bewijs voor leven na de dood?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: bewijs voor leven na de dood?

Bericht door Peter van Velzen »

Jabba de Hut schreef:Zomaar wat losse opmerkingen tussendoor.

Ik weet jammer genoeg niet meer waar maar ooit heb ik gelezen dat blindgeborenen bde'ers achteraf precies konden beschrijven wat er in de ziekenzaal gebeurde. Ook kleuren konden ze beschrijven.
Ook verhalen gelezen van bde'ers die achteraf konden beschrijven wat er in de ziekenzaal ernaast gebeurde.

Wat weer tegenspreekt zijn weer de talloze geestverschijningen en geestfoto 's. De geesten hebben steevast hun oorspronkelijke kleding nog aan. Dit is wel raar. Hebben de kledij ook een "leven na de dood"? Je zou zeggen dat de geesten naakt zouden moeten verschijnen.
blindgeboren BDE-ers zijn die er "uberhaupt?
Dit komt mij toch we heel onwaarschijblijk voor.Ik moet haast aannemen dat dit een puur verzinsel is. Of mischien heb je het gedroomd?
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Peter van Velzen schreef:
Dit komt mij toch we heel onwaarschijblijk voor.Ik moet haast aannemen dat dit een puur verzinsel is. Of mischien heb je het gedroomd?
Deze komen in deze discussie voor degene die wil aantonen dat BDE voorkomt natuurlijk wel erg goed van pas. Wel raar dat deze zonder mogelijk referentiekader in deze ineens kleuren gaan benoemen. :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

Jabba de Hut schreef:Zomaar wat losse opmerkingen tussendoor.

Ik weet jammer genoeg niet meer waar maar ooit heb ik gelezen dat blindgeborenen bde'ers achteraf precies konden beschrijven wat er in de ziekenzaal gebeurde. Ook kleuren konden ze beschrijven.
Ook verhalen gelezen van bde'ers die achteraf konden beschrijven wat er in de ziekenzaal ernaast gebeurde.

Wat weer tegenspreekt zijn weer de talloze geestverschijningen en geestfoto 's. De geesten hebben steevast hun oorspronkelijke kleding nog aan. Dit is wel raar. Hebben de kledij ook een "leven na de dood"? Je zou zeggen dat de geesten naakt zouden moeten verschijnen.
Ik ben bang dat het hete weer in Thailand jouw normaal gesproken geweldige denkvermogen aantast. Nee, ik heb het niet gedroomd en ik zuig ook niks uit mijn duim. Zie hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijna-doodervaring
Jabba de Hut
Forum fan

doctorwho schreef:
Deze komen in deze discussie voor degene die wil aantonen dat BDE voorkomt natuurlijk wel erg goed van pas. Wel raar dat deze zonder mogelijk referentiekader in deze ineens kleuren gaan benoemen. :wink:
Zie mijn reaktie op PvV. Ik heb de link toegevoegd over het onderwerp wat ik jaren geleden ooit had gelezen. Dat van die kleuren had ik verkeerd onthouden. Het was juist dat ze geen kleuren kon beschrijven.
Ik wil BDE's helemaal niet aantonen. Ik heb er geen ervaring mee.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Jabba de Hut schreef:Zie mijn reaktie op PvV. Ik heb de link toegevoegd over het onderwerp wat ik jaren geleden ooit had gelezen. Dat van die kleuren had ik verkeerd onthouden. Het was juist dat ze geen kleuren kon beschrijven.
Ik wil BDE's helemaal niet aantonen. Ik heb er geen ervaring mee.
Je kan beter namen niet afkorten, en al helemaal niet tot PvV :lol:

Ik zal zo meteen met een reactie komen op zowel Peter als op de anderen, heb al drie keer een reactie geschreven maar door omstandigheden afgebroken.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Berjan schreef:
Fish schreef:
Berjan schreef:
Mensen die dus bij bewustzijn hadden kunnen komen gaan dood omdat organen belangrijk zijn voor andere mensen.
Insinueer jij hier nu dat artsen mensen dood laten gaan om hun organen?
Insinueer jij nu dat ik insinueer dat artsen mensen dood laten gaan om hun organen?

