Re: gelovigen verenigen met niet-gelovigen
Geplaatst: 24 jun 2011 11:16
Maarten en Maartenn. Krijgen we ook een Maartennn?
“Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren.” — Aristoteles
https://www.freethinker.nl/forum/
Tja, als God en Duivel geestesgesteldheden zijn van de mens, dan kun je beter die termen weglaten. Ze zijn dan overbodig. Letterlijk bij-geloof. Je kunt het gewoon over de ethiek van de mens hebben.Maartenn schreef:Ik denk dat God in ons handelt, via mensen. Net zoals ook de duivel. Het zijn geestesgesteldheden waaruit ene moraal van handelen voortvloeit wiens geest op rechtvaardigheid is gericht, recht voor de zwakken en goed samenleven, of een geest die anderzijds op vernieling, op chaos en tweedracht is gericht en enkel op eigen voordeel uit is, desnoods ten koste van de andere.
Volgens mij zijn atheïsten de laatsten die zich onsterfelijk en almachtig achten, laat staan dat ze zich boven iets voelen staan dat in hun ogen niet bestaat. (Rabiaat) atheïsme is niets meer en niets minder dan het niet geloven in God(en).Maartenn schreef:Het nadeel daarvan is dat ziekte, sterfte en lijden uit het straatbeeld is verdwenen en sommige atheïsten met een illusie van onsterfelijkheid (en Almachtigheid boven deze Grootsheid) menen te staan.
Mijn woordkeus was niet goed, maar je dicht atheisten, in iedergeval sommige,wel bepaalde eigenschappen toe waar ik mij niet in terug vind.Maartenn schreef:Fishook, jij dicht mij dergelijke uitspraak toe. Nergens staat dat. Voor de duidelijkheid: humanisten zijn geen onmensen, zij delen humanistische waarden, die in elke godsdienst worden teruggevonden.Begin dan maar eens met niet de atheist de positie van onmens toe te dichten, zoals je hierboven doet.
Het wederzijds respect tussen mensen.
Welke god zou er tegenover mij staan, die van jouw, of een van die van de duizenden andere religies?Ik vind dat sommige atheïsten soms iets te hoog van de toren blazen als mens en vergeten dat zij alles verliezen aan dit Grootse op de moment van hun sterven.
Materiële luxe en gezondheid als schijnnorm geven die illusie van onaanraakbaarheid en het in de hand hebben van leven en dood mbv wetenschap.
Een illusie van gezondheid en menselijke esthethiek en samenlevensbeheersing als de illusoire samenlevingsnorm die onmiddellijk wordt doorprikt wanneer zulk een atheïst oog in oog komen te staan met zijn god.
Rabiaat atheïsme heeft immers dezelfde stijl van een fundamentalistische religie dan religieus fundamentalisme.
Maartenn, welke visie is volgens jouw bepalend voor een atheist, of voor de atheisten?Maartenn schreef:Het is een illusie te denken dat je als atheïst, vrijdenker of humanist je visie aan anderen kunt opleggen, net zoals het een illusie is te denken dat je dat kan als moslim of jood. Dat is te radicaal en versterkt de tegenstellingen en spanningen, denk ik.
Wie als individu of als ideologische groep denkt zijn visie aan de rest te kunnen opleggen, heeft volgens mij een utopische (en gevaarlijke) gedachtegang.
Je bedoelt vast: in alle godsdiensten zijn humanistische waarden terug te vinden.Maartenn schreef:Fishook, jij dicht mij dergelijke uitspraak toe. Nergens staat dat. Voor de duidelijkheid: humanisten zijn geen onmensen, zij delen humanistische waarden, die in elke godsdienst worden teruggevonden.Begin dan maar eens met niet de atheist de positie van onmens toe te dichten, zoals je hierboven doet.
Het wederzijds respect tussen mensen.
Vind je door elkaar op de aarbol lopen een afdoende definitie van verenigd zijn?Blues-Bob schreef:Over de vereniging tussen gelovigen en niet-gelovigen denk ik dat dit geen doel, noch een middel is, maar een feit. We lopen door elkaar op deze aardbol.
Groet,
Bob
Jagang schreef:Vind je door elkaar op de aarbol lopen een afdoende definitie van verenigd zijn?
Maarten(n), er valt geen humanisme te (h)erkennen in een godsgeloof.Maartenn schreef:Lees goed: sommige atheïsten. Niet alle.
Net zoals sommige gelovigen het humanisme in hun geloof niet erkennen en in het atheïsme geen idealisme zien, zien sommige atheïsten het gelijkaardige ideologisch streven niet bij sommige gelovigen.
Ik zie ideeën en kritieken uitwisselen niet als verkettering of verbanning.De culturele context vertroebelt het zicht op dat beiden hetzelfde lot delen: menszijn en diep filosofische vragen hebben over de aard van de werkelijkheid. Mensen zijn altijd verdeeld geweest als het aan komt op diep filosofische aard van de werkelijkheid. Dergelijk verschil in antwoorden raakt het diepst. De ander verketteren of verbannen is geen oplossing.
Klopt, ik zie meer gelijkenissen dan verschillen.Ik denk dan: leer de ander erkennen in jezelf (geldt zowel voor gelovigen als voor atheïsten) en je zal veel meer gelijkenissen zien dan dat je woorden zoekt om te verdelen (waarvoor literatuur genoeg bestaat).
Dat lukt alleen wanneer voor iedereen dezelfde spelregels gelden.We zijn een wereldgemeenschap geworden daar waar we vroeger kleine stamverbanden waren. We moeten nu naar elkaar groeien en de synthese zoeken.
Dat betekent zoveel als de ogen sluiten voor de aanwezigheid van een god in anderman's godsdienst.De rede verbindt, maar ook universeel menselijke waarden (universele rechten en vrijheden) verbindt.
Je kan je eigen humanisme in hun godsdienst aanwijzen en zij kunnen hun geloof in je humanisme zien.
Het zou al een hele verbetering zijn als dat overal zou kunnen. . . . . .Jagang schreef:Vind je door elkaar op de aarbol lopen een afdoende definitie van verenigd zijn?
Dat kan ook overal, het kan alleen niet openlijk.Peter van Velzen schreef:Het zou al een hele verbetering zijn als dat overal zou kunnen. . . . . .Jagang schreef:Vind je door elkaar op de aarbol lopen een afdoende definitie van verenigd zijn?