Bijna-doodervaring te verklaren door bloedwaarde

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Berjan
Bevlogen

Re: Bijna-doodervaring te verklaren door bloedwaarde

Bericht door Berjan »

Sommige mensen hier slaan door, wat betreft hun mening over paranormale zaken. Als er mensen zijn die iets hebben meegemaakt, dan wordt het vaak als twijfelachtig gezien. Maar zodra 1 iemand ze gelijk lijkt te geven, omarmen ze die verklaring als zijnde WAAR.

Het mag van mij, blijf lekker leven in de wetenschap dat je maar 1 keer leeft, en dat je geluk gehad hebt dat je nu op Aarde bent en dat als je doodgaat voorbij bent en verder niks. Als je daar plezier van hebt (al vraag ik me af welk plezier) moet je dat vooral zelf weten.

Maar voor mij zijn BDE net zo echt, als dat ik nu achter mijn pc zit te typen, aan een verhaal op Freethinker (zit ik dat echt, of hebben mensen hier ook een mening over?).

Er zijn gewoon net zoveel meningen als antwoorden en geen een heeft de volledige waarheid. Realiseer je dat, in plaats van te denken: Nou, nu zet de wetenschap al die mensen die anders denken wel even te kijk hoor,
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Berjan schreef:Nou, nu zet de wetenschap al die mensen die anders denken wel even te kijk hoor,
Nee hoor, zie: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 35#p213535
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Hallo, wat is hier gebeurd met mijn postings?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Berjan schreef:Sommige mensen hier slaan door, wat betreft hun mening over paranormale zaken. Als er mensen zijn die iets hebben meegemaakt, dan wordt het vaak als twijfelachtig gezien. Maar zodra 1 iemand ze gelijk lijkt te geven, omarmen ze die verklaring als zijnde WAAR.

Het mag van mij, blijf lekker leven in de wetenschap dat je maar 1 keer leeft, en dat je geluk gehad hebt dat je nu op Aarde bent en dat als je doodgaat voorbij bent en verder niks. Als je daar plezier van hebt (al vraag ik me af welk plezier) moet je dat vooral zelf weten.

Maar voor mij zijn BDE net zo echt, als dat ik nu achter mijn pc zit te typen, aan een verhaal op Freethinker (zit ik dat echt, of hebben mensen hier ook een mening over?).

Er zijn gewoon net zoveel meningen als antwoorden en geen een heeft de volledige waarheid. Realiseer je dat, in plaats van te denken: Nou, nu zet de wetenschap al die mensen die anders denken wel even te kijk hoor,

De wetenschap zet niemand te kijk. Om paranormale verschijnselen te onderzoeken is er bijvoorbeeld parapsychologie. Men ontwikkelt theorieën en er zijn meerdere experimenten uitgevoerd. Men kijkt naar paranormale vermogens, ervaringen en zoekt naar wetmatige verbanden.

Onder gecontroleerde omstandigheden blijken de veronderstelde vermogens van spiritistische mediums, paragnosten etc. niet of nauwelijks waar te nemen. Paranormale ervaringen blijken over het algemeen psychologisch veel beter verklaard te kunnen worden. En voorspellingen op basis van astrologie leveren geen juist beeld op. Nog steeds wordt er veel onderzoek verricht naar allerhande paranormale aangelegenheden. De uitkomsten zijn bedroevend.

Er is een stichting die heet Skepsis. http://www.skepsis.nl/
Ze onderzoeken paranormale zaken. En alles waar je gewoon even goed over moet nadenken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ali
Banned

Bericht door Ali »

PietV. schreef:Nog steeds wordt er veel onderzoek verricht naar allerhande paranormale aangelegenheden. De uitkomsten zijn bedroevend.

Er is een stichting die heet Skepsis. http://www.skepsis.nl/
Ze onderzoeken paranormale zaken. En alles waar je gewoon even goed over moet nadenken.
Och heden, van wie moest jij die mantra uit je hoofd leren PietV? Van Skepsis.nl naar ik vermoed?
Laat jij je via hun bijspijkeren op paranormalia? Is dat niet wat eenzijdig?

Ikzelf, laat mij vooral graag bijspijkeren door wetenschappelijke onderzoekers op het gebied van het paranormale. Daarom heb ik een abonnement op het Tijdschrift voor Parapsychologie en Bewustzijnsonderzoek. En, zijnde zelf een ervaarder, daar boven op ook nog eens via eigen tamelijk snugger denkwerk. :wink:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ali schreef:[ En, zijnde zelf een ervaarder, daar boven op ook nog eens via eigen tamelijk snugger denkwerk. :wink:
Mensen met een psychose die hun complotten en duivels laat waarnemen zijn ook ervaarder :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ali schreef:
PietV. schreef: Och heden, van wie moest jij die mantra uit je hoofd leren PietV? Van Skepsis.nl naar ik vermoed?
Laat jij je via hun bijspijkeren op paranormalia? Is dat niet wat eenzijdig?

