Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door heeck »

dikkemick schreef: 08 jan 2018 18:37
Waarom? schreef: 08 jan 2018 13:53
dikkemick schreef: 08 jan 2018 12:55 Maar zijn we hier nu van mening dat Ingi de boel besodemietert?
Dat Ingi WEET dat het humbug is, maar de schijn ophoudt om mensen te kunnen "behandelen"?
Dag Dikkemick,

Dat is juist ultiem besodemieteren..ergens mee doorgaan terwijl je weet dat het bedrog is....
Maar WEET Ingi dat????
Ik schreef aan jou heel kort geleden:
Of Ingi de boel besodemietert is van bijkomend belang!!!!!
Daar reageer je niet op en je blijft er nu weer op hameren. Hoezo?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik lees dat Ingi werkelijk gelooft in wat ze doet. Ze WEET m.a.w. niet dat ze eigenlijk niets doet. En dat betekent dat ze de boel dus niet besodemietert. Ik vind dat niet van bijkomend belang. Pas als Ingi doorheeft dat reiki quatsch is en er desondanks mee doorgaat (en misschien zelfs geld er voor vraagt) heeft ze wat mij betreft een probleem.
En dan nog houd ik een kiertje open! ALS diegene die "behandelt" wordt er werkelijk baat bij heeft mag Ingi wat mij betreft haar gang gaan.
Pas als ze gaat beweren dat ze ziekten kan genezen, heeft ze werkelijk een groot probleem. Ingi mag van mij klachten/ongemakjes m.b.v. een placebo genezen of verminderen. Ingi tevreden, de klant tevreden!

ZO sta ik erin, of jij je blijft opwinden of niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 08 jan 2018 20:06 Ik lees dat Ingi werkelijk gelooft in wat ze doet. Ze WEET m.a.w. niet dat ze eigenlijk niets doet. En dat betekent dat ze de boel dus niet besodemietert. Ik vind dat niet van bijkomend belang. Pas als Ingi doorheeft dat reiki quatsch is en er desondanks mee doorgaat (en misschien zelfs geld er voor vraagt) heeft ze wat mij betreft een probleem.
En dan nog houd ik een kiertje open! ALS diegene die "behandelt" wordt er werkelijk baat bij heeft mag Ingi wat mij betreft haar gang gaan.
Pas als ze gaat beweren dat ze ziekten kan genezen, heeft ze werkelijk een groot probleem. Ingi mag van mij klachten/ongemakjes m.b.v. een placebo genezen of verminderen. Ingi tevreden, de klant tevreden!

ZO sta ik erin, of jij je blijft opwinden of niet.

Er komt veel meer bij kijken..Het is maar net wat voor een samenleving je wilt. Wil je mensen beperken in hun vrijheid in dit geval spirituele ontwikkeling beoefenen ..ook al vind je het onzin dan moet je uiteindelijk alles verbieden ook godsdiensten of andere filosofieën. Ik hoop dat de overheid dat blijft inzien en niet vanwege mijn Reiki..maar omdat ik het geen fijne ontwikkeling vind als mensen niet meer zelf mogen denken maar er voor ze gedacht wordt. Zolang je er niemand mee schaadt en daar hebben we wetten voor die je na moet leven en die dan ook hopelijk gehandhaafd worden. Ik heb zelf geen behandel klanten, (bijna) nooit gehad ook op een tijdje gratis groepsbehandelingen na (en dan behandel je niet op klacht., ik heb af en toe cursussen gegeven en vooral voor mezelf en mijn gezin gebruikt. Af en toe heb ik ook dieren op afstand behandeld bv. na een operatie o.d. Ik snap de ophef over mijn persoon al helemaal niet in die samenhang. Maar oke logisch als ik aangeef Reiki te doen. Dat wil ik dan nog wel begrijpen.

