Nou, hier ben ik dan :)

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.
Surrendered
Ervaren pen

Re: Nou, hier ben ik dan :)

Bericht door Surrendered »

Jim schreef:je bent er al vroeg bij Sur. :D
?

Groeten, SUr
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

petals schreef:welkom! Ik zou zeggen lees de Koran zoals je de Bijbel hebt gelezen, ben benieuwd of je dan nog steeds zo positief oordeelt... (ik ben ex-moslim ;-))
Meen je dat?

Groeten, Sur
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

Hartelijk welkom :)

Ik eet ook slechs vegetarisch
en als filosofisch vragenvoedsel ook graag Schopenhauer.
Maar beide niet zo jong als jij.

De maatschappij waarover Rereformed spreekt, waarin de religieuze antwoorden door de overgrote meerderheid doodserieus worden genomen, zou op basis van Schopenhauer's «Die Welt and Wille und Vorstellung» kunnen worden uitgelegd als een samenleving waarin de metafysische behoefte van de meerderheid van de mensen wordt vervuld met tot dogma verheven religieuze antwoorden op vragen naar mn de dood en het voortbestaan daarna waardoor hoe alles is en dat alles er is in hun intellectuele wereldervaring vanzelfsprekend wordt, terwijl de typisch menselijke behoefte aan een metafysica ontspringt uit het bewustzijn van en het zich verwonderen over de dood en de eindigheid van alle bestaan die zich opdringt aan het verwonderende bewustzijn dat filosofeert. Want net als voor Plato, Aristoteles en Kant is voor Schopenhauer de toestand van verwondering de oorsprong van filosofische vragen, oftewel: het eerste beginsel dat het vragenderwijs begeren van wijsheid en waarheid voortbeweegt.
Behalve de mens is er geen enkel wezen dat zich verwondert over zijn eigen bestaan; voor alle andere wezens is dat bestaan zo vanzelfsprekend dat ze er geen notie van nemen. Uit de rustige blik van het dier spreekt nog de wijsheid van de natuur, omdat in hem de wil en het intellect nog niet ver genoeg uit elkaar zijn getreden om zich bij hernieuwde ontmoeting over elkaar te kunnen verwonderen. Zo zit hier heel de verschijning nog stevig vast aan de stam van de natuur waaraan ze is ontsproten, en heeft zij nog deel aan de onbewuste alwetendheid van de grote moeder. Pas nadat het innerlijke wezen van de natuur (de wil tot leven in zijn objectivatie) energiek en welgemoed via de beide rijken van de van bewustzijn verstoken wezens en vervolgens via de lange en brede reeks van dieren is opgekommen, komt het tenslotte daar waar de rede haar intrede doet - dus in de mens - voor het eerst tot bezinning. Dan verwondert het zich over zijn eigen werken en vraagt zich af wat het nu eigenlijk zelf is. Zijn verwondering is des te serieuzer omdat het hier voor de eerste keer bewust geconfronteerd wordt met de dood en zich derhalve de eindigheid van alle bestaan nu ook de vergeefsheid van alle streven min of meer aan hem opdringt. Tegelijk met deze bewustwording en deze verwondering ontstaat daarom ook de behoefte aan een metafysica, die alleen eigen is aan de mens. De mens is dus een animal metaphysicum. In het beginstadium van zijn bewustzijn ervaart ook hij zich als iets vanzelfsprekends. Maar dit duurt niet lang, want al heel vroeg, tegelijk met de eerste reflectie, treedt reeds de verwondering in, die eens de moeder zal worden van de metafysica. In overeenstemming hiermee zegt Aristoteles in zijn «Metaphysica» (I, 982b12): "Want het is uit verwondering dat de mensen gaan filosoferen, en dat hebben ze al vanaf het allereerste begin gedaan. Trouwens, de eigenlijke filosofische aanleg bestaat allereerst hierin, dat we in staat zijn ons over het gewone en alledaagse te verwonderen, waardoor we worden genoodzaakt het algemene van de verschijning tot ons probleem te maken, terwijl de beoefenaars van de empirische wetenschappen zich enkel verwonderen over heel specifieke en zeldzame verschijnselen, het hun enige probleem is deze tot bekendere verschijnselen te herleiden. Hoe lager een mens in intellectueel opzicht staat, des te minder raadselachtig het bestaan zelf voor hem is; alles schijnt hem vanzelfsprekend te zijn - hoe het is en dat het er is. Dit komt doordat zijn intellect nog volledig trouw is gebleven aan zijn oorspronkelijke bestemming, namelijk als medium voor de motieven dienstbaar aan de wil; als integrerend deel is het dan ook nauw verbonden met de wereld en de natuur. Het komt niet in hem op zich als het ware los te maken van de totaliteit der dingen, er tegenover te gaan staan en als tijdelijk zelfstandig wezen de wereld objectief te aanschouwen. Nu is de hieruit resulterende filosofische verwondering