Ikzelf, laat mij vooral graag bijspijkeren door wetenschappelijke onderzoekers op het gebied van het paranormale. Daarom heb ik een abonnement op het Tijdschrift voor Parapsychologie en Bewustzijnsonderzoek. En, zijnde zelf een ervaarder, daar boven op ook nog eens via eigen tamelijk snugger denkwerk. :wink:
Ik leer geen mantra's uit mijn hoofd. Wat mij te binnen schiet schrijf ik op. Skepsis lijkt eenzijdig maar het kan geen kwaad om hun artikelen eens goed door te lezen. Een andere kant is bijvoorbeeld CSICOP. Maar de leden zijn uiterst genuanceerd. Ook al denk je misschien van niet. Maar lever eens enkele overtuigende bewijzen voor de stelling dat paranormale aangelegenheden meer zijn dan slechts een geloof. Dus bewijsmateriaal dat voldoet aan hoge eisen.
Dus resultaten die menselijke fouten er uit halen en echte effecten registreren.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ali schreef:[Laat jij je via hun bijspijkeren op paranormalia? Is dat niet wat eenzijdig?
Hieronder de weblink van skepsis. Als je het met bepaalde artikelen niet eens bent kan je daar op in gaan. Er wordt over het algemeen terdege spitwerk verricht naar buitengewone beweringen die door velen voor zoete koek worden geslikt. Als je echter naar de achtergronden of fundamenten van deze beweringen onderzoek doet blijft er in het algemeen weinig over en zijn voor vermeende paranormale zaken zeer aardse verklaringen.

http://www.skepsis.nl/skepsis.html

Maar misschien kan jij mij eens bijspijkeren omtrent paranormale zaken met een degelijke onderbouwing.
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Ali schreef:
Brian answered. "The baby laying on the garage floor." He went on, "You came out and opened the garage door and ran to the baby. You told the baby to stay and not leave."

My wife nearly collapsed upon hearing this, for she had indeed gone and knelt beside Brian's body and seeing his crushed chest whispered, "Don't leave us Brian, please stay if you can."
Dit laat in elk geval zien dat die moeder al 'open staat' voor bde's, anders zou ze niet zeggen 'stay if you can'.
En die jongen kan dat prima zelf gehoord hebben, in een staat waarin zijn zelf-ervaring verstoord was, en zijn eigen lichaam dus van een afstand meende te zien. Dat is ook volwassenen overkomen en de kunst is om je te realiseren dat je hersenen dermate verstoord zijn dat dit niet per se wil zeggen dat je echt buiten je lichaam getreden bent. Er is ook nog geen fatsoenlijk onderzocht geval bekend waarin iemand die meende uitgetreden te zijn kon aantonen iets waar te nemen dat alleen die uitgetreden entiteit zou kunnen horen of zien. Altijd was het te herleiden op fantasie of vanuit het eigen lichaam waarnemen.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Chris H schreef:
Ali schreef:
Brian answered. "The baby laying on the garage floor." He went on, "You came out and opened the garage door and ran to the baby. You told the baby to stay and not leave."

My wife nearly collapsed upon hearing this, for she had indeed gone and knelt beside Brian's body and seeing his crushed chest whispered, "Don't leave us Brian, please stay if you can."
Dit laat in elk geval zien dat die moeder al 'open staat' voor bde's, anders zou ze niet zeggen 'stay if you can'.
En die jongen kan dat prima zelf gehoord hebben, in een staat waarin zijn zelf-ervaring verstoord was, en zijn eigen lichaam dus van een afstand meende te zien. Dat is ook volwassenen overkomen en de kunst is om je te realiseren dat je hersenen dermate verstoord zijn dat dit niet per se wil zeggen dat je echt buiten je lichaam getreden bent. Er is ook nog geen fatsoenlijk onderzocht geval bekend waarin iemand die meende uitgetreden te zijn kon aantonen iets waar te nemen dat alleen die uitgetreden entiteit zou kunnen horen of zien. Altijd was het te herleiden op fantasie of vanuit het eigen lichaam waarnemen.
Er zijn nogal wat mensen, die zichzelf niet alleen van bovenaf waarnemen, maar ook dwars door muren heen kijken en zien wat zich in andere gedeeltes van een gebouw en zelfs daarbuiten afspeelt.

