het wel een beetje heel lastig modden worden denk ik zo :roll:
Als terugkijken pijn doet, vooruitkijken bang maakt: Kijk dan naast je: Hij is met je!
Cathy
Forum fan

Bericht door Cathy »

Devious schreef:De EO redactie ziet denk ik niet graag dat haar icoon (Prof. Ouweneel) van zijn voetstuk valt. Ik ga het boek helemaal uitpluizen, en er een uitgebreide reactie op schrijven voor de site.

ciao...
Hoever ben je al? Of staat ie al ergens?
De raadsels van God zijn bevredigender dan de oplossingen van mensen
Chesterton
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Cathy schreef:
Devious schreef:De EO redactie ziet denk ik niet graag dat haar icoon (Prof. Ouweneel) van zijn voetstuk valt. Ik ga het boek helemaal uitpluizen, en er een uitgebreide reactie op schrijven voor de site.

ciao...
Hoever ben je al? Of staat ie al ergens?
Ik ben met de inleiding bezig. Ik hoop deze week daarmee klaar te zijn. Ik kan wel vast door laten schemeren dat ik van een intellectueel zwaargewicht als Ouweneel meer had verwacht.

Vriendelijke groet...
Plaats reactie