De Bergrede

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Site Admin

Re: De Bergrede

Bericht door Peter van Velzen »

siger schreef:
Peter van Velzen schreef:Meen je dat nu echt , of heb je - zoals mij vaak overkomt - op "bevestig" gedrukt, zonder je eigen woorden nog eens goed gelezen (en overdacht) te hebben ?
Peter,

Over welke versie van "het rijk der hemelen" heeft de bergrede het feitelijk?Maw. hoe gingen al die minderbedeelden het in realiteit beter krijgen, desgevallend?
Volgens mij heb je de verkeerde tekst gequote, want dit stukje ging in het geheel niet over "het rijk der hemelen", maar over de - mijns inziens ondoordachte - reactie van reformed omtrent "de aarde beërven"

Maar wat jouw vraag betreft:
De spreker zowel als de schrijver zijn allang dood, dus wat zij bedoelden zullen we nooit met zekerheid weten. Tegenwoordige monotheisten denken aan een leven na de dood. De oorspronkelijke betekenis, kan echter wel degelijk een wereldlijke staat zijn geweest, maar dan wel een waar "Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel". "de hemelen" zou dan - mijns inziens - refereren aan de voorspelbaarheid vande bewegingen van sterren en planeten, die door gelovige joden werd gezien als het gevolg van de hand van god. Dezelfde voorspelbaarheid, die ook aanleiding is geweest voor het ontstaan van de astrologie.

Aangezien we het hier hebben over de Rabbi die als naaste gezellen, onder meer Simon de zeloot, Judas de dolkman en de " zonen van de donder" had, ligt het voor de hand, dat zijn voornaamste doel was, het invoeren en handhaven van "De Wet". Andere delen van het Evangelie duiden erop dat we hier te maken hebben met een interpretatie van "De Wet" die niet de complete Thora wil omhelzen, maar zich voornamelijk beperkt tot de decaloog, en met name die delen eruit die te maken hadden met intermenselijke zaken. Sabbathviering bijvoorbeeld wordt duidelijk als minder essentieëel gezien.

Om "De wet" te kunnen handhaven, was echter waarschijnlijk een machtwisseling nodig, waarbij de romeinse overheersers niet langer hùn wetten konden opleggen. Verschillende teksten duiden er op dat dit niet geheel zonder geweld zou kunnen verlopen. Als hij inderdaad is gekruisigd door het romeins gezag, dan is dat ongetwijfeld wegens zoiets als samenzwering tegen de keizer. Zelfs als hij geen geweld voor ogen had, zou zo'n veroordeling in de ogen van de romeinen gerechtvaardigd zijn.

Ik las toevallig afgelopen week dat je Volgens Johannes van Dam (culinair expert van het Parool", niet niet in god kunt geloven maar wel in de duivel. Dat lijkt een logische stellingname, want Satan betekent tegenstander, en hun kan de tegenstander nu bestaan, en de persoon waarvan hij de tegenstander is niet? Er zijn echter aanwijzingen dat die tegenstander de Keizer van rome was, en die keizers hebben wel degelijk echt bestaan, en - tot aan constantijn - het rijk der hemelen met geweld verhinderd.

Wat de minderbedeelden betreft: "De wet" bevat ook een regel, dat je je medemens de middelen niet mocht ontzeggen om een gezin te stichten(middel="zijn vrouw") en te onderhouden (middel="zijn os"). Deze regel wordt in het algemeen geinterpreteert als een verbod op jalouzie, maar ik ben van menig dat de bedoeling veel materieler is.

