Stephen Hawking.

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Stephen Hawking.

Bericht door Jagang »

Fishhook schreef: Ze zullen zich niet voortplanten zoals wij dat doen, maar zullen onderdelen vervangen en nieuwe hersenen worden geladen met de herinneringen van de oude.
Eeuwig leven dus.
Nee, wat je dan doet is kopiëren.
Niet eeuwig leven.

Zelfs als je de informatie uit jouw hersenen zou kunnen downloaden in een computer, gaan je fysieke hersenen dood, en zal je niet echt terugkeren.

Wat je dan krijgt is een electronische kloon van jezelf, die onder andere omstandigheden ook naast jou had kunnen bestaan.

De suggestie dat je eeuwig zou kunnen leven door de data uit je brein te kopiëren, is misleidend, daar je dan ook zou kunnen claimen meerdere keren tegelijk te kunnen bestaan.
Eeuwig leven is ten ene male onmogelijk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Je krijgt bijna niemand zo ver om zijn/haar leven te slijten in een ruimteschip. Ook is het maar de vraag of de samenleving aan boord overleeft of dat ze ten onder gaat aan ruzies, verveling of andere zaken.
In het ruimteschip zit je zo ongeveer de halve dag op een hometrainer om je spieren genoeg te kunnen trainen. Ook heb je te maken met ruimtestraling die dodelijk kan zijn. En er is geen internet, tv, radio etc. om mensen te vermaken wanneer het ruimteschip eenmaal op enorme afstand is van de aarde.

Het is vrij onzinnig om mensen de ruimte in te sturen; alleen maar om ons voor te planten wanneer de leefomstandigheden op aarde niet meer voldoen?
Je kunt beter proberen om evolutie op een andere planeet een kans te geven en daar de voorwaarden creëren. Maar waarschijnlijk zijn die voorwaarden er al en is er al leven op de planeet. Beelden daarvan zouden al fantastisch zijn, ons inmengen lijkt me niet echt nodig.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Zager ans Evans schreef:
In the year 7510
If God's a-comin' he ought to make it by then
Maybe he'll look around himself and say
''Guess it's time for the Judgement day''
Woeoesh met de kosmische vlammenwerper en weg is de organochemische koolstofmachine met het veel te grote ego...

Ben iets zwartgalliger zoals jullie zien, maar dat maakt dit topic niet minder leuk/interessant.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:Ik vermoed zomaar dat dit altijd te duur zal blijken om rendabel te kunnen zijn.
De hoeveelheden energie die zijn gemoeid met het transport naar de aarde zijn voorwaar niet gering.
Helaas lijkt dat voor onze manier van doen niet onoverkomelijk. Als een energiebron wordt aangeboord is ze aanvankelijk relatief goedkoop. Door uitputting (vraag en aanbod!) stijgt de prijs altijd verder, tot een niveau waarop het rendabel wordt een nieuwe bron aan te boren, die hetzelfde lot ondergaat. Bedenk dat brandhout ooit gratis was, tot het zo zeldzaam werd dat kolen aan hoge kost werden opgegraven, altijd dieper, tot kolen zo duur waren geworden dat kernenergie rendabel werd, etc... Het is volgens mij een populaire misvatting dat elke nieuwe uitvinding goedkoper is: dat lijkt alleen maar zo in vergelijking met de vraagprijs van een uitgeputte energiebron of grondstof.

Als mensen niet te vlug uitsterven komt er dus onvermijdelijk een moment waarop de laatste aardse energie of grondstof opraakt en buitenaardse energie relatief goedkoper zal geworden zijn.
Jagang schreef:Om héél eerlijk te zijn, en dan ben ik maar weer de cultuurpessimist, denk ik dat de mens de aarde en zichzelf al naar de knoppen heeft geholpen voordat we zover zijn.
Dat kan natuurlijk ook.
Jagang schreef:Ik denk niet dat de mens machine's die als gehoorzame werkpaarden zijn gebouwd, ooit de capaciteit zullen meegeven om zichzelf vragen te stellen.
Dat zou hoogst contraproduktief zijn.

