axxyanus schreef: ↑19 okt 2020 08:38
Peter van Velzen schreef: ↑19 okt 2020 02:22Dat is de reden waarom het geworden is wat het nu is. Vervang het woord doel door "reden" en het blijft zinvol.
Enkel als je met "reden", naar oorzaken verwijst.
Hm wat beschouw je als verwijzen naar? Toevalige mutaties zijn de oorzaak van de veranderende genen. De veranderde genen zijn soms de oorzaak van het overleven. (soms ook is het stom toeval) Overleven is dus geen oorzaak, maar een gevolg. Mag ik een gevolg de "reden" van de oorzaak noemen? Ik gebruikte het woord "doel" omdat een doel - als het bereikt wordt - altijd ergens het gevolg van is. "resultaat" in niet juist want dat is het eindproduct, en overleven is geen eindproduct maar een constante.
In een cyclus is er sprake van gevolgen die hun eigen oorzaak versterken. Onze woordenschat schiet wellicht te kort om dit correct te beschrijven. Ik neem waar dat het enige constante van deze cyclus overleven is. Uitsterven niet, dat beëindigd immers de cyclus. Hoe dan ook: Ik zie dit persoonlijk als een zinnig doel. Het overleven van onze achter(achter)kleinkinderen. Voor de evolutie is het slechts het kenmerk van alle leven (ook van virussen of je die daar nu bij rekent of niet) dat we kennen, Voor ons mensen is het méér. In elk geval voor mij. Verwarrend allemaal. Vooral als er iemand aan de discussie meedoet, die zich verzet tegen onorthodox taalgebruik.
Maar het is ook verwarrend voor de zinzoekenden. Die hebben moeite met een doel dat altoos in de toekomst blijft bestaan, maar nooit wordt bereikt, DAT is wellicht waarom zingeving een probleem is en blijft. Ik ben er uit. Ik ben een aanhanger van het eeuwige (35.000.000 eeuwen oud) leven, maar de meesten nog allerminst, Zo vroeg Nietzsche zich wellicht af (na het lezen van Darwin) "Waartoe dient dit alles?". Mijn antwoord is: Dit alles IS waartoe het dient!