Nee, maar zijn er redenen om aan te nemen dat deze vervanging 1 op 1 plaatsvindt?gerard_m schreef:Dat ligt eraan of deze vervangen wordt door andere " authoriteiten ". Om het gedachtegoed van zelfbenoemde cybergeleerden als Abdul jabbar vd Ven tot je te nemen, hoef je niet naar de moskee.
Clubjes als de hofstadgroep waren ook niet verbonden aan een moskee.
Ex-moslims
Moderator: Moderators
Re: Ex-moslims
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Of het 1 op 1 gebeurt, weten we niet, maar een risico heeft het zeker. Ik ben het eens met wat Petals hier al schreef. Veel onfrisse islamitische regels kennen randvoorwaarden om toe te passen (bv. een fatwa). De moskee zou de randvoorwaarden moeten kennen. Clubjes die online hun info opduikelen, kunnen daaraan voorbij gaan. De hofstadgroep is het bekendste voorbeeld.
Ik ken zowel christenen als moslims die nooit naar de kerk/moskee gaan, maar wel gelovig zijn. De sociale druk om er gezien te worden, neemt af. Je hoeft dankzij o.a.internet ook niet meer naar die gebouwen toe om iets over je religie te horen. Waarom zou je op een bepaalde vaste tijd de locale kerk/moskee bezoeken, als je online in je eigen tijd de pastoor/ imam van je voorkeur kan beluisteren? Het zou raar zijn als dit geen invloed zou hebben op kerk/moskee bezoek. Maar dit heeft niets te maken met geloofsafval.
Ik ken zowel christenen als moslims die nooit naar de kerk/moskee gaan, maar wel gelovig zijn. De sociale druk om er gezien te worden, neemt af. Je hoeft dankzij o.a.internet ook niet meer naar die gebouwen toe om iets over je religie te horen. Waarom zou je op een bepaalde vaste tijd de locale kerk/moskee bezoeken, als je online in je eigen tijd de pastoor/ imam van je voorkeur kan beluisteren? Het zou raar zijn als dit geen invloed zou hebben op kerk/moskee bezoek. Maar dit heeft niets te maken met geloofsafval.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Hetgeen betekent dat de islam nog steeds het gedrag van de 'ex-moslim(a)' bepaalt.petals schreef:...
Ik heb als ex-moslima nooit problemen ervaren maar weet maar al te goed dat dat komt omdat ik gewoon mijn kop heb gehouden, de familie en mijn ex-partner niet zo rechtlijnig waren dat ze daarin ook achter me aan zouden gaan, en ik nu gewoon geisoleerd ben van de moslimgemeenschap. En in Nederland gebeuren straffen voor dit soort dingen nou eenmaal niet. Had ik echter in een islamitisch land gedaan wat ik nu doe... islam verlaten en ook nog kritiek leveren...
Ex-moslim(a)s bestaan dus eigenlijk helemaal niet..
Het is voor mij erg verwarrend.
Zijn moslims die zich moslim noemen nu moslim. Of zijn moslims alleen moslim als zij zich voor 100 % houden aan Koran en sunnah. Of ben je al moslims als je je er voor 60% aan houdt of 70%. Ben je nog wel moslim als je wel aan de Koran en niet aan de sunnah houdt. En wat als je bepaalde passages uit de Koran niet meer geldig acht?
Wie het weet mag het zeggen.
Zijn moslims die zich moslim noemen nu moslim. Of zijn moslims alleen moslim als zij zich voor 100 % houden aan Koran en sunnah. Of ben je al moslims als je je er voor 60% aan houdt of 70%. Ben je nog wel moslim als je wel aan de Koran en niet aan de sunnah houdt. En wat als je bepaalde passages uit de Koran niet meer geldig acht?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
- Surrendered
- Ervaren pen
100% moslims wordt alleen geaccepteerd. Geen 97% en ook geen 103% e.d.Vilaine schreef:Het is voor mij erg verwarrend.
Je bent nog moslim als je je niet aan de sunnah houdt. Zoals de naam al zegt sunnah. Je krijgt er zegen voor maar moet niet. En als een moslim moet je alles van de koran accepteren, elke letter.
Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
-
siger
Surrendered,Surrendered schreef:En als een moslim moet je alles van de koran accepteren, elke letter.
Hoeveel moslims schat je dan dat er wereldwijd zijn?
Minder of meer dan 1,6 miljard?
Minder of meer dan 1 miljard?
Minder of meer dan 500 miljoen?
Enkele miljoenen?
