Je hebt mijn post fout gelezen. Ik zei: Ik leef liever volgens het moraal van het Romeinse volk met haar verheerlijking van virtus (mannelijkheid, succes, sluwheid) dan volgens het moraal van het Oude Testament, met haar intolerantie naar andere volkeren en vooral godsdiensten toe. Dit betekend niet dat ik graag volgens het Romeins moraal zou leven, het betekend dat ik het prefereer boven dat van het Oude Testament.annemarie schreef: Waarom zou je naar de moraal van het Romeinse volk willen leven?
Vreugde/troost/geluk vinden in je atheïsme
Moderator: Moderators
- Marcus Scaurus
- Forum fan
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
Ja, ik begreep al dat je leven volgens Romeinse moraal vergeleek met leven volgens de moraal van het OT, vroeg me alleen even af waarom je dan specifiek de Romeinse moraal noemde.Marcus Scaurus schreef:Je hebt mijn post fout gelezen. Ik zei: Ik leef liever volgens het moraal van het Romeinse volk met haar verheerlijking van virtus (mannelijkheid, succes, sluwheid) dan volgens het moraal van het Oude Testament, met haar intolerantie naar andere volkeren en vooral godsdiensten toe. Dit betekend niet dat ik graag volgens het Romeins moraal zou leven, het betekend dat ik het prefereer boven dat van het Oude Testament.annemarie schreef: Waarom zou je naar de moraal van het Romeinse volk willen leven?
Maar het is duidelijk nu.
waarom gaan we het dan niet over het nieuwe testament hebben????
dankzij dat nieuwe testament namelijk is het romeinse rijk afgebrokkeld in enkele eeuwen tijd, dit ondanks het feit dat het romeinse rijk zich nog enige eeuwenlang heeft geprobeerd te camoufleren in het katholiscisme met de duistere middeleeuwen als gevolg
dankzij dat nieuwe testament namelijk is het romeinse rijk afgebrokkeld in enkele eeuwen tijd, dit ondanks het feit dat het romeinse rijk zich nog enige eeuwenlang heeft geprobeerd te camoufleren in het katholiscisme met de duistere middeleeuwen als gevolg
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
-
Samante
- Marcus Scaurus
- Forum fan
Klinklare onzin van de bovenste plank, uitgesproken door iemand met weinig verstand van Romeinse geschiedenis.mustafa schreef: dankzij dat nieuwe testament namelijk is het romeinse rijk afgebrokkeld in enkele eeuwen tijd, dit ondanks het feit dat het romeinse rijk zich nog enige eeuwenlang heeft geprobeerd te camoufleren in het katholiscisme met de duistere middeleeuwen als gevolg
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
Hoe vind je troost en geluk in je atheisme. Dat is hier het item. Laten we niet weer afdwalen tot allerlei niet relevante zaken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
cherub
Zoals theïsme een verzamelwoord voor allerlei goede en slechte godsdiensten is, is atheïsme een verzamelwoord voor allerlei goede en slechte seculiere ideologieën.Kitty schreef:Hoe vind je troost en geluk in je atheisme. Dat is hier het item. Laten we niet weer afdwalen tot allerlei niet relevante zaken.
het is maar net waarin je gelooft, of je een positief geloof hebt of negatief.
met een vrolijk toekomstperspectief of zonder.
of griekse of egyptische of iraanse ?annemarie schreef:Waarom zou je naar de moraal van het Romeinse volk willen leven?
cherub schreef;
theïsme is de leer van of geloof aan een God die in de wereld werkt en als schepper boven de mens staat.
atheïsme is de ontkenning van het bestaan van God.
bron; Van Dale.
Als atheïst vind ik geen troost en geen geluk in het simpele feit dat ik het bestaan van goden ontken. Dat is ook niet nodig. Atheïsme is ook geen ideologie, en kent geen leefregels.