Ik zie al een mijnveger voor me die te bang is om het mijnenveld in te gaan.

Nee, gravers en smelters zullen waarschijnlijk brave gravers en smelters blijven, zelfs als ze heel geavanceerd zijn.

Als er één machine ooit de kans maakt om intelligentie en bewustzijn te ontwikkelen, zal het de humanoïde robot zijn, die zowel ontwikkeld is om te dienen als om "gezelschap" te bieden.
Maar ook dan zal eea afgebakend zijn.
Als mensen ooit energie en gronstoffen buiten de aarde gaan zoeken, dan zal men machines bouwen die zélf prospectie doen, rendabiliteit berekenen, ontginning starten, tot transport besluiten etc. Het rendement wordt zo immers vergroot: waarom zou men eerst een ruimtetuig jaren ver sturen, dan weken wachten op data, die op aarde verwerken, dan de resultaten van deze verwerking terugzenden naar het ruimteschip met nieuwe instructies, dan weer weken wachten... terwijl de rekencapaciteit makkelijk meegezonden kan worden en nauwelijks plaats inneemt of gewicht heeft? Ik vermoed dat concurrerende producenten over de jaren steeds autonomere machines zullen bouwen, omdat dat de kostprijs enorm drukt.

Evenzo zal men op de duur ruimtetuigen logischerwijze niet meer op aarde bouwen, maar op plaatsen dichter bij de bronnen van grondstof en energie, en de bedrijven waarin die gemaakt worden zullen altijd maar automatischer worden. Nu staan er in Japan al autoassemblagebedrijven waar het licht nooit aangaat, dus onbemande fabrieken op plaatsen waar mensen zich niet goed voelen en veel kosten liggen voor de hand.

Eenmaal zulke bedrijven hun plaatselijke bronnen hebben uitgeput, gaan ingenieurs zich afvragen waarom men ze niet net als ontginningsmachines in ruimteschepen onderbrengt. Op dat ogenblik heeft men feitelijk zich voortplantende machines gemaakt.

Let wel, dit is een gedachtenexperiment.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Als mensen ooit energie en gronstoffen buiten de aarde gaan zoeken, dan zal men machines bouwen die zélf prospectie doen, rendabiliteit berekenen, ontginning starten, tot transport besluiten etc. Het rendement wordt zo immers vergroot: waarom zou men eerst een ruimtetuig jaren ver sturen, dan weken wachten op data, die op aarde verwerken, dan de resultaten van deze verwerking terugzenden naar het ruimteschip met nieuwe instructies, dan weer weken wachten... terwijl de rekencapaciteit makkelijk meegezonden kan worden en nauwelijks plaats inneemt of gewicht heeft? Ik vermoed dat concurrerende producenten over de jaren steeds autonomere machines zullen bouwen, omdat dat de kostprijs enorm drukt.
Maar een machine hoeft niet zelfbewust te zijn om autonoom te kunnen zijn. (Kijk naar Mark Tilden's BEAM robots)
En rekencapaciteit, hoeveel ook, is iets heel anders dan bewustzijn of zelfs maar intelligentie.

Onze hersenen hebben wel een zelfnewustzijn ontwikkeld, maar zelfs onze meest geniale rekenaars, steken maar bleekjes af bij de rekencapaciteit van ook maar een ouwe commodore 64..
Evenzo zal men op de duur ruimtetuigen logischerwijze niet meer op aarde bouwen, maar op plaatsen dichter bij de bronnen van grondstof en energie, en de bedrijven waarin die gemaakt worden zullen altijd maar automatischer worden. Nu staan er in Japan al autoassemblagebedrijven waar het licht nooit aangaat, dus onbemande fabrieken op plaatsen waar mensen zich niet goed voelen en veel kosten liggen voor de hand.