in het afzonderlijke geval weliswaar afhankelijk van de ontwikkelingsgraad van het intellect, maar dat is niet de enige factor die er een rol in speelt. Want het is ongetwijfeld het besef van de dood en de daarmee verbonden ervaring van het lijden en de noden van het leven dat de sterkste impuls geeft tot filosofische bezinning en metafysische interpretatie van de wereld. Wanneer ons leven eindeloos en smarteloos zou zijn, zou het misschien wel bij niemand opkomen te vragen waarom de wereld bestaat en is zoals ze is: alles zou dan vanzelfsprekend zijn. We zien dan ook dat de belangstelling die filosofische, maar ook religieuze stelsels bij ons wekken, merendeel afhangt van het dogma van een of andere vorm van voortleven na de dood. Wanneer religieuze stelsels het bestaan van hun goden tot hoofdzaak maken en dit met de meeste ijver lijken te verdedigen, dan gebeurt dat alleen maar omdat ze hiermee hun onsterfelijkheidsdogma hebben verbonden en het er niet los van kunnen zien: alleen om dit dogma is het hen eigenlijk te doen" (De Wereld als Wil en Voorstelling, II, hfdst. 17 "De metafysische behoefte van de mens")
Schopenhauer geeft in de daaropvolgende paragraaf metafysische religiekritiek in het bijzonder op de islamitische wereldreligie op basis van de «Koran» en geeft aan welke vorm van een andere wereldreligie volgens hem het best voorziet in de metafysische behoefte van het intellect:
Tempels en kerken, pagoden en moskeeën, in alle landen en uit alle tijden getuigen in hun pracht en grootheid van de metafysische behoefte van de mens die sterk en onuitroeibaar als ze is, de fysieke behoeften op de voet volgt. Iemand met een satirische inslag zou er nog aan toe kunnen voegen dat de metafysische behoefte een bescheiden kerel is die genoegen neemt met weinig fijnzinnige fabels en slappe sprookjes; wanneer hij deze maar met de paplepel heeft ingegoten gekregen, zijn het voor hem bevredigende interpretaties van zijn bestaan en steunpilaren van zijn moraliteit. Men neme bijvoorbeeld de koran: dit inferieure boek volstond om er een wereldreligie op te grondvesten, twaalf eeuwen in de metafysische behoefte van miljoenen mensen te voorzien, de grondslag van hun moraal te leggen en een opvallende minachting voor de dood te kweken; bovendien wist het hen te enthousiasmeren voor bloedige oorlogen en omvangrijke veroveringen. In dit boek worden we geconfronteerd met de treurigste en armzaligste vorm van het theïsme. Er mag dan weliswaar veel door de vertalingen verloren zijn gegaan, maar ik heb er niet één waardevolle gedachte in kunnen ontdekken. Dit bewijst dat de metafysische behoefte en de metafysische aanleg niet hand in hand gaan. Toch lijkt het erop dat de zaken er tijdens de jonge jaren van onze huidige planeet anders voorstond en dat zij die aanzienlijk dichter stonden bij het begin van de menselijke soort en de oerbron van de organische natuur dan wij, nog konden bogen op een grotere energie van de intuïtieve kennisvermogens en een adequatere geesteshouding, waardoor ze in staat waren het wezen van de natuur zuiverder en directer te vatten en de metafysische behoefte op waardiger wijze te bevredigen. Zo ontstonden onder de voorzaten van de brahmanen, de rishi's, de bijna bovenmenselijke concepties, die later werden opgetekend in de Upanishads van de veda's" (II, 17, ff)
De drie steunpilaren van Schopenhauer's filosofie zijn volgens zijn eerste voorrede van «De Wereld als Wil en Voorstelling Plato, Kant en de «Upanishads». Hij ziet in de Hindoeïstische mystiek der «Upanishads» de beste verwoording van het intuïtieve gevoel van het verhevene dat groter is dan het individu (waarmee hij Plato's ideeënleer mbt het Schone en Kant's esthetische leer van het verhevene kritiseert) maar ook in het algemeen in de mystiek door de tijden en in diverse culturen, inclusief in de mystieke gedichten van de soefi's binnen de Islamitische cultuur.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

EDIT: Ik zie net dat er een interessante post boven mij is gepost. Ik ga hem zo even lezen, maar reageer er nu nog niet op omdat ik niet op mijn eigen computer zit (ik ben nu in Frankrijk).

Ik ben trouwens nog niet zo lang bezig met Schopenhauer (en de filosofie). Ik ben immers nog niet zo lang atheïst. Ik wou nu vooral Kant gaan lezen, dat is immers onmisbaar voor zijn filsofie, en al helemaal voor zijn hoofdwerk De Wereld als Wil en Voorstelling. Heb jij nog ideeën met welke van zijn boeken ik kan beginnen?
GayaH schreef: Nou welkom dan!
-
Een vijftienjarige vegetarier ...
... das jong, vanuit jezelf zo besloten of van huis uit?

