Theisme staat voor geloof in god/goden.Locke schreef:Daar recht tegenover staan de atheïsten die deze aanname verwerpen of zelfs het bestaan van God expliciet ontkennen.
De A in Atheisme staat voor zonder, dus Atheisme staat voor "zonder geloof in god/goden".
Slechts een heel kleine groep Atheisten gelooft dat god/goden niet bestaan (zij kunnen het negatieve bewijs van niet bestaan net zo min leveren dat theisten het positieve bewijs voor dat bestaan, dus beide groepen geloven hun visie). De meeste Atheisten zijn in veel opzichten meer agnosten.Locke schreef:Atheïsten en theïsten doen dit dus wel.
Maar echte agnosten stellen hun beslissing ener of anderzijds uit voor zover zij dat nodig achten.
Niet mee eens. Als vrijdenkend Atheist geloof ik noch in het bestaan van god/goden, noch in het niet bestaan van god/goden. Die keuze interesseert mij niet. Maar daarom ga ik niet op het agnostische vinkentouw halverwege beide conclusies zitten, om misschien later mijn mening aan te passen.Locke schreef:Daarom de stelling: het agnosticisme is de meest verstandige keuze als levensbeschouwing!
Dat is niet waar. Een agnost houdt de deur open. Als vrijdenkend Atheist heb ik die deur dicht gedaan. Het interesseert me al vele jaren niet, nog steeds niet, en zal het ook nooit doen.Locke schreef:Als agnost zit je dus nooit fout. Je hebt namelijk geen overtuiging.
Ik ben - anders dan een agnost - niet langer bezig met het geloof in het al dan niet bestaan van god/goden. En dat weet ik zeker.
.
Schrijf en spel fouten gecorrigeerd (heb ik ze nou allemaal gehad?)