geloof is een verslaving

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Mujahid schreef:Ins'Allah zal onze Creator er voor zorgen dat iedereen kennis mag maken met het ware geloof want de shaytaan speelt een sluwe spel met ons om ons van onze Creator weg te leiden.
Aha.

Ja dat viel te verwachten.

Zoiets dergelijks zal "Do" ook wel gezegd hebben tegen zijn volgelingen voordat ze zichzelf van het leven beroofden.

Een beetje een dooddoener, nietwaar?

Overigens: "Do" was de sekteleider van de 'heavens gate'.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Leuke Gast.

Welke kerk is geen sekte? Het hele christendom is een sekte onstaan uit het jodendom toch? De protestanten zijn een sekte uit de RK kerk, de geref. uit de chr. geref, de vrijgemaakten uit de gereformeerden etc. etc.

Het is maar net vanuit welke groep gelovigen je iets beziet, en hoe je andermans 'leer' plaatst.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Weet je, was het maar allemaal zo gemakkelijk. Simpelweg doen wat GOD zegt en dat was het dan. GOD is de versimpeling van het leven, gecreeerd om het zelfdenken en zelfverklarend vermogen tot een nulpunt te brengen. GOD is het masker dat men opzet als niet in de spiegel durft te kijken. Wat mij betreft.

En de Allah die Mujahid beschrijft die mag ie lekker houden, als ik een sprookje wil lezen neem ik er wel een van Hans Christian Andersen. Die zijn veel vriendelijker.

Groeten Distiple
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

an3sdej schreef: Ik moet je zeggen dat het wel een soort afkicken is, maar dan zeer langdurig. Ik heb jarenlang angst gehad dat god mij middels mijn kinderen mij zou straffen voor mijn afvalligheid.
Mijn hele denkwereld moest helemaal veranderen.
Een Cold Turkey maakt het in elk geval wat minder langdurig 8)
C'est le ton qui fait la musique
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Leuke gast stelt alweer een vraag ;
Hoezo kunt u niet denken wat u zelf wil?
Iedereen "denkt " met gebruikmaking van denkinstrumenten ; woorden , beelden , concepten , ideeen, denkmethodes en " waarheden " die hij/zij in zijn opvoeding heeft gedownload " overgenomen " geimiteeerd van zijn ouders, leraren en andere volwassen uit zijn cultuur ... Sommigen zijn in staat dit kritisch te evalueren en te rangschikken en te toetsen aan de wekelijkheid waarin ze leven en die ze beleven .... punt ....

De stoffelijke basis van deze leer- en imitatiecapaciteiten zijn ( zoals men op het huidige ogenblik vermoed en voorlopig aanneemt ) gedeeltelijk(?) gebaseerd op spiegelneuronen -->
Lees hier meer over dat onderwerp ;
http://www.vpro.nl/wetenschap/index.sht ... 04+5949841

Kinderen die in hun jeugd worden verwaarloosd ( "feral " children
http://www.feralchildren.com/en/index.php
en de zogenaamde "wolfskinderen " ) of verstoken blijven van deze "hulpmiddelen ", denken en kommuniceren niet zo goed als dezen die wel dat geluk hebben gehad ....

Men kan zich zelfs afvragen wat voor soort " godsdienst "deze kinderen" uit zichzelf" aanhangen( de wolfgod ? ) ...of welke menselijk ontwikkelde godsdienst hen het best zal kunnen inlijven / overtuigen en bekeren ,
Wat denkt u daarvan ? (probeer nu ook eens "vrij " en vooral GENUANCEERD te denken als je dat kunt )

Hetzelfde geld voor mensen die moeten opgroeien in kansarme en agressieve omgevingen of volledig in beslag worden genomen door rauw overleven (straatkinderen in wereldsteden ) of voortdurend worden geterrroriseerd door de heersende cultuur .... Elke morgen een klap tegen je kop ipv een ontbijt is niet bevorderlijk voor hersenontwikkeling ....

Bovendien is er ook nog het "stockholm syndroom "
Slachtoffers van (kinder)mishandeling zijn doorgaans de beste verdedigers van de boosdoeners en dat is ook herhaaldelijk vastgesteld bij bijvoorbeeld slachtoffers van gijzelingen .....

