Nieuw christelijk populair-wetenschappelijk tijdschrift

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

a.r.

Re: Nieuw christelijk populair-wetenschappelijk tijdschrift

Bericht door a.r. »

Nou ik heb het blad een beetje "doorgebladerd", voorzover mogelijk dan, want het is op die site onmogelijk artikelen te lezen, door het gebruik van de miniscule lettertjes.... het moet wél een verrassing blijven hé? :evil:
Uitgever
Christelijke Tijdschriften bv
Uitgever: Ringer Otte
Hoofdredacteur
Jan Rein de Wit
Eindredactie
Johan Démoed
Redactie
Andreas Boonstra, Joop Buker, Kees van Helden info@weet-magazine.nl
Medewerkers
Daniel en Nancy Adams, Lex van Bokhove, Jan Bor, dr. Peter Borger, Koos van Delden, Bert Dorenbos, Willy Duister, Tjarko Evenboer, Erik van Geel, Andre van Gelder, Frans Gunnink, Stef Heerema, dr. Wim Hoek, drs. Hans Hoogerduijn, Johan Huibers, Ruben Jorritsma, Rinus Kiel, Erik Koning, Jan van Meerten, Peter Scheele, Pieter Siebesma, Ton Verdam, Gerrit de Wit
Ik zie een aantal, bij FT-ers welbekende namen. :cry:
Adverteer in Weet.magazine
Wilt u adverteren in Weet?
Neem dan contact op via info@weet-magazine.nl en wij lichten u in over de mogelijkheden en tarieven.
Kan nooit heel veel kosten, botje bij botje leggen en een http://www.freethinker.nl advertentie plaatsen, zodat de lezers werkelijk eens iets op kunnen steken. :lol:
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Inderdaad best mooi gemaakt in zijn soort.
Ik ben wel benieuwd of ze het 6 nummer uithouden want de helft van de weetjes uit Weet. magazine is belegen, en al weerlegd. Zoals de Himalaya gletsjers, zoals dat vliegtuig in het ijs.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dit tijdschrift kan natuurlijk geen wetenschappelijk tijdschrift genoemd worden, ook niet met 'populair' ervoor. De artikeltitel: Neanderthalers ook maar gewone mensen, geeft al aan dat hier van wetenschap geen sprake is. Het is dus weer het zoveelste christelijke tijdschrift dat een loopje neemt met de evolutie wetenschap.

Kan de duiding 'wetenschap' niet beschermd worden? Boetes voor mensen die dit woord misbruiken voor kwak?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef: Kan de duiding 'wetenschap' niet beschermd worden? Boetes voor mensen die dit woord misbruiken voor kwak?
Ssst, anders wordt Heeck weer hyper. ;)

Men mag van mij zoveel christelijke tijdschriften op de markt brengen als men wil maar het is natuurlijk geen wetenschap. (zijn we het weer eens!)
Een oplage van 50.000, is dat veel?
Ik lees de Humo en de c't, voor de rest gebruik ik het net.

Dit lijkt mij een prima gelegenheid voor middelbare scholen om aandacht aan te besteden.
'Er is een nieuw tijdschrift en... bla bla enz"
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Wat ik hieraan verwerpelijk vindt is dat ze zich voordoen als populair-wetenschappelijk blad zoals Kijk en Quest, maar ondertussen propaganda voeren voor niet-wetenschappelijke ideeen. Kan me voorstellen dat een jong iemand die dat niet weet hiervan in verwarring raakt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De Quest heeft een gelezen oplage van 200.000 stuks. De oplage van 50.000 stuks is nog niets eens de gelezen oplage.
Kan me voorstellen dat een jong iemand die dat niet weet hiervan in verwarring raakt.
Zaak is dus om hun artikelen grondig door te nemen en serieus te weerleggen. Die jongeren googlen ook en komen dan vanzelf onze (of een andere) website tegen waarop ze kunnen lezen dat er mensen zijn die menen aan te kunnen tonen dat de theorie niet klopt. Nadenken moeten ze zelf nog doen...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

OK Fenomeen, jij je zin:
Heeck in de hype:
Kitty schreef:Kan de duiding 'wetenschap' niet beschermd worden? Boetes voor mensen die dit woord misbruiken voor kwak?
Kitty,
Wat maak je me nou ?
Zo weet ik er nog een paar :
"Bewezen",
"Echt"
"Natuurlijk"
En nog wat die onder het topic "gidswoorden" zijn verzameld.

Beter lijkt het me dat gebruik van "wetenschappelijk" als claim te hanteren, die door gelovers in het bovennatuurlijk verklarende niet kan worden waargemaakt zonder feiten te verdoezelen.
Wie niet wil afstappen van beweringen als feiten daartoe dwingen, die bedrijft geen wetenschap.
Wie wil vasthouden aan een opinie vanwege iets dat niet kan worden aangetoond, die bedrijft noch rapporteert over wetenschap, maar filtert die voor de te exploiteren doelgroep.