Al mijn interpretatie van de regel juist zou zijn - maar ik ben geloof ik de enige persoon ter wereld die haar aanhangt - zou het koninkrijk der hemelen dus noodzakelijkerwijs moeten trachten de situatie van de minder bedeelden moeten bevorderen.
Ik wens u alle goeds
aton

Bericht door aton »

Peter, je geeft hier blijk van een gedegen kennis betreft de historische achtergrond van het N.T. ( en een doorzicht ), maar ik vrees dat je toch nog een deel van mythische Jezus ( van Paulus en co.) in je stelling meeneemt. Het is wel een vreselijk door elkaar verstengelde geschiedenis van mythe ( Christusversie ) en historie ( Jezusversie ). Ik heb jaren het idee gehad zoals jij denkt hiermee alleen te staan. Maak er nu maar alvast twee van. ( dank zij dit forum :wink: )
Peter van Velzen
Site Admin

#3 Gerechtigheid

Volgens sommigen is het evangelie geschiedenis, volgens anderen Mythe en volgens weer anderen een vermenging van beiden. Evident is dat in dit verhaal twee strijdige richtingen waar te nemen zijn. De richting die leidde naar de Joodse opstand, en de richting de zei "Heb uw "vijanden lief".

Er zijn minstens drie verklaringen voor deze tweeslachtigheid.

1. Het evangelie is achteraf aangepast teneinde de vijandschap tegenover het Romeins gezag te verbergen,
2. De voorkeur voor geweldloosheid was wel degelijk een onderdeel van de beweging waaruit de verhalen
voortkwamen. maar de geweldadigheid van het Romeins gezag, maakte geweldloosheid geen reeële optie.
3. De woorden waren historische quotes van een Historisch persoon maar deze persoon verborg zijn meer
geweldadige bedoelingen teneinde de romeinse honden niet wakker te maken.

Bij de zin "Zalig die hongeren en dorsten naar gerechtigheid want zij zullen verzadigd worden", moet ik onmiddelijk aan deze tweeslachtigheid denken. Zouden de hongerende en dorstende verzadigd worden door een nieuwe orde waarin ware gerechtigheid en niet de macht de sterkste (de keizer) zou regeren?
Of moeten we hongeren en dorsten beschouwen als bloeddorstige wraakgevoelens die verzadigd zouden raken van het bloed der vijanden?

Deze laatste iets minder fraaie uitleg, is niet alleen van toepassing op ondergrondse verzetstrijders, die zinnen op hun "bijltjesdag", maar ook op de zich verheven voelende tegenwoordige gelovigen, die zich verheugen in de eeuwigdurende helse pijnen, die niet- of andersgelovigen zullen ondergaan.

Gerechtigheid is in wezen niets anders dan wraak die uit handen wordt gegeven aan derden, met de bedoeling altoos durende vetes te beslechten doordat een - naar men hoopte onbevooroordeelde - derde uiteindelijk oordeelde welke repercussies mochten worden uitgevoerd, en welke niet.

Het oordeel over deze zaligspreking, hangt nogal af van welke interpretatie men op het gehele evangelie toepast. Belooft het evangelie vrede, of belooft het geweld? Is dit de belofte van een rechtvaardiger samenleving? Of is dit de belofte van zoete wraak?

Ik denk dat we ons gelukkig kunnen prijzen dat wij in een samenleving leven, waarin niet de meest succesvolle generaal met zijn legioenen de macht heeft gegrepen, maar waarin de rechter nog altijd oordeelt over de meest succesvolle politicus. Ongeacht hoe men dit oordeel ervaart. Het is iets positiefs dat het er kan zijn, en dat de rechter niet door een boze keizer is onthoofd. De wereld is er sinds het romeinse rijk inderdaad iets op vooruitgegaan. Of de verzoenende teksten uit het evangelie nu oprecht gemeent waren, of dat ze - orgineel dan wel achteraf - bedoelt waren de wraak van het Romeins gezag te voorkomen, waarschijnlijk hebben ze mede geholpen de wereld van vandaag te scheppen. Maar dat heeft in de tussenliggende eeuwen nog veel bloed en tranen gekost.

