Godsdienstwaanzin

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

sarnian
Bevlogen

Re: Godsdienstwaanzin

Bericht door sarnian »

Theoloog schreef:De actie van die kerk in Florida is het gevolg van een voortgaande hetze tegen moslims. In deze hetze wordt de islam voorgesteld als het grote kwaad, als een veelkoppige draak die de Westerse beschaving bedreigt, en moslims worden voorgesteld als de bewuste of onbewuste dragers van dat kwaad.
Het in stand houden van negatieve voorstellingen en vooroordelen heeft consequenties.
Er is zeker het aspect van die algemene hetze tegen moslims, en dat geldt zeker niet alleen voor de VS.
Dat zelfde proces vindt ook plaats hier in Nl, zij het dan op een lager niveau - vooralsnog.
Maar zelfs fanatieke fundamentele amerikaanse christenen hebben - van hun schepper volgens hun eigen leer dan - een verstand meegekregen waarmee zij kunnen nadenken, en de gevolgen van hun daden kunnen overzien. Zij mogen het "liefde" noemen voor anderen, maar een geestelijk gezond mens ziet de haat er van afdruipen.

Laten wij blij zijn dat in Nl een soortgelijke hetze slechts vanuit de uiterst rechtse politieke hoek te horen is, en bezorgd zijn voor de invloed van die hetze. Voorlopig zijn die gevolgen - naast beïnvloeding van een grote groep kiezers - nog beperkt tot problemen in het samenstellen van een uiterst rechtse - ergo asociale - regering.

Zoals Cruijff lang geleden reeds zei : "ellek nadeel hep zun foordeel".

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

sarnian schreef:
Theoloog schreef:De actie van die kerk in Florida is het gevolg van een voortgaande hetze tegen moslims. In deze hetze wordt de islam voorgesteld als het grote kwaad, als een veelkoppige draak die de Westerse beschaving bedreigt, en moslims worden voorgesteld als de bewuste of onbewuste dragers van dat kwaad.
Het in stand houden van negatieve voorstellingen en vooroordelen heeft consequenties.
Er is zeker het aspect van die algemene hetze tegen moslims, en dat geldt zeker niet alleen voor de VS.
Dat zelfde proces vindt ook plaats hier in Nl, zij het dan op een lager niveau - vooralsnog.
Maar zelfs fanatieke fundamentele amerikaanse christenen hebben - van hun schepper volgens hun eigen leer dan - een verstand meegekregen waarmee zij kunnen nadenken, en de gevolgen van hun daden kunnen overzien. Zij mogen het "liefde" noemen voor anderen, maar een geestelijk gezond mens ziet de haat er van afdruipen.

Laten wij blij zijn dat in Nl een soortgelijke hetze slechts vanuit de uiterst rechtse politieke hoek te horen is, en bezorgd zijn voor de invloed van die hetze. Voorlopig zijn die gevolgen - naast beïnvloeding van een grote groep kiezers - nog beperkt tot problemen in het samenstellen van een uiterst rechtse - ergo asociale - regering.

Ik kan het niet nalaten om hierop de link te geven naar het vrijdenkersklimaat van 4 jaar geleden: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =23&t=2294 en verheug me erop dat het klimaat blijkbaar een stuk verbeterd is.

Vier jaar geleden leverde een eenmans vrijdenkersaktie van het verbranden van boeken enkel handengeklap op van het hele Freethinkerforum inclusief alle moderators. De enige tegenstem was een christen Otter ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 913#p47913 ), en een tenenkrommende Rereformed die dacht het beter te weten en er toen van langs kreeg ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 455#p50455 en volgende reakties). Uiteindelijk werd ik nog gesteund door Sjun, waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben.
Born OK the first time
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed schreef:Boekenverbranden is niet een gevolg van een hetze (want wat is nu een hetze?
Afbeelding
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Rereformed schreef:Ik kan het niet nalaten om hierop de link te geven naar het vrijdenkersklimaat van 4 jaar geleden en verheug me erop dat het klimaat blijkbaar een stuk verbeterd is. Vier jaar geleden leverde een eenmans vrijdenkersaktie van het verbranden van boeken enkel handengeklap op van het hele Freethinkerforum inclusief alle moderators. De enige tegenstem was een christen Otter , en een tenenkrommende Rereformed die dacht het beter te weten en er toen van langs kreeg. Uiteindelijk werd ik nog gesteund door Sjun, waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben.
Ik was toentertijd geen lid van dit forum. Wel kan ik met zekerheid stellen dat ik mij toen - ware ik lid geweest - tegen dat soort acties zou hebben gekeerd. Er is nog nooit iets positiefs bereikt met (boek)verbranden.