Troost vind ik in mijn naaste omgeving. Mijn vrouw, mijn kinderen, en mijn honden.
Geluk vind ik in mijzelf. Want geluk is een korte emotionele piekbeleving, die voor iedereen anders kan zijn. Ik kan heel gelukkig worden van een stralende zonsopgang, maar iemand anders kan zich ergeren dat die verekte zon zo laag staat, en bij hem een migraine aanval veroorzaakt.
Euforische uitingen van een massale geluksbeleving vind je in voetbalstadions of op de verjaardag van de koninging. (Ik wordt daar zelf altijd heel bedroefd van.)
De beste toestand waarin de mens kan verkeren is er een van "tevredenheid" waarin verdriet en geluk een plaats vinden als voorbij gaande zaken.
Mensen die ontroostbaar zijn en permanent verdriet hebben, lijden aan het leven zelf.
Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar genezing daarvan is toch voornamelijk te vinden in de psychiatrie.
Mensen die permanent in een roes van geluk rondlopen zijn lichtelijk mesjogge, maar daar hoeft niets aan gedaan te worden.
Deze stelling is onjuist.Zoals theïsme een verzamelwoord voor allerlei goede en slechte godsdiensten is, is atheïsme een verzamelwoord voor allerlei goede en slechte seculiere ideologieën.
theïsme is de leer van of geloof aan een God die in de wereld werkt en als schepper boven de mens staat.
atheïsme is de ontkenning van het bestaan van God.
bron; Van Dale.
Als atheïst vind ik geen troost en geen geluk in het simpele feit dat ik het bestaan van goden ontken. Dat is ook niet nodig. Atheïsme is ook geen ideologie, en kent geen leefregels.
Troost vind ik in mijn naaste omgeving. Mijn vrouw, mijn kinderen, en mijn honden.
Geluk vind ik in mijzelf. Want geluk is een korte emotionele piekbeleving, die voor iedereen anders kan zijn. Ik kan heel gelukkig worden van een stralende zonsopgang, maar iemand anders kan zich ergeren dat die verekte zon zo laag staat, en bij hem een migraine aanval veroorzaakt.
Euforische uitingen van een massale geluksbeleving vind je in voetbalstadions of op de verjaardag van de koninging. (Ik wordt daar zelf altijd heel bedroefd van.)
De beste toestand waarin de mens kan verkeren is er een van "tevredenheid" waarin verdriet en geluk een plaats vinden als voorbij gaande zaken.
Mensen die ontroostbaar zijn en permanent verdriet hebben, lijden aan het leven zelf.
Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar genezing daarvan is toch voornamelijk te vinden in de psychiatrie.
Mensen die permanent in een roes van geluk rondlopen zijn lichtelijk mesjogge, maar daar hoeft niets aan gedaan te worden.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Daar ben ik het mee eens Balou, in principe is tevredenheid het grootste goed. Als je gewoon tevreden bent met je leven kun je ook mindere zaken aan, en af en toe heb je het extra naar je zin. Tevredenheid over de grote linie en dat heeft in principe totaal niets te maken met atheisme of theisme.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
mustafa schreef

Luistertip en voor de calculerende forummer ook bij de bibliotheek verkrijgbaar.
Klassieke Oudheid
Een hoorcollege over de geschiedenis van de Grieken en Romeinen
Spreker Fik Meijer (hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam)
Datum uitgave 2005
Uitgave 4 CD's
ISBN 90-8530-017-7
Samenvatting
Meesterverteller Fik Meijer behandelt in deze lezing de geschiedenis van de Grieken en Romeinen aan de hand van enkele concrete probleemstellingen. Wat waren de oorzaken en gevolgen van de Griekse expansie? Waarom was juist de 'democratische' volksvergadering in het oude Athene zo imperialistisch. En hoe kan het dat de Romeinen zo machtig waren, terwijl hun oorlogsverklaringen altijd van een defensieve overweging uit ging? Meijer geeft in deze lezing meer dan een historische uiteenzetting van de Grieken en Romeinen. Hij weet een levendig beeld te schetsen van het leven in de klassieke oudheid.