Denk aan de affaire EO, toen olv Hagoort, die nog steeds niet van apen houdt en Gerdien de Jong die blootlegde dat de EO David Attenborough had gecensureerd.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

The Prophet schreef:Wat ik hieraan verwerpelijk vindt is dat ze zich voordoen als populair-wetenschappelijk blad zoals Kijk en Quest, maar ondertussen propaganda voeren voor niet-wetenschappelijke ideeen.
Dat zit mij ook helemaal niet lekker. =;
Normaal gesproken hou ik me nooit bezig met dit soort onderwerpen.
Dit vind ik er gevaarlijk aan; ik heb niks tegen reli/crea maar tegen het als wetenschappelijk alternatief brengen.
Komt dit uit de VS overwaaien?
En als het nou niet naast de Kijk en de Quest hoort, waar hoort het dan naast?

@CVE (voordat ie me voor is):
De prullenbak moet ik helaas beschouwen als non-optie. ;)
Kan me voorstellen dat een jong iemand die dat niet weet hiervan in verwarring raakt.
Is dat niet de bedoeling?

Je kan er helaas weinig aan doen, maar wel iets, Lanier heeft het er al over.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik ga er eentje aanvragen. Op het eerste gezicht lijkt me het een erg fout blad, ik krijg al kriebels bij de inhoudsopgave, de crea radar slaat meteen aan.......

Dat artikel over de eerste minuut van het leven van een pasgeboren baby lijkt me wel echt interessant.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Blackadder schreef:Ik ga er eentje aanvragen. Op het eerste gezicht lijkt me het een erg fout blad, ik krijg al kriebels bij de inhoudsopgave, de crea radar slaat meteen aan.......

Dat artikel over de eerste minuut van het leven van een pasgeboren baby lijkt me wel echt interessant.
Ik heb het magazine vandaag op m'n werk binnen gekregen! Maar had gelukkig wegens grote drukte geen tijd om het te beoordelen, en ben vergeten om het mee naar huis te nemen. Morgen een analyse, voor zover ik daar, met mijn niet wetenschappelijke achtergrond, toe in staat ben!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Analyse van Weet.magazine?
Wat mijn indruk is van de online staande koppen, dus zonder de tekst te kunnen lezen:

6. giftigste vis op aarde - infobubble
6. sirius wordt wel erg snel wit - twijfel zaaien over de stand van de wetenschap? (kan het niet lezen)
6. nagels groeien steeds sneller - infobubble
6. quote. weest niet zo arrogant dat je denkt dat je weet hoe iets werkt?
7. Wanted - iets over DNA, geen idee wat precies en waarom. ik gok twijfel zaaien over de technologie.
7. boekrecensie ivm Darwin: ik denk aangeven dat ieder zijn eigen visie op dingen heeft (zat ook in de editorial) en dat de christelijke visie dus helemaal niet belachelijk is.
8. snel internet op je mobiel - infobubble
8. evangelie van de duivel quote - niet te zien maar lijkt me de meme verspreiden dat mensen die niet christelijk zijn of gematigd christelijk zijn misleid zijn en knechten van de duivel zijn. Een van de effectiefste godsdienstbeschermende memes.
8/9 gezondheid bij - hierover zijn vele theorieën geopperd en ik had eigenlijk hier de gentech-gewas oorzaak verwacht te zien, vanwege dat andere artikel. het lijkt te gaan over monoculturen. Weet niet of hier ook een christelijke visie achter zit.
10 civetkatkoffie - even lekker gruwelen. bekend verhaal.
10 sms-en - ?
10 evolutie versus creatie - ik kan net de inleiding lezen: er komt een bijeenkomst van atheïsten en christenen hebben aangeboden in debat te gaan. ik *denk* dat volgt dat ze 'niet mochten komen van die domme atheisten die bang zijn af te gaan.' Te kleine letters.
10 naar de maan - infobubble
11 brandgranaat - infobubble
11 advertentie HVC - positionering van het blad
12-16 geboren worden - het leven is bijzonder en wonderlijk.
17-19 - gletsjers groeien - het had hier op dit forum kunnen staan... een uit zijn context gehaald klimaatweetje. weet niet waarom ze het ipcc aanvallen, misschien moeten we op god vertrouwen?
20 ouders beslissen beter - eert uw vader en uw moeder?
21 game-knobbel - verbaast me een beetje,iets over een hersenkronkel en vaardigheden.
22-23 Darwins broodje aap, of hoe de nieuwe biologie het tijdperk van Darwin beëindigt. Ongelofelijk dat ze dat durven plaatsen, dat is al zo vaak weerlegd. Misschien om hun lezers zich goed te laten voelen bij het negeren van alles wat we weten over de evolutie?
24. Ads: Bijbelgetrouw onderwijs. Rationele fundering voor je geloof. Argh.
25. gentechmais van Monsanto is slecht voor je gezondheid - er zijn afwijkingen gevonden in organen van proefdieren die veel gg-mais te eten kregen. Of dat schade is kan ik zo gauw niet beoordelen. Lijkt me een geval twijfel-zaaien over wetenschap en techniek. In dit geval sta ik aan dezelfde kant, in zoverre dat ik vind eens dat gentechnologie in de landbouw niet nodig is en risico's met zich draagt.
26-27 banaanverpakking. Een WTF ervaring om dit te zien. Is dit blad toevallig een vertaling van een oud Amerikaans tijdschrift van voor Ray Comfort toegaf dat de banaan door de mens veredeld is???
. Leuke kop 'intelligent verpakt'. Oftewel: 'intelligent design'!
28-31 zoutlagen anders ontstaan? - gniffelen over die arrogante wetenschappers die denken dat ze weten hoe het zit.
32-34 eeuwenoude elektrische batterij 'de tijd ver vooruit'. Een stokpaardje van creationisten. Alweer twijfel zaaien over de wetenschap, nu de kennis over het menselijke verleden. Lees meer op http://en.wikipedia.org/wiki/Baghdad_Battery - misschien kan iemand in de papieren versie kijken of de skeptici goed aangehaald zijn? Kennelijk kon de batterij niet werken om meerdere redenen.
35 kanker en de molrat - geen idee.
36-39 dode zee - geen idee.
40-43 Neandertalers waren ook mensen - weer een stukje wetenschapsvervalsing ditmaal ter zaaiing van twijfel over de kennis van de mens over de evolutie.
44-47 Glacier Girl - belegen en allang weerlegd vliegtuig-in-het-ijs verhaal als kapstok voor het zaaien van twijfel over het broeikaseffect. Triest en gênant om dit nog te gebruiken.
49: medische weetjes - infobubbles
51: anti-klimaat column. Ik zie nog niet wat hun bedoeling is voor alle klimaattwijfels. Ik denk toch weer om aan te geven dat wetenschap dom is.