Neen , je " denkt niet zomaar wat je wilt " , als je NIET over genoeg denkmiddelen beschikt ( en uiteraard ook over capaciteiten , maar dat is hier slechts zijdelings aan de orde .... wil je daar meer over weten voor iemand me misschien voor "racist " begint uit te schelden ----> nature/nurture
http://be.msnusers.com/evodisku/breinev ... 7931414660

Het aantal denk-hulpmiddelen dat een volwassene ter zijner beschikking heeft door
ervaring , en de bereidheid nog iets anders te lezen dan het eigen gelijk vergroot gewoon de keuzemogelijkheden waaruit hij kan kiezen om verder over en mee te denken .....dat heeft alles te maken met wat hij heeft gekregen tijdens zijn basis-opvoeding en zijn bereidheid het
standpunt van andere mensen te overwegen ....
en dat is dan weer afhankelijk van een zeker luxe- een materieel gemak die de basisbehoeften voldoende bevredigd en tijd overlaat ( tijd die overigens niet door iedereen wordt benut om " na te denken " ... "brood en spelen " weet je wel ; en daar is iets verkeerd mee ? )

P.s.
Bedankt voor dit zoveelste vraagje , leukerd ;

Het is alweer voor mij een mooie gelegenheid om eens wat links en onderliggende
"feitelijke" gegevens en theorieeen over verwante onderwerpen , over dit aandachtspunt naar voor brengen ....zodat een toch iets genuanceerder standpunt mogelijk wordt ....

Noot :
hoeveel mensen zijn hier " computer" en "internet " verslaafd ?
:wink: :wink: :wink:
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Leuke Gast schreef: God straft niet. God helpt u enkel bij het 'goede' pad.
Liefde, is meer geven dan nemen.
Liefde is vrijwillig 'geven'
Als God u zou straffen dan zou het ook geen liefde meer zijn. Als God u zou straffen dan zou het geen vrijwillig liefde zijn.
Jij legt de bijbel wel op een vreemde manier uit, wat gebeurd er volgens de bijbel met mensen die god afwijzen?
Leuke Gast schreef:
an3sdej schreef:Mijn hele denkwereld moest helemaal veranderen.
Hoezo kunt u niet denken wat u zelf wil?
Ik denk dat hij dat nu wel kan.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Er is nog iets anders aan te merken in verband met het aangekaarte topic
" Geloven is een verslaving "

Als men bijvoorbeeld tracht te stoppen met roken , maakt men zichzelf wel eens wijs ( in de vroegste stadia ) dat het overstappen op " sigaretten met een filter " ... minder schadelijk is .... en eigenlijk later gemakkelijker zal zijn te overwinnen ...

Dronkaards denken dat als ze wat meer soda in hun whisky doen dat het dan minder
slecht / verslavend en/of schadelijk is .....

Veel daadwerkelijke " afkickers" gaan erg vlug over op andere verslavingen ....
bijvoorbeeld
( weeral ) rokers , beginnen te snoepen tegen de sterren op ....
Andere junks raken dan weer verslaafd aan het geneesmiddel( bijvoorbeeld kalmeer en slaappillen ) of het vervangmiddel ( bijvoorbeeld methadon )

(Nota : en natuurlijk in verband met bovenstaande puntjes en beweringen alweer NIET geldend voor allemaal )

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Leuke Gast geeft een goed voorbeeldje hoe ook in de wereld van het " geloven " gelijkaardige gedragingen en sterke analogons daarvan , kunnen worden gevonden ;

Lees het volgende dialoogje tussen an3sdej en onze huis leukerd leuke gast
an3sdej schreef:

]Ik moet je zeggen dat het wel een soort afkicken is, maar dan zeer langdurig.

leuke gast
Hoezo langdurig? Duurde het zo lang voordat u kon kiezen?

an3sdej schreef:
Ik heb jarenlang angst gehad dat god mij middels mijn kinderen mij zou straffen voor mijn afvalligheid.

leuke gast
Als wist wat 'God' betekende dan zou u hier niet bang voor zijn.
God straft niet. God helpt u enkel bij het 'goede' pad.
Liefde, is meer geven dan nemen.
Liefde is vrijwillig 'geven'
Als God u zou straffen dan zou het ook geen liefde meer zijn. Als God u zou straffen dan zou het geen vrijwillig liefde zijn.
wat ik daar uit leer ;
1.- je past gewoon datgene waarin je in gelooft een beetje aan : je vult het gewoon een beetje anders in .... je voorziet het van een filtertje of je verdunt het wat met wat soda .... en klaar is kees ;
blijt l maar lekker aan het haakje bengellen om eens in het bekende "visserslatijn "/(een code voor de zeloten ) te spreken ....