Eenmaal zulke bedrijven hun plaatselijke bronnen hebben uitgeput, gaan ingenieurs zich afvragen waarom men ze niet net als ontginningsmachines in ruimteschepen onderbrengt. Op dat ogenblik heeft men feitelijk zich voortplantende machines gemaakt.
Ik begrijp het.
Maar ik zie niet in wat zelfreproduktie met intelligentie en zelfbewustzijn te maken heeft.
Virussen planten zich ook voort, maar een intelligente vorm ken ik niet.
Let wel, dit is een gedachtenexperiment.
En een leuk experiment ook, hoor.
Ik vind toekomstvisie's vrij interessant, en ik denk dat er een hoop kan met techniek, al lijken sommige zaken me wat al te ver gezocht.

Ik denk persoonlijk niet dat de mens zelfbewuste machines wil voor het zware werk.
Graafmachine's moeten gehoorzame mechanische slaven zijn en blijven om er controle over te kunnen houden, zelfs al zijn hun computers zeer geavanceerd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik denk persoonlijk niet dat de mens zelfbewuste machines wil voor het zware werk.
Graafmachine's moeten gehoorzame mechanische slaven zijn en blijven om er controle over te kunnen houden, zelfs al zijn hun computers zeer geavanceerd.
Er wordt binnenkort al een stap gezet in die richting. Er komt een soort internet speciaal voor robots waar de robots informatie vanaf kunnen halen. Er worden al proeven gedaan in (hoe kan het ook anders) Japan. De robots worden ingezet voor huishoudelijke hulp en de gedachte erachter is dat de robots niet alles opnieuw moeten uitvinden, maar dat ze van elkaar kunnen leren door de informatie te delen.
Dus een robot verricht bij iemand huishoudelijk werk, komt met een oplossing voor een probleem en deelt dit met andere robots waar ook ter wereld via het internet. Wanneer de robot stuk zou gaan, dan kan een andere robot de informatie downloaden van het internet en verder gaan waar de ander gebleven was. Maar uiteraard kan een andere robot ergens anders ter wereld die informatie ook toepassen. Op deze manier kweek je heel snel een enorme hoeveelheid kennis die robots wel kunnen onthouden maar de mens niet.
Het is een eerste stap naar intelligentere robots en de eerste zijn binnen nu en drie jaar al aan het werk (in Japan).
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:Maar een machine hoeft niet zelfbewust te zijn om autonoom te kunnen zijn. (Kijk naar Mark Tilden's BEAM robots)
En rekencapaciteit, hoeveel ook, is iets heel anders dan bewustzijn of zelfs maar intelligentie.

Onze hersenen hebben wel een zelfnewustzijn ontwikkeld, maar zelfs onze meest geniale rekenaars, steken maar bleekjes af bij de rekencapaciteit van ook maar een ouwe commodore 64..
Hier rijst een misverstand. Ik denk niet aan "bewustzijn", en het woord "zelfbewustzijn" gebruik al helemaal niet, lijkt me namelijk dubbelop.

Intelligentie, dat wel, maar dan geen intelligentie naar menselijke maatstaf, maar puur de bekwaamheid gegevens uit de omgeving te verzamelen, en er min of meer complexe herschikkingen mee uit te voeren die tot geoptimaliseerde handelingen leiden.

Dat kan mijn onlangs aangekocht combi-magnetronnetje ook (ik krijg de complexe handleiding niet doorgeworsteld, maar gelukkig heten de laatste hoofdstukjes "automatisch dit..." en "automatisch dat...").

Uiteraard zal mijn magnetron zichzelf nooit copieren, maar er bestaan duizenden soorten apparaatjes die nog ingewikkelder zijn en dat wel doen zonder een greintje bewustzijn - enkel door informatieverwerking - en de hele wereld veroverd hebben. Ik doel hier natuurlijk op bacteriën.