En idd ik "geloof" in de werking van Reiki en ik heb gezien of van mijn part meen ik gezien te hebben hoe het werkt daar waar ik het wel heb gedaan en al dan niet in combi met een cursus. En als het niet is aangetoond dan moet dat nog gebeuren. Misschien dat het nu nog niet kan. Hopelijk ooit wel in een samenleving waarin ook het ongeziene meer aandacht krijgt. Zolang het allemaal gaat om economische belangen zie ik het nog niet gebeuren. En dat vind ik dan weer zorgelijk dat onze maatschappij draait op economische belangen. Dat is eigenlijk een andere discussie maar ik denk wel dat het een met het andere heeft te maken.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Ingi schreef: 08 jan 2018 20:46 Er komt veel meer bij kijken..Het is maar net wat voor een samenleving je wilt.
heeft er niets mee te maken

Wil je mensen beperken in hun vrijheid in dit geval spirituele ontwikkeling beoefenen ..ook al vind je het onzin dan moet je uiteindelijk alles verbieden ook godsdiensten of andere filosofieën.
zolang je mensen niet misbruikt, uitbuit, bedriegt, of van hun miserie profiteert hoef je iets te verbieden.
de wanhoop van een kankerpatiënt uitbuiten en hem financieel uitkleden, al dan niet bewust, moet je als maatschappij altijd verbideen en bestrijden.
Ik hoop dat de overheid dat blijft inzien en niet vanwege mijn Reiki..maar omdat ik het geen fijne ontwikkeling vind als mensen niet meer zelf mogen denken maar er voor ze gedacht wordt.
beweert en wil niemand
Zolang je er niemand mee schaadt en daar hebben we wetten voor die je na moet leven en die dan ook hopelijk gehandhaafd worden.
als je homeopathie en behandelen in 1 zin gebruikt dan ben je bezig met oplichting en bedrog. of het nu bewust of niet is doet er verder niet toe. slachtoffers moet je beschermen
En idd ik "geloof" in de werking van Reiki
er valt niets te geloven.
is de werkzaamheid bewezen of niet?
Zolang het allemaal gaat om economische belangen zie ik het nog niet gebeuren. En dat vind ik dan weer zorgelijk dat onze maatschappij draait op economische belangen. Dat is eigenlijk een andere discussie maar ik denk wel dat het een met het andere heeft te maken.
finacieel gewin nastreven op de wanhoop en ziekte van mensen is natuurlijk zuiver een economisch belang
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

@Appelflap

Dat je misleidend vind dat mensen werken met iets wat niet is bewezen kan ik nog inkomen vanuit een zienswijze die bewijzen nodig heeft.

Als de overheid het goed met ons voorheeft dan moet ze een heleboel veranderen. Dat gebeurt niet of tergend langzaam. want de overheid is ook gebonden aan allerlei economische belangen. Alleen al daarom denk ik (en met mij heel veel mensen, er is een hele beweging gaande) liever zelf na of ik wel stoffen die oorspronkelijk niet in ons voedsel hoort (ook al zou de marge veilig zijn) wil ..en vertrouw ik wel degelijk op mijn eigen lichaam en oordeelsvermogen daarin of ik het wel of niet verdraag en daar beter of slechter van wordt. Wie is deze overheid dat zij voor mij wil denken en bepalen dat ik alleen maar dingen tot me mag nemen die bewezen zijn? Waarvan ik dat dan maar aan moet nemen omdat ik niet geacht wordt zelf te mogen oordelen? Ik wil dus zeker niet in zo een maatschappij leven en met mij veel mensen niet. Als het tenminste nog zo was..dat elke Reiki beoefenaar mensen bedriegt. behalve dat ze dingen bezigen die niet bewezen zijn.

Zoals je het nu stelt zeg je dat elke Reiki beoefenaar zich financieel verrijkt, mensen belet naar een dokter te gaan en claimt ernstig zieke mensen te kunnen genezen. Je hebt het zelfs al over financieel uitkleden. Wie doet dat? Een gemiddelde oprechte Reiki beoefenaar doet niets van al die dingen. Als je Reiki wilt verbieden moet je alles verbieden wat te maken heeft met filosofie of ontwikkeling in die richting. O.a. meditatie want ook dat is meer dan ontspanning en zou zelfs voor healing gebruikt kunnen worden. Reiki is een spirituele filosofie en mensen beoefenen voor spirituele heelwording en daar horen idd energiebehandelingen bij. Iemand die claimt daarmee te willen genezen en daar de nadruk op legt is bij voorbaat fout.
Laatst gewijzigd door Ingi op 09 jan 2018 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 08 jan 2018 16:14 Ingi,
Lees dan goed na wat je stel in je reactie van
viewtopic.php?p=540951#p540951

Je probeert daar een verschil te maken tussen “werken” en “effect”.

