GEBOORTEFEEST

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: GEBOORTEFEEST

Bericht door Rereformed »

aton schreef:Tja, net dit labyrint van feiten en fictie maakt het N.T. voor zowel gelovigen als atheïsten zo onbegrijpelijk. De atheïst zal nog trachten dit kluwen te ontwarren, terwijl de gelovige dit zonder meer letterlijk als historisch materiaal gaat aannemen. Net deze mix van feiten en fictie zal uiteindelijk het christendom de das omdoen als men het N.T. blijft lezen zoals men nu doet.

Het is inderdaad een gigantisch labyrint.
Dat heeft voor de gelovige ook zijn voordelen. Die atheïsten kunnen op talloze verschillende punten zitten en ook op allerlei plaatsen op een zijweg komen die uiteindelijk toch weer doodloopt; en die gelovigen kunnen lang blijven volhouden dat zij toevallig de enige juiste weg belopen in het labyrint.

Wat ik wel tegenwoordig als atheïst kan zeggen is dat het veel en veel boeiender is al deze dingen te bestuderen dan vroeger als gelovige, toen je op een uitgestippeld paadje moest lopen en net doen of je neus bloed wanneer er iets wat niet strookt met het juiste geloof geopperd wordt.
Born OK the first time
aton

Bericht door aton »

Rereformed schreef: Wat ik wel tegenwoordig als atheïst kan zeggen is dat het veel en veel boeiender is al deze dingen te bestuderen dan vroeger als gelovige, toen je op een uitgestippeld paadje moest lopen en net doen of je neus bloed wanneer er iets wat niet strookt met het juiste geloof geopperd wordt.
He, dat gevoel heb ik ook. Net door het kaf van het koren te scheiden wordt het hele verhaal een stuk mooier en volwassener. Maar als ik lees dat iemand na een jaartje onderzoek al ' inzicht' gekregen heeft, moet ik toch even glimlachen. :wink:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

aton schreef:He, dat gevoel heb ik ook. Net door het kaf van het koren te scheiden wordt het hele verhaal een stuk mooier en volwassener. Maar als ik lees dat iemand na een jaartje onderzoek al ' inzicht' gekregen heeft, moet ik toch even glimlachen. :wink:
Dat denk ik dan ook. Hoe langer ik me ermee bezig houd des te ingewikkelder het allemaal wordt. Hahaha, we zijn geloof ik nog wel wat jaartjes bezig zo. Dit moeten we even vieren:

Hier een video getiteld "het ultieme labyrint": http://www.youtube.com/watch?v=xMUYRV4NXJg" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand die het lukt tot het eind te beluisteren krijgt een diploma en mag zich aansluiten bij onze club. :lol:
PS Op precies 2:55 haalt Price even adem. :lol:
Born OK the first time
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Rereformed schreef: Het is inderdaad een gigantisch labyrint.
Dat heeft voor de gelovige ook zijn voordelen. Die atheïsten kunnen op talloze verschillende punten zitten en ook op allerlei plaatsen op een zijweg komen die uiteindelijk toch weer doodloopt; en die gelovigen kunnen lang blijven volhouden dat zij toevallig de enige juiste weg belopen in het labyrint.
Vandaar dat ik op een bepaald moment Brakel en Calvijn als gezaghebbend ging beschouwen. Zij beantwoorden bijna alle aspecten van het (christelijk) leven. Met hun op zak (beetje zwaar :) ) zit je nooit om een antwoord verlegen.

Nu terugkijkend zie ik zoveel dingen die ik me vroeger ook al afvroeg of waar ik me toen aan ergerde, maar toen wegdeed als 'verzoeking vd duivel' of 'twijfel'. Nu zie ik die zaken voor wat ze zijn en weet ik dat de vragen van toen wezenlijk zijn en dat ik sommige dingen nooit echt heb geloofd, alleen aangenomen omdat het niet anders kon.

De uitspraak 'Wie twijfelt is als een golf in de zee... zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen". Wat een walgelijke uitspraak eigenlijk. Die heeft me heel wat zorgen en hoofdbrekers bezorgd. Wat een verschil met: "Twijfel is het begin van een tocht naar zelfkennis en met zelfkennis komt de waarheid en het weten."
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

MoreTime, aangezien je altijd over meer tijd beschikt, hier nog een serie van een lecture by Robert Price met als titel Jesus: Legend or Son of God:
http://www.youtube.com/watch?v=CVMgvw4Q ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Rereformed schreef:MoreTime, aangezien je altijd over meer tijd beschikt, hier nog een serie van een lecture by Robert Price met als titel Jesus: Legend or Son of God:
http://www.youtube.com/watch?v=CVMgvw4Q ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb net je vorige link gebookmarkt zodat ik deze thuis op m'n gemak kan bekijken. Ik zag dat er ook hele lezingen van Price op youtube staan. Ik neem deze ook mee, bedankt!
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Van het weekend deze gezien:

http://youtu.be/gouJ1_mYtDo" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is een lezing aan de Missouri Universiteit, in totaal bijna 1 uur lang inclusief vragen. Hij gaat hier vooral in over hoe je naar geschiedenis moet kijken. Voor mij een eye-opener; en Price is een erg interessante spreker!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

