if you stand there and close your eyes you can feel that there is a hill by the way your feet are placed... it is just an illusion if you are in car etc.
Whip out a bike and try it ! My bike is all carbon, the very few metallic components on it are so tiny that any magnetic effect would be neglibible. Even get out of the car and walk it. Still convincing illusion though.
Je kunt nauwelijks vertrouwen op je waarnemingsvermogen in dit soort zaken. Er zijn onnoemelijk veel voorbeelden waar je hersenen je voor de gek houden, waar de werkelijkheid net even anders is. Dat moet alleen een illusionist daarvoor kan zorgen maar ook de natuur spreekt voor zich.
Als er mensen zijn die dit paranormaal vinden dan wil ik graag wel een originele verklaring horen. Misschien een geest van iemand die in de trekvaart zat? Wat kan de zwaartekracht tarten?
Krautsjo,
En terecht. Een mooie demo van het handhaven van de persoonlijke Cognitieve Consonantie die wordt aangestuurd met de leuze:
"Verkies onwetendheid als kennis tot verandering leidt"
Roeland
PS
Vrij naar een opmerking in "De Lockheed-affaire" door de MP Den Uyl.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Ik heb eens in een Ames room gestaan en gezeten.
Naast het vertekenen van de lengte van iemand, had je ook het idee gewoon op een vlakke vloer te staan.
Je werd uitgenodigd om te gaan zitten op een bank. Nog steeds het gevoel, dat je volledig horizontaal zat. Vervolgens werd je uitgenodigd om te gaan staan, zonder je handen te gebruiken. Dat bleek onmogelijk, omdat je in werkelijkheid achterover hing op de bank, die op een hellende vloer stond, wat niet te zien en zelfs niet te voelen was.
Ames' original room also incorporated an anti-gravity illusion, that took advantage of the apparently flat floor that actually sloped. A ball would be appear to roll upwards along a grooved track that was positioned across the room.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Verklaring.
Hoewel de lokale bevolking of belanghebbenden soms zullen beweren dat een gravitatieheuvel het gevolg van magnetisme of buitenaardse krachten is, zijn deze het gevolg van een optische illusie. De belangrijkste factor in de illusie is het ontbreken van een (volledige) horizon. Het menselijk oog gebruikt de horizon als referentie om in te schatten of iets stijgt of daalt. Wanneer de referentie wegvalt, zal men al snel fouten of misinterpretaties maken.
Wielrenners noemen het 'vals plat'.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Vilaine schreef:Ik heb eens in een Ames room gestaan en gezeten.
Naast het vertekenen van de lengte van iemand, had je ook het idee gewoon op een vlakke vloer te staan.
Je werd uitgenodigd om te gaan zitten op een bank. Nog steeds het gevoel, dat je volledig horizontaal zat. Vervolgens werd je uitgenodigd om te gaan staan, zonder je handen te gebruiken. Dat bleek onmogelijk, omdat je in werkelijkheid achterover hing op de bank, die op een hellende vloer stond, wat niet te zien en zelfs niet te voelen was.
Ames' original room also incorporated an anti-gravity illusion, that took advantage of the apparently flat floor that actually sloped. A ball would be appear to roll upwards along a grooved track that was positioned across the room.
Ik heb er ook ooit in een gestaan in Parijs in het wetenschap en techniekmuseum Parc de la Villette.
hier dus http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Am ... ective.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; heel merkwaardige ervaring. Leuk museum trouwens ook gelegen in een groots aangelegd park.
Er is toch ook een soort van Ames Room in de Efteling? Ik herinner me iets van een biljarttafel die leek scheef te staan en waar de bal naar het hoogste punt van de tafel rolde, wat dus het laagste punt was.
HenkM schreef:Dan vraag k me af wat dan wel geldige argumenten zijn. Sorry ... dit neem ik niet meer serieus.
Maar dat deden jullie ook niet.
Ik zal er niet wakker van liggen.
Let vooral op het woord "objectief " dat ik gebruikte. Persoonlijke beleving en ervaring daarvoor zijn inmiddels plausibele verklaringen gegeven. Ik neem je verhaal wel serieus maar niet het afwimpelen van verklaringen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HenkM schreef:Dan vraag k me af wat dan wel geldige argumenten zijn. Sorry ... dit neem ik niet meer serieus.
Maar dat deden jullie ook niet.
Ik zal er niet wakker van liggen.
Let vooral op het woord "objectief " dat ik gebruikte. Persoonlijke beleving en ervaring daarvoor zijn inmiddels plausibele verklaringen gegeven. Ik neem je verhaal wel serieus maar niet het afwimpelen van verklaringen.
Het enige dat ik afwimpel is dat het een optische illusie zou betreffen, en dat bestrijd ik (ten zeerste).
Hier wat voorbeelden van die weg (toevallig ben ik op dat stuk nooit geweest - ik was aan het begin, om het vreemde effect waar te nemen - en daarna weer door te gaan met de reis). http://article.wn.com/view/2012/05/19/M ... unty_stay/
Nog even in hakend op het 'vals plat' ....
je voelt het wanneer je op zo'n stuk weg staat, dat het niet horizontaal is.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM schreef:Nog even in hakend op het 'vals plat' ....
Had je wel elke keer dezelfde schoenen aan?
lol .... mogelijk. maar er zaten wel jaren tussen de evenementen. Wel zeker dat ik andere sokken aan had.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM schreef:[Nog even in hakend op het 'vals plat' ....
Henk, als dat fenomeen echt bestond zouden we dat toch weten, wetenschappers zouden daar toch niet aan voorbijgaan?
Of denk je aan een samenzwering van aardwetenschappers, geologen en natuurkundigen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.