Ik denk dat die er wel degelijk toe doet. Uit materiele bouwstenen ontstaan complexe systemen die hun eigen omschrijving eisen en aan eigen wetmatigheden beantwoorden. Anders kunnen we de hele natuurkunde met al zijn vertakkingen wel opdoeken. We benaderen/ervaren complexiteit gewoon als andere vormen. Een beginnend ingenieur bij Nasa krijgt ook geen ontwerp van een Vespa op zijn bureau omdat de shuttle-ontwerpen in herdruk zijn. Op amazon geeft "musicology" 5201 hits, dat betekent evenzoveel uitgebreide overdenkingen over harmonie, contrapunt, stijlen, notatie, instrumentatie etc.... Stel je voor dat je naar een concert van Prince of Janine Jansen gaat en een programmaboekje in de handen gedrukt krijgt waarin staat:heeck schreef:Maar Siger, doet die gecompliceerdheid er wel toe, of verhult die complexiteit alleen maar?
-luchttrillingen.
-pauze.
-luchttrillingen.
-einde.
Ik begrijp het belang van "meten" niet. Materialisten moesten het duizenden jaren (tot Galilei) zonder serjeuze metingen stellen. En vandaag hebben we fMRI. Ik krijg toch de indruk dat hier een beetje naar een dualisme geroeid wordt. Het materiele zou dan meetbaar zijn, het immateriele niet.heeck schreef:In principe kan het hele concert gemeten worden en zelfs zo in getal uitgedrukt dat het reproduceerbaar is. De digitale opname bijv. kan als een enkel uniek getal worden gelezen.Peter schreef:Maar met de waarneembare werkelijkheid bedoel ik datgene dat - min of meer objectief - gemeten kan worden. Dat zijn dus ervaringen die gedeeld kunnen worden. De vraag in de discussie was of en wanneer een Pianoconcert daartoe behoord.
Wat mij al afdoende lijkt is dat muzikale mensen hele passages op een ander instrument vereenvoudigd kunnen reproduceren. Mag dat geen meten heten?
De metingen/registraties die Roeland noemt meten geen muziek. Toch worden uitvoeringen en concerten aanhoudend gemeten. Bijvoorbeeld hun sukses bij het publiek, aantal downloads, het economisch resultaat van een opvoering, en ik kan me zelfs voorstellen dat iemand met een computerprogramma het aantal maten, tonaliteit, toonladder, melodieën, motieven en contrapunt etc...[edit: sh*t, dat bestaat natuurlijk ook al] gaat analyseren en vergelijken, allemaal dingen die niet te pas komen bij eenvoudige luchttrillingen.
Inderdaad, het is allemaal even materialistisch. Het grote verschil zit hem in de complexiteit. Zoals er ook verschil is tussen een supernova en een cumuluswolk, die beide materialistisch zijn maar elk hun eigen wetenschappelijke benadering en discipline vergen.heeck schreef:Is er wel echt een dusdanig verschil tussen een pianoconcert en de manier waarop keizerpinguins elkaar uit duizenden aan het eigen geluid herkennen dat een pianoconert een beter voorbeeld is voor wat je wilt toelichten dan die precieze geluidsidentificatie tussen pinguins?
Een keizerspinguin heeft niet zitten prakkizeren over welk geluid eerst te maken om een krakende stemming van ijsschotsen weer te geven, om na een korte gespannen stilte een zachtjes aanzwellende snode pinguin op te voeren etc... en is geen hele groep pinguins bij mekaar gekomen om er een uitvoering van te maken.
Een ander verschijnsel eist een andere verklaring. Dat doet geen afbreuk aan het feit dat het tot de materiele wereld behoort: alle verschijnselen horen per definitie bij de materiele wereld (zie mijn onderschrift.)
PS: hopelijk komt er nu niemand op het idee "illusie".