- Surrendered
- Ervaren pen
1,6 miljard. Maar als je hier een onderscheid maakt tussen Mu'mins en Moslims dan is, het aantal Moslims, relatief weinig.siger schreef: Surrendered,
Hoeveel moslims schat je dan dat er wereldwijd zijn?
Minder of meer dan 1,6 miljard?
Minder of meer dan 1 miljard?
Minder of meer dan 500 miljoen?
Enkele miljoenen?
Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Surrendered schreef:
Je hebt nog helemaal niets geleerd.En als een moslim moet je alles van de koran accepteren, elke letter.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Hoezo? Sur legt het goed uit en er zit nog enige logica achter ook. De koran komt letterlijk van Allah en Allah is perfect. Dan is het onlogisch om een deel van de koran niet te accepteren; je wijst dan Allah gedeeltelijk af.
Dat is de theorie. De onfrisse teksten uit de koran blijven moeilijk verteerbaar, ook al mag je ze niet afwijzen. Vraag je op de man af of je je vrouw mag slaan, of een ongelovige de slechtste der schepselen is die je vooral moet bestrijden, etc. dan wordt er vaak gedraaid.
Dat is de theorie. De onfrisse teksten uit de koran blijven moeilijk verteerbaar, ook al mag je ze niet afwijzen. Vraag je op de man af of je je vrouw mag slaan, of een ongelovige de slechtste der schepselen is die je vooral moet bestrijden, etc. dan wordt er vaak gedraaid.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Logica? De theorie en de praktijk verschillen van elkaar, maar die twee worden door het draaien weer met elkaar in overeenstemming gebracht en aldus recht gebreid. Hoe ‘logisch’ wil je het hebben?gerard_m schreef:Hoezo? Sur legt het goed uit en er zit nog enige logica achter ook. De koran komt letterlijk van Allah en Allah is perfect. Dan is het onlogisch om een deel van de koran niet te accepteren; je wijst dan Allah gedeeltelijk af.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
maar dat antwoord schept ook weer verwarring. Volgens mij zit het zo.Surrendered schreef:100% moslims wordt alleen geaccepteerd. Geen 97% en ook geen 103% e.d.Vilaine schreef:Het is voor mij erg verwarrend.
Je bent nog moslim als je je niet aan de sunnah houdt. Zoals de naam al zegt sunnah. Je krijgt er zegen voor maar moet niet. En als een moslim moet je alles van de koran accepteren, elke letter.
Groeten, Surrendered
In de Koran staat letterlijk dat het het woord van God is en dat je de Koran EN de boodschapper moet volgen. Met andere woorden, je moet elk woord / letter / gebod etc in de Koran geloven en accepteren als waar, en daarbij ook geloven dat wat de profeet heeft gedaan jouw leidraad is. Je kan niet zeggen ik negeer de hadith, of de Koran, want in de Koran staat zelf dat je de boodschapper moet volgen. Of je kan niet zeggen dit of dat gedeelte van de Koran is niet geldig. Je kan dus idd niet 99% moslim zijn.
Je moet dus accepteren dat alles wat er staat waar is, als je de hadith verwerpt ben je volgens de soennitische traditie geen moslim meer. En dat is wat mij betreft ook de traditie die de echte islam vertegenwoordigt, de andere lullen zich eruit, negeren regels, verzinnen er regels bij etc. Ze volgen niet de bronnen en als je die al niet volgt wat volg je dan wel? Iets anders is de betekenis van sunnah als navolgenswaardig, dus niet verplicht, vrijwillige gebeden bijvoorbeeld, die de profeet deed maar niet verplicht zijn. Dat zijn die dingen waar je extra zegen voor krijgt. Je kan ze laten, maar ze niet geloven dat is andere koek.
Ik worstel een beetje met teksten al: Neem geen joden, christenen of kaffers tot vriend, want ze belazeren je, ze willen je van het geloof af brengen. Als je ze tot vriend neemt, dan ben je één van hen.
Nu kun je aan deze teksten een draai geven. "Het geldt alleen voor bepaalde J/C/K en alleen onder bepaalde omstandigheden." Maar als je de ahadith leest, dan geldt het voor altijd en iedere moslim.
Maar niet iedereen vindt de ahadith van belang, maar anderen weer wel.
Ik vind het dan weer sneu voor de vriendin van Mnb, die in het bestuur van een moskee zit en die door sommigen dan weer wordt gezien als kaffir met haar atheïstische vriend.
Ik kom er niet meer uit, met al die verschillende opvattingen.
Wordt het geen tijd voor een islamitische synode waarin de lijnen eens uitgezet worden en de Koran opnieuw verklaard of misschien zelfs opnieuw geschreven?
