axxyanus schreef:mrBE schreef:axxyanus schreef:
Het perfect argument om ten allen tijde een zondebok te zoeken. Dat is wat hier IMO dan ook gebeurd is. Ik spreek mij niet uit over schuld of onschuld maar de manier waarop de uitspraken van de psychiaters gebruikt zijn en de opmerking van Vermassen over profielen, geeft mij zeer sterk de indruk dat haar veroordeling voornamelijk gegrond is, in het feit dat ze zo'n bevredigende zondebok is.
Het is maar hoe je het wil noemen natuurlijk... Ipv "bevredigende zondebok" zou je ook kunnen zeggen "naar alle waarschijnlijkheid de dader".
Maar dat is toch niet genoeg. Ik ken de specifieke statistieken niet. Maar stel dat in 90% van de gevallen, de echtgenoot de dader is als een vrouw vermoord wordt. Zou jij er dan mee akkoord zijn om bij elke vermoorde vrouw automatisch de echtgenoot te veroordelen aangezien dat naar alle waarschijnlijkheid de dader is? Want dat is dan uiteindelijk het soort redenering dat er gebruikt wordt.
mrBE schreef:axxyanus schreef:Misschien dat in bepaalde omstandigheden indirect bewijs voldoende moet zijn maar het moet dan IMO uit meer bestaan dan uit het feit dat de beschuldige een onaangename persoon is met een hoop karakterfouten en psychologische problemen.
Maar het bestáát ook uit meer! Het zou erg oneerlijk zijn om te beweren dat "iedereen die slecht in de groep ligt of wat raar doet" simpelweg om die reden hetzelfde zou kunnen overkomen zijn.
Ik weet niet of dat zo oneerlijk is.
mrBE schreef:Dreigbrieven aan het slachtoffer, liegen
Ja en dan? Hoe zwaar weegt dat werkelijk? Is er onderzoek gedaan naar de mate dat een dreigbrief schrijven een correlatie is voor het begaan van moord?
mrBE schreef: ze werd diep vernederd (wat zeker als verzachtende omstandigheid zou meegenomen zijn bij een bekentenis), ze had meermaals de gelegenheid om de sabotage uit te voeren,
Opnieuw en dan? Hoe vaak is ze al daarvoor al in de gelegenheid geweest om sabotage te plegen en heeft ze het toen niet gedaan? Telt dat ook? Hoeveel andere mensen zijn in de gelegenheid geweest om sabotage te plegen maar worden toch niet verdacht.
mrBE schreef:ze gaf meermaals blijk van schijnbare voorkennis,
Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Het was geen voorkennis maar met een beetje moeite kunnen we doen alsof?
mrBE schreef:ze was de enige die niets te verliezen (en mogelijk wel iets te winnen) had bij de dood van het slachtoffer...
Kom aan zeg. Alsof mensen geen risiko's durven nemen.
mrBE schreef:Op een gegeven moment komt dat allemaal samen met haar karakter, en loopt de emmer van het voordeel van de twijfel over.
Ja dat kan best. Maar dat heeft dan meer te maken met de psychologie van de juryleden en
weinig met de waarschijnlijkheid dat zij de moord begaan heeft.
Ik vind het opvallend dat je de behoefte voelt om absoluut het woord "weinig" te gebruiken. Je vindt het dus blijkbaar elementen die simpelweg niet in een rationele beslissing thuishoren, of wat?
Ik stel nogmaals de vraag: indien men de schaar of het mes bij één van de betrokkenen had teruggevonden (zo ongeveer het enige mogelijke "harde bewijs" dat men zich hier kan voorstellen buiten een volgehouden bekentenis), hoeveel zekerheid had dit dan wel gegeven? En zou het de elementen die nu naar voor gebracht zijn even "twijfelachtig" en irrelevant gemaakt hebben zoals ze nu afgeschilderd worden door degenen die het vonnis bekritiseren?
Veel van je kritische opmerkingen zijn op zich terecht, maar ze verliezen gewoonweg stukje bij beetje aan kracht naarmate je er meer en meer met elkaar combineert. Het begint een beetje op het ontkenningsverhaal van een creationist te lijken.

Hoe meer dingen er bij elkaar komen, hoe waarschijnlijker het wordt dat de zaak uiteindelijk wel degelijk zo voor de hand liggend is als ze er op het eerste zicht uitziet.
Er is een moord gepleegd. Het gaat om een doodgewoon persoon die weinig tot geen vijanden heeft, niet iemand in het misdaadmilieu die langs alle kanten bloot staat aan afrekeningen of in allerlei illegale zaakjes verwikkeld is, of een bekend controversieel persoon. Het gebeurde overdacht. Het groepje mensen dat redelijkerwijze de nodige handelingen kon verrichten is gekend. De mogelijkheden zijn verre van oneindig, ze zijn zelfs erg beperkt.
Het principe dat men liever een schuldige laat gaan dan een onschuldige onterecht te veroordelen is uiteraard een goed beginsel. Maar we hebben geen glazen bol, dus twijfel is er zogoed als altijd (misschien hebben we er zelfs overdreven oog voor door al die detectivefilms en series met 36 verschillende wendingen). De vraag is gewoon op welk moment de twijfel het niet meer kan halen van de ernst van de mogelijke juridische dwaling in de andere richting. Want de gevolgen voor de nabestaanden, die nooit in staat gaan zijn om het gebeuren te verwerken, zijn ook niet meteen van de poes. Het zou uiteraard een stuk gemakkelijker zijn om totale absolute zekerheid te verlangen voor een veroordeling, indien een vrijspraak geen kwalijke consequenties zou hebben. Je kan theoretisch volhouden dat dat geen rol zou mogen spelen, maar dat lijkt me al helemaal een onhaalbaar ideaal.