Ik insinueer wel dat je wat beter begrijpend moet leren lezen.
Wat moet ik daar anders lezen dan?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Berjan schreef:
Fish schreef:Ik ben elke dag wel zo'n acht uur weg maar ben er nog wel. :wink:
Hoezo ben je als je slaapt acht uur weg? Als ik slaap en ik droom ben ik altijd mijzelf. Ik lees wel veel van anderen die allemaal anderen zijn, maar daar kan ik mij niks bij voorstellen.
Dan ben ik zes uur weg.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Peter van Velzen schreef:Beste Berjan,
Als jij weet van BDE ervaringen van mensen die officiëel hersendood verklaard zijn, geef dan s.v.p. bronnen waaruit blijkt dat dat werkelijk zo is. Jou mening dat ik me vergis is geen argument. Noch is mijn redenatie een cirkelredenering. Als je je mening kunt onderbouwen, zal ik haar opnieuw bekijken. Eerder niet.
Om hersendood verklaard te worden moet je iets langer weg zijn dan de meesten zijn geweest. Wel kan elk boek dat je hierover leest je overtuigen van het feit dat machine een flat line gaven bij hersenactiviteit op het moment van de BDE.

Nu ben je, in mijn ogen weer enorm zelfoverschattend bezig. Mijn mening dat jij je vergist is geen argument? Dat klopt, je moet vooral inhoudelijk kijken waarom jij je vergist. En dat probeer ik steeds uit de doeken te doen. Jouw redenatie IS geen cirkelredenering? Je kan er beter van maken "vind ik geen cirkelredenatie". Of we moeten doen alsof je de wijsheid in pacht hebt?
Mensen die vrij weinig weet hebben van BDE (dit blijkt uit jouw opvattingen, die je hier ook op andere mensen etaleert) moeten niet de BDE afdoen als niet waar simpelweg omdat het dan al hun wetenschappelijke kennis teniet doet. Mensen die zo denken zullen altijd in hun beperkte blik blijven steken. Verdiep je eens in de literatuur, zowel van sceptici als van "gelovigen". Dan pas kun je het naast elkaar leggen en vergelijken en je mening hebben. Is moeilijk, maar wel beter dan nu maar wat te roepen.
Objectief is meetbaar, controleerbaar, aantoonbaar, en bevestigd door onafhankelijke bronnen. Niet gebaseerd op alleen de herinneringen van personen die bewusteloos waren.
Meetbaar? Hoe wil je BDE meetbaar maken? Wat wil je meetbaar maken? Er is een vrouw die OBE (Out of Body Experience) kan uitleggen. Die hebben ze aan een machine die hersenactiviteit meet gelegd en daaruit bleek dat ze geen gevoel had tijdens de OBE. Ook hebben verschillende mensen OBE getest door uit hun lichaam te treden en daarna aan een getuige te zeggen wat ze gezien hadden. De getuigen gingen toen de straat in (waar de OBE'er) doorheen gewandeld was) om te kijken of het klopte. En het klopte. Is dat de bevestiging die je zoekt? Google dan.
Uiteraard zijn wij meer dan onze hersenen, maar vergissingen maken doen we niet met onze grote teen. Als we zaken verkeerd interpreteren, dan doen onze hersenen dat, niet onze maag. Zo is het ook mogelijk dat artsen ten onrechte iemand hersendood verklaren. Maar waar jij mee in de war bent is – vermoed ik – dat ze tijdens de operatie tijdenlijk geen hersenactiviteit registreren, dat is net even wat anders. Ik hoor het nog wel als je het tegendeel kunt aantonen.
Dus jij gaat bij voorbaat al uit van jouw gelijk OF iemand anders moet jouw ongelijk aantonen?