Maar of déze zaligspreking een positieve bijdrage heeft geleverd, is vooralsnog twijfelachtig.
Ik wens u alle goeds
aton

Bericht door aton »

Peter van Velzen schreef:#3 Gerechtigheid

Volgens sommigen is het evangelie geschiedenis, volgens anderen Mythe en volgens weer anderen een vermenging van beiden. Evident is dat in dit verhaal twee strijdige richtingen waar te nemen zijn. De richting die leidde naar de Joodse opstand, en de richting de zei "Heb uw "vijanden lief".
Juiste opmerking volgens mij. Er is wel degelijk een geschiedkundige basis, maar waar men er achteraf een religie aan heeft opgehangen. Jezus behoorde tot de zelotisch-rebelse groep ( Jezus- volgelingen ) en de tweede groep tot de ( hellenistisch geinspireerde ) gnostisch-religieuze groep ( Christus-volgelingen ).

1. Het evangelie is achteraf aangepast teneinde de vijandschap tegenover het Romeins gezag te verbergen,
2. De voorkeur voor geweldloosheid was wel degelijk een onderdeel van de beweging waaruit de verhalen
voortkwamen. maar de geweldadigheid van het Romeins gezag, maakte geweldloosheid geen reeële optie.
3. De woorden waren historische quotes van een Historisch persoon maar deze persoon verborg zijn meer
geweldadige bedoelingen teneinde de romeinse honden niet wakker te maken.
Er is nog een 4de verklaring voor te bedenken:
Een of meerdere personen die een historische figuur ( Jezus ) de woorden " heb je vijanden lief " in de mond heeft/hebben gelegd. Dit ' aanpassingsproces' heeft wel een honderd jaar geduurd ( Paulus tot Handelingen ), maar niks meer met de historie te maken had.
Bij de zin "Zalig die hongeren en dorsten naar gerechtigheid want zij zullen verzadigd worden", moet ik onmiddelijk aan deze tweeslachtigheid denken. Zouden de hongerende en dorstende verzadigd worden door een nieuwe orde waarin ware gerechtigheid en niet de macht de sterkste (de keizer) zou regeren?
Deze zin is een typisch gnostische uitspraak. Zo vinden we er wel meer in het N.T.
Of moeten we hongeren en dorsten beschouwen als bloeddorstige wraakgevoelens die verzadigd zouden raken van het bloed der vijanden?
Ik denk dit niet. Dit zou opgaan voor de Jezus-volgelingen, maar niet voor de latere Christus-volgelingen.
Deze laatste iets minder fraaie uitleg, is niet alleen van toepassing op ondergrondse verzetstrijders, die zinnen op hun "bijltjesdag"
Enkel en alleen op de zeloten naar mijn idee.
Peter van Velzen
Site Admin

aton schreef:
Peter van Velzen schreef:
.....
.....
Er is nog een 4de verklaring voor te bedenken:
Een of meerdere personen die een historische figuur ( Jezus ) de woorden " heb je vijanden lief " in de mond heeft/hebben gelegd. Dit ' aanpassingsproces' heeft wel een honderd jaar geduurd ( Paulus tot Handelingen ), maar niks meer met de historie te maken had.
Je hebt even verzuimd te verduidelijken wat deze verklaring anders maakt dan mijn nr. 1

NB Ben he ech 'n aton? :)
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

#4 Barmhartigheid

Alhoewel de vraag of de tekst - precies zo - origineel is uitgesproken door een historisch persoon altijd open zal staan voor sommigen, terwijl anderen er nooit aan twijfelen, ging het mij in deze beschouwing om de vraag in hoeverre de Bergreden voor iemand die niet (meer) in een god gelooft, nog waardevolle zaken bevat . Ik vervolg mijn beschouwing met:

"Zalig de barmhartigen, want hun zal barmhartigheid geschieden"

Er zijn talloze historische voorbeelden bekend, van barmhartige personen wie geen barmhartigheid is geschied, maar afgezien daarvan is het niet ondenkbaar dat mensen soms wel dankbaar zijn. Wrede dictatoren maken in elk geval minder kans op barmhartigheid, zowel omdat ze hoge bomen waren die veel wind vingen, als wel omdat men hen graag een koekje van eigen deeg zal bereiden.