-
Mijn ouders hebben er alles aan gedaan om te voorkomen dat ik vega werd :lol:

>petals:

Ik heb de koran ook wel gelezen (niet alles, maar genoeg om er een oordeel over te hebben denk ik), ik vind de koran wel meevallen eigenlijk. De koran beveelt niet alle ongelovigen te doden ofzo, we krijgen alleen een vreselijke straf in het hiernamaals. :)
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

welkom

mvg, LD
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Surrendered schreef:
petals schreef:welkom! Ik zou zeggen lees de Koran zoals je de Bijbel hebt gelezen, ben benieuwd of je dan nog steeds zo positief oordeelt... (ik ben ex-moslim ;-))
Meen je dat?

Groeten, Sur
huh?? waarom vraag je dat? zeg ik het voor de grap? maar goed dit is een welkom-topic dus laten we hier niet gaan over discussieren sorry.
Laatst gewijzigd door petals op 28 dec 2010 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

>petals:

Ik heb de koran ook wel gelezen (niet alles, maar genoeg om er een oordeel over te hebben denk ik), ik vind de koran wel meevallen eigenlijk. De koran beveelt niet alle ongelovigen te doden ofzo, we krijgen alleen een vreselijke straf in het hiernamaals. :)
yep valt best mee, al die regels waarin vrouwen totaal ongelijk zijn aan mannen, en de hel ach is ook niet zo erg ;-) ja als je het zo bekijkt dan is het leven toch best aangenaam eigenlijk. Maar dan valt de Bijbel toch ook best mee.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Je weet dat voor de komst van de Islam vrouwen nog minder rechten hadden. De Islam heeft destijds voor een beetje emancipatie gezorgd. Vergeleken met onze samenleving is de Islam natuurlijk heel vrouwonvriendelijk.

Een eeuw geleden was Europa overigens ook geen feest voor de vrouw.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Luck schreef:Je weet dat voor de komst van de Islam vrouwen nog minder rechten hadden.
Ik weet niet of dat waar is, ik betwijfel het eigenlijk. Het is iets wat vooral beweert wordt door moslims die reclame maken voor de islam.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Allereerst hartelijk welkom.

Ten tweede ik denk niet dat het heel goed is om het logo van een (keur)merk te gebruiken als avantar. Ik weet niet hoe de mods en admins daarover denken. Als jij dat doet, kan een volgende het logo van shell, of ahold, of wat dan ook prima gebruiken. Het idee is mooi, maar een minder commercieel getinte avantar is denk ik beter. :wink:

Veel plezier!

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Luck schreef:Je weet dat voor de komst van de Islam vrouwen nog minder rechten hadden. De Islam heeft destijds voor een beetje emancipatie gezorgd.
:shock:

Eh... welkom.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Moeders
Forum fan

Bericht door Moeders »

Luck schreef:Je weet dat voor de komst van de Islam vrouwen nog minder rechten hadden. De Islam heeft destijds voor een beetje emancipatie gezorgd.
Welkom Luck.

Ik heb toch even een vraagje over bovenstaand.
Waar baseer je op dat vrouwen voor islam minder rechten hadden?

De eerste vrouw van mohammed (dus vóór islam) was een zakenvrouw met een eigen bedrijf waar mohammed haar werknemer was. (zijn vrouw was dus zijn "baas"!)
Lijkt mij niet een teken dat vrouwen geen rechten hadden.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Luck schreef:Ik lees graag Schopenhauer en vind religies zoals het boeddhisme, hindoeïsme en jaïnisme erg interessant.
Welkom.
Ik deel je interesses niet. Ik heb bv. het genoegen gehad tussen hindoes (Sanatan Dharm om precies te zijn) te wonen en ben allesbehalve onder de indruk van de praktische uitwerking ervan in het dagelijks leven.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

luck: Ik ben trouwens nog niet zo lang bezig met Schopenhauer (en de filosofie). Ik ben immers nog niet zo lang atheïst. Ik wou nu vooral Kant gaan lezen, dat is immers onmisbaar voor zijn filsofie, en al helemaal voor zijn hoofdwerk De Wereld als Wil en Voorstelling. Heb jij nog ideeën met welke van zijn boeken ik kan beginnen?
Het beste om meer te begrijpen van Schopenhauer's kritiek op Kant is waarschijnlijk het lezen van «Kritiek der reinen Vernunft» maar ook Kant's andere kritische werken (zoals «Kritik der praktischen Vernunft»). Dat is overigens geen gemakkelijke kost die lekker wegleest. Vooraf of ernaast wat intro-ducties/inleidingen in Kant - en Schopenhauer - lezen helpt.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Plaats reactie