God bestaat, zo niet, dan hoor ik het wel :lol:
Peter van Velzen schreef:blindgeboren BDE-ers zijn die er "uberhaupt?
Echt he, dit bedoelde ik dus met "als je geen weet hebt, zwijgt dan". Ik google even twee seconden en ik vind al sites waarop het vermeld staat.

http://www.skepsis.nl/blinden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vijf mensen die geinterviewd zijn waren blindgeboren en konden toch zien tijdens een BDE. Skepp doet hier uiteraard nogal sceptisch over maar als je vijf blindgeborenen hebt die een ervaring hebben terwijl je toch maar 21 mensen geinterviewd hebt hoeveel zijn er dan die een BDE hebben ervaren als je ze allemaal zou ondervragen?! Dus kun je niet zeggen dat blindgeborenen geen BDE ervaren.
Helaas was de meerderheid van de ondervraagden niet blind vanaf de geboorte. Elf van hen waren pas op latere leeftijd blind geworden en zes waren slechtziend. Slechts veertien personen konden als blindgeboren worden geclassificeerd (waaronder twee die nog een beperkte lichtwaarneming hadden behouden). Ring schrijft: 'Van onze 21 blinden met een BDE claimen er 15 over enige vorm van gezichtsvermogen te hebben beschikt (tijdens de ervaring)...' Een belangrijker feit is echter dat slechts vijf blindgeborenen dit beweerden. Uiteindelijk heeft Ring dus niet veel relevante gevallen boven water gekregen. Om er toch een bestseller van te kunnen maken, moest hij het woord 'blind' wat ruimer opvatten.
http://home.hccnet.nl/fam.keijzers/Boek ... iende.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://home.hccnet.nl/fam.keijzers/Geze ... ingen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En nogmaals, ik heb dit gevonden binnen twee seconden. En dit zonder mij eerst voor te bereiden of zo. Dus daarom vraag ik aan mensen die hier serieus genomen willen worden om een beetje moeite te doen om je in te lezen. Ik heb ook nooit Evolutie afgewezen "omdat het niet in mijn denkraam past". Daar heb ik te weinig verstand van, en dan past enige bescheidenheid.
doctorwho schreef:Deze komen in deze discussie voor degene die wil aantonen dat BDE voorkomt natuurlijk wel erg goed van pas. Wel raar dat deze zonder mogelijk referentiekader in deze ineens kleuren gaan benoemen. :wink:
Bindt je altijd het paard achter de wagen?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jabba de Hut schreef:
Peter van Velzen schreef: blindgeboren BDE-ers zijn die er "uberhaupt?
Dit komt mij toch we heel onwaarschijnblijk voor.Ik moet haast aannemen dat dit een puur verzinsel is. Of mischien heb je het gedroomd?

Ik ben bang dat het hete weer in Thailand jouw normaal gesproken geweldige denkvermogen aantast. Nee, ik heb het niet gedroomd en ik zuig ook niks uit mijn duim. Zie hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijna-doodervaring
Uit de link:
Er zijn verslagen van blinden die kunnen zien tijdens een BDE. Hieronder zijn ook blindgeborenen zoals mevrouw Vicki Umipeg (geboren 1950), die op 22-jarige leeftijd een bijna-doodervaring kreeg na een ongeluk. Zij had de sensatie bij het plafond te zweven terwijl zij haar eigen lichaam, de arts en een verpleegkundige kon zien. Dit verhaal is opgetekend door Kenneth Ring (zie ook hieronder bij 'Anekdotes');
Er staat hier wel “blinden,”, maar niet ‘blindgeborenen. Ik kom daar later op terug.
Anekdotes.
Een probleem met de verslagen van bijna-doodervaringen is dat het gaat om anekdotisch bewijsmateriaal. Niet alle informatie wordt gesteund door getuigen. Zo zijn er verslagen bij blinden verzameld door Kenneth Ring, die in 1993 constateerde dat er geen betrouwbare verslagen waren. Hij verzamelde 31 volgens hem onderbouwde ervaringen bij blinden, waarvan 21 bijna-doodervaringen. Nader onderzoek van de gevallen door Mark Fox, [14] leidde tot de conclusie dat het BDE-onderzoek tot dan (2003) vaak uitgaat van de aanname dat er een vorm van dualisme bestaat, maar hier geen bewijs voor geeft. Hij heeft bij de verslagen van Ring ook onjuiste gevolgtrekkingen geconstateerd[.
De logischeverklaring is en blijft de aanname dat deze ervaringen een constructie zijn van de hersenen vanuit een chaotische toestand, nadat de zuurstoftoevoer weer is hersteld. Uiteraard is het anekdotisch karakter nauwelijks te voorkomen, aangezien het onethisch zou zijn, een bijna-dood-ervaring, in een testsituatie op te wekken. Tenslotte hebben we het hier over een levenbedreigende toestand.