Onze hele ruimteveroveringsfantasie van hierboven is denkbaar met machines die veel eenvoudiger gebouwd zijn dan de eenvoudigste bacterie.

Dat brengt me op nog iets. De hoeveelheid grondstoffen die (volgzame) automaten zouden opleveren hangt niet af van de grootte van de automaten, maar van hun gemeenschappelijke massa. Een miljoen fabrieken van 1 gram hebben samen misschien meer rendement dan honderd fabrieken van tien ton. En als het op aanpassing aan niches aankomt, zijn vele kleintjes die zich snel reproduceren handiger dan reusachtige ruimtestations die eindeloos moeten zwoegen om een copie van zichzelf te maken.

Misschien zal men gewoon bacteriën ruimtegeschikt maken met genetische manipulatie, en uitzaaien ( Klopt niet met de hypothese van Hawking.)
Dat lijkt op de uitvinding van de landbouw in het neolithicum, maar nu interstellair. Niet "de neolithische revolutie" maar de "interstellaire revolutie". Als het proces aan onze controle ontsnapt, zal er een cosmische oersoep ontstaan. Evolutie zou dan traag op gang kunnen komen en tot om het even wat kunnen leiden.

Of men maakt met nanotechnologie zelfreplicerende microbische fabrieken (klopt wel met Hawking.)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Als iemand dit al in zijn garage kan maken?

http://www.youtube.com/watch?v=5EgdVtB0 ... r_embedded

The Cylons are coming!

By your command! :druid:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:
Jagang schreef:Maar een machine hoeft niet zelfbewust te zijn om autonoom te kunnen zijn. (Kijk naar Mark Tilden's BEAM robots)

Hier rijst een misverstand. Ik denk niet aan "bewustzijn", en het woord "zelfbewustzijn" gebruik al helemaal niet, lijkt me namelijk dubbelop.

Intelligentie, dat wel, maar dan geen intelligentie naar menselijke maatstaf, maar puur de bekwaamheid gegevens uit de omgeving te verzamelen, en er min of meer complexe herschikkingen mee uit te voeren die tot geoptimaliseerde handelingen leiden.

Dat kan mijn onlangs aangekocht combi-magnetronnetje ook (ik krijg de complexe handleiding niet doorgeworsteld, maar gelukkig heten de laatste hoofdstukjes "automatisch dit..." en "automatisch dat...").

Uiteraard zal mijn magnetron zichzelf nooit copieren, maar er bestaan duizenden soorten apparaatjes die nog ingewikkelder zijn en dat wel doen zonder een greintje bewustzijn - enkel door informatieverwerking - en de hele wereld veroverd hebben. Ik doel hier natuurlijk op bacteriën.

Onze hele ruimteveroveringsfantasie van hierboven is denkbaar met machines die veel eenvoudiger gebouwd zijn dan de eenvoudigste bacterie.
De enige reden waarom ik sprak over bewustzijn/zelfbewust zijn, was dat ik reageerde op je hypothese dat dergelijke delfmachine's zich wel eens vragen zouden kunnen stellen als: (niet letterlijk) "Welk belang hebben we erbij om mensen te dienen?"
Dit vereist een (zelf)bewustzijn vergelijkbaar met het onze.
Dat brengt me op nog iets. De hoeveelheid grondstoffen die (volgzame) automaten zouden opleveren hangt niet af van de grootte van de automaten, maar van hun gemeenschappelijke massa. Een miljoen fabrieken van 1 gram hebben samen misschien meer rendement dan honderd fabrieken van tien ton. En als het op aanpassing aan niches aankomt, zijn vele kleintjes die zich snel reproduceren handiger dan reusachtige ruimtestations die eindeloos moeten zwoegen om een copie van zichzelf te maken.
Dat is helemaal waar.
Maar ben je dan bang voor een "grey goo"-scenario? http://en.wikipedia.org/wiki/Grey_goo
Misschien zal men gewoon bacteriën ruimtegeschikt maken met genetische manipulatie, en uitzaaien ( Klopt niet met de hypothese van Hawking.)
Dat lijkt op de uitvinding van de landbouw in het neolithicum, maar nu interstellair. Niet "de neolithische revolutie" maar de "interstellaire revolutie". Als het proces aan onze controle ontsnapt, zal er een cosmische oersoep ontstaan. Evolutie zou dan traag op gang kunnen komen en tot om het even wat kunnen leiden.