Persoonlijk ben ik verbaasd over de grote aantallen zichzelf vrijdenker noemende deelnemers hier op FT, die wel de vrijheid van denken en respect daarvoor voor zichzelf opeisen, maar die zelfde vrijheid en respect daarvoor onnodig schijnen te vinden voor hen die andere levensvisies hebben. Bij topics over bewust beledigen van andersdenkenden b.v. vraag ik mij vaak af of die FT vrijdenkers eigenlijk wel weten waar het in het vrijdenken eigenlijk over gaat. Een zelfde gevoel krijg je op het recentelijk toegevoegde "De Vrije Gedachte" bikkelboard.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Rereformed schreef: Ik kan het niet nalaten om hierop de link te geven naar het vrijdenkersklimaat van 4 jaar geleden: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =23&t=2294 en verheug me erop dat het klimaat blijkbaar een stuk verbeterd is.

Vier jaar geleden leverde een eenmans vrijdenkersaktie van het verbranden van boeken enkel handengeklap op van het hele Freethinkerforum inclusief alle moderators. De enige tegenstem was een christen Otter ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 913#p47913 ), en een tenenkrommende Rereformed die dacht het beter te weten en er toen van langs kreeg ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 455#p50455 en volgende reakties). Uiteindelijk werd ik nog gesteund door Sjun, waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben.
Alleen was het verbranden van boeken op zich niet het uitgangspunt hier, maar een actie om aandacht te vragen voor de vrijheid van meningsuiting. Er werd dan ook niet alleen een Koran verbrand, maar een Koran, een Bijbel en de Duivelsverzen. Dus dit was bepaald geen pleidooi voor het verbranden van boeken, maar had een geheel andere intentie.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Theoloog schreef:
Rereformed schreef:Boekenverbranden is niet een gevolg van een hetze (want wat is nu een hetze?
lol...ik dacht er nog eens over na en toen was het ik toch wel met je eens en veegde ik weer uit wat ik eerst schreef. :)
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:Alleen was het verbranden van boeken op zich niet het uitgangspunt hier, maar een actie om aandacht te vragen voor de vrijheid van meningsuiting. Er werd dan ook niet alleen een Koran verbrand, maar een Koran, een Bijbel en de Duivelsverzen. Dus dit was bepaald geen pleidooi voor het verbranden van boeken, maar had een geheel andere intentie.
De gehele discussie kun je nalezen in dat topic en je uitleg is daarom onnodig, want ik heb daar ook in dat topic toen al op geantwoord.
Ik antwoordde er toen op: "De gehele wereld weet wat boekenverbranding is, en dat legde ik je net uit. Ga er niet je eigen betekenis aan geven die slechts jij begrijpt. Zijn de meest simpele dingen te moeilijk voor een intellectueel?"
Laatst gewijzigd door Rereformed op 29 jul 2010 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik kreeg anders wel de indruk dat je met het veranderde klimaat aan wilde geven dat de vrijdenkers hier voorstander waren van het verbranden van boeken, en nu dus kennelijk van mening zijn veranderd. Vandaar mijn uitleg dat het steunen van het verbranden van boeken hier niet het hoofdonderwerp was. Want de vrijdenkers hier zijn nooit voorstander geweest van het verbranden, verbieden of het vernietigen van boeken op zich.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed schreef:
Theoloog schreef:
lol...ik dacht er nog eens over na en toen was het ik toch wel met je eens en veegde ik weer uit wat ik eerst schreef. :)
Het is ook wel een beetje een inkoppertje, toch? :wink:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:Ik kreeg anders wel de indruk dat je met het veranderde klimaat aan wilde geven dat de vrijdenkers hier voorstander waren van het verbranden van boeken, en nu dus kennelijk van mening zijn veranderd. Vandaar mijn uitleg dat het steunen van het verbranden van boeken hier niet het hoofdonderwerp was. Want de vrijdenkers hier zijn nooit voorstander geweest van het verbranden, verbieden of het vernietigen van boeken op zich.
Man zeg toch gewoon eens een keer dat jullie het toen allemaal bij het verkeerde eind hadden en door een heethoofd meegesleept werden.
Je opmerking is net zo zielig als wanneer ik erbij zou moeten opmerken dat mijn hoofdbezigheid niet is het voorstaan van beknotting van vrijheid.
Ik weet nog verdomd goed hoe alleen ik stond hier in die tijd en iedereen liet weten hoe arrogant ik altijd ben. Maar achteraf zie ik hoe trots ik mag wezen op moed om een alleenling te zijn.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Theoloog schreef:Het is ook wel een beetje een inkoppertje, toch? :wink:
Haha, kunnen we niet eens een goed onderwerp uitdokteren om het weer helemaal oneens met elkaar te zijn? 'k Heb je zo'n lange tijd gemist! :lol:
Born OK the first time
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Rereformed; ik moest bij dit bericht ook aan Wahlers denken.