Het is momenteel in Thailand vrij koel. En het lijkt me niet een teken van slecht functionerende hersenen als je ervan uitgaat dat “zien” bij blindgeborenen, nogal onwaarschijnlijk is. Hoe zouden ze in vredesnaam moeten weten wat ze “zagen” ?

Uiteraard is er helemaal geen sprake van “zien” in deze gevallen, maar slechts van een conclusie van de patiënt. Of deze conclusie jusit is, valt meestal niet na te gaan. Daartoe zou men tevoren camera’s en microfoons in de operatiekamer moeten installeren, teneinde vast te stellen in hoeverre de ervaring in overeenstemming is met de visuele, dan wel met de auditieve werkelijkheid. Aangezien BDE’s nu ook weer niet zo heel vaak voorkomen, is dat wat veel gevraagd.

Ik ben niettemin verbaast of het grote aantal (21 bij blinden!) dat hier wordt genoemd. Dit wordt weer wat begrijpelijker als men beseft dat de meeste BDE’s slechts een deel van de vijf fasen vertoont welke hierbij voorkomen. 40% van de gevallen, vertoont zelfs helemaal géén van deze fasen. (De vraag is dan waarom het als BDE wordt gequalificeerd). Visuele waarnemingen treden blijkbaar slechts in één van de 10 gevallen op. In het onderzoek van Ring, zouden dat dus slechts 2 personen zijn. 5 personen zouden “licht” hebben waargenomen. Naar het schijnt was ongeveer de helft inderdaad blindgeboren, maar sommige daarvan konden wel het verschil tussen licht en donker waarnemen en er waren ook enkele extreem slechtzienden bij . (dus niet écht blind, maar praktisch uiteraard wel). Jammergenoeg heb ik dit wel ergens gelezen, maar kan ik het nu niet meer terugvinden. Wat ik nog wel weet terug te vinden is dit”:
De engelse wikepedia.

@Berjan
Voor jou twee quotes uit deze link:
Let met name op wat hier over EEG’s wordt gezegd.
Modern contributions to the research on near-death experiences, however, have come from several academic disciplines that generally do not include neuroscience. There are multiple reasons for this trend.[32] For example, brain activity scans are not typically performed when a patient is undergoing attempts at emergency resuscitation.[33] Claiming that there is no measurable brain activity without having a variety of different EEG, catSCAN, FMRI, etc. is not considered a good scientific practice
Lecturer in Cognitive Neuroscience in the Behavioral Brain Sciences Centre, University of Birmingham. He issued an in-depth analysis and critique of van Lommel's prospective study published in the medical journal The Lancet, concluding that while van Lommel's et al. study makes a useful contribution, it contains several factual and logical errors. Among these errors are van Lommel's misunderstandings and misinterpretations of the dying-brain hypothesis, misunderstandings over the role of anoxia, misplaced confidence in EEG measurements (a flat electroencephalogram (EEG) reading is not evidence of total brain inactivity), etc. Braithwaite concluded with, "it is difficult to see what one could learn from the paranormal survivalist position which sets out assuming the truth of that which it seeks to establish, makes additional and unnecessary assumptions, misrepresents the current state of knowledge from mainstream science, and appears less than comprehensive in its analysis of the available facts."
Voorzalsnog blijf ik er bij dat al deze ervaringen zijn opgetekend op grond van verslagen van mensen die achteraf in leven bleken te zijn. Dat betekent dat we niet kunnen sprekem van “na de dood”. Wel - vrijwel zeker - van “na verminderde hersenacitiviteit”. Maar dat is dus niet hetzelfde.
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Helder betoog!

