En waar gelooft een Atheist dan in?Nogmaals. Volgens mij is het atheisme ook een geloof. En ik ben géén aanhanger van de "semitische geloven".
(Waren de polytheisten voor de "profeet" Mohammed ook geen Arabieren en dus semieten ? ).
Atheïsme is wel of geen geloof ?
Moderator: Moderators
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
Als je zou zeggen "ik geloof dat er een God is" hoef je het ook niet aan te tonen.distiple schreef:Je kan niet zeggen Er is een god, zonder het aan te tonen.
Geloof heeft weldegelijk zoals al eerder gepost 2 betekenissen. Geloof van het werkwoord "geloven" en van het werkwoord "geloven in" (heb ik het goedGeloven in god is niet weten dat god bestaat, het is GELOOF.
Valt dus niet onder "in geloven".Ik kan geloven dat morgen al het wit in de wereld bruin word, en kan hier ook een reden voor hebben. Of het ook gebeurt is een tweede.
Nee, hoor. Of je hebt namelijk totaal geen enkele bekeringsdrang. Bij jou heeft toch ook nooit een (gelovige) jood zondagochtend of zaterdagochtend aan de deurbel gehangen ?Zeggen dat god bestaat en het niet bewijzen, houdt in; Of je bent een leugenaar, of je bent een egoist om dat je het niet wilt delen.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
Dus als je ergens niet in gelooft ben je een gelovige???Akkersloot schreef:Hij gelooft dat er geen God is.distiple schreef: En waar gelooft een Atheist dan in?
Heel erg vreemde redenatie.
Als je NIET in Allah gelooft, ben je toch ook geen Islamiet.
Laatst gewijzigd door distiple op 23 jun 2005 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Volgens mij begrijp je me niet. Zeggen dat GOD bestaat en het niet aan kunnen/willen tonen, heeft geen waarde. Het was een reactie op een stuk tekst van jou waar volgens mij net iets anders stond.Akkersloot schreef:Als je zou zeggen "ik geloof dat er een God is" hoef je het ook niet aan te tonen.distiple schreef:Je kan niet zeggen Er is een god, zonder het aan te tonen.Geloof heeft weldegelijk zoals al eerder gepost 2 betekenissen. Geloof van het werkwoord "geloven" en van het werkwoord "geloven in" (heb ik het goedGeloven in god is niet weten dat god bestaat, het is GELOOF.)
Valt dus niet onder "in geloven".Ik kan geloven dat morgen al het wit in de wereld bruin word, en kan hier ook een reden voor hebben. Of het ook gebeurt is een tweede.Nee, hoor. Of je hebt namelijk totaal geen enkele bekeringsdrang. Bij jou heeft toch ook nooit een (gelovige) jood zondagochtend of zaterdagochtend aan de deurbel gehangen ?Zeggen dat god bestaat en het niet bewijzen, houdt in; Of je bent een leugenaar, of je bent een egoist om dat je het niet wilt delen.
-
Akkersloot
- Banned
- Contacteer:
Hij is geen gelovige maar hij kan dan nog wel geloven dat er geen God isdistiple schreef:Dus als je ergens niet in gelooft ben je een gelovige???Akkersloot schreef:Hij gelooft dat er geen God is.distiple schreef: En waar gelooft een Atheist dan in?
Je bent een islamiet wanneer je in de "profeet" Mohammed gelooft. Hij heeft die mensen immers het geloof in Allah wijs gemaakt.Als je NIET in Allah gelooft, ben je toch ook geen Islamiet.
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Hoe kan je dan iemand die niet gelooft een gelovige noemen?Akkersloot schreef:Hij is geen gelovige maar hij kan dan nog wel geloven dat er geen God isdistiple schreef:Dus als je ergens niet in gelooft ben je een gelovige???Akkersloot schreef: Hij gelooft dat er geen God is.
Je bent een islamiet wanneer je in de "profeet" Mohammed gelooft. Hij heeft die mensen immers het geloof in Allah wijs gemaakt.Als je NIET in Allah gelooft, ben je toch ook geen Islamiet.
-
bad_religion
M'n beste, semitische geloven zijn allen afgeleid van de Torah, een Joods boek vandaar de naam "semitische" geloven, de volken die deze geloven overnamen zijn veelal geen Joden, maar hangen wel een semitisch geloof aan. Ik hoop dat dit misverstand nu uit de wereld is geholpen...Akkersloot schreef: Nogmaals. Volgens mij is het atheisme ook een geloof. En ik ben géén aanhanger van de "semitische geloven".
(Waren de polytheisten voor de "profeet" Mohammed ook geen Arabieren en dus semieten? ).
Mocht het zijn zijn dat jij vind dat sommige atheïsten zich fanatiek inzetten tegen de geloven dan moet je eens bedenken dat de laatste jaren de fundo's weer aan hun opmars zijn, en dat deze atheIsten de moeite nemen om met man en macht dit gevaar af te wenden, dat is misschien wat jouw tot het idee brengt om een vergelijk met een geloof te maken wat hoe dan ook incorrect is.Voor de rest...
