Iets over de joodse kalender

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
siger

Re: Iets over de joodse kalender

Bericht door siger »

B'sht,

Eli,

Zeg nu eens waarom jij zonodig moet weten wanneer het volle maan is. Stel ons gerust nu het nog kan!

Opgelet: dit was een vraag. Daarbij hoort een antwoord, geen or-akelig gebrabbel.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Als ik wil weten of het volle maan is, kijk ik naar de hemel. Heb ik geen kalender voor nodig.
Shut up Murdock, crazy fool!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

The Black Mathematician schreef:Als ik wil weten of het volle maan is, kijk ik naar de hemel. Heb ik geen kalender voor nodig.
Wat ouderwetsch.
Als je wilt weten of het buiten regent, ben jij er zeker zo één die uit het raam kijkt i.p.v. op de buienradar.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
The Black Mathematician
Ervaren pen

Nou, ik heb vaak mijn gordijnen dicht en dan belt mijn moeder op en zegt: het regent. En dan kijk ik op mijn bureaublad van mijn pc waar een app staat die aangeeft wat voor weer het is, en dan zeg ik: "Ja, inderdaad".
Maar met de maan ben ik inderdaad vrij ouderwets.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

De maan heeft alles te maken met de maandelijkse vruchtbaarheidscyclus van de vrouw ...maar die vruchtbaarheidscyclus durft wel eens te varieeren in de vrouwenpopulatie :D

Men bewaard bijvoorbeeld in het Brussel's museum voor natuurwetenschappen het congolese Isangho -bot waarop (mogelijk ) die verschillende varianten van cycli zijn gerangschikt in mogelijke groepjes die men op datzelfde bot kan in verband brengen met de maan(d)omwentelingen ... Althans dat is één van de hypothetische interpretaties die de archeologen geven aan de inkepingen ....
Afbeelding
http://en.wikipedia.org/wiki/Ishango_bone
Lunar calendar
Alexander Marshack examined the Ishango bone microscopically, and concluded that it may represent a six-month lunar calendar.[7] Claudia Zaslavsky has suggested that this may indicate that the creator of the tool was a woman, tracking the lunar phase in relation to the menstrual cycle.[12][13]

Intuitief gaf men bij veel volkeren, de vruchtbare maan een "godin "-naam
Alleen bij de woestijnrakkers is dat altijd vlug een man geworden , want een "vrouw" als god ? zeg nou zelf ... een vruchtbaarheids -god dus ---> Sin uit de maanbergen ---> sinai

Natuurlijk is een "volle "maan belangrijk : want bij volle maan was er meer kans op een "volle vrouw " met een aankomend jongetje in haar buik , en dat volgens de oude astrolololala's uit mesopotamie ( en ook in de stad Ur )

De Mythische Abraham en zijn vrouw baden tot God ( waarschijnlijk heeft men "de maan-naam " ,vlug veranderd in Yhw ? ) om toch nog op de valreep vruchtbaar te kunnen wezen alhoewel ze "zeer oud "( :lol: ) konden worden ( zoals alle patriarchen ) was Sarah toch op de normale tijd aan haar menopauze ..... mirakel dus :D
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Eliyahu bedankt voor de Joodse uiteenzetting over de maan, ik had er wat aan.
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

Cluny schreef:
The Black Mathematician schreef:Als ik wil weten of het volle maan is, kijk ik naar de hemel. Heb ik geen kalender voor nodig.
Wat ouderwetsch.
Als je wilt weten of het buiten regent, ben jij er zeker zo één die uit het raam kijkt i.p.v. op de buienradar.
Bs'd

En wat doe je dan als het bewolkt is?

Eliyahu
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

siger schreef:B'sht,

Eli,

Zeg nu eens waarom jij zonodig moet weten wanneer het volle maan is.
Bs'd

Voor mij is het geen halszaak om dat te weten, maar net zoals het zonnejaar de zon moet volgen, is het niet meer dan normaal dat een maand de maan volgt.

Dat is hoe het moet wezen.

En maanden van 28, 29, 30, en 31 dagen die niks met de feitelijke maan te maken hebben zijn gewoon een aanfluiting en een brevet van onvermogen.

