Agnosticisme de meest verstandige keuze?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

sarnian
Bevlogen

Re: Agnosticisme de meest verstandige keuze?

Bericht door sarnian »

Locke schreef:Daar recht tegenover staan de atheïsten die deze aanname verwerpen of zelfs het bestaan van God expliciet ontkennen.
Theisme staat voor geloof in god/goden.
De A in Atheisme staat voor zonder, dus Atheisme staat voor "zonder geloof in god/goden".
Locke schreef:Atheïsten en theïsten doen dit dus wel.
Slechts een heel kleine groep Atheisten gelooft dat god/goden niet bestaan (zij kunnen het negatieve bewijs van niet bestaan net zo min leveren dat theisten het positieve bewijs voor dat bestaan, dus beide groepen geloven hun visie). De meeste Atheisten zijn in veel opzichten meer agnosten.
Maar echte agnosten stellen hun beslissing ener of anderzijds uit voor zover zij dat nodig achten.
Locke schreef:Daarom de stelling: het agnosticisme is de meest verstandige keuze als levensbeschouwing!
Niet mee eens. Als vrijdenkend Atheist geloof ik noch in het bestaan van god/goden, noch in het niet bestaan van god/goden. Die keuze interesseert mij niet. Maar daarom ga ik niet op het agnostische vinkentouw halverwege beide conclusies zitten, om misschien later mijn mening aan te passen.
Locke schreef:Als agnost zit je dus nooit fout. Je hebt namelijk geen overtuiging.
Dat is niet waar. Een agnost houdt de deur open. Als vrijdenkend Atheist heb ik die deur dicht gedaan. Het interesseert me al vele jaren niet, nog steeds niet, en zal het ook nooit doen.
Ik ben - anders dan een agnost - niet langer bezig met het geloof in het al dan niet bestaan van god/goden. En dat weet ik zeker.

.
Schrijf en spel fouten gecorrigeerd (heb ik ze nou allemaal gehad?) :)
Laatst gewijzigd door sarnian op 27 nov 2009 17:04, 3 keer totaal gewijzigd.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Locke
Geregelde verschijning

Bericht door Locke »

The Black Mathematician schreef:Ik ben van mening dat waar denkbeelden niet falsifieerbaar zijn, je je gevoel mag laten spreken. Ik heb nog steeds het idee dat bepaalde voorstellingen van God niet falsifieerbaar zijn, en het denkbeeld dat er helemaal geen God is, is volgens mij ook niet falsifieerbaar (want zelfs al zal God voor de neus van sommige mensen staan, dan nog kunnen ze na afloop beweren dat het een zinsbegoocheling was, en ik durf niet uit te sluiten dat ik tot die mensen behoor). Anyway, ik laat mijn gevoel over deze kwestie spreken, en ik heb gewoon nooit het gevoel gehad dat God bestaat. Dus ik heb voor mijzelf de keuze gemaakt: God bestaat niet.
Mee eens. Alleen zit ik dus met het gevoel dat ik het gewoonweg niet weet!
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Was het niet de atheïstische dominee Klaas Hendrikse die een mooie beschrijving van de agnost gaf in zijn boek “Geloven in een god die niet bestaat”? Een agnost is de zwemmer die elke dag naar het zwembad gaat en als hij op de rand van het bad staat terugkeert naar de kleedruimte om zich weer aan te kleden om de volgende dag hetzelfde ritueel te herhalen. De atheïst en de gelovige springen in hun zwembad. Als ik me vergis hoor ik het wel.
Ik kan me helemaal vinden in de visie van Kitty

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Hoewel we niet kunnen toetsen dat er geen god bestaat kunnen we wel analyseren hoe de kennis over de goden tot stand is gekomen. En de uitkomst daarvan is nu niet zodanig dat ik zeg dat er een god ten grondslag van de religies moet liggen.

Hoewel sommigen nog geen god zouden herkennen als die zich als zodanig voorstelde, geldt het omgekeerde ook: Sommige mensen beweren bij hoog en laag dat ze god gezien hebben terwijl aan te tonen is dat er niets bijzonders gebeurd is.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Locke
Geregelde verschijning

Bericht door Locke »

Kitty schreef:
Locke schreef:Daarnaast zit je met de persoonlijke ervaringen van mensen. Ga je er van uit dat die allemaal rationeel te verklaren zijn?
Ervaringen van mensen zie ik...
Ik ben het ook grotendeels met je eens. We zijn immers beiden niet-gelovigen. Alleen zit ik echt in het midden, terwijl jij meer naar het ontkennen neigt.
Ik ken zelf namelijk mensen die zeggen het een en ander mee gemaakt te hebben, waarbij ik dan snel zoiets heb van 'tja wie weet'.