En er zijn er genoeg die ontdekken dat ze gewoon door muren en plafonds heen kunnen gaan.

Voor dit NDE verslag, en zo zijn er nog tig, zie ik maar twee opties, of het is verzonnen of het is niet verzonnen. In het laatste geval moet je toch wel errug spastisch gaan opereren om het met droge ogen neurologisch af te kunnen denken doen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ali schreef: Voor dit NDE verslag, en zo zijn er nog tig, zie ik maar twee opties, of het is verzonnen of het is niet verzonnen. In het laatste geval moet je toch wel errug spastisch gaan opereren om het met droge ogen neurologisch af te kunnen denken doen.
Er is nog een derde en aannemelijker optie. Namelijk het verwoorde is mogelijk door de ervaarders als dusdanig meegemaakt. Maar............ dat wil nog niet zeggen dat het dan ook daadwerkelijk reeel heeft plaatsgehad. Juist het feit dat er neurologische verklaringen zijn voor ondermeer BDE maakt dit tot een meer waarschijnlijke verklaring. En over spastisch gesproken: Spasmen kunnen bijvoorbeeld worden veroorzaakt door verminderde reciproque inhibitie. Dat wetende laat ons niet langer denken dat mensen die daar last van hebben door god bezocht of van de duivel bezeten te zijn. Of denk je dat dat stiekem toch wel zo is?
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Dat zeggen heel veel mensen die een geliefde bijna kwijt raken, en heeft niks met een BDE te maken. Kon die vrouw zien dat hij een BDE had? Nee, dus..

En waarom wordt hier maar een half artikel geplaatst? Of althans een artikel zonder dat iemand die hier iets tegen heeft wordt gehoord?
De Britse wetenschapper Sam Parnia, een expert op het gebied van bijna-doodervaringen is het daar niet mee eens. "Een hoog gehalte koolstofdioxide wijst er net op dat de patiënten een goede beademing hebben gehad, dat er een goede bloedstroom naar de hersenen is." Daarom betwijfelt hij dat koolstofdioxide de verklaring of de oorzaak is voor het fenomeen.
Dit stond ook in het artikel als het goed is
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Een interessant onderwerp, die BDE's.
Er bestaan verslagen van wat patiënten beschreven als zijnde gebeurd en besproken te zijn in operatiekamers ten tijde van hun minuten lange klinische dood.
Verslagen die dus werden ondersteund door het operatie team.

Dat lijkt mij nou niet te verklaren te zijn vanuit een specifieke bloedwaarde ...
Iemand die daar een verklaring voor heeft?
:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Berjan schreef:Dit stond ook in het artikel als het goed is
De Britse wetenschapper Sam Parnia, een expert op het gebied van bijna-doodervaringen is het daar niet mee eens. "Een hoog gehalte koolstofdioxide wijst er net op dat de patiënten een goede beademing hebben gehad, dat er een goede bloedstroom naar de hersenen is." Daarom betwijfelt hij dat koolstofdioxide de verklaring of de oorzaak is voor het fenomeen.
Als ik een stijging van koolstofdioxyde in het bloed zou zien, denk ik toch primair aan een slechte beademing. Dat zie je aan de bloedgaswaarden die arterieel afgenomen worden. Een te laag zuurstof- en een te hoog koolstofdioxyde gehalte zijn een schoolvoorbeeld van slechte beademing. En dan hebben we het even niet over de onderliggende oorzaak. In theorie geeft een hoog koolstofdioxyde gehalte vaatverwijding. Dus ook in de hersenen. Maar netto heb je hier weinig aan als er sprake is van een acuut zuurstoftekort. Maar volgens mij hebben de auteurs het over het zgn. farmacologisch deel van koolstofdioxyde. Wat voor BDE effect dit kan veroorzaken. Maar heeft de expert er nog een verdere verklaring bij gedaan?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

sarnian schreef:
Dat lijkt mij nou niet te verklaren te zijn vanuit een specifieke bloedwaarde ...
Iemand die daar een verklaring voor heeft?
:)
Er is een verschijnsel dat heet awareness. Als het bewustzijnsniveau niet diep genoeg is. Awareness kwam vroeger regelmatig voor. Een schrikbeeld voor de aanwezigen. De patiënt in kwestie had alles meegemaakt en kwam vaak met details aanzetten die de overige aanwezigen konden bevestigen. Niet iedereen heeft een BDE. Ook bij van Lommel niet. 1 op de 6. Zit er in deze groep een x-factor. Men zit dus op een bewustzijnsniveau die het mogelijk maakt om dingen nog te kunnen registreren.
Plaats reactie