Dus leg mij nu geduldig uit hoe ik de door jou opgebrachte energetische kastanje-effecten kan vaststellen.

Roeland

"Je bedoelt dit? : k heb er zelf ook nooit wat van gemerkt dat dit werkt. Ik "claim" min of meer ook (zoals ik het zie en ervaar) dat het wel degelijk effecten kan hebben."

Werken en effecten..bedoel ik zo te lezen het zelfde. Ik heb nooit gemerkt dat edelstenen effecten/gevolgen iets bij mij teweeg brachten.Dus voor mij werkt het niet, heb er ook nooit op gelet. En ik zag voelde de effecten van Reiki behandelingen/overdrachten. Of kreeg ze verteld, want als ik energie doorgeef voel ik niet altijd wat de ander voelde. Soms wel .
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 08 jan 2018 20:46 Er komt veel meer bij kijken..Het is maar net wat voor een samenleving je wilt. Wil je mensen beperken in hun vrijheid in dit geval spirituele ontwikkeling beoefenen ..ook al vind je het onzin dan moet je uiteindelijk alles verbieden ook godsdiensten of andere filosofieën.
Ik begrijp niet wat Reiki met spirituele ontwikkeling te maken heeft.
We hebben het bij Reiki toch over handopleggingse energetische genezingskracht -achtige toestanden?
Een fysiek werking dus!
Wat is de link met het spirituele dan? En met godsdiensten? Komen er goden bij kijken dan? Helpen geesten mee aan de genezingen?
Wat heeft filosofie ermee te maken?

Als ik vind dat Reiki enorm leuk om mee te spelen waar mensen best wel baat bij kunnen hebben maar niet als een behandeling bij ziekte, ben ik dan beperkt in mijn spirituele vrijheid?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

doctorwho schreef: 08 jan 2018 11:32 Dit gaat om kennis die enkel aan "ingewijden" wordt doorgegeven. :wink:
Wij zijn slechts uitgewijden tot een ingewijde uitweidt en ons inwijdt... :idea:
Laatst gewijzigd door Petra op 09 jan 2018 04:40, 1 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik vind dit lastig. Zoals ik het lees, heeft Ingi geen kwaad in de zin. En inderdaad, het zondagsgebed voor de zieke buurman moet ook afgescahft worden! Wat is er mis mee als Ingi op afstand dieren probeert te genezen? Dat wji dit lachwekkend vinden en er absoluut niet in geloven doet niets af aan het feit dat het goed bedoeld is. Tevens wordt er geen kwaad mee gedaan en geen geld mee verdiend.
Ik kan er m.a.w. niet wakker van liggen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef: 09 jan 2018 04:38 Ik vind dit lastig. Zoals ik het lees, heeft Ingi geen kwaad in de zin. En inderdaad, het zondagsgebed voor de zieke buurman moet ook afgescahft worden! Wat is er mis mee als Ingi op afstand dieren probeert te genezen? Dat wji dit lachwekkend vinden en er absoluut niet in geloven doet niets af aan het feit dat het goed bedoeld is. Tevens wordt er geen kwaad mee gedaan en geen geld mee verdiend.
Ik kan er m.a.w. niet wakker van liggen.
Wat ik er mis mee vind is dat er m.i. nogal hoogstaande termen aan gehangen worden.
Heel worden. Spirituele Groei e.a. van dat type terminologie heb ik een hekel aan.
De behandelaar die je wel ff spiritueel helpt met wat er allemaal niet genoeg aan je is doet naar mijn mening met die boodschap al kwaad.

Zeg dat je leuk met je handen speelt o.i.d. dan blijft het m.i. gezellig.

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Petra schreef: 09 jan 2018 04:46

Wat ik er mis mee vind is dat er m.i. nogal hoogstaande termen aan gehangen worden.
Heel worden. Spirituele Groei e.a. van dat type terminologie heb ik een hekel aan.
De behandelaar die je wel ff spiritueel helpt met wat er allemaal niet genoeg aan je is doet naar mijn mening met die boodschap al kwaad.