Nog interessanter is het dat hier in deze tekst de essentie van het begrip naasteliefde tot uiting komt, zoals dat in de parabel van de barmhartige Samaritaan wordt uitgelegd. Medeleven met de medemens, is namelijk bedoelt om wederkerig te zijn! De barmhartige verwacht helemaal geen beloning in het hiernamaals, maar handelt in de veronderstelling dat een ander hetzelfde voor hem/haar zou doen. Dit wederkerige aspect van moreel handelen komt in het Evangelie wel vaker tot uiting.

Voor mij persoonlijk wint deze zaligspreking alleen maar aan betekenis als je niet in een hiernamaals gelooft, maar ik besef dat anderen zich niet aan het vooroordeel zullen kunnen ontrekken dat degene die deze woorden heeft bedacht, wél in een hiernamaals geloofde, en het dus nooit los daarvan bedoelt kan hebben.

Overigens staan de zaigsprekingen niet los van elkaar.
"Zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid" zullen immers verzadigd worden. Dus in "zalig de barmhartigen" kan men heel goed ook beluisteren "Wee de onbarmhartigen".
Elke munt heeft ook een keerzijde . . .
Ik wens u alle goeds
aton

Bericht door aton »

aton schreef:
Je hebt even verzuimd te verduidelijken wat deze verklaring anders maakt dan mijn nr. 1

NB Ben he ech 'n aton? :)
Er was geen reden dit voor de Romeinen te verbergen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Peter van Velzen schreef:Alhoewel de vraag of de tekst - precies zo - origineel is uitgesproken door een historisch persoon altijd open zal staan voor sommigen, terwijl anderen er nooit aan twijfelen,
Toevallig zat ik hier afgelopen week over na te denken. Hoeveel mensen kunnen een toespraak van dergelijke lengte onthouden en de volgende dag opnieuw woordelijk opzeggen?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
aton

Bericht door aton »

Bonjour schreef:
Peter van Velzen schreef:Alhoewel de vraag of de tekst - precies zo - origineel is uitgesproken door een historisch persoon altijd open zal staan voor sommigen, terwijl anderen er nooit aan twijfelen,
Toevallig zat ik hier afgelopen week over na te denken. Hoeveel mensen kunnen een toespraak van dergelijke lengte onthouden en de volgende dag opnieuw woordelijk opzeggen?
Die kans is wel zeer klein, maar is ook niet zo belangrijk. Het is de inhoud die belangrijk is, en dat hadden de N.T. auteurs maar over te schrijven. Ze konden bijvoorbeeld gebruik maken van Plato's Crito, wat reeds 500 jaar eerder was geschreven en in de bib. van Alexandrië kon worden ingekeken. Laten we even naar de inhoud van deze tekst kijken:

SOCRATES: Dus we moeten nooit iets doen wat verkeerd is.
CRITO: Nooit.
SOCRATES: En moeten we zelfs niet trachten een kwaad te wreken als onszelf kwaad gedaan is, zoals de meesten zouden doen, uitgaande van de gedachte dat we nooit kwaad moeten doen?
CRITO: Dat lijkt wel zo.
SOCRATES: Dus Crito, moeten we nu kwaad doen of niet?
CRITO: Ik zou zeggen van niet, Socrates.
SOCRATES: Nu dan, is het goed of niet goed letsel met letsel te beantwoorden?
CRITO: Niet goed, zou ik denken.
SOCRATES: Omdat mensen kwaad berokkenen niets anders is dan kwaad doen?
CRITO: Zo is het.
SOCRATES: Dus we moeten nooit wraak nemen en nooit iemand, wie dan ook, kwetsen, zelfs niet als we zelf gekwetst zijn.
SOCRATES: Het is nooit goed onrecht te begaan en nooit goed wraak te nemen, noch is het goed iemand kwaad doen, of in geval je gekwetst bent, te proberen het iemand betaald te zetten.