Volgens mij....dus jouw aanname.....is het atheisme ook een geloof (?)
Ik denk dat je je verschrikkelijk vergist, atheïst is een aanduiding voor iemand die niet gelooft in goden (A) - (THEÏST), atheïsten hoeven onderling helemaal geen ideeën te delen inzake het leven......
Nogmaals denk ik dat de kern van dit soort discussie zand in de ogen strooien is waar vooral religieuse fundo's het meest baat bij hebben, dus nogmaals :
Voor de rest verblijf ik bij deze stelling en aangezien ik dit soort discussies al genoeg gevoerd heb hoop ik mijn bijdrage aan deze zoveelste discussie onder het mom is een atheïst gelovig heb gedaan.......Ik herhaal schreef:Atheïsme is geen geloof, het is puur een aanduiding voor mensen die niet in een opperwezen geloven.
Christenen en andere gelovigen proberen het atheïsme in een hoek te schuiven van geloof, het wordt dan voor christenen makkelijker om atheïsme als een dwaling af te doen.
Punt is ook dat atheïsme voor de semitische geloven vervelend te tekkelen is, het is immers makkelijker te vragen of iemand bewijs kan leveren voor het bestaan van een god dan andersom.
Wanneer een christen aan een atheïst zou vragen of deze het bewijs kan leveren voor het niet bestaan van een god dan impliceert dit al de zwakke uitgangspositie van een gelovige, immers iemand vragen om het niet bestaan van iets te bewijzen is een vage en slappe uitgangspositie.....deze uitgangspositie kan men alleen maar huldigen wanner men uiteindelijk toegeeft dat god een onbekend fenomeeen is, maar dat zal een christen of islamiet niet graag doen.....
M vr. Grt. Bad_Religion
-
appelfflap
- Banned
Re: Atheïsme is wel of geen geloof ?
een ideetje van het moment maar bij nader inzien mag je het inderdaad naar de prullenmand verwijzen.Akkersloot schreef:appelfflap schreef:Akkersloot
Het is mijns inziens wel mogelijk om iemand religieus ongelovig te noemen die niet in de christelijke god gelooft maar wel in allah.??
Mooi dat we het dan eens zijn als je het enkel met deze 2 puntjes niet eens bent.akkersloot schreef:appelfflap schreef:voor mij persoonlijk is heel het godsidee gewoon een hersenspinsel. Ik baseer mij hiervoor op de bijbel en de religieuze geschiedenis (kruistochten, talibanverhaal).Akkersloot schreef:Jij ziet de bijbel als het bewijs dat er geen God is. Is dat niet te veel eer voor de hersenspinsels van Mozes, Paulus Johannes en consorten ?
De bijbel bewijst gewoon de aard van het beestje mens maar dat is een ander topic.
ciao
-
appelfflap
- Banned
je begrijpt me toch niet blijkbaar Akkersloot want je blijft gewoon doordrammen 
soit voor de goede orde
geloven
1 ww ik geloof (meen, denk, vermoed), gebaseerd op ervaringen uit de werkelijkheid
(hitte ===> dus ouderen probleem) dat er wel iets/ niet is.
vb Ik geloof mijn mama ( ze heeft nog nooit tegen me gelogen)
Ik geloof dat ik straks een douchke neem ( het is hier 35 graad)
2 religie ===> religare ===> verbinding/relatie aangaan/zoeken met onbereikbaar iets ( geef het beestje zelf maar een naam)
het zelfst. nw geloof heeft een zeer sterke religieuze connotatie (relatie zoeken met...)
Ik geloof niet in god ===> betekenis 1 simpelweg het ww gebaseerd op realiteit
Ik geloof in god ====> 2 omdat dit aanduidt dat je contact/relatie zoekt met ...
Geloof in deze betekenis dus religieus geinspireerd === > Religie? punt 2
verschil===> het heeft gewoon een totaal andere betekenis en dus gewoon semantische kwestie
besluit: niet geloven een geloof? KAN NIET want geloof is synoniem van religie
en religie betekent?
doet een atheist dit?
Is niet geloven dan een geloof zoals jij wil doen laten uitschijnen?
ciao
soit voor de goede orde
geloven
1 ww ik geloof (meen, denk, vermoed), gebaseerd op ervaringen uit de werkelijkheid
(hitte ===> dus ouderen probleem) dat er wel iets/ niet is.
vb Ik geloof mijn mama ( ze heeft nog nooit tegen me gelogen)
Ik geloof dat ik straks een douchke neem ( het is hier 35 graad)
2 religie ===> religare ===> verbinding/relatie aangaan/zoeken met onbereikbaar iets ( geef het beestje zelf maar een naam)
het zelfst. nw geloof heeft een zeer sterke religieuze connotatie (relatie zoeken met...)
Ik geloof niet in god ===> betekenis 1 simpelweg het ww gebaseerd op realiteit
Ik geloof in god ====> 2 omdat dit aanduidt dat je contact/relatie zoekt met ...