Maar Kitty heeft gewoon een punt: het is wel even wat anders of één individu op de Dam (of waar Wahlers dat ook weer deed) een kopie van de Bijbel, de Koran én de Duivelsverzen verbrand om mensen aan het denken te zetten over vrijheid van meningsuiting (waarom is het oké om de Duivelsverzen te verbranden maar de Koran niet?); of dat je met een hele kerk 11 september uitroept tot 'verbrand de koran-dag' om uiting te geven aan je haat en afkeer jegens de islam en moslims.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Theoloog schreef:Rereformed; ik moest bij dit bericht ook aan Wahlers denken.

Maar Kitty heeft gewoon een punt: het is wel even wat anders of één individu op de Dam (of waar Wahlers dat ook weer deed) een kopie van de Bijbel, de Koran én de Duivelsverzen verbrand om mensen aan het denken te zetten over vrijheid van meningsuiting (waarom is het oké om de Duivelsverzen te verbranden maar de Koran niet?); of dat je met een hele kerk 11 september uitroept tot 'verbrand de koran-dag' om uiting te geven aan je haat en afkeer jegens de islam en moslims.
Verbranden van boeken staat inderdaad altijd garant voor een hoop haat en afkeer. Het punt van verschil weegt in de verste verten niet op tegen dit punt van overeenkomst. Hetgeen je overigens onmiddellijk zou zien indien ik het tegenovergestelde zou betogen. :lol:

Ik nodig je uit om te beweren dat het in dit topic om godsdienstwaanzin gaat en in dat andere topic om vrijdenkerswijsheid. Misschien een kolfje naar je hand.

Ik moest overigens ook aan Wahlers denken. Ik mis hem.
Born OK the first time
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

MNb schreef:Zet een paar van die Amerikaanse christenfanatiekelingen in een afgesloten ruimte met evenveel Afghaanse Taliban en wat krijg je?
Vast geen vrede op aarde.
Als je die ruimte afgesloten laat misschien wel. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik ben het eens een keer niet met je eens Rereformed, aangezien ik zeker weet dat Wahlers tegen het verbranden van boeken is, op de manier waarop jij ertegen bent. Het statement dat hij wilde maken is van een geheel andere orde dan het promoten van boekverbranding. Als dat namelijk zijn statement was, dan had hij zeker geen support gekregen op de manier waarop hij dat nu kreeg.
Dat jij dit niet wil inzien en ook toen kennelijk niet inzag, is iets dat dan ook geheel voor jouw rekening is.

En ik denk dus nog steeds dat er helemaal geen sprake is van zo'n grote omslag in meningen, zoals jij hier beweert. Wahlers was namelijk ook helemaal geen tegenstander van de duivelsverzen, die hoefde van hem ook absoluut niet vanwege de inhoud worden verbrand. Het ging er dus om dat indien 'men' vindt dat de Koran verbrand dient te worden, waarom zou dat dan niet ook moeten gelden voor bijbel en duivelsverzen. Dat je dan alleen het verbranden van de boeken ziet, en de intentie van het hele gebeuren waarschijnlijk door de rook van dat verbranden aan je inzicht ontsnapt, is hooguit jammer te noemen.

Plaats reactie