2.- of je begint te snoepen van een ander " geloofje ":
je bekeert je tot een ander godsdienstje ....
Je zoekt er gewoon eentje uit , in het huidige aanbod aan Bull sh-t ( tiens ook al een streepje ! )
of je vind zelf je sussende troep en fopspenen uit ( zichzelf bedienen garandeert de beste service ....god helpt best , wie zichzelf behelpt ... etc .... )

P.S.
Bedankt leukerd ... tot in het hiernamaals :wink:
( Amaai Jongen toch ! probeer eens iets anders dan het voortdurend " pushen" en verkopen van de aan jou geleverde zogenaamd eigen "vrij gekozen ", shit waar jezelf aan vast geklonken zit ... )

Een goede tîp van insomnia ;
Een
Cold Turkey
maakt het in elk geval wat minder langdurig
Bedankt Insomnia :lol:

Hier is er nog eentje
voor hardnekkige gevallen en zelfhulpgroepen ....
http://www.artdsm.com/religiondetoxification/index.html
http://www.thegospelwriters.com/

en uit die website eentje van een zekere " huisdokter " ....
http://www.thegospelwriters.com/pdfs/UntamedLife.pdf
Gerard
Bevlogen

Re: geloof is een verslaving

Bericht door Gerard »

Leuke Gast schreef:
GH schreef:Ik zelf ben wel degelijk dronken geweest van religie ............
Op wat voor manier?
Heel simpel. Ik was gelovig. Eerst katholiek daarna sterke band met terravadda boeddhisme. Gelukkig ben ik weer geheel ontnuchtigt. :lol:
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
doctorwho
Ontoombaar

leestip het nut van god

Bericht door doctorwho »

Leestip:

Het nut van god van H. Jansen hierin wordt op heldere wijze uiteengezet wat de voordelen van geloof kunnen zijn. Vaak eerder lijkt dit geboren uit een wellichtnonbewust opportunisme of sociale omgeving dan andere zaken.

Voor de goede orde ik ben wel afgekickt maar dit ging niet cold turkey. Heb inmiddels wel een gezonde aversie tegen de pushers en dealers gekregen.

Paperback | 282 Pagina's | Arbeiderspers | 2003
ISBN: 9029522984
NT
Geregelde verschijning

Re: geloof is een verslaving

Bericht door NT »

tsjok45 schreef:Volgens mij is
Geloof een verslaving

---->Afkicken van een " geloof " is even moeilijk als afkicken van een ander soort verslaving
----> Geloof is volgens de verslaafde van levensbelang
----> hij wil bovendien dat ook anderen verslaafd raken net zoals de dronkaard niet graag alleen zat word ( tenzij in een vergevorderd stadium van zijn ziekte )
----> en net als alke andere junkies is verslaafde gelovige bereid daarvoor te moorden en te stelen te liegen , te bedriegen en te sterven ...
----> net zoals andere junkies veliest de gelovige kontakt met de werkelijkheid en het sociale weefsel
----> drugsgebruik en verslavingen zijn ook veel gebonden met sexuele verwachtingen
en verlangens ...

-----> Er is ( bij de gelovige drug ) ook een streng verbod op het gbruik van andere verslavende middelen ; er is slechts een officieele drug toegelaten ; de heersende godsdienst ...

vraagjes die ik me daarbij stel ;
----> komen verslavingen en nefaste gevolgen van langdurige verslavingen ook voor bii dieren ?
----> Zijn de dealers van het geloof je ( toekomstige en huidige ) uitbuitesr of puppet-masters ? of zijn het gewone parasieten ?
-----> is de gelovige " stuf " iets anders dan " memes " ?
Dit is een vergelijking die je ver kan optrekken.
Maar is verslaving niks anders dan afhankelijkheid?
Op hoeveel dingen kun je deze afhankelijkheid niet loslaten?
Ik ben verslaafd aan mijn auto, zal ik deze moeten verliezen dan is het zwaar afkicken.
Hij is van levensbelang (ik moet op mijn werk kunnen komen en ik haat o.v.).
Laat andere mensen ook alsjeblieft een auto kopen, dat gezeur om een lift.
Wie met z'n fikken aan m'n auto komt gaat eraan.
Rijdend in m'n auto mis ik behoorlijke stukken van de werkelijkheid (black outs).
een van mijn sexuele fantasieen is om op de snelweg in mn auto een keer fijn gepijpt worden door een lekkere vrouw.
Peugout rules, fuck VW.

(zo'n autofan ben ik overigens niet, maar zoals ik al zei deze theorie valt een eind op te trekken, net als op vele dingen)
Plaats reactie