@ Allen: Dit topic is niet zozeer bedoeld om persoonlijk onbehagen jegens de burka te ventileren, maar vooral om te bekijken of men het dragen van dergelijke gezichtsbedekkende kleding binnen het kader van de huidige grondwetten en mensenrechten op een legitieme wijze aan banden kan leggen.
Dit is wat ik hier poog te doen.
Demiurg schreef:Je kunt een analogie niet afdoen door op de verschillen te wijzen, aangezien die er altijd zijn en een analogie juist gekozen wordt op grond van de overeenkomsten.
Dan zorg je maar beter dat ik naar die overeenkomsten niet hoef te zoeken.
Wiens vrijheid wordt door de boerkadrager beperkt?
Nee, waar het om gaat is dat de burkadraagster zélf nog wel eens de beperkte is.
En als zij door haar man en/of gemeenschap beperkt wordt, is dat dankzij diezelfde burka vaak onzichtbaar.
Zie de burka als het identiteits-equivalent van een muilkorf.
Dit is pure speculatie. De Vlaamse vrouw wiens boete door die Franse zakenman werd betaald bleek volwassen, niet getrouwd en ouders te hebben die fel tegen waren op haar boerka. Een boerkaverbod gaat er klakkeloos vanuit dat achter elke boerka onderdrukking schuilt.
Nee, een verbod op gezichtsbedekkende kleding gaat nergens vanuit, maar stelt dat onder meer burka's verboden zijn.
De achterliggende gedachte van mij is dat de burka een instrument is dat gemakkelijk kan worden gebruikt om vrijheden in te perken, waaronder de het recht om de eigen identiteit uit te dragen.
Dus als je dit recht voor iedereen wil
garanderen als overheid, kan je niet toestaan dat er gereedschappen in omloop zijn die kunnen worden gebruikt om dat recht te beperken.
Dat dit uiteraard wel voorkomt hoeft geen getoog, maar dan vraag ik je waarom je het slachtoffer aanpakt ipv de dader?
Nee, ik pak het slachtoffer niet aan, maar help haar juist.
Misbruik en onderdrukking is zonder burka eerder zichtbaar dan mét.
En ik betwijfel opnieuw of je mijn openingspost wel doortastend hebt bekeken, want dan was het verschil in sanctionering tussen man en vrouw je wel opgevallen.
Hoeveel opvanghuizen voor onderdrukte boerkadraagsters zijn er al in de landen waar het verbod van kracht is? Hoeveel onderdrukkende moslimmannen zijn er reeds opgepakt?
Dat het antwoord op beide vragen 'geen' is, maakt de pijnlijke realiteit van het boerkaverbod duidelijk.
Er zijn blijf van mijn lijf-achtige huizen in Frankrijk, en jij weet helemaal niet of er tussen de bewoonsters een (voormalig) burkadraagster zit.
Met bluf zal je je zaak niet vlot trekken.
Onderdrukking door mannen is vaak een stuk lastiger te bewijzen, zoals ik ook al eerder stelde, dus dat er (voor zover ik weet) nog geen man aangehouden is, is iets dat me niet verbaast. Noch doet het op enigerlei wijze een afbreuk aan het hoe en waarom van het burkaverbod.
De repressie richt zich op vrouwen die niets anders doen dan een kledingstuk van hun keuze dragen en de eventuele mannen die hen daartoe zou dwingen wordt geen stroobreed in de weg gelegd. Maw: de maatregel is vergelijkbaar met het minarettenverbod in Zwitserland. Er wordt geen werkelijk probleem opgelost, er wordt alleen maar iets gedaan tegen de zichtbaarheid van de islam.
De vrouw draagt een kledingstuk naar keuze dat haar door de man wordt opgedrongen?
Als de man wordt gesnapt, hangt hem een gevangenisstraf van een jaar boven het hoofd, plus een boete van 30.000 euro.
Daarnaast worden problemen nooit "opgelost", maar alleen verminderd of beheersbaar gemaakt.
Ondanks alles wordt er immers ook nog steeds ingebroken.
Dus dat het niet wordt "opgelost" vind ik geen verwijt dat maakt dat het de moeite loont om alles nog eens te heroverwegen.
De burka levert hierin geen enkele bijdrage, maar kan wel eenvoudig gebruikt worden om dit recht geweld aan te doen.
Met name die laatste zin is tekenend voor het gladde ijs waar je pleidooi zich op bevind. Je stelt daarin dat de burka geen bijdrage levert aan het tonen van een identiteit. jij kunt eenzijdig natuurlijk niet beslissen voor iemand anders dat een uiting van die persoon wel of niet bijdraagt tot haar identiteit. Dat is natuurlijk te bezopen om serieus te nemen. Meen je dat nu echt?
Ja, dat kan ik eenzijdig wél beslissen.
Wie het gezicht verbergt, verbergt diens identiteit.
Dat is een objectief feit.
Overvallers dragen hun bivakmutsen om hun identiteit te verbergen, dus zou het nogal sterk zijn om te stellen dat het verbergen van het gezicht bij burkadraagsters juist helpt om de identiteit te tónen, nietwaar?