Dit college is tot stand gekomen in samenwerking met CREA Studium Generale van de Universiteit van Amsterdam. Meer informatie over het Studium Generale programma is te vinden op http://www.crea.uva.nl
--------------------------------------------------------------------------------
Inhoudsopgave
CD 1:
Hoofdstuk 1. Eenheid in verscheidenheid: de Griekse wereld na de kolonisatie.
Hoofdstuk 2. De goden uit beeld: de intellectuele revolutie
Hoofdstuk 3. Herodotus: de vader van de geschiedschrijving
CD 2:
Hoofdstuk 4. Democratie en imperialisme: het Atheense model
Hoofdstuk 5. Wijde horizonten: Alexander de Grote en het oosten
Hoofdstuk 6. De mengbeschaving van het hellenisme
CD 3:
Hoofdstuk 7. De triumphus: hoogtepunt van een onderlinge competitie
Hoofdstuk 8. De eeuw van revolutie
Hoofdstuk 9. Octavianus Augustus: de man van een nieuwe tijd
CD 4:
Hoofdstuk 10. Integratie of segregatie: vreemdelingen in Rome
Hoofdstuk 11. Keizers sterven niet in bed: de crisis van de derde eeuw
Hoofdstuk 12. De plundering van Rome: verval en ondergang van het Romeinse rijk
--------------------------------------------------------------------------------
Over de spreker
Prof. dr. Fik Meijer is hoogleraar Oude Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, vertaler en schrijver. Hij publiceerde o.a. Keizers sterven niet in bed en Gladiatoren.
Recensies
Dr. E.A. Hemelrijk (11 novemeber 2005)
Meijer is bij een groot publiek bekend door zijn boeken over o.a. Romeinse gladiatoren en wegenrennen en door zijn radiocolumns. Hij is dan ook bij uitstek geschikt voor deze colleges, die de luisteraar aan de hand van chronologisch geordende thema's door de Griekse en Romeinse geschiedenis voeren. In elke periode staat een representief thema centraal: o.a. de Griekse kolonisatie, de Atheense democratie, Alexander de Grote, de Romeinse triomftocht, keizer Augustus, de wereldstad Rome, de crisis van de derde eeuw en de val van het Romeinse Rijk. Meijer vertelt levendig, met veel oog voor interessante details en parallellen met andere perioden in de geschiedenis. Hij biedt heldere uitleg bij begrippen of gebeurtenissen die een oningevoerde luisteraar niet kent. Kortom, deze cd's zijn een aanrader voor een ieder die een levendige inleiding in de wereld van Grieken en Romeinen zoek. Uit "Aanschafinformaties AVM" van de Nederlandse Bibliotheken.
Dit had meer met bestuurlijk onvermogen van de destijds inderdaad de het christendom omarmende keizer te maken dan met het nieuwe testament.waarom gaan we het dan niet over het nieuwe testament hebben????
Luistertip en voor de calculerende forummer ook bij de bibliotheek verkrijgbaar.
Klassieke Oudheid
Een hoorcollege over de geschiedenis van de Grieken en Romeinen
Spreker Fik Meijer (hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam)
Datum uitgave 2005
Uitgave 4 CD's
ISBN 90-8530-017-7
Samenvatting
Meesterverteller Fik Meijer behandelt in deze lezing de geschiedenis van de Grieken en Romeinen aan de hand van enkele concrete probleemstellingen. Wat waren de oorzaken en gevolgen van de Griekse expansie? Waarom was juist de 'democratische' volksvergadering in het oude Athene zo imperialistisch. En hoe kan het dat de Romeinen zo machtig waren, terwijl hun oorlogsverklaringen altijd van een defensieve overweging uit ging? Meijer geeft in deze lezing meer dan een historische uiteenzetting van de Grieken en Romeinen. Hij weet een levendig beeld te schetsen van het leven in de klassieke oudheid.