Al met al diverse artikelen waaruit de lezer de conclusie zou moeten trekken dat de wetenschappers helemaal niet zo goed weten wat er aan de hand is met de menselijke evolutie, de menselijke geschiedenis, met het klimaat, geologie en gentechnologie. Grotendeels on-origineel en weerlegd materiaal.
Daarnaast een paar 'eerbied' artikelen (molrat, geboorte, banaan, wijsheid ouders).
Gelardeerd met leuke weetjes en een aantal artikelen waar ik zo gauw geen agenda achter zie, behalve om het een beetje leesbaar te houden. Het meest frappant vind ik toch het bananenartikel. Kan iemand peilen bij Amerikaanse christenen naar Christelijke populair wetenschappelijke tijdschriften waar deze artikelen al in stonden? Als iemand het blad op papier krijgt: ik ben benieuwd of de auteurs genoemd worden en of je daar nog wat uit kunt afleiden hierover!
immorthalia

Bericht door immorthalia »

Ben eigenlijk ook wel benieuwd.

Enige wat ik alleen altijd jammer vind is dat de discussie altijd is: creationisme of evolutie, punt.
Vanuit het kamp van de creationisten heb ik nog nooit iets overtuigends gehoord, maar vanuit het kamp van evolutietheoretici hoor ik wel heel overtuigende geluiden, maar ik denk dat je als echte wetenschapsliefhebber altijd de mogelijkheid moet openhouden dat noch creationisme, noch evolutietheorie de volledige werkelijkheid beschrijven.
Creationisme bedrijft geen wetenschap, maar bestookt wetenschappelijke vanuit een voor hun onweerlegbaar standpunt en is daardoor als wetenschap gediskwalificeerd. Maar dat is al vaak genoemd dus hoef ik niet te herhalen.
Evolutietheorie was in Darwins tijd meer deterministisch en later werd er meer 'willekeur' toegelaten.
Een beetje als: genmutaties die disfunctioneel zijn maar niet de reproduktie in de weg staan worden gewoon doorgegeven, maar ook trial & error.
Als ik over quantum mechanica lees (zonder het echt helemaal te begrijpen), krijg ik echter een beeld van het universum dat chronologie als een lijn van verleden naar toekomst met gescheiden gebeurtenissen misschien alleen maar een misperceptie is van de volledige werkelijkheid en misschien is evolutie ook alleen maar een 'point of view'.
Mijn punt is dus: misschien zal evolutietheorie toch nog weerlegd worden, niet door creationisten, maar door echte, latere wetenschappers?

grt,
Immo, nieuw op het forum
Every man takes the limits of his own field of vision for the limits of the world / A. Schopenhauer
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

De evolutietheorie heeft ook absoluut niet de ambitie om de werkelijkheid volledig te beschrijven, voor zover een theorie ambitie kan hebben. Het creatonisme is niets anders dan een sprookje. Punt.

Hoe kort kun je de evolutietheorie trouwens samenvatten ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

ze mogen alleszins hun taalfouten eens eerst uit hun o zo wetenschappelijk magazine halen.

blz 25 de titel : gezondheidsschade door aangepast mais.

een broodje aap, is dat zoiets als een broodje bakpao?

Ik ga verder lezen in het dikke boek van Dawkins. 8-[

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

LordDragon schreef: een broodje aap, is dat zoiets als een broodje bakpao?
In goed Vlaams; urban legend.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Broodjeaapverhaal
Plaats reactie