Bestaat pure altruïsme?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Kalebas
Forum fan

Re: Bestaat pure altruïsme?

Bericht door Kalebas »

Neorei schreef:Ik zelf geloof wel degelijk in pure altruïsme en zie de mogelijkheid tot zelfopoffering en oneindige naastenliefde als complexere gedragscapaciteiten van de hogere levensvormen. Vanuit mijn theïstisch referentiekader zie ik dit dan voorts als een perfectionering van de schepping, om als een soort meer en meer te komen tot een gelijkenis met de Heer.
Hoe denkt men hier over puur altruïsme?
Ik kan geen voorbeelden vinden van puur altruïsme dat volledig zonder zelfbelang is. Er moet een verwachting zijn iets terug te ontvangen, b.v. waardering voor wat je doet (door mensen, god of jezelf). B.v., je kan iets niet aanzien en je grijpt 'belangenloos' in, dan is dat toch ook omdat je iets aan dat gevoel van 'het niet aan kunnen zien' wil doen? Als altruïsme je steeds een rotgevoel en enkel nadeel oplevert, dan is het snel afgelopen, of je moet een geestelijke afwijking hebben.
NT schreef:Het is (hier) wel duidelijk dat puur altruisme uit puur egoistische redenen voortkomt.
Wel siert het natuurlijk de mens als hij genot kan halen uit het helpen van anderen.
Er is geen altruistisch soort bekend die geen voordeel weet te behalen uit dit (bijzondere) gedrag.
neorei schreef:Ik zelf geloof wel degelijk in pure altruïsme en zie de mogelijkheid tot zelfopoffering en oneindige naastenliefde als complexere gedragscapaciteiten van de hogere levensvormen.
Misschien zijn het juist de 'lagere' levensvormen die altruïstisch zijn, b.v. mieren.
Afzonderlijk zijn ze niet egoïstisch, maar als groep wel, alles is in het belang van de eigen groep.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
NT
Geregelde verschijning

Bericht door NT »

Misschien zijn het juist de 'lagere' levensvormen die altruïstisch zijn, b.v. mieren.
Afzonderlijk zijn ze niet egoïstisch, maar als groep wel, alles is in het belang van de eigen groep.
Ook afzonderlijk zijn ze egoistisch al beseffen ze dit niet natuurlijk.
Hun DNA wordt dan misschien niet doorgegeven, wel het DNA wat het meest op dat van hen lijkt.
[/quote]
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Ik denk dat de diep onderliggende reden van altruïsme is dat de mens als soort dit verschijnsel hoe dan ook nodig heeft om te overleven, zoals al enkele malen direct en indirect werd aangegeven. Ik denk (vermoed) dan ook dat het altruïsme in onze genen staat geschreven waardoor we hier een positief gevoel van krijgen. Dit zou een stimulans moeten zijn om elkaar te helpen in barre tijden, opvallend is echter dat in buitengewoon bedreigende situaties dit altruïsme toch zeer vaak wordt overstemd door "egoïsme". Op zich niet verwonderlijk, immers als het om leven en dood gaat geeft het (organisme) mens zichzelf de voorrang....hier is ook waar vaak "helden" worden geboren, mensen die anderen redden en deze de voorrang geven...
Plaats reactie