Rereformed schreef:Hartelijk welkom.
Zou je iets kunnen vertellen waarom je van alle namen de nickname Hiëronymus hebt gekozen?
Zou je ook iets kunnen vertellen over hoe vrijzinnige en orthodoxe theologiestudenten met elkaar omgaan? En is er in de theologie eigenlijk nog wel plaats voor orthodoxe opvattingen?
Sorry, maar je maakt me zo nieuwsgierig naar deze zaken.
Ik overdacht ook je onderschrift van Kant. Indien je het weten moet opheffen om plaats te maken voor het geloof, geef je dan aan geloof niet teveel crediet? Waarom geloof niet opgeven om weten de rechtmatige plaats te geven die het toekomt? (een proces wat onze cultuur sinds de verlichting doorgemaakt heeft).
Mijn nickname... tja, ik heet IRL Jeroen.
Hoe vrijzinnige en orthodoxe theologiestudenten met elkaar omgaan? Doorgaans heel gemoedelijk maar er zijn natuurlijk wel spanningen, de orthodoxe studenten voeren vaak vanuit hun arrogante idee alles wel te weten het hoogste woord, vooral als het dan gaat over zaken als de positie van de vrouw of homoseksualiteit wekt dat weerzin op. Hoe de orthodoxe studenten dat ervaren weet ik eigenlijk niet.
Of er binnen de theologie nog wel plaats is voor orthodoxie? Ja, maar hoe groot die is weet ik niet, de meeste docenten zijn het in ieder geval niet. De orthodoxen zijn in mijn jaar de grootste groep met ongeveer de helft, de rest valt uiteen in midden-orthodox tot vrijzinnig waar ik het moeilijk vind om de grens te trekken, ik vrees dat ik de enige uitgesproken vrijzinnige ben.