Geloof in deze betekenis dus religieus geinspireerd === > Religie? punt 2
verschil===> het heeft gewoon een totaal andere betekenis en dus gewoon semantische kwestie
besluit: niet geloven een geloof? KAN NIET want geloof is synoniem van religie
en religie betekent?
doet een atheist dit?
Is niet geloven dan een geloof zoals jij wil doen laten uitschijnen?
ciao
-
tsjok45
Ik geloof dat ik niet meer geloof in het geloof omdat ik geloof dat het geloof ongeloofwaardig is ....
Kerels die niets anders doen dan met hun neus oude woordjes uitspellen in een paar propaganda-boekjes van bendes woestijnrovers die zogezegd zijn uitverkoren door hun eigenste een of andere hemelse maar onzichtbare rovershoofdman ... worden zodanig bijziend en scheel dat wanneer ze opkijken ze slechts een wazige , vervormde en onrustwekkende wereld zien .... Ze hebben hun ogen en hun verstand gewoon om zeep geholpen ....
en
ze geloven gewoon alles wat de eerste de beste gek uitkraamt , zolang ze het maar kunnen " interpreteren "....
Hun heilige boeken zijn het " geloof " en ze destileren daar een godje uit dat hen het best past .... een godje op hun eigen maat : bijziend , kompleet wereldvreemd , miezerig , sadistisch , hebzuchtig , arrogant , misdadig en niet bereid het dagelijkse kostje zelf bij elkaar te scharrelen .... steeds op zoek naar lepe plannetjes en bereid ( hoopt men toch )voor zijn volgelingen " wonderen " te doen of voordeeltjes te verschaffen
Ze trekken zich helemaal niets aan van "god " ; hun god is " het boek "
God is daarbij maar een woord ;het is een romanfiguur indien al geen bladvulling
De britse auteur Mat Ridley gebruikt zelfs god als acronym voor
genetic
organising
device
Het feit dat ik niet geloof in het werkelijke bestaan van Lara Croft bijvoorbeeld , is toch ook geen geloof ? of wel ?
als ik echter lang lara croft op het scherm heb zien ronddartelen , kijk ik ook daarna nog een tijdig wel wazig en dwaas rond ....
en met die god is het nog erger gesteld ; die zie je helemaal niet rond-dartelen ,( zelfs niet op een scherm ..) . er is alleen maar een paar debiele verhaaltjes over overgeleverd die daarna ooit eens zijn opgeschreven
Zonder klinker dan nog wel :
Zoals " G.d of G-d ---->
wie is dat dan wel
Git ? Gad ? Goed,? guid ? geud ? Gooid ? , gaud ? , goud ? gieud ? good ? gaad ?
Kerels die niets anders doen dan met hun neus oude woordjes uitspellen in een paar propaganda-boekjes van bendes woestijnrovers die zogezegd zijn uitverkoren door hun eigenste een of andere hemelse maar onzichtbare rovershoofdman ... worden zodanig bijziend en scheel dat wanneer ze opkijken ze slechts een wazige , vervormde en onrustwekkende wereld zien .... Ze hebben hun ogen en hun verstand gewoon om zeep geholpen ....
en
ze geloven gewoon alles wat de eerste de beste gek uitkraamt , zolang ze het maar kunnen " interpreteren "....
Hun heilige boeken zijn het " geloof " en ze destileren daar een godje uit dat hen het best past .... een godje op hun eigen maat : bijziend , kompleet wereldvreemd , miezerig , sadistisch , hebzuchtig , arrogant , misdadig en niet bereid het dagelijkse kostje zelf bij elkaar te scharrelen .... steeds op zoek naar lepe plannetjes en bereid ( hoopt men toch )voor zijn volgelingen " wonderen " te doen of voordeeltjes te verschaffen
Ze trekken zich helemaal niets aan van "god " ; hun god is " het boek "
God is daarbij maar een woord ;het is een romanfiguur indien al geen bladvulling
De britse auteur Mat Ridley gebruikt zelfs god als acronym voor
genetic
organising
device
Het feit dat ik niet geloof in het werkelijke bestaan van Lara Croft bijvoorbeeld , is toch ook geen geloof ? of wel ?
als ik echter lang lara croft op het scherm heb zien ronddartelen , kijk ik ook daarna nog een tijdig wel wazig en dwaas rond ....
en met die god is het nog erger gesteld ; die zie je helemaal niet rond-dartelen ,( zelfs niet op een scherm ..) . er is alleen maar een paar debiele verhaaltjes over overgeleverd die daarna ooit eens zijn opgeschreven
Zonder klinker dan nog wel :
Zoals " G.d of G-d ---->
wie is dat dan wel
Git ? Gad ? Goed,? guid ? geud ? Gooid ? , gaud ? , goud ? gieud ? good ? gaad ?
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 24 jun 2005 00:17, 2 keer totaal gewijzigd.