Zeg dat je leuk met je handen speelt o.i.d. dan blijft het m.i. gezellig.
Heb je wel eens een preek beluisterd? Als je het dan toch over hoogstaande termen hebt.
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Petra schreef: 09 jan 2018 04:31
doctorwho schreef: 08 jan 2018 11:32 Dit gaat om kennis die enkel aan "ingewijden" wordt doorgegeven. :wink:
Wij zijn slechts uitgewijden tot een ingewijde uitweidt en ons inwijdt... :idea:
Het bijzondere is dat voor dat inwijden wel eerst pecunias van eigenaar wisselen. Hoe meer je bereid bent daarvan af te staan des te meer ingewijd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Als alles en iedereen energie is en Reiki als een soort van filosofische leer is van energiewerk kunt zien is het alleen maar logisch dat iedereen ermee kan leren. "Inwijding" staat eigenlijk voor afstemming. Je leert 'spelen" en je afstemmen op een instrument wat je altijd ter beschikking hebt. Ik vergelijk het zelf op een gitaar leren spelen. Die kan ik tot op de dag van vandaag niet stemmen. Misschien was het mij wel gelukt als ik een geduldige leraar had gehad die mij de technieken uit had gelegd. Want in principe kun je met energie leren werken ook uit jezelf. Zoals een autodidakt gitaar leert spelen. En ook daar heb je oefening en vooral geduld voor nodig. Als je niet gelooft dat je er ooit een toon uitkrijgt is dat niet erg behulpzaam.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

doctorwho schreef: 09 jan 2018 09:16
Het bijzondere is dat voor dat inwijden wel eerst pecunias van eigenaar wisselen. Hoe meer je bereid bent daarvan af te staan des te meer ingewijd.
Wat bedoel je hiermee?
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Petra schreef: 09 jan 2018 04:08
Ingi schreef: 08 jan 2018 20:46
Ik begrijp niet wat Reiki met spirituele ontwikkeling te maken heeft.
We hebben het bij Reiki toch over handopleggingse energetische genezingskracht -achtige toestanden?
Een fysiek werking dus!
Wat is de link met het spirituele dan? En met godsdiensten? Komen er goden bij kijken dan? Helpen geesten mee aan de genezingen?
Wat heeft filosofie ermee te maken?

Als ik vind dat Reiki enorm leuk om mee te spelen waar mensen best wel baat bij kunnen hebben maar niet als een behandeling bij ziekte, ben ik dan beperkt in mijn spirituele vrijheid?
Hoe bedoel je dat je beperkt bent in je spirituele vrijheid? Er komen geen goden bij kijken en ook geen geesten. Ik had ooit contact met een Reiki mens die beweerde dat ik mij moest laten lijden door mijn gidsen. Die heb ik niet, althans ik houd mij er niet mee bezig. Er wordt er soms van alles van bij gehaald wat eer niet hoort. Dan rijzen ook mij de haren te berge.

De link met spirituele ontwikkeling ligt in de focus op meditatie en dat de energie voor je werkt en ontwikkelingen in jezelf tot stand kan brengen. Hier staat beschreven. Meditatie is zoals bekend meer gericht op vinden tot jezelf, zijn in het nu en dat soort dingen. De gedachten laten voor wat ze zijn. Gewoon zijn en kijken wat zich aandient. Zelf mediteer ik veel d.m.v. energie behandeling op mezelf.Dat ging vanzelf, ik geraakte in een toestand die je het beste kunt beschrijven als de toestand tussen waken en slapen, behalve dat ik dan inslaap.

http://www.usui-reiki-ryoho.nl/extrainf ... eneeswijze
Statement:
"Reiki is een geneeswijze"
Dit is een statement dat veel voorkomt in de Reikigemeenschap. Aan de ene kant is het veel meer dan dat en klopt de bewering niet. Aan de andere kant klopt het ook weer wel. Het ligt behoorlijk genuanceerd. Je zou kunnen zeggen dat de meeste Westerse stromingen het benaderen als eengeneeswijze, met de focus op het gebruiken van spirituele energie voor fysiek en geestelijk welzijn. Usui-sensei's oorspronkelijke onderwijs was geen geneeswijze maar een spirituele leer gericht op spirituele ontwikkeling, bewustwording en verlichting. De focus van Usui's spirituele leer lag veel meer op meditatie. Handoplegging was meer een bijproduct dan een hoofdzaak.

Er staat ook dat het soms dichter bij een geneeswijze zit, het ligt er maar net aan met welke stroming te maken hebt en of diegene zich daar wel of niet in heeft verdiept naar de oorsprong. In die zin kun je het niet over een kam scheren.
Plaats reactie