Inderdaad kan het agnosticisme belachelijke vormen aannemen. Alles wat je verzint zou kunnen bestaan: bewijs maar dat het niet zo is.

Maar we hebben natuurlijk ook nog gewoon gezond verstand :wink:.
Alleen denk ik dat bepaalde zaken ons gezond verstand te boven gaan!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

kiks schreef:Een agnost is de zwemmer die elke dag naar het zwembad gaat en als hij op de rand van het bad staat terugkeert naar de kleedruimte om zich weer aan te kleden om de volgende dag hetzelfde ritueel te herhalen. De atheïst en de gelovige springen in hun zwembad.
Groet
kiks
De metaforen van atheïsten zijn van een betere kwaliteit dan die van de rest.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Locke schreef:Maar we hebben natuurlijk ook nog gewoon gezond verstand :wink:.
Ik denk dat als je het woorje "nog" tussen "verstand" en "te" zet je er al bent.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Cluny schreef:De metaforen van atheïsten zijn van een betere kwaliteit dan die van de rest.
Ik vond hem voor een zich atheïst noemende predikant al een hele mooie. Heb jij niet een mooie? Mijn creativiteit laat me hierin nogal in de steek.

Groet

kiks
Locke
Geregelde verschijning

Bericht door Locke »

sarnian schreef:
Locke schreef:Als agnost zit je dus nooit fout. Je hebt namelijk geen overtuiging.
Dat is niet waar. Een agnost houdt de deur open. Als vrijdenkend Atheist heb ik die deur dicht gedaan. Het interesseert me al vele jaren niet, nog steeds niet, en zal het ook nooit doen.
Ik ben - anders dan een agnost - niet langer bezig met het geloof in het al dan niet bestaan van god/goden. En dat weet ik zeker.
Dat snap ik niet helemaal. Een agnost houdt de deur open, omdat hij 100% zekerheid uitsluit. Eigenlijk is er helemaal geen deur om dicht te doen, want in dat geval heb je zekerheid.

En hoezo is een agnost in tegenstelling tot een atheist meer met het bestaan van goden bezig?
Locke
Geregelde verschijning

Bericht door Locke »

kiks schreef:
Locke schreef:Maar we hebben natuurlijk ook nog gewoon gezond verstand :wink:.
Ik denk dat als je het woorje "nog" tussen "verstand" en "te" zet je er al bent.

Groet

kiks
Maar zullen we ooit zover komen dat we alles zeker kunnen weten?
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Locke schreef:Maar zullen we ooit zover komen dat we alles zeker kunnen weten?
Nee, maar de mens zal altijd meer te weten komen, al zal ik dat hoogstwaarschijnlijk niet meemaken.

Groet

kiks
Ali
Banned

Bericht door Ali »

sarnian schreef: Schrijf en spel fouten gecorrigeerd (heb ik ze nou allemaal gehad?) :)
Spelfouten is één woord. :wink:
Groetjes van een Superpositionist.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Locke,

Ben je ook agnostisch t.a.v. kabouters?
Ben je ook agnostisch t.a.v. de oude griekse goden of noorse goden?
En waarom wel of niet?
Maar je bent er toch van overtuigd dat je het niet kunt weten?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Locke

almachtige baarddragers en woestijngoden, neen bedankt :D

Dat volgt uit wat ik weet.

Maar er is nog wel mysterie, dingen die we nog niet weten, dat weten is voor ons als mans systems heel belangerijk het is een attractor om te evolueren.

Verder vond ik ook dat kitty het goed verwoord heeft.

Ik ben Atheist als het om almachtige baarddragers gaat, maar agnost als het om de kosmos in al zijn/haar verschijnselen gaat.

MVG, LD.

Ps als je zegt ik weet het niet , ben je gewoon eerlijk.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Locke
Geregelde verschijning

Bericht door Locke »

Vanavond lukt het me niet meer om te reageren dus ik zal er verder morgen op in gaan!
Plaats reactie