Nu kun je aan deze teksten een draai geven. "Het geldt alleen voor bepaalde J/C/K en alleen onder bepaalde omstandigheden." Maar als je de ahadith leest, dan geldt het voor altijd en iedere moslim.
Maar niet iedereen vindt de ahadith van belang, maar anderen weer wel.
Ik vind het dan weer sneu voor de vriendin van Mnb, die in het bestuur van een moskee zit en die door sommigen dan weer wordt gezien als kaffir met haar atheïstische vriend.
Ik kom er niet meer uit, met al die verschillende opvattingen.
Wordt het geen tijd voor een islamitische synode waarin de lijnen eens uitgezet worden en de Koran opnieuw verklaard of misschien zelfs opnieuw geschreven?
it remains popular.
it remains popular.
-
siger
Surrendered (en anderen),
Maar hoe zit het dan met officieel "verzonnen" verklaarde hadhits en met officieel "geabrogeerde" koranverzen?
Maar hoe zit het dan met officieel "verzonnen" verklaarde hadhits en met officieel "geabrogeerde" koranverzen?
Mohammed is daar kennelijk heel duidelijk over geweest.Vilaine schreef:Het is voor mij erg verwarrend.
Moslim word je door de shahaadah uit te spreken en een douche/bad te nemen.
Daarna ben je in principe Moslim voor de rest van je leven ...
uwkeuze.net schreef:
Hoe wordt u moslim?
Als men overtuigd is dat de Islaam de Waarheid is, dan is moslim worden heel gemakkelijk. Men dient de shahaadah uit te spreken en een douche/bad te nemen.
... ... knip
Als iemand het werkelijke verlangen heeft om moslim te worden vanuit zijn volle overtuiging en in het sterke geloof dat de Islaam de ware godsdienst is, door Allah de Verhevene ingesteld voor alle mensen, dan moet men de “shahaadah” uitspreken, de geloofsbelijdenis zonder verder uitstel.
In een h'adieth die overgeleverd is door Ibn ‘Oemar (een metgezel van de profeet Mohammed) lezen we o.a. dat de profeet Mohammed (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gezegd heeft: “De Islaam is gebaseerd op de (volgende) vijf (pilaren):
1. Te getuigen dat er geen god is behalve Allah (d.w.z. dat niets of niemand anders het recht heeft om aanbeden te worden naast Hem en het erkennen dat Hij de Schepper en de Beheerder is), en dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is.
2. De gebeden te verrichten, plichtsgetrouw en op een correcte manier.
3. De zakaah (verplichte liefdadigheid) te betalen.
4. De h'adj (pelgrimstocht naar Mekkah) te verrichten.
5. Vasten gedurende de maand Ramadhaan.
De shahaadah (de eerste zuil van de Islaam) dient als volgt te worden uitgesproken: “Ash-hadoe allaa ilaaha iel-Allaah, wa ash-hadoe anna Mohammadan rasoeloe-llaah”
De vertaling is: “Ik getuig dat er geen god is behalve Allah, en ik getuig dat Mohammed de boodschapper is van Allah.”
Het is vereist dat degene die moslim wil worden, er vanuit zijn hart in gelooft. Wanneer iemand in alle eerlijkheid zich onderwerpt aan de leringen van de Islaam in zijn hele leven, zal hij zichzelf ervaren als nieuw geboren. Dat zal hem ertoe bewegen om meer en meer te gaan streven naar een verbetering van zijn karakter en hem gaandeweg dichter bij de volmaaktheid brengen. Het licht van het levende geloof zal zijn hart vullen totdat hij zelf de belichaming wordt van dat geloof.
... ... knip
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
Jawel, maar dat hebben al die terroristen enz ook gedaan. Maar we hebben geleerd, dat dat dan weer geen moslims zijn, want moslims doen zo iets niet. Ook de Islamitische landen zijn niet islamitisch, want ze houden zich niet aan de islamitische regeringsvorm, maar ze noemen zichzelf wel weer moslim. Ook de alevieten hebben de shahada uitgesproken, maar zijn ook geen moslim.
Surrender waarschijnlijk ook, is ook moslim, maar gelooft niet in de sunnah en ahadith en is, volgens de soeni's weer, dan ook geen moslim. Maar hij beweert zelf weer van wel.
Begrijp je mijn verwarring?
Surrender waarschijnlijk ook, is ook moslim, maar gelooft niet in de sunnah en ahadith en is, volgens de soeni's weer, dan ook geen moslim. Maar hij beweert zelf weer van wel.
Begrijp je mijn verwarring?
it remains popular.
it remains popular.