Trouwens,
Het zijn bujna dood ervaringen.
Bijna dood is niet dood.
Als je niet dood bent, dan leef je.
We hebben het dus over ervaringen van levenden.
Daar is niks geks aan.

ze ervaren gekke dingen ?
Ik ook, als ik droom.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Jabba de Hut
Forum fan

Een andere insteek.
Naast de al genoemde meetapparatuur zou je ook de gewichtswijzigingen tijdens de bde kunnen meten. Theoretisch zou het gewicht moeten verminderen tijdens de "uittreding" en weer vermeerderen na terugkomst van de ziel. Een voorwaarde is wel dat de ziel uit atomen zou bestaan. Want deze weegschaal http://www.nature.com/nnano/journal/v7/ ... 12.42.html
Ontzettend moeilijk daar je ook rekening moet houden met de natuurlijke verdamping.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Berjan schreef:
http://www.skepsis.nl/blinden.html" onclick="window.open(this.href);return false;
doctorwho schreef:Deze komen in deze discussie voor degene die wil aantonen dat BDE voorkomt natuurlijk wel erg goed van pas. Wel raar dat deze zonder mogelijk referentiekader in deze ineens kleuren gaan benoemen. :wink:
Bindt je altijd het paard achter de wagen?
Nee maar kan wel achteruitrijden als ik een doorlopende weg ben ingereden. In het linkje van skepsis zie je dat er weinig van de blinden overblijft en er tenminste eentje puur verzonnen is. Daarnaast is de extrapolatie mensen ervaren BDE's dus er is leven na de dood een drogredenering. Niet dat ik jou daarvan beticht maar ik refereer nu aan de topictitel en het te berde gebrachte aangaande BDE's en OBD's.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik vind dat noch in de ene richting, noch in de andere, een definitief antwoord kan gegeven worden vanuit wetenschappelijke hoek. Het is onwetenschappelijk om te stellen dat BDE's werkelijk zijn, maar het is even onwetenschappelijk om BDE's als volledig weg te classeren als onzin. Er is meer onderzoek nodig, maar de vraag is: hoe kan je zo'n fenomeen grondig onderzoeken? Er zijn ook grenzen aan wat onderzoekbaar is door wetenschap of waarover wetenschap uitspraken kan doen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17297777
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Anekdotes.
Een probleem met de verslagen van bijna-doodervaringen is dat het gaat om anekdotisch bewijsmateriaal. Niet alle informatie wordt gesteund door getuigen. Zo zijn er verslagen bij blinden verzameld door Kenneth Ring, die in 1993 constateerde dat er geen betrouwbare verslagen waren. Hij verzamelde 31 volgens hem onderbouwde ervaringen bij blinden, waarvan 21 bijna-doodervaringen. Nader onderzoek van de gevallen door Mark Fox, [14] leidde tot de conclusie dat het BDE-onderzoek tot dan (2003) vaak uitgaat van de aanname dat er een vorm van dualisme bestaat, maar hier geen bewijs voor geeft. Hij heeft bij de verslagen van Ring ook onjuiste gevolgtrekkingen geconstateerd[.
Vindt je het vreemd dat het om anekdotische verslagen gaat? Momenteel hebben we nog niks uitgevonden waarmee we het letterlijk kunnen bewijzen.
De logischeverklaring is en blijft de aanname dat deze ervaringen een constructie zijn van de hersenen vanuit een chaotische toestand, nadat de zuurstoftoevoer weer is hersteld. Uiteraard is het anekdotisch karakter nauwelijks te voorkomen, aangezien het onethisch zou zijn, een bijna-dood-ervaring, in een testsituatie op te wekken. Tenslotte hebben we het hier over een levenbedreigende toestand.
Er zijn ook mensen die zaken ervaren hebben zonder in een chaotische toestand te bevinden. Zo zijn er zelfs mensen die "astrale" reizen maken, en deze mensen zou je wetenschappelijk kunnen onderzoeken. Daar zou je echt een test mee kunnen doen, door een bord boven op kast te leggen met een cijfer of een zin, en als men daadwerkelijk out of the body is kan men dan het cijfer of de zin lezen. Moet je wel even zeggen waar dat bord zich bevind zodat men gericht kan zoeken. Als je kan bewijzen dat out of body ervaringen reeel zijn, dan kun je een stapje verder gaan.
Er zijn ook dokters die zo'n bord of plank ergens boven een kast leggen en als iemand dan "out of the blue" een BDE ervaart zou deze patient dat bord of plank kunnen zien liggen. Maar dat vind ik een vreemd experiment omdat mensen niet voorbereidt zijn en enorm van slag als ze een BDE ervaren.
Het is momenteel in Thailand vrij koel. En het lijkt me niet een teken van slecht functionerende hersenen als je ervan uitgaat dat “zien” bij blindgeborenen, nogal onwaarschijnlijk is. Hoe zouden ze in vredesnaam moeten weten wat ze “zagen” ?
Ten eerste: Blindgeborenen kunnen het verschil tussen iets en niets wel goed uit elkaar houden.
Ten tweede: Ze kunnen beschrijven wat ze zagen. Met handen en voeten. Mensen die wel kunnen zien hoeven toch ook niet ALLES ingeprent te worden?
Uiteraard is er helemaal geen sprake van “zien” in deze gevallen, maar slechts van een conclusie van de patiënt. Of deze conclusie jusit is, valt meestal niet na te gaan. Daartoe zou men tevoren camera’s en microfoons in de operatiekamer moeten installeren, teneinde vast te stellen in hoeverre de ervaring in overeenstemming is met de visuele, dan wel met de auditieve werkelijkheid. Aangezien BDE’s nu ook weer niet zo heel vaak voorkomen, is dat wat veel gevraagd.
Zie antwoord hierboven. Blinde mensen zijn niet helemaal hulpeloos uiteraard. Die kunnen auto's horen, en zich daar een beeld van vormen. Vergelijk het met dat verhaal van die vier blinde mensen die een olifant moeten beschreven. Ze hebben niet het hele plaatje, maar wel een gedeelte van dat plaatje.
Ik ben niettemin verbaast of het grote aantal (21 bij blinden!) dat hier wordt genoemd. Dit wordt weer wat begrijpelijker als men beseft dat de meeste BDE’s slechts een deel van de vijf fasen vertoont welke hierbij voorkomen. 40% van de gevallen, vertoont zelfs helemaal géén van deze fasen. (De vraag is dan waarom het als BDE wordt gequalificeerd). Visuele waarnemingen treden blijkbaar slechts in één van de 10 gevallen op. In het onderzoek van Ring, zouden dat dus slechts 2 personen zijn. 5 personen zouden “licht” hebben waargenomen. Naar het schijnt was ongeveer de helft inderdaad blindgeboren, maar sommige daarvan konden wel het verschil tussen licht en donker waarnemen en er waren ook enkele extreem slechtzienden bij . (dus niet écht blind, maar praktisch uiteraard wel). Jammergenoeg heb ik dit wel ergens gelezen, maar kan ik het nu niet meer terugvinden. Wat ik nog wel weet terug te vinden is dit”:
De engelse wikepedia.

Als er maar eentje waar is, dan nog had jij ongelijk toen je stelde "BDE bij blindgeborene, bestaat dit uberhaupt wel of is dit een verzinsel"?

@Berjan
Voor jou twee quotes uit deze link:
Let met name op wat hier over EEG’s wordt gezegd.
Modern contributions to the research on near-death experiences, however, have come from several academic disciplines that generally do not include neuroscience. There are multiple reasons for this trend.[32] For example, brain activity scans are not typically performed when a patient is undergoing attempts at emergency resuscitation.[33] Claiming that there is no measurable brain activity without having a variety of different EEG, catSCAN, FMRI, etc. is not considered a good scientific practice
Neurowetenschappers staan dan ook vrij intolerant naar spiritualiteit, aangezien ze allemaal al "bewezen" hebben dat dit zich in het brein afspeelt en geen werkelijkheid behelst.

En die laatste zin is precies wat ik bedoelde. Aan de ene kant mensen hersendood verklaren, maar vervolgens toch bekennen dat "claimen dat er geen hersenactiviteit is zonder een EEG of wat voor scan dan ook is geen goede wetenschappelijke zaak". Maar het kan ook zijn dat men nog andere zaken controleert voor men mensen hersendood verklaren. Wat wel opvalt (en ik heb dit van anekdotes) is dat mensen die op de lijst van donorregistratie staan eerder hersendood verklaard worden dan zij die dit niet staan. Daarom heb ik mij zelf ook niet opgegeven hiervoor. Maar dat is een andere zaak.
Lecturer in Cognitive Neuroscience in the Behavioral Brain Sciences Centre, University of Birmingham. He issued an in-depth analysis and critique of van Lommel's prospective study published in the medical journal The Lancet, concluding that while van Lommel's et al. study makes a useful contribution, it contains several factual and logical errors. Among these errors are van Lommel's misunderstandings and misinterpretations of the dying-brain hypothesis, misunderstandings over the role of anoxia, misplaced confidence in EEG measurements (a flat electroencephalogram (EEG) reading is not evidence of total brain inactivity), etc. Braithwaite concluded with, "it is difficult to see what one could learn from the paranormal survivalist position which sets out assuming the truth of that which it seeks to establish, makes additional and unnecessary assumptions, misrepresents the current state of knowledge from mainstream science, and appears less than comprehensive in its analysis of the available facts."
Van Lommel vind ik dan ook niet zo sterk, heb zijn boek ook niet gelezen. Dick Swaab heeft hier in zijn "wij zijn ons brein" al gehakt van gemaakt. Al was ook die man niet zo sterk, als zijn stelligheid deed vermoeden :D
Voorzalsnog blijf ik er bij dat al deze ervaringen zijn opgetekend op grond van verslagen van mensen die achteraf in leven bleken te zijn. Dat betekent dat we niet kunnen sprekem van “na de dood”. Wel - vrijwel zeker - van “na verminderde hersenacitiviteit”. Maar dat is dus niet hetzelfde.
Ik ben het hier wle mee eens. Wel zijn er een aantal zaken die vreemd zijn en die op een werkelijkheid kunnen wijzen. Waarom komen mensen die in het "hiernamaals" zijn geweest enkel overleden mensen tegen en geen mensen die nog gewoon in leven zijn? Sterker nog, er zijn verhalen van mensen die iemand zagen waarvan ze op Aarde nog dachten dat degene in leven was. Toen de patient weer bij bewustzijn kwam vertelde hij dat hij oom ook nog gezien had. Dus ze dachten meteen aan een hallucinatie, totdat ze gingen fact checken en degene inderdaad overleden bleek. Maar goed, een anekdote, daar heb je dus niet zoveel aan.
doctorwho schreef: Nee maar kan wel achteruitrijden als ik een doorlopende weg ben ingereden. In het linkje van skepsis zie je dat er weinig van de blinden overblijft en er tenminste eentje puur verzonnen is. Daarnaast is de extrapolatie mensen ervaren BDE's dus er is leven na de dood een drogredenering. Niet dat ik jou daarvan beticht maar ik refereer nu aan de topictitel en het te berde gebrachte aangaande BDE's en OBD's.
Er zijn vijf mensen die wel degelijk blindgeboren waren. Dat noem ik niet "weinig van overblijven". Er hoeft er maar eentje waar te zijn en het is een feit.
Dat is wel het mindere aan sites als skepp. Het is goed om sceptisch te zijn, maar ze denkend at als ze iets ontkrachten konden er niks meer overblijft van hetgeen ze ontkrachten. Maar in feite bevestigen ze hiermee juist de rest die ze niet konden ontkrachten.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Ik vond hier nog een - volgens mij - relevant artikel over hersenactiviteit tijdens zeer diepe coma:
http://journals.plos.org/plosone/articl ... ne.0075257" onclick="window.open(this.href);return false;

In het artikel stelt men dat mensen in diepe coma na een vlak EEG terug hersenactiviteit kunnen vertonen. Omdat er dieperliggend in de subcorticale regionen van het brein oscillaties zouden zijn tijdens zo'n 'isoelectric' EEG. (vb: hippocampus).

Dus, zelfs tijdens een vlak EEG kan er dieper in het brein nog hersenactiviteit zijn bij comapatiënten.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17297777
Plaats reactie