Ongeinige indoctrinatie
- Blackadder
- Ervaren pen
Re: Ongeinige indoctrinatie
Ik ben ook met Elly en Rikkert opgevoed (en daarnaast ook gewoon Bert en Ernie hoor) en ik vond die liedjes best leuk als klein kind.
ik ben wel iemand die weinig tot geen aandacht besteedt aan teksten in muziek, de christelijke bijbelverhalen hebben me nooit veel gedaan, zeker niet vanaf een jaar of 9 a 10 toen ik de avonturen van Bilbo Balins voor het eerst ontdekte en erachter kwam dat die kompleet de vloer aanveegden met de verhalen over Noach, Jona of Daniel in de leeuwenkuil. Die waren vrijwel meteen niet interessant meer. Het christendom was vanaf dat moment iets dat over Jezus en het gedrag van mensen ging, het oude testament dat waren slecht uitgevoerde sprookjes waar ik eigenlijk nooit het nut van ingezien heb.
Bij nader inzien, ik denk dat dat ook voor mijn ouders gold , dat die ook alleen iets met die Jezus figuur hadden (hebben) en de rest gewoon negeren.
ik ben wel iemand die weinig tot geen aandacht besteedt aan teksten in muziek, de christelijke bijbelverhalen hebben me nooit veel gedaan, zeker niet vanaf een jaar of 9 a 10 toen ik de avonturen van Bilbo Balins voor het eerst ontdekte en erachter kwam dat die kompleet de vloer aanveegden met de verhalen over Noach, Jona of Daniel in de leeuwenkuil. Die waren vrijwel meteen niet interessant meer. Het christendom was vanaf dat moment iets dat over Jezus en het gedrag van mensen ging, het oude testament dat waren slecht uitgevoerde sprookjes waar ik eigenlijk nooit het nut van ingezien heb.
Bij nader inzien, ik denk dat dat ook voor mijn ouders gold , dat die ook alleen iets met die Jezus figuur hadden (hebben) en de rest gewoon negeren.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Skepke schreef:Hebben jullie ooit de documentaire "Jesus Camp" gezien ?
http://www.youtube.com/watch?v=LACyLTsH4ac
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
niet slecht voor koters??
marinus, de hele wereld wordt gegijzeld door religieuze idioten die er alles aan doen iedereen te knechten voor hun zaak.!!
marinus, de hele wereld wordt gegijzeld door religieuze idioten die er alles aan doen iedereen te knechten voor hun zaak.!!
Dat kinderen een boel onzin meekrijgen in hun opvoeding ontken ik niet, maar de onzin van jas aan etc. is imo toch van een heel andere orde dan kinderen religieus te indoctrineren.Marinus schreef:Daarbij krijgen kinderen naast religie allerhande onzin mee in de opvoeding. Jas aantrekken anders wordt je verkouden, ze leefden nog lang en gelukkig, en niet te vergeten: het komt allemaal goed. Ook maar verbieden?
De tandenfee, sinterklaas en sprookjes daar komen ze vrij snel weer af. Om van het sprookje "god" af te komen wordt wat anders van kinderen geeist, nl. zelf nadenken, en juist dat aspect, nadenken over "het sprookje" god wordt door religie afgeleerd. Dat mensen er moeite mee hebben om dit sprookje los te laten valt misschien wel af te leiden uit de verhalen in het subforum getuigenissen van afvalligen.
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien zou je er goed aan doen om te lezen wat ik neertik. Overigens is je uitspraak net zo afhankelijk van geloof als god, want in neem aan dat je niet kunt aantonen dat "de hele wereld wordt gegijzeld door religieuze idioten die er alles aan doen iedereen te knechten voor hun zaak." Dat is mijn hele bezwaar trouwens tegen dat hele "Geloof is slecht" dogma: het is zo verdomt slecht onderbouwt. Ik ben geen groot fan van religie, maar ik zou niet durven beweren dat het louter nadelig is voor de mensheid.ASP schreef:niet slecht voor koters??