Of men maakt met nanotechnologie zelfreplicerende microbische fabrieken (klopt wel met Hawking.)
Zou kunnen, maar hebben we het dan nog over AI?
(Of raak ik nu de draad kwijt?)
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fishhook schreef:Als iemand dit al in zijn garage kan maken?

http://www.youtube.com/watch?v=5EgdVtB0 ... r_embedded

The Cylons are coming!

By your command! :druid:
Wel gaaf gedaan. :)
Nu het landen nog..
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

lanier schreef:Er wordt binnenkort al een stap gezet in die richting. Er komt een soort internet speciaal voor robots waar de robots informatie vanaf kunnen halen. Er worden al proeven gedaan in (hoe kan het ook anders) Japan. De robots worden ingezet voor huishoudelijke hulp en de gedachte erachter is dat de robots niet alles opnieuw moeten uitvinden, maar dat ze van elkaar kunnen leren door de informatie te delen.
Dus een robot verricht bij iemand huishoudelijk werk, komt met een oplossing voor een probleem en deelt dit met andere robots waar ook ter wereld via het internet. Wanneer de robot stuk zou gaan, dan kan een andere robot de informatie downloaden van het internet en verder gaan waar de ander gebleven was. Maar uiteraard kan een andere robot ergens anders ter wereld die informatie ook toepassen. Op deze manier kweek je heel snel een enorme hoeveelheid kennis die robots wel kunnen onthouden maar de mens niet.
Het is een eerste stap naar intelligentere robots en de eerste zijn binnen nu en drie jaar al aan het werk (in Japan).
Ja, maar goed: Intelligentie is meer dan informatie uitwisselen en opnemen.
Intelligentie is ook omgaan met abstracte begrippen, en creatief men ideeén omgaan.
Robots die zich aan het internet koppelen, zijn op zich niet fundamenteel anders dan PC's die aan het internet zijn gekoppeld, behalve dat het brein dan ook een lichaam heeft.
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:Ja, maar goed: Intelligentie is meer dan informatie uitwisselen en opnemen.
Intelligentie is ook omgaan met abstracte begrippen, en creatief men ideeén omgaan.
Als je het ene wel intelligentie noemt en het andere niet, waar ligt dan de scheiding? Bij mieren? Katten? Dolfijnen? Mensen?

De evolutie doet verwachten dat intelligentie in allerlei graden en schakeringen voorkomt. Dat wordt bevestigd door nauwkeurige observatie van dieren in hun natuurlijke omgeving.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

De evolutie doet verwachten dat intelligentie in allerlei graden en schakeringen voorkomt. Dat wordt bevestigd door nauwkeurige observatie van dieren in hun natuurlijke omgeving.
je hebt ook intelligente systemen :)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:De enige reden waarom ik sprak over bewustzijn/zelfbewust zijn, was dat ik reageerde op je hypothese dat dergelijke delfmachine's zich wel eens vragen zouden kunnen stellen als: (niet letterlijk) "Welk belang hebben we erbij om mensen te dienen?"
Dit vereist een (zelf)bewustzijn vergelijkbaar met het onze.
In De topic Kunnen machines gebouwd worden even intelligent als wij? heb ik een tijd geleden een artikel vertaald van James McClelland, een autoriteit terzake. Zijn schatting is dat men tegen 2030 machines zal kunnen bouwen die dezelfde rekencapaciteit hebben als mensen. Hij onderzoekt ook wat er dan ook nog nodig is om deze machines gewone dagelijkse problemen te laten oplossen. Zo zou een schaakcomputer ook de gelaatsuitdrukking van zijn tegenspeler en zelfs van toeschouwers moeten kunnen interpreteren zoals een menselijke speler dat doet.

