Dag Gerard,
Fons schreef:Dat het de theologie aan logica ontbreekt is – vrees ik – ietsje teveel beweerd.
Gerard schreef:Noem eens een theologische bewering die de logica omhelst?
Mogelijk behoort het tot het logica-jargon, maar daar wordt over een
bewering geoordeeld met 'waar' of 'onwaar'. Een
redenering wordt beoordeeld op 'logisch' of 'onlogisch'. Zoals je schreef over het voorbeeldje dat begon met 'Iets wat zeldzaam is is duur'. Daarop antwoordde je: 'Dat is niet altijd waar'. En daar had je natuurlijk gelijk in. Er zijn verschillende redenen waarom iets zeldzaam kan zijn o.a. als het zeldzaam goedkoop is. Normaal is iets duur omdat de vraag groter is dan het aanbod.
De redenering deugt dus niet (is dus onlogisch) omdat er vier 'termen' worden gebruikt (zeldzaam in twee betekenissen) terwijl een logische redenering (in het geval van deductie) niet meer en niet minder dan drie termen mag bevatten. Het formele schema is dan ook: 1. (major): A = B; 2. (minor): C = B; 3. (conclusie): C = A.
Fons schreef:Ik denk dat ook bij de theologische 'redenering' de zwakte in een tenminste één van de premissen ligt. Anders gezegd: men laat de natuurlijke logica los op wat 'bovennatuurlijke' waarheden worden genoemd. En dat wil niet zo 'fitten'.
Gerard schreef:Dat is precies wat ik bedoel en jij hiervoor ontkende.
Vreemd dat ik dat eerst ontkende. De bedoeling was te beweren dat mijns inziens de
natuurlijke logica niet in de theologie thuishoort. In de theologie worden namelijk waarheden gedebiteerd die noch te verifiëren noch te falsificeren zijn omdat ze buiten onze menselijke of natuurlijke waarneming vallen. Veel, zo niet alle theologische waarheden zijn
geloofswaarheden en die komen voor een wetenschappelijke benadering volgens de wetten van de natuurlijke logica niet in aanmerking.
Gerard schreef:Wetenschappelijk niet, filosofisch niet, enkel als je het als waarheid aanneemt is het waar.
Ik vraag me af of ik je hier wel begrijp. Moet het niet zijn: '… enkel als je het als waarheid aanneemt is het
voor jou subjectief waar'? Bestaat er geen objectieve waarheid? Als dat zo zou zijn, dan zou van gedachte wisselen en redeneren geen enkele zin meer hebben.
Als iemand beweert: "god kan een vierkante cirkel scheppen want hij is almachtig", dan mag je dat voor hem subjectief waar noemen, maar het IS (objectief) niet waar. Zo'n bewering noem ik dan ook een 'waan' en denk, ben zelfs overtuigd dat ik het gelijk (DE waarheid) aan mijn kant heb. En dus durf ik nog steeds rustig beweren dat kaboutertjes niet echt bestaan.
Gerard schreef:Je bedoeld dat die miljonair geestelijk straatarm is.
De enige manier, lijkt me, om niet iets onzinnigs te zeggen. Normaal wordt een miljonair voor rijk gehouden. Bill Gates staat dan ook bovenaan in het rijtje van rijkste mensen.
Gerard schreef:Pardon het is één en hetzelfde ID ís de strijd tegen de evolutie theorie. Men heeft alleen andere wapens.
En dat wilde ik nu net beweren: men denkt een nieuwe aanpak te hebben ontdekt om het oude verhaal tegen de evolutie wat meer eigentijds te brengen.
Gerard schreef:Geef mij dan eens voorbeelden hoe doortrapt ze zijn.
Dat was nu net de bedoeling van mijn serie over de Egyptische mythe. Ik had al de indruk dat de kwintessens van het verhaal niet werd begrepen.
Die Egyptenaren meende
waar te nemen dat de mens een uniek wezen op deze wereld is. Het enige wezen dat zich afvraagt a) Waar kom ik vandaan? b) Wat doe ik hier (om een acceptabel leven te hebben)? c) Wat staat me te wachten als ik dood ben?
Nu kan het zijn dat je het op dit moment al met die Egyptenaren en degenen die op soortgelijke manier denken niet eens bent. Dan zit dáár meteen al het probleem.
En, blijkbaar behoorlijk onder de indruk van de grootsheid en mogelijkheden van het menselijk bestaan, zochten de Egyptenaren in het oneindige heelal naar beelden om de 'zin' van het menselijk bestaan onder woorden te brengen.
Een beetje ontwikkelde Egyptenaar had goed in de smiezen dat al zijn 'goden' en de verhalen over hen maar allegorieën of beeldspraken waren, anders gezegd: hun 'godsbegrip' was wezenlijk anders dan het onze, dat als quasi werkelijkheid, als waar gebeurde historie op de meest (on)menselijke manieren is ingevuld. Het hangt immers van de onnatuurlijkheden, onmogelijkheden en onwaarschijnlijkheden aan elkaar.
In feite deden ze, o.a. de Egyptenaren dus, niet anders dan een antwoord zoeken op de vraag: 'Wat moet ik doen om het menselijk leven zinvol te maken in plaats van zinloos'? Zij 'bezonnen' zich op hun bestaan in de hoop het goede antwoord te vinden. En die bezinning heet dan filosofie, die geacht werd de weg naar 'levenswijsheid' te zijn. Tot nu toe – in mijn ogen dan - allemaal nog erg 'natuurlijk' en 'binnenmenselijk'. Of ze alle gelijk van de wereld hadden, die Egyptenaren? Ik weet het niet. Misschien is het mogelijk om hun ideeën in wat meer eigentijdse formuleringen te gieten.
Helaas heeft de kerk in het begin van onze jaartelling de allegorische fantasieën vertaald in een even onmogelijke als banale menselijke geschiedenis. En naar mijn idee zijn in de ID de orthodox christenen aan het proberen om via de Egyptische (gnostische) manier tóch weer die banale menselijke geschiedenis als echt gebeurd (en dus niet als waan) aan de man te brengen.
Gerard schreef:Maar WAAROM heeft het nu meer invloed om welke betere(??) argumenten?
De grote 'levensvragen' leven nog steeds en heden ten dage misschien wel heftiger dan ooit tevoren. Vandaar dat 'men' overal, maar dan ook overal naar antwoorden aan het zoeken is. De oude theologie lijkt zijn tijd te hebben gehad en te hebben afgedaan. Van die kant wordt geen antwoord meer verwacht. Terecht in mijn ogen want die antwoorden zijn fake.
Maar net van die kant is men sluw in de weer om die oude theologie toch weer uit te venten. Hier en daar wil dat lukken, én omdat 'men' geen tijd meer heeft voor bezinning, maar zapt van entertainment naar entertainment én omdat 'men' nog niet volledig afscheid heeft genomen van het oude 'godsbegrip', bewust, half bewust of onbewust denkt iets te 'weten' over een eventueel 'iets', dat 'god' wordt genoemd.
"KEN JEZELF" stond boven het orakel, "WEES JEZELF" leerde Boeddha. De vraag is nog steeds: 'Wie of wat BEN ik'? en of het antwoord onder een microscoop is te vinden vraag ik me af.
Gerard schreef:Ik ken de begrippen 'a priori' en 'a posteriori' maar 'a fortriori' ken ik helaas niet.
Sorry!

Dit zinnetje kan het wellicht duidelijk maken: Als je in ijskoud water valt verdrink je; a fortiori als je niet kunt zwemmen (…en al helemaal als je niet kunt zwemmen).
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.