jHenosch schreef:
een niet helemaal perfecte vroeg aangeleerde geloofsstructuur is beter dan helemaal geen structuur.
Achnaton schreef:Bestaat zoiets dan, helemaal geen structuur?
sjun schreef:chaos
Natuurlijk chaos hier kom ik zo op terug , wat ik bedoelde is dat ieder kind automatisch een structuur meekrijgt ook
zonder religie, tenzij je een kind in een doos opvoed, hier ga ik niet vanuit.
Achnaton schreef:De consequentie van een opvoeding in religie is een aanname en conformatie naar richtlijnen.
sjun schreef:Dat geldt voor elke opvoeding waarin op een of andere manier de eigen normen, waarden en gewoonten worden doorgegeven door voorleving.
Precies daar doelde ik op, neem aan dat je het nu met me eens bent dat de opmerking "helemaaal geen structuur" uit de lucht genomen was.
Achnaton schreef:Zoals je zelf zegt:
jHenosch schreef:
het heeft ook met overdracht van gewoonten en tradities te maken,
hetgeen een deel van je identiteit vormt.
Achnaton schreef:En daarom belemmert dit doorgaans een weloverwogen beredenering, je handelt naar je identiteit en dus
naar jouw gevoel, je redenatie zal overeenstemming zoeken naar je belangen vanuit jouw identificatie.
Jouw identificatie is niet alleen jouw identificatie maar ook de identificatie van je roots en je conformering eraan.
Voor iedere afwijkende religie, afwijkende roots, afwijkende belangen, het helpt allemaal niets, het blijft een chaos!
sjun schreef:Opvoeden komt naar mijn idee neer op structuur scheppen in de chaos van alledag en degene die wordt opgevoed instrumenten naar
diens vermogen aanreiken om zich na verloop van tijd een eigen structuur te kunnen scheppen.
Precies, vanwaar dan de noodzaak dit te doen vanuit een religieuze basis?
Achnaton schreef:Dus iedereen maar dezelfde religie en dan het liefst de meest rigide? (Want de meest rigide zet puntjes op de i, vrouwen in tentenkleding die
na het trouwen zo lelijk blijkt te zijn dat je de dag erna meteen een nieuwe zoekt, zoiets?).
sjun schreef:Ik begrijp jouw dus-verhaal niet. Waarom zou ieder dezelfde religie moeten hebben en zou dit daarom uitlopen op rigide onderdrukking van keuzevrijheden?
Het komt mij voor op promotie van een liefdeloze opvoeding maar wellicht bedoelde je iets anders?
Chaos, Sjun. Vele geloofsovertuigingen maken vele standpunten en conflicten en indien deze niet met rationaliteit worden benaderd geld het recht van de sterkste
(denk hier even over na, houd chaos in het oog, reageer niet te enthousiast).
Achnaton schreef:jHenosch wat je ook kletst, het blijft gebakken lucht, geef mij dan maar rationaliteit dan weet je tenminste waarover je praat.
sjun schreef:De rationaliteit van jhenosch zou mogelijk ook de jouwe kunnen overstijgen. Meer dan eens wordt hetgeen niet direct wordt bevat en dus enige verinnerlijking nodig heeft
in de vorm van bezinking van wat kan zijn bedoeld maar tot gebakken lucht verklaard. Zo benemen mensen zichzelf zicht op het rijk van de ideeën die, indien even gekoesterd,
belicht, bewerkt en van eigen accenten voorzien weer tot nieuwe ideeën zouden kunnen leiden.
Waarom niet de mogelijkheid open gehouden dat de eigen deducering tekort zou kunnen doen aan hetgeen door de boodschapper is gezegd en bedoeld?
Zie de opmerking dan ook in context met de bewering van JHenosch over structuur.
Dat met die boodschapper daar snap ik weer niets van, over welke boodschapper heb je het?