Analyse van Weet.magazine?
Wat mijn indruk is van de online staande koppen, dus zonder de tekst te kunnen lezen:
6. giftigste vis op aarde - infobubble
6. sirius wordt wel erg snel wit - twijfel zaaien over de stand van de wetenschap? (kan het niet lezen)
6. nagels groeien steeds sneller - infobubble
6. quote. weest niet zo arrogant dat je denkt dat je weet hoe iets werkt?
7. Wanted - iets over DNA, geen idee wat precies en waarom. ik gok twijfel zaaien over de technologie.
7. boekrecensie ivm Darwin: ik denk aangeven dat ieder zijn eigen visie op dingen heeft (zat ook in de editorial) en dat de christelijke visie dus helemaal niet belachelijk is.
8. snel internet op je mobiel - infobubble
8. evangelie van de duivel quote - niet te zien maar lijkt me de meme verspreiden dat mensen die niet christelijk zijn of gematigd christelijk zijn misleid zijn en knechten van de duivel zijn. Een van de effectiefste godsdienstbeschermende memes.
8/9 gezondheid bij - hierover zijn vele theorieën geopperd en ik had eigenlijk hier de gentech-gewas oorzaak verwacht te zien, vanwege dat andere artikel. het lijkt te gaan over monoculturen. Weet niet of hier ook een christelijke visie achter zit.
10 civetkatkoffie - even lekker gruwelen. bekend verhaal.
10 sms-en - ?
10 evolutie versus creatie - ik kan net de inleiding lezen: er komt een bijeenkomst van atheïsten en christenen hebben aangeboden in debat te gaan. ik *denk* dat volgt dat ze 'niet mochten komen van die domme atheisten die bang zijn af te gaan.' Te kleine letters.
10 naar de maan - infobubble
11 brandgranaat - infobubble
11 advertentie HVC - positionering van het blad
12-16 geboren worden - het leven is bijzonder en wonderlijk.
17-19 - gletsjers groeien - het had hier op dit forum kunnen staan... een uit zijn context gehaald klimaatweetje. weet niet waarom ze het ipcc aanvallen, misschien moeten we op god vertrouwen?
20 ouders beslissen beter - eert uw vader en uw moeder?
21 game-knobbel - verbaast me een beetje,iets over een hersenkronkel en vaardigheden.
22-23 Darwins broodje aap, of hoe de nieuwe biologie het tijdperk van Darwin beëindigt. Ongelofelijk dat ze dat durven plaatsen, dat is al zo vaak weerlegd. Misschien om hun lezers zich goed te laten voelen bij het negeren van alles wat we weten over de evolutie?
24. Ads: Bijbelgetrouw onderwijs. Rationele fundering voor je geloof. Argh.
25. gentechmais van Monsanto is slecht voor je gezondheid - er zijn afwijkingen gevonden in organen van proefdieren die veel gg-mais te eten kregen. Of dat schade is kan ik zo gauw niet beoordelen. Lijkt me een geval twijfel-zaaien over wetenschap en techniek. In dit geval sta ik aan dezelfde kant, in zoverre dat ik vind eens dat gentechnologie in de landbouw niet nodig is en risico's met zich draagt.
26-27 banaanverpakking. Een WTF ervaring om dit te zien.
Is dit blad toevallig een vertaling van een oud Amerikaans tijdschrift van voor Ray Comfort toegaf dat de banaan door de mens veredeld is???
. Leuke kop 'intelligent verpakt'. Oftewel: 'intelligent design'!
28-31 zoutlagen anders ontstaan? - gniffelen over die arrogante wetenschappers die denken dat ze weten hoe het zit.
32-34 eeuwenoude elektrische batterij 'de tijd ver vooruit'. Een stokpaardje van creationisten. Alweer twijfel zaaien over de wetenschap, nu de kennis over het menselijke verleden. Lees meer op
http://en.wikipedia.org/wiki/Baghdad_Battery - misschien kan iemand in de papieren versie kijken of de
skeptici goed aangehaald zijn? Kennelijk kon de batterij niet werken om meerdere redenen.
35 kanker en de molrat - geen idee.
36-39 dode zee - geen idee.
40-43 Neandertalers waren ook mensen - weer een stukje wetenschapsvervalsing ditmaal ter zaaiing van twijfel over de kennis van de mens over de evolutie.
44-47 Glacier Girl - belegen en allang weerlegd vliegtuig-in-het-ijs verhaal als kapstok voor het zaaien van twijfel over het broeikaseffect. Triest en gênant om dit nog te gebruiken.
49: medische weetjes - infobubbles
51: anti-klimaat column. Ik zie nog niet wat hun bedoeling is voor alle klimaattwijfels. Ik denk toch weer om aan te geven dat wetenschap dom is.
Al met al diverse artikelen waaruit de lezer de conclusie zou moeten trekken dat de wetenschappers helemaal niet zo goed weten wat er aan de hand is met de menselijke evolutie, de menselijke geschiedenis, met het klimaat, geologie en gentechnologie. Grotendeels on-origineel en weerlegd materiaal.
Daarnaast een paar 'eerbied' artikelen (molrat, geboorte, banaan, wijsheid ouders).
Gelardeerd met leuke weetjes en een aantal artikelen waar ik zo gauw geen agenda achter zie, behalve om het een beetje leesbaar te houden. Het meest frappant vind ik toch het bananenartikel. Kan iemand peilen bij Amerikaanse christenen naar Christelijke populair wetenschappelijke tijdschriften waar deze artikelen al in stonden? Als iemand het blad op papier krijgt: ik ben benieuwd of de auteurs genoemd worden en of je daar nog wat uit kunt afleiden hierover!