Arjen2015 schreef:Wat is maatschappelijk aanvaardbaar? Zolang de meerderheid het accepteert?
Een volk kan lang en heel ver meegaan in opgelegde maatregelen...ik wil niet liever niet naar de vergelijking van 1940-1945 wijzen..
Niet alles wat maatschappelijk geaccepteerd wordt is moreel in mijn beleving, en voor dat hoef ik alleen maar naar landen te wijzen die maatschappelijk bijv homofilie niet accepteren...ook opgelegd door een regiem...ik denk dat dat vraagstuk een heel groot en ingewikkeld onderwerp is.
. .
. .
Arjen,
Er moest eerst een nachtje overheen voor ik deze puzzle op een rijtje kreeg.
De griep van 1918 - 1919 veroorzaakte ruim 46.000 doden als je de getallen omrekent naar de huidige bevolking.
Is dat minder/meer maatschappelijk aanvaardbaar als je ook de quarantaines van toen en nu vergelijkt?
De clou is dat we ons blindstaren op de verkeerde getallen.
De omgang met een besmettelijke ziekte, vooral als die nog geen vaccin of behandeling kent, draait niet om het aantal slachtoffers maar om het minimaliseren van het aantal
overbodige slachtoffers.
Onnodig(e) doden is het zwaarste verwijt dat deze sameleving kent en daar zit hem de koppeling met de moraal en de verwijtbaarheden.
Dat minimaliseren kan niet anders plaats vinden dan door allerlei vormen van quarantaine, die door niemand anders dan een overheid kunnen worden opgelegd en dan door te velen als vrijheidsbeperking zal worden ervaren.
Ook het monitoren van de effecten van de verschillende maatregelen kan alleen maar door een overheid, die de onmisbare netwerken al heeft.
Politiek overgevoeligen en/of volksmisleiders zien vanzelf alleen maar een politiestaat in wording verschijnen.
En er komt nog wat bij.
Aan zo een ziekte hoeft niet iedereen even erg te lijden, wat tot gevolg heeft dat quarantaine-maatregelen verschillend zullen zijn. Dat leidt bijna vanzelf tot acceptatie-problemen tussen die groepen en als je niet oppast -denk maar terug aan HIV/Aids- zelfs allerlei discriminatie. Al is het maar door minder gelijkheid in de onder druk staande gezondheidszorg.
En dat laatste bracht me vanwege toevallig bezig zijn met onze levenstestamenten op de mate van vrijwilligheid van euthanasie en afzien van een IC-behandeling.
Als geroepen kwam daarover deze week in VN een uitgebreid artikel van Lizzy van Leeuwen uit, waarin ze het smakelijke woord geronticide gebruikte. Zijdelings met dit onderwerp verbonden, maar zeer terzake en aanbevolen:
https://www.vn.nl/politieke-macht-leven-dood/
Verder heb ik de Nationale Risico Beoordeling 2011 p.15 / p.28 nageslagen, wat helemaal terzake is omdat je daar kunt lezen hoe moeizaam de maatschappelijke omgang is met een volkomen nieuwe besmettelijke ziekte, waarvan je ook niet weet wanneer die de kop zal opsteken. Tot en met het reageren van een bevolking.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 202011.pdf
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.