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
laten we dan eens kijken,
zullen we het dan voor het gemak alleen over het kristendom hebben??
vanaf het moment dat zij er waren hebben ze het romijnse rijk ondermijnt, toen dat gevallen was, konden ze onder hun zelf uitvechten wie de wijsheid in pacht had...dit heeft er to geleid dat er het 1e concilie werd gehouden ..en werden er afspraken gemaakt om niet openlijk een religieuze oorlog uit te vechten want alleen de koning mocht zo iets beslissen...
dat concilie werd bijgewoond door wat nu de kato kerk is geworden , de orthodoxen en kleine ook orthodoxe splinter groeperingen zoals kopten e.d...
tevens werd hier ook besproken dat de koning op aarde de baas was, de kerk over de gedachten en god over iedereen...de heilige 3 eenheid.
daarna begonnen kleine intriges en verdringings tactieken van de mensen die van het verkeerde geloof waren en in het verkeerde gebied woonden.....zoals joden want deze hadden immers jezus vermoord, pogroms, kruistochten en de inquisitie volgden tot het moment dat er een grote afscheiding binnen het kato geloof plaats vond die zich protestant noemden...
tot hier .......garant voor miljoenen doden..
moet ik verder gaan??
en niet zeggen dat religie niet slecht is.
zullen we het dan voor het gemak alleen over het kristendom hebben??
vanaf het moment dat zij er waren hebben ze het romijnse rijk ondermijnt, toen dat gevallen was, konden ze onder hun zelf uitvechten wie de wijsheid in pacht had...dit heeft er to geleid dat er het 1e concilie werd gehouden ..en werden er afspraken gemaakt om niet openlijk een religieuze oorlog uit te vechten want alleen de koning mocht zo iets beslissen...
dat concilie werd bijgewoond door wat nu de kato kerk is geworden , de orthodoxen en kleine ook orthodoxe splinter groeperingen zoals kopten e.d...
tevens werd hier ook besproken dat de koning op aarde de baas was, de kerk over de gedachten en god over iedereen...de heilige 3 eenheid.
daarna begonnen kleine intriges en verdringings tactieken van de mensen die van het verkeerde geloof waren en in het verkeerde gebied woonden.....zoals joden want deze hadden immers jezus vermoord, pogroms, kruistochten en de inquisitie volgden tot het moment dat er een grote afscheiding binnen het kato geloof plaats vond die zich protestant noemden...
tot hier .......garant voor miljoenen doden..
moet ik verder gaan??
-
a.r.
Maar het gaat niet om anekdotes. Het gaat juist over acceptatie van iets dat "mooi/lief/leuk" genoemd wordt door mensen maar wat onacceptabel is. Wanneer een kind opgevoed wordt met een serieus geloof in kabouter Plop, of een kind dat op vijftien jarige leeftijd Sinterklaas nog serieus neemt zou je dáár wel degelijk tegen ageren. Religieuze overtuiging heeft altijd een status aparte, "god" heeft altijd een streepje voor op andere onberedeneerbare en daarom onredelijke overtuiging.Marinus schreef:Ja en? Schadelijkheid van een reliopvoeding zal uit meer moeten blijken dan uit anekdotes. Verder zijn er wss ook wel atheïsten die hun kinderen op zeer grove wijze indoctrineren. Verschijnselen als Jezuskamp kun je vrij makkelijk classificeren als geestelijke mishandeling, maar ik zie de link naar een moderne vrijzinnige christelijke opvoeding niet zo.Skepke schreef:Hebben jullie ooit de documentaire "Jesus Camp" gezien ?
wat staat er nou???
\ atheisten die hun kinderen verschrikkelijk indoctrineren??
waarmee??
\ atheisten die hun kinderen verschrikkelijk indoctrineren??
waarmee??
Religieuze indoctriatie is religieuze indoctrinatie, toch?The Prophet schreef:Grappig dat je de Koran en de islam erbij haalt, terwijl het hier om een kerk uit de evangelische / pinkstergemeente-hoek gaat.