Dit is vast geen joods denken uit het O.T.,( oog om oog ) maar eerder een grieks( heidens ) denken wat de auteurs van het N.T. hebben overgenomen in hun ' Bergrede '.
Peter van Velzen
Site Admin

Bonjour schreef:
aton schreef:Die kans is wel zeer klein, maar is ook niet zo belangrijk. Het is de inhoud die belangrijk is, en dat hadden de N.T. auteurs maar over te schrijven. Ze konden bijvoorbeeld gebruik maken van Plato's Crito, wat reeds 500 jaar eerder was geschreven en in de bib. van Alexandrië kon worden ingekeken.
Afhankelijk van de vraag hoe ritmisch de oorspronkelijke redevoering was, geloof ik dat in een minder geletterde cultuur, dit soort zaken beter onthouden werd dan tegenwoordig het geval zou zijn. De zaligsprekingen (een korte intro) zouden waarschijnlijk moeiteloos 70 jaar lang door iemand onthouden kunnen zijn; als iemand er tenminste in slaagde om zo lang te leven. Verder moet men natuurlijk beseffen dat de behandelde stof niet ongebruikelijk was. Er mag dan wellicht wat Griekse (volgens sommigen zelf Boeddhistische) filosofie in gestopt zijn. Die was consequent opgehangen aan vertrouwde passages uit de Thora. Net zoals ik veel kennis uit het hoofd oplepel en soms niet eens meer weet waar ik het gehoord of gelezen heb, heeft de schrijver van de bergrede waarschijnlijk helemaal geen bibliotheek geraadpleegd. Als hij al iets direct uit het werk van Plato heeft gebruikt, dan deed hij ook dat waarschijnlijk gewoon uit het hoofd.

Maar aangezien we geen enkele bron hebben die iets over de totstandkoming verteld, zullen we altijd alleen maar kunnen blijven gissen, in hoeverre er orale tradities, dan wel geschreven bronnen zijn gebruikt en in hoeverre het een constructie was van de (op)schrijver zelf. Alleen de herkomst van duidelijke verwijzingen naar OT-boeken kunnen we met enige zekerheid aanwijzen. Daar ontbreekt het dan ook niet aan.
Ik wens u alle goeds
aton

Bericht door aton »

Volkomen mee eens. Ik wou maar dudielijk maken dat dit gedachtengoed reeds lang gekend was v.C. en er ook ganse filosofische scholen rond bestonden.

Quote bewerkt Jim
Aton, lees eens de afdeling quotes in regels.
Peter van Velzen
Site Admin

#5 De reinen van hart

Hoeveel de schrijver en/of de spreker direct, en hoeveel indirect aan deze of gene voorganger uit deze of gene cultuur, zal waarschijnlijk nooit duidelijk worden. Veel van wat wij ook vandaag beweren en wellicht als ons eigen geesteskind zien, is in werkelijkheid ontleend aan wat we ergens gehoord of gelezen hebben, maar vrijwel altijd ook vervormd door weer andere ervaringen. Zuivere ideeën overnemen doen we niet zo vaak. Het is die vermenging van ideeën - die variatie - die onze eigen gedacht juist waardevol kan maken. Niet de orignaliteit ervan.

Maar verder met de bergrede:

"Zalig de reinen van hart, want zij zullen god zien"

Bij deze zaligspreking, neig ik toch wel naar de mening van Reformed, die het hol vindt klinken. De oorzaak is natuurlijk het noemen van een niet bestaand persoon. Maar zelfs als die persoon wel zou bestaan. Maakt het je dan zalig om hem of haar te zien? Volgens Exodus 33 vers 20 maakt het je wel zaliger, dwz dood.
Ik vraag mij werkelijk af wat een Jood in de 1e eeuw - bedenk dat de toehoorders Joden waren en geen Christenen - hier van gedacht moeten hebben. Mij bekruipen spookbeelden van dappere mudjahedin die zichtzelf ergens tegen te pletter vliegen, omdat ze denken in de dood het eeuwige geluk te vinden. De tweeslachtigheid van de prediking begint in mijn optiek bij nader inzien alleen maar dieper te worden.
Spreekt hier vredelievendheid of radicalisme?