MoreTime schreef: Dit is een lezing aan de Missouri Universiteit, in totaal bijna 1 uur lang inclusief vragen. Hij gaat hier vooral in over hoe je naar geschiedenis moet kijken. Voor mij een eye-opener; en Price is een erg interessante spreker!
Weer om van te genieten. Hij wordt geïntroduceerd als iemand die zich een 'christelijke atheïst' noemt. :lol:
Zijn eerste zin is uitgesproken op de manier dat een preacher uit Texas op de kansel staat. :lol:
Dan begin hij met puns, voorlopige titels voor toekomstige boeken:

(boek betreffende tekstkritiek:)
"When I get that feeling I want textual healing"
the last sentence of the book to be: "I can't wait to interpolate"

(boek betreffende stichtelijke lectuur:)
"Have you accepted Jesus as your imaginary playmate?"

Hij vervolgt met te zeggen dat het maar moeilijk is om boeken die via zulke titels gelovigen tegen het zere been schoppen bij uitgevers uitgegeven te krijgen. Een keer had hij een boek met de titel Jesus is dead, maar het werd het niet geaccepteerd door de vrijdenkeruitgeverij. Hij schreef daarna een ander boek, gaf het diezelfde titel en ging ermee naar de 'atheist press'. Toen lukte het.

Vervolgens raadt hij aan het boek van Earl Doherty te lezen, Jesus, neither God nor man, de nieuwe en uitgebreide versie van The Jesus Puzzle, waar op dit forum al jaren geleden veel aandacht aan is geschonken.
"It is really super. This man has just such an incredible X-ray vision into the text, I have been studying the texts for decades and I am reading this guy and say 'What an idiot I have been I have never seen this, why did I never think of that',.. it's just astonishing stuff."
Dat is quite something to say van een man die met zijn kritiek dodelijk kan zijn (zie zijn boekbespreking van Atwills Caesar's Messiah).
Born OK the first time
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Rereformed schreef:
MoreTime schreef: Dit is een lezing aan de Missouri Universiteit, in totaal bijna 1 uur lang inclusief vragen. Hij gaat hier vooral in over hoe je naar geschiedenis moet kijken. Voor mij een eye-opener; en Price is een erg interessante spreker!
Weer om van te genieten. Hij wordt geïntroduceerd als iemand die zich een 'christelijke atheïst' noemt. :lol:
Inderdaad erg grappig. Ook zijn imitatie van Bella Lugosi (filmster van vroeger) is super, haha.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Rereformed schreef:Dat is quite something to say van een man die met zijn kritiek dodelijk kan zijn (zie zijn boekbespreking van Atwills Caesar's Messiah).
Dat valt ook wel weer mee, met die dodelijke kritiek. Je doet net alsof Atwills hele these daarmee is afgedaan. Dat is wel erg kort door de bocht. Heb jij trouwens al de moeite genomen om mijn link naar Atwills schrijven over het testamonium flavianum te lezen?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
P. Strootman
Forum fan

Bericht door P. Strootman »

Ik las dezer dagen in een reclamekrant de volgende reklame:
'Feestelijk box met o.a. kauwstaven, botten. worstjes en speelgoed.Met dit kertpakket heeft uw trouwe viervoeter een geslaagd kertsfeest.
Is dit een uitvloeisel van de christelijke godsdienst?
a.r.

Bericht door a.r. »

Nee hoor Strootman, het is een uitvloeisel van de religie die kapitalisme heet, waarschijnlijk bedoelt voor honden, maar wellicht ook zeer geschikt als kertsdiner voor bijstandsgezinnen.....ze zullen er vast veel plezier van hebben. :angel12:
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

P. Strootman schreef:Ik las dezer dagen in een reclamekrant de volgende reklame:
'Feestelijk box met o.a. kauwstaven, botten. worstjes en speelgoed.Met dit kertpakket heeft uw trouwe viervoeter een geslaagd kertsfeest.
Is dit een uitvloeisel van de christelijke godsdienst?
De heidenen in het stenen tijdperk die nog geen christenen waren taalden nog niet naar al die overdaad. Maar afgezien daarvan denk ik dat het op zichzelf weinig met het christendom te maken heeft. Wel gingen kerk en kapitalisme wel steeds getrouw hand in hand.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jinny

Bericht door Jinny »

De heidenen in het stenen tijdperk die nog geen christenen waren
Nee, klopt, ze vraten ze gewoon op....... :D
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Typisch.......dat jullie allemaal min of meer nog op de beroemde Strootman reageren! Wat zal die trots zijn, dat z'n stokpaardje weer bereden wordt! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Plaats reactie