Misschien zeggen ze "God zij Geprezen" in plaats van "Masha'Allah".
Wat is nu het grote verschil?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
"I'm an atheist, but...." http://www.youtube.com/watch?v=NBaAJcv7VxgMarinus schreef:Dat is mijn hele bezwaar trouwens tegen dat hele "Geloof is slecht" dogma: het is zo verdomt slecht onderbouwt. Ik ben geen groot fan van religie, maar ik zou niet durven beweren dat het louter nadelig is voor de mensheid.
Waar hapert de onderbouwing precies?
Laat ik het anders stellen: Welke exclusieve goede eigenschappen bezit religie?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
En hoe zie je dat voor je met het montessori- en vrije onderwijs dan?kiks schreef:Ik ben dan ook voor, naast het afschaffen van de vrijheid van onderwijs, het verbieden van het bijwonen van religieuze bijeenkomsten voor minderjarigen.a.r. schreef:Tja Kiks, als mensen niet verder kijken dan hun neus lang is, niet verder kunnen zien dan: "wat schattig" of ""het is net mijn kleine zusje" of woorden van gelijke strekking, wat moet je daar dan als iets verder ziende mens op zeggen? Nb jaren geleden hoorde ik door een psycholoog zeggen: "Als ze maar gelukkig zijn". Soms zou ik mijn nick willen veranderen in Don Quichot.
De politiek zal dit moeten regelen, maar daar heb ik niet zo veel vertrouwen in. De niet confessionele partijen willen zelfs nu nog steeds niet de vrijheid van onderwijs aanpakken.
Groet
kiks
Ook afschaffen?
Henry Ford
Henry Ford
Scholen gebaseerd op een levensbeschouwing moeten wat mij betreft afgeschaft worden, Dat wil niet zeggen dat bv. jenaplan-, dalton-, montessori-scholen afgeschaft moeten worden. Vrijheid van onderwijs zou in moeten houden dat er keuzevrijheid is voor scholen op pedagogisch/didactische principes. Dat is helaas nu niet het geval.Jagang schreef:En hoe zie je dat voor je met het montessori- en vrije onderwijs dan?
Ook afschaffen?
Groet
kiks
Maar dan wil je dus niet de vrijheid van onderwijs afschaffen, maar op godsdienst geïnspireerde scholen.kiks schreef:Scholen gebaseerd op een levensbeschouwing moeten wat mij betreft afgeschaft worden, Dat wil niet zeggen dat bv. jenaplan-, dalton-, montessori-scholen afgeschaft moeten worden. Vrijheid van onderwijs zou in moeten houden dat er keuzevrijheid is voor scholen op pedagogisch/didactische principes. Dat is helaas nu niet het geval.Jagang schreef:En hoe zie je dat voor je met het montessori- en vrije onderwijs dan?
Ook afschaffen?
Groet
kiks
Is dat grondwettelijk gezien mogelijk?
Henry Ford
Henry Ford
Vrijheid van onderwijs werd indertijd ingevoerd om de gelijke financiering van openbaar en onderwijs gebaseerd op een levensbeschouwing te bewerkstelligen. Zo wordt het begrip "vrijheid van onderwijs" ook nu nog gehanteerd. Die vrijheid van onderwijs moet worden afgeschaft. Als we "andere manieren" om te onderwijzen voortaan laten vallen onder die term vind ik dat prima, maar het zou wel eens begripsverwarring kunnen veroorzaken.Jagang schreef:Maar dan wil je dus niet de vrijheid van onderwijs afschaffen, maar op godsdienst geïnspireerde scholen.
Is dat grondwettelijk gezien mogelijk?
Voor het afschaffen van de vrijheid van onderwijs zal de grondwet aangepast moeten worden.
De term vrijheid van onderwijs heeft trouwens niets te maken met vrijheid van het onderwijs.
Groet
kiks
Nee hoor, je hoeft niet verder te gaan, ik ben al weer uitgepraat met je. Je verdraait mijn woorden en zo, dus ik ben klaar met je.ASP schreef: moet ik verder gaan??
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"