Ik denk wel dat een geavanceerde machine zich kan afvragen "Welk belang hebben we erbij om mensen te dienen?" Dat belang kan een eenvoudig optelsommetje zijn van voor en nadelen, gecombineerd met het classeren van ervaren krachten. Als zo'n machine heeft geleerd klaarblijkelijke vijanden te vernietigen, en een groep mensen valt hen aan, zal het dan geen categoriefouten maken en mensen als geheel fout onderbrengen? Stel dat een machine genaamd "Sadam" altijd maar andere medestanders en tegenstanders krijgt, zal de leercurve dan tot de juiste conclusie komen? Voor al die dingen is volgens mij geen bewustzijn nodig, alleen gegevens en instructies.

Ik ken de wetten van Azimov wel hoor, maar ik heb nog niet veel redenen gevonden om te hopen dat mensen ooit een wapen zullen bouwen met de instructie "gij zult niet doden".
Jagang schreef:Dat is helemaal waar. Maar ben je dan bang voor een "grey goo"-scenario? http://en.wikipedia.org/wiki/Grey_goo
Had ik nooit over gehoord. Wel interessant. Maar ik ben geen toekomstvoorspellingen aan het doen hoor, alleen mogelijke scenario's aan het aftasten. Ik hoop eerlijk gezegd dat we als beschaving een menselijkere kant opgaan. Misschien helpen die scenario's ons in die keuze.
Jagang schreef:

Zou kunnen, maar hebben we het dan nog over AI?
Nee, je raakt de draad niet kwijt. Nanotechnologie hangt nauw samen met AI. Dat komt bijvoorbeeld in deze posts aan bod, evenals toevallig het vraagstuk van denkende robotten.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Ik denk wel dat een geavanceerde machine zich kan afvragen "Welk belang hebben we erbij om mensen te dienen?" Dat belang kan een eenvoudig optelsommetje zijn van voor en nadelen, gecombineerd met het classeren van ervaren krachten. Als zo'n machine heeft geleerd klaarblijkelijke vijanden te vernietigen, en een groep mensen valt hen aan, zal het dan geen categoriefouten maken en mensen als geheel fout onderbrengen? Stel dat een machine genaamd "Sadam" altijd maar andere medestanders en tegenstanders krijgt, zal de leercurve dan tot de juiste conclusie komen? Voor al die dingen is volgens mij geen bewustzijn nodig, alleen gegevens en instructies.

Ik ken de wetten van Azimov wel hoor, maar ik heb nog niet veel redenen gevonden om te hopen dat mensen ooit een wapen zullen bouwen met de instructie "gij zult niet doden".
Akkoord, maar nu hebben we het alweer over wapens, terwijl het net nog over machines ging die voor ons zouden moeten delven op andere planeten.
Overigens denk ik dat zulke wapens verre van perfect zouden werken, en dat men geen belang heeft bij wapens die zic tegen de eigen commandeur keren.
Het zouden eigenlijk wapens zijn waar men niets aan heeft.
Jagang schreef: Zou kunnen, maar hebben we het dan nog over AI?
Nee, je raakt de draad niet kwijt. Nanotechnologie hangt nauw samen met AI. Dat komt bijvoorbeeld in deze posts aan bod, evenals toevallig het vraagstuk van denkende robotten.
Ja, akkoord, maar levende bacteriën niet.
Nu ga ik ff eea lezen van je links..
Laatst gewijzigd door Jagang op 21 jan 2010 00:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Plaats reactie