Heeft u zich overigens ooit wel eens afgevraagd, wat je "rein van hart"maakt"?
Ik denk ineens aan een jeugdherinnering. Op (de katholieke) school was mij vertelt, dat elke zonde een vlek op je ziel was. Dus bij de wekelijkse was beurt, keek ik een goed naar mijn hiel (dat is geen tikfout1) en schrok toch wel een beetje, want die was behoorlijk vies. Ik heb hem die dag flink geboend!

Maar serieus: Wat is "rein van hart" ?
Is dat eerlijk en oprecht zijn? Of is dat slechts één enkele hartewens hebben, en geen concurrerende verlangens? Dat laatste daar ben ik eigenlijk niet zo voor, want het maakt ons kortzichtig zo niet blind. Niet alleen voor onze eigen behoeften, maar ook voor die van anderen.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

#5 De vredestichters

Het is interessant om de verschillende zaligsprekingen met elkaar te vergelijken, En als we dat doen dan komen de vredestichters er bekaaid van af. Ze krijgen alleen wat complimentjes van hun medemensen, maar met de daad komt niemand ze te hulp.

Wat baat het mij dat ik een kind van god wordt genoemd?
"Dat eet geen brood" zegt mijn collega Dick Kappelhof vaak, als iets weinig kwaad kan,
maar laten we eerlijk zijn, als je er geen brood van kunt eten, wat doet het dan voor goed.

Dan het Nobelprijscommitee dat looft tenminste een èchte prijs uit,
al twijfelen we soms aan de vredelievendheid van de winnaars,
de hard munt daaraan twijfelen we niet.
Deze vredestichters worden ècht beloond.

De op het oog zo vredelievende bedoelingen van deze Rabbi,
lijken bij nader inzien meer en meer een morele aanklacht tegen de Romeinse overheerser en zijn handlangers, die heel goed bedoeld kan zijn om een revolutie te weeg te brengen.

Echte vredestichters waren de Romeinen niet,
wat Reagan de Sovjet Unie verweet,
was op hun geheel toepasbaar,
hun enige vrede was de dood van hun vijanden.

Echte vredestichters worden dus ook in de bergrede gewaardeerd
Maar hen behoort niet het rijk der hemelen . . . .
Ik wens u alle goeds
Jinny

Bericht door Jinny »

Romeinen waren absoluut niet geïnteresseerd in vrede.
Ze waren alleen geïnteresseerd in geld en goed.
En als vrede dat kon bewerkstelligen dan deden ze dat, maar liever onderwierpen ze het betreffende volk of de stad.
Dat was veel gemakkelijker, dan konden ze de overwonnenen als slaaf verkopen (geld!) en de vrijgekomen grond en huizen aan de soldaten schenken als beloning.
Peter van Velzen
Site Admin

#6 De vervolgden

Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil, want hen behoort het Koninkrijk der hemelen.
Eenzelfde beloning dus als de armen van geest.
Je kunt je afvragen welke beloning dat is. De sterrenhemel als dak boven je hoofd, of een daadwerkelijke staat, die net zo blijvend is als de vast sterren ?
Waarschijnlijk wordt hier bewust in raadselen gesproken. Maar voor de goede verstaander is de teneur is duidelijk. Lucas maakt het nog wat duidelijker. Bij hem geen negen zaligsprekingen maar vier zaligs en vier wee's.

Dus: Nu mag de geweldadige, oorlogzuchtige, hardvochtige, onrechtvaardige, onbarmhartige, laaghartige Romein het voor het zeggen hebben, maar eens zal de gerechtigheid (de Thora, de wet) zegevieren, en zullen zij die nu moeten lijden hun beloning ontvangen. (en wellicht komt bijltjesdag)

Het duurde wel wat generaties langer dan de Rabbi had voorzien, voordat het Romeinse rijk ten val kwam, en nog eens vele eeuwen voordat er iets van ware gerechtigheid te bespeuren was in welke staat dan ook. En of het de gerechtigheid is, die hem voor ogen stond, valt ook nog te bezien. Wat hem voor ogen stond, volgt echter in de rest van de rede. Dus dat kunnen we ook bestuderen.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie