Geloven als een kind

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Geloven als een kind

Bericht door Rereformed »

HJW schreef:Voor mij persoonlijk zijn er afwegingen waardoor ik denk dat het heel wel mogelijk is dat er meer is, dat er een scheppende kracht zit achter het universum.
Ongetwijfeld maken jullie een andere afweging.

Voor mij spelen hierbij een rol:
- geloven in meer is blijkbaar van alle tijden.
- persoonlijke ervaringen (zowel van anderen als van mijzelf)
- geïnspireerdheid van anderen
- als er iets is is het geen onlogische gedachte dat er over nagedacht is

Wat ik in de discussie merk is dat op dit forum (niet verwonderlijk) alleen gekeken wordt naar wetenschappelijk gerichte aanwijzingen.
Dat is jullie persoonlijke afweging.
Dit is mijn afweging.

Verder merk ik dat het een beetje een herhaling van zetten wordt. Dus verder zullen we niet echt komen in de discussie.
Goede samenvatting en verduidelijking van waar je voor staat.

Ik zou hierop antwoorden dat de wetenschappelijke methode uitroepen tot enige manier waarop wij kennis over de werkelijkheid kunnen vermeerderen niet maar een persoonlijke afweging is, maar een conclusie waartoe men na eeuwenlange cumulatieve ervaring toe wordt gedwongen.

Wat jouw overwegingen betreft:

1) - geloven in meer is blijkbaar van alle tijden.
a) Dat moge zo zijn, maar er zijn mensenstammen bekend die geen enkel 'geloof in meer' hebben (bekend geworden is de Pirahã-stam in het Amazonegebied). Ook doorbreekt de moderne tijd deze bewering voor miljoenen mensen in ontwikkelde landen.
b) Het is zeer wel uit te leggen als 's mensen eerste poging om het bestaan uit te leggen en te begrijpen.
c) Voor geen enkel geloof in 'meer' is deugdelijke argumentatie aan te voeren.
d) Deze overweging is zeer eenvoudig te ontmaskeren als drogreden. Hoe komt het dat wanneer je in gesprek bent met een fundamentalistische christen je altijd zo bijzonder scherp bent om alle drogredenen te ontmaskeren, maar hier blind voor bent?

2) - persoonlijke ervaringen (zowel van anderen als van mijzelf)
Je kunt gehele boekwerken lezen over hoe 'persoonlijke ervaringen' onbetrouwbaar en bijzonder subjectief zijn. Maar wat axxyanus erover schreef is al genoeg om het te verwerpen als bron voor betrouwbare kennis.
Waarom ben je blind voor iets wat zo eenvoudig te begrijpen is en in het leven ons mensen zo vaak parten speelt?
En hoe denk je dat persoonlijke ervaring ons iets zou kunnen vertellen over of er een intelligente schepper aan de basis van het bestaan ligt (want daar ging de discussie over)?
Kortom, dit is alweer aanvoeren van een drogreden.

3) - geïnspireerdheid van anderen
Hoe zou geïnspireerdheid van anderen je kunnen vertellen dat er een Schepper aan de basis van het bestaan ligt? Dat kan enkel wanneer je dat begrip opvat zoals men traditioneel dacht: dat deze inspiratie te danken is aan een zelfopenbaring van God via een uitverkoren mens, oftewel dat wat we in zogenaamde boekgodsdiensten, maar ook overal elders in de geschiedenis al tegenkomen, wat in moderne tijden grondig ontmaskerd is als volkomen onbetrouwbaar en menselijke verzinsels. Hoe komt het dat je dat zo scherp ontmaskert als vals wanneer het met bijbelgeloof te maken heeft, maar nu opeens van dienst laat zijn?

4) - als er iets is is het geen onlogische gedachte dat er over nagedacht is.
Als ik het goed begrijp is dit je herhaling van je opvatting dat het logisch is dat er een intelligent Opperwezen moet bestaan omdat er iets bestaat.
Je verwart 'gemakkelijke menselijke gedachte' met het begrip logica. De logica schrijft dit scenario niet voor, noch heb je aanwijzingen voor die intelligentie. Het enige zinnige wat wij moderne mensen kunnen zeggen is dat we voor een raadsel staan.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Rereformed schreef:Hoe komt het dat wanneer je in gesprek bent met een fundamentalistische christen je altijd zo bijzonder scherp bent om alle drogredenen te ontmaskeren, maar hier blind voor bent?
Maar is dit nu juist niet een probleem waar ieder mens tegenaan kan lopen, gelovig en ongelovig?
Om een simpele los van geloof staande vergelijking te maken, in het werk wat ik doe kom ik vaak tot creatieve oplossingen voor problemen waar anderen die er voor gestudeerd hebben nooit op gekomen waren.
Omdat mijn vertrekpunt (niet gehinderd door enige vorm van kennis) anders is bewandel ik vaak vreemde paden die regelmatig toch tot een prima oplossing leiden.
In zekere zin zijn de onderwezen personen blind voor oplossingen buiten hun blikveld.
Niet dat ik vind dat de argumenten van HJW in deze valide zijn, maar ik geef maar aan dat je bovenstaande altijd in gedachten moet houden als je meent dat iemand blind is voor drogredeneringen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

dikkemick schreef: 1. Ik zou zeggen: Luister eens naar de evolutionaire verklaring van (bij)geloof. Heeft alles te maken met 'survival'/oplettendheid. http://www.livescience.com/14504-supers ... harms.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En in het Nederlands een uitleg: https://tasmedes.wordpress.com/2013/04/ ... espreking/" onclick="window.open(this.href);return false;
2. De slechtste raadgever ooit.
3. De op 1 na slechtste raadgever ooit.
4. Nadenken is nooit onlogisch, maar houd het dan wel logisch (dat denken).
Ik snap je afweging.
En zo maakt iedereen zijn eigen, subjectieve, afweging.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Hoe komt het dat wanneer je in gesprek bent met een fundamentalistische christen je altijd zo bijzonder scherp bent om alle drogredenen te ontmaskeren, maar hier blind voor bent?
Heel simpel:
Als het gaat om Bijbelteksten en hoe mensen daar over dachten en hoe teksten tot stand zijn gekomen, dan is dat tastbaarder dan wanneer het gaat om de vraag of de scheppende kracht er wel of niet is.
Het eerste kun je uitgebreid bestuderen, het tweede is speculatief.

Zoals hier ook wordt gesteld: het is een raadsel.
En bij raadsels kun je geen bewijsvoering hebben. Het zijn persoonlijke inschattingen. Zowel van jou als van mij.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@HJW
Hoe lang, in de geschiedenis van de mens, denk je dat er al mensen zijn (geweest) die geloven exact zoals jij nu gelooft?
Verdiep je eens in het aantal religies/(bij)geloven dat in de tijd (dat de mens de aarde bewandelt) is ontstaan. Kijk eens naar de ontdekking van nieuwe volkeren. Ook daar was bijgeloof ontstaan. Zou het iets over de mens zelf kunnen zeggen? Het mooiste voorbeeld blijft natuurlijk die van John Frum (https://en.wikipedia.org/wiki/John_Frum" onclick="window.open(this.href);return false;) Hoe gevoelig zijn wij mensen om van irrationele zaken overtuigd te raken? Zo zullen wij ook altijd gezichten/figuren in wolken zien. Maar zijn die figuren er werkelijk? Is er een hogere macht aan het 'kleien' geweest? Of zegt het iets over ons brein?
Ik vraag me dan ook af, hoeveel 'geloven in het bovennatuurlijke' fenomenen er door de tijd zijn ontstaan (en inmiddels weer verdwenen natuurlijk!)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HJW schreef:Voor mij persoonlijk zijn er afwegingen waardoor ik denk dat het heel wel mogelijk is dat er meer is, dat er een scheppende kracht zit achter het universum.
Ongetwijfeld maken jullie een andere afweging.

Voor mij spelen hierbij een rol:
- geloven in meer is blijkbaar van alle tijden.
- persoonlijke ervaringen (zowel van anderen als van mijzelf)
- geïnspireerdheid van anderen
- als er iets is is het geen onlogische gedachte dat er over nagedacht is

Wat ik in de discussie merk is dat op dit forum (niet verwonderlijk) alleen gekeken wordt naar wetenschappelijk gerichte aanwijzingen.
Dat is jullie persoonlijke afweging.
Dit is mijn afweging.
De vraag is maar of dit inderdaad jouw afweging is. Is dit de manier waarop jij in het algemeen zaken afweegt, of zijn dit de rationalisaties achteraf die je gebruikt om je buikgevoel van argumenten te voorzien?

Als je namelijk de moeite doet om eens goed rond te kijken dan zal je mensen tegenkomen die ergens in geloven waar jij niet in gelooft maar die (een deel van) bovenstaande elementen zullen inroepen om hun visie te verdedigen. Nemen we gebedsgenezingen, exorcismes of het idee dat alles een reden heeft (en dat ziek worden dus het gevolg is van een vervloeking). Alle vier elementen die jij hierboven opsomt zijn daarop van toepassing. Als wat jij hier opsomt inderdaad de manier is waarop jij de zaken afweegt, dan kan je niet anders dan die voorbeelden serieus overwegen. Maar afgaande op je vorige reactie zal je dit als een negatieve insteek zien.

Hieruit besluit ik voorlopig dat het twijfelachtig is dat dit werkelijk je afwegingen zijn, maar dat het eerder rationalisaties achteraf zijn. Dat is trouwens hoe wij mensen maar al te vaak zaken overwegen. Iedereen maakt zich schuldig aan dit soort achteraf analyses bedoeld om de vooringenomen ideeën te beschermen. Daarom is het belangrijk om na te gaan of de afwegingen die men beweert te maken, algemeen toepasbaar zijn of enkel in die gevallen waar men het eens is met het besluit dat eruit volgt.

Dat is moeilijk, wij mensen zijn niet ingesteld om dat automatisch te doen, en hoe meer een besluit dreigt af te wijken van wat we al geloven en hoe belangrijker we een specifiek standpunt vinden, hoe moeilijker we het vinden om hygiënisch te denken. Toch denk ik dat het de moeite waard is om het te proberen, want het is de enige betrouwbare weg om een reële inschatting te maken over hoe betrouwbaar onze overtuigingen zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Erik schreef:
Rereformed schreef:Hoe komt het dat wanneer je in gesprek bent met een fundamentalistische christen je altijd zo bijzonder scherp bent om alle drogredenen te ontmaskeren, maar hier blind voor bent?
Maar is dit nu juist niet een probleem waar ieder mens tegenaan kan lopen, gelovig en ongelovig?
Om een simpele los van geloof staande vergelijking te maken, in het werk wat ik doe kom ik vaak tot creatieve oplossingen voor problemen waar anderen die er voor gestudeerd hebben nooit op gekomen waren.
Heel waar. Maar is het niet zo dat wanneer het je overkomt en iemand wijst je er op je ogen meestens meteen open gaan en een mens uitspreekt "Ik snap niet dat ik dat niet meteen zag!"?
Dat is toch heel verschillend wanneer iemand zijn geloof hooghoudt. Dan is hij doof voor de rede.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HJW schreef:
Hoe komt het dat wanneer je in gesprek bent met een fundamentalistische christen je altijd zo bijzonder scherp bent om alle drogredenen te ontmaskeren, maar hier blind voor bent?
Heel simpel:
Als het gaat om Bijbelteksten en hoe mensen daar over dachten en hoe teksten tot stand zijn gekomen, dan is dat tastbaarder dan wanneer het gaat om de vraag of de scheppende kracht er wel of niet is.
Het eerste kun je uitgebreid bestuderen, het tweede is speculatief.

Zoals hier ook wordt gesteld: het is een raadsel.
En bij raadsels kun je geen bewijsvoering hebben. Het zijn persoonlijke inschattingen. Zowel van jou als van mij.
Je negeert het argument, namelijk dat je drogredenen aanwendt. Nogmaals: "Geloven in meer is blijkbaar van alle tijden" is een drogreden, evenals "persoonlijke ervaringen" en "geïnspireerdheid van anderen". Zoals je heel goed weet kan een drogreden op geen enkele wijze een argument zijn voor het bestaan van een scheppende kracht. Je had daar als gezond en scherp denker dus niet mee aan mogen komen. Tóch voerde je ze op als argumenten. En hoewel je erop gewezen wordt door anderen lukt het je nog steeds niet om toe te geven dat je opgevoerde 'afwegingen' inderdaad helemaal geen afwegingen kunnen zijn.

Je tweede opmerking is van hetzelfde laken en pak. Je geeft toe dat het een raadsel is, maar indien zo dan zijn er helemaal geen inschattingen. Daar houd ik en ieder ander die zonder bewijsvoering staat zich dan ook aan. Jij daarentegen spreekt weliswaar uit dat het een raadsel is, maar doet tezelfdertijd alsof je wel degelijk wat bewijsmateriaal hebt; je neigt in de richting van een scheppende intelligentie, op basis van een 'persoonlijke inschatting' die weer gebaseerd is op een stapeltje drogredenen. Dat is geen zindelijk denken.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Rereformed schreef:Heel waar. Maar is het niet zo dat wanneer het je overkomt en iemand wijst je er op je ogen meestens meteen open gaan en een mens uitspreekt "Ik snap niet dat ik dat niet meteen zag!"?
Dat is toch heel verschillend wanneer iemand zijn geloof hooghoudt. Dan is hij doof voor de rede.
Precies het antwoord waarop ik hoopte! 8*)
DE uitleg van cognitieve dissonantie.
Leest u mee dames en heren gelovigen?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Heren,

in deze discussie laat ik he hier even bij. Ik heb aangegeven wat mijn afwegingen zijn en het is helder dat jullie andere afwegingen maken.
En het wordt verder inderdaad een herhaling van zetten.
Dus ga ik in deze discussie maar even stoppen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HJW schreef:Heren,

in deze discussie laat ik he hier even bij. Ik heb aangegeven wat mijn afwegingen zijn en het is helder dat jullie andere afwegingen maken.
En het wordt verder inderdaad een herhaling van zetten.
Dus ga ik in deze discussie maar even stoppen.
Is OK, maar ik blijf met de vraag zitten waarom het voor jou zo moeilijk is om toe te geven dat je 'afwegingen' drogredenen zijn, en dus geen enkel gewicht in de schaal leggen terwijl je in het debat met Student als de beste redenaar scherp uit de doeken deed dat hij zich schuldig maakte aan de drogrede "confirmation bias" (voorkeur tot bevestiging).

Ik blijf ook zitten met de vraag wat 'onze' afwegingen zijn. Diversen hebben uitgesproken dat we een ultiem raadsel een ultiem raadsel laten zijn totdat we ooit met iets in handen staan wat we kunnen afwegen, of dat het voorbarig is om van een plan te spreken voor er goede redenen zijn die op een plan wijzen. Dat zijn elementaire regels van gezond denken, geen stellingname over hoe het bestaan in elkaar zit.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Probeer dan eens goede redelijke onderbouwde argumentaties? Ik heb nl. het idee dat je argumenten tot nu toe voldoende redelijk en terecht zijn aangevallen en weerlegd. Wat geeft jou nou de doorslag te menen dat er meer is? Is dat misschien toch heel persoonlijk/intuïtief?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

axxyanus schreef: De vraag is maar of dit inderdaad jouw afweging is. Is dit de manier waarop jij in het algemeen zaken afweegt, of zijn dit de rationalisaties achteraf die je gebruikt om je buikgevoel van argumenten te voorzien?

Als je namelijk de moeite doet om eens goed rond te kijken dan zal je mensen tegenkomen die ergens in geloven waar jij niet in gelooft maar die (een deel van) bovenstaande elementen zullen inroepen om hun visie te verdedigen. Nemen we gebedsgenezingen, exorcismes of het idee dat alles een reden heeft (en dat ziek worden dus het gevolg is van een vervloeking). Alle vier elementen die jij hierboven opsomt zijn daarop van toepassing. Als wat jij hier opsomt inderdaad de manier is waarop jij de zaken afweegt, dan kan je niet anders dan die voorbeelden serieus overwegen. Maar afgaande op je vorige reactie zal je dit als een negatieve insteek zien.

Hieruit besluit ik voorlopig dat het twijfelachtig is dat dit werkelijk je afwegingen zijn, maar dat het eerder rationalisaties achteraf zijn. Dat is trouwens hoe wij mensen maar al te vaak zaken overwegen. Iedereen maakt zich schuldig aan dit soort achteraf analyses bedoeld om de vooringenomen ideeën te beschermen.
Toch nog even hierdoor getriggerd.
Ik heb veel zaken serieus genomen en bekeken. Ik heb in totaal zo'n 350 boeken gelezen over dit onderwerp (en de lijst groeit) en heb me daarbij redelijk breed georiënteerd:

- boeddhisme tot mij genomen en veel gelezen van de Dalai Lama en Thich Nhat Hanh,en andere redelijk aanverwante oosterse gedachtengoeden
- boeken over de achtergrond en basis van diverse meditatie technieken
- vrij veel gelezen van joodse schrijvers om te kunnen bekijken hoe zij tegen hun eigen teksten aankijken. Laatst nog "de zeloot" gelezen en nog bezig met "de joodse geschiedenis" van Simon Schama (taai, maar interessant)
- ik heb me verdiept in bijna-dood-ervaringen, oa via boeken van Kenneth Ring, de onvermijdelijke Raymond Moody, maar ook een aantal boeken van individuen en natuurlijk Pim van Lommel en de controverse daarover
- new age hoek veel in gelezen, natuurlijk ook De helende reis van Brandon Bays
- ik heb kennis genomen van de wicca, maya's, de Inca's, het sikh geloof en het jainisme
- gelezen over I Tjing en oude chinese wijsheden
- veel boeken gelezen van Deepak Chopra, Gregg Braden en de boeken van Lynn McTaggart
- meerdere boeken van Neale Donald Walsch
- aantal boeken van Karen Armstrong over diverse godsdienstige stromingen
- gelezen over gebedsgenezingen en exorcisme
- boeken gelezen over de totstandkoming van de Tenach (Het oerboek van de mens is aan te bevelen)
- uiteraard werk gelezen van Richard Dawkins
- mooi boek gelezen van Nick Broers (Achter Darwins horizon). Aan te bevelen.
- boeken over het vroege christendom, oa van Elaine Pagels en het boek Geschiedenis van het vroege christendom
- boeken gelezen gedicteerd zouden zijn: meerdere delen van het Grote Johannes Evangelie van Jakob Lorber, Een cursus in wonderen voor een deeltje gelezen (wat een taai boek)
- niet ontbreken mag de Celestijnse Belofte en de boeken daarna van James Redfield
- meer vrijzinnige christenen zoals Cees den Heijer, Harry Kuitert en een paar delen van Een verhaal gaat van Ter Linden
- twee boeken gelezen van 2 verschillende pausen (Johannes Paulus II en Benedictus XV
- boeken gelezen van Osho (beter bekend als Baghwan)
- en dan nog wat boeken over islam en hindoeïsme
- gelezen over ervaringen met gebedsgenezingen
- en dan zal ik nog wat vergeten zijn

Dus om nou te stellen dat ik me schuldig maak aan rationalisaties achteraf lijkt mij iets te kort door de bocht.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Rereformed schreef: Is OK, maar ik blijf met de vraag zitten waarom het voor jou zo moeilijk is om toe te geven dat je 'afwegingen' drogredenen zijn, en dus geen enkel gewicht in de schaal leggen terwijl je in het debat met Student als de beste redenaar scherp uit de doeken deed dat hij zich schuldig maakte aan de drogrede "confirmation bias" (voorkeur tot bevestiging).[/quote
Heel simpel: het zijn geen drogredenen. Dat is jouw persoonlijke inschatting.
En aan confirmation bias doe ik al helemaal niet. Al dat lezen was niet met de insteek dat ik wel eens even mijn gelijk zou bevestigen. Want aan de voorkant had ik helemaal geen "gelijk" dat verdedigd moest worden.
Ik blijf ook zitten met de vraag wat 'onze' afwegingen zijn. Diversen hebben uitgesproken dat we een ultiem raadsel een ultiem raadsel laten zijn totdat we ooit met iets in handen staan wat we kunnen afwegen, of dat het voorbarig is om van een plan te spreken voor er goede redenen zijn die op een plan wijzen. Dat zijn elementaire regels van gezond denken, geen stellingname over hoe het bestaan in elkaar zit.
We hebben verschillende afwegingen over "goede redenen" om iets af te wegen.
Opvallend is wel dat, ook op dit forum, het vooral mannen zijn die tot bepaalde afwegingen komen, op basis van bepaalde manieren van denken.
In al dat gelees ben ik ook de vrouwelijke kant gaan waarderen. Het ene is niet superieur aan het andere.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

dikkemick schreef:Probeer dan eens goede redelijke onderbouwde argumentaties? Ik heb nl. het idee dat je argumenten tot nu toe voldoende redelijk en terecht zijn aangevallen en weerlegd. Wat geeft jou nou de doorslag te menen dat er meer is? Is dat misschien toch heel persoonlijk/intuïtief?
Tja, dat wordt lastig.
Want jij en ik hebben andere bases om voor onszelf te bepalen wat we "goed" en "redelijk" vinden.
Opmerkelijk dat je woord "aangevallen" gebruikt. Zie je dit als een strijd ?
Voor mij is het een uitwisseling van argumenten en inschattingen en zie geen strijd met jou of anderen hier.
Strijd impliceert ook dat je wilt "winnen" en dat is van mijn kant niet het geval.

Mijn doorslag ligt in de ervaringen en gedachten van mijzelf en anderen. Zie de lijst. Ik heb me er redelijk breed in verdiept.
Ben daar veel onzin in tegengekomen, maar ook inspirerende zaken.
Plaats reactie