Per schreef:@Siger
Stel dat er geen enkele onduidelijkheid is over de sharia (ik laat dat bewust in het midden, omdat verschillende stromingen binnen de Islam hier volgens mij verschillende opvattingen over hebben) en dat de meerderheid van de moslims dit inderdaad wil.
Is dit dan werkelijk iets waar niet-moslims zich in jouw ogen zorgen om moeten maken, gezien het totale gebrek aan politiek overwicht (in Nederland althans) dat deze mensen hebben?
Het gevaar (dat ik reëel vind en dat me zorgen baart) schuilt niet in de democratische weg. Een veel grotere moslimaanwezigheid,
als die met onze democratie zou instemmen, zou mij geen zorgen baren. Als Turkije tot Europa zou toetreden, zou de islam in Europa 15% halen. Als al deze mensen seculiere gelovigen zouden zijn, zoals 95% van de Europese christenen, zou dat me helemaal niet storen. Ik heb geen interesse voor iemands overtuiging, zolang die mijn vrijheid niet bedreigt.
Een belangrijk deel van de moslims in Europa wijst de democratie af, en houdt het erbij dat alle wantoestanden op aarde terug te voeren zijn op de afwezigheid van de theocratie zoals Allah die wil. Mijn beredeneerde schatting is dat de helft of meer van de Europese moslims, sommige extreem en anderen passief, voor een theocratie zijn. Zo zullen heel wat Europese moslims het met je eens zijn als je kritiek uit op islamitische staten, maar als het gesprek vordert zal regelmatig blijken dat er een groot verschil in beider opvatting is: jij zal klagen dat het regime niet echt democratisch is, de moslim zal klagen dat het regime niet echt theocratisch is.
Theocratie is een essentieel onderdeel van islam. Heel wat intelligentsia in de grote steden van de moslimwereld nemen daar afstand van. In Europa groeit de idee echter door:
1. moslims en imams die uit achtergebleven gebieden zijn ingevoerd, waar de dorpscultuur een feitelijk imamaat was.
2. jongeren die zich (terecht of onterecht) verstoten voelen in het Westen en in de islam een militante identiteit vinden.
3. intellectuelen die het nieuws volgen en zich identificeren met de underdogs in de veldslagen die in het Midden-Oosten uitgevochten worden.
Voor al deze mensen herinnert "democratie" niet aan "vrijheid" maar aan het bombarderen van burgers. De "echte" moslimstaat zien ze daarentegen als een terugkeer naar een gouden tijd waar Allah vrede en voorspoed brengt.
Ik schat dat er enkele tienduizenden Europese moslims bereid zijn, op bevel van een imam, gewelddadige acties te plegen binnen Europa met het doel er een kalifaat te stichten. Het sukses van zo'n Kalifaat is even onwaarschijnlijk als dat van het Derde Rijk, maar het is altijd de zwakkere is die de aanval opent, en het resultaat kan een geruineerd Europa zijn. Ik schat ook dat, met een "bezielde" imam, er honderdduizenden bereid zijn zulke akties te steunen, en dat er miljoenen bereid gevonden zullen worden de straat op te gaan.
Die plannen bestaan vandaag en worden afgetast in allerlei confliktjes. Inmiddels vertrekken honderden Europeanen naar het
Oosten (Afghanistan etc...) om daar tegen het
Westen te vechten. Er moeten slechts enkele parameters gewijzigd worden en dezelfde mensen zullen geloven dat ze hun hemel beter hier kunnen verdienen.