Eliyahu
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Ik vind het niet zo moeilijk onthouden hoor de huidige kalender. Moet geen problemen zijn ook voor jouw joodse superbrein met nobelprijspotentie.
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

Samsa schreef:Ik vind het niet zo moeilijk onthouden hoor de huidige kalender. Moet geen problemen zijn ook voor jouw joodse superbrein met nobelprijspotentie.
Bs'd

Ach, had ik maar een superbrein met nobelprijspotentie, al dan niet joods. Maar het weinige verstand wat ik heb is snel geneigd tot fouten, en wie weet hoe lang het blijft werken? Een ongeluk, alzheimer, of wat dan ook kunnen het in een oogwenk om zeep helpen.

Ook ben ik niet erg orgineel, wat ik er uit flap is zelden of nooit mijn bedenksel, maar uitspraken of geschriften van mensen die ver boven mij uittorenen.

Maar ja, dat ben ik, en ik zal moeten roeien met de riemen die ik heb.

Maar je zal begrijpen dan voor mij, slechts stof en as zijnde, het onthouden van de huidige kalender geen sinecure is.

En daarom is een goed functionerende kalender die gelijk loopt met zowel de zon als de maan, een mooi iets.

Eliyahu
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Eliyahu schreef:mensen die ver boven mij uittorenen.
Hier zit denk ik je grootste manco. De ongelijkwaardigheid van mensen als uitgangspunt nemen lijkt mij heel ongezond. Als je eens wat kritischer zou zijn ten opzichte van mensen, die in jouw verbeelding ver boven jou uit torenen, dan zou je jezelf tenminste de kans geven om ècht wijzer te worden.

Hoeveel mensen zijn er in het verleden al wel niet opgelicht doordat ze meenden dat hun oplichter ver boven hen uit torende? Je kunt er gerust van uitgaan dat er onder die oplichters ook heel wat rabbi's, imams en priesters zijn.

Iemand als Tsjok45 lijkt mij heel wat wijzer. Probeer van hèm te leren.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
The Black Mathematician
Ervaren pen

Eliyahu schreef:
Cluny schreef:
Wat ouderwetsch.
Bs'd

En wat doe je dan als het bewolkt is?

Eliyahu
Doet Buienradar het dan niet als het bewolkt is?
siger

Bericht door siger »

Eliyahu schreef:... is het niet meer dan normaal dat een maand de maan volgt.
Maar hoe volgen jullie de maan als het bewolkt is?
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

siger schreef:
Eliyahu schreef:... is het niet meer dan normaal dat een maand de maan volgt.
Maar hoe volgen jullie de maan als het bewolkt is?
Met een joods superruimteschip natuurlijk, die kan boven de wolken vliegen. Bestuurd door 30 bionische joodse nobelprijswinnaars. De joden hebben jaren geleden al de halve ruimte gekoloniseerd, daarom zijn er nog maar zo weinig op aarde... duh.
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

vegan-revolution schreef:
Eliyahu schreef:mensen die ver boven mij uittorenen.
Hier zit denk ik je grootste manco. De ongelijkwaardigheid van mensen als uitgangspunt nemen lijkt mij heel ongezond. Als je eens wat kritischer zou zijn ten opzichte van mensen, die in jouw verbeelding ver boven jou uit torenen, dan zou je jezelf tenminste de kans geven om ècht wijzer te worden.
Bs'd

Tja, misschien als ik heel hard mijn best doe, dan zou ik misschien wat wijzer kunnen worden, maar zal ik ooit in de buurt van Einstein komen? Ik denk 't niet.

En natuurlijk zijn er verschillen tussen mensen. Het is zottigheid te denken dat alle mensen hetzelfde zijn, of op hetzelfde intellectuele nivo zitten.
Hoeveel mensen zijn er in het verleden al wel niet opgelicht doordat ze meenden dat hun oplichter ver boven hen uit torende? Je kunt er gerust van uitgaan dat er onder die oplichters ook heel wat rabbi's, imams en priesters zijn.

Iemand als Tsjok45 lijkt mij heel wat wijzer. Probeer van hèm te leren.
Ik probeer van iedereen te leren, maar het lukt niet altijd.

Eliyahu
Gesloten