Dit college is tot stand gekomen in samenwerking met CREA Studium Generale van de Universiteit van Amsterdam. Meer informatie over het Studium Generale programma is te vinden op http://www.crea.uva.nl
Inhoudsopgave
CD 1:
Hoofdstuk 1. Eenheid in verscheidenheid: de Griekse wereld na de kolonisatie.
Hoofdstuk 2. De goden uit beeld: de intellectuele revolutie
Hoofdstuk 3. Herodotus: de vader van de geschiedschrijving
CD 2:
Hoofdstuk 4. Democratie en imperialisme: het Atheense model
Hoofdstuk 5. Wijde horizonten: Alexander de Grote en het oosten
Hoofdstuk 6. De mengbeschaving van het hellenisme
CD 3:
Hoofdstuk 7. De triumphus: hoogtepunt van een onderlinge competitie
Hoofdstuk 8. De eeuw van revolutie
Hoofdstuk 9. Octavianus Augustus: de man van een nieuwe tijd
CD 4:
Hoofdstuk 10. Integratie of segregatie: vreemdelingen in Rome
Hoofdstuk 11. Keizers sterven niet in bed: de crisis van de derde eeuw
Hoofdstuk 12. De plundering van Rome: verval en ondergang van het Romeinse rijk
Over de spreker
Prof. dr. Fik Meijer is hoogleraar Oude Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, vertaler en schrijver. Hij publiceerde o.a. Keizers sterven niet in bed en Gladiatoren.
Recensies
Dr. E.A. Hemelrijk (11 novemeber 2005)
Meijer is bij een groot publiek bekend door zijn boeken over o.a. Romeinse gladiatoren en wegenrennen en door zijn radiocolumns. Hij is dan ook bij uitstek geschikt voor deze colleges, die de luisteraar aan de hand van chronologisch geordende thema's door de Griekse en Romeinse geschiedenis voeren. In elke periode staat een representief thema centraal: o.a. de Griekse kolonisatie, de Atheense democratie, Alexander de Grote, de Romeinse triomftocht, keizer Augustus, de wereldstad Rome, de crisis van de derde eeuw en de val van het Romeinse Rijk. Meijer vertelt levendig, met veel oog voor interessante details en parallellen met andere perioden in de geschiedenis. Hij biedt heldere uitleg bij begrippen of gebeurtenissen die een oningevoerde luisteraar niet kent. Kortom, deze cd's zijn een aanrader voor een ieder die een levendige inleiding in de wereld van Grieken en Romeinen zoek. Uit "Aanschafinformaties AVM" van de Nederlandse Bibliotheken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Als een heel klein kind over een niet bestaand vriendje praat, laten we hem / haar nog even begaan. Maar als hij of zij wat ouder wordt en dat blijft volhouden gaan we met dat kind naar de psychiater. Behalve als hij of zij zegt dat, dat vriendje god is, dan mag dit waanidee tot de dood meegaan, zonder verdere behandeling. O ja, dan wel de kerk belasting afdragen he, want niets is voor niets. Of is dat weer een andere discussie?Samante schreef:God is een placebovriendje in feite.
Nee echt, je zal eerst jezelf liefhebben en vervolgens je naaste. En die god bestaat in je fantasie.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
-
Samante
Ik zal het je sterker vertellen: als je gaat lopen rondvertellen dat je God zelf bent is dat geen reden om je op te nemen. Er is alleen reden je op te nemen als je een gevaar vormt voor jezelf of voor je omgeving. Dus zolang je een vreedzame god bent is er niks aan de hand.HarrieMe schreef:Als een heel klein kind over een niet bestaand vriendje praat, laten we hem / haar nog even begaan. Maar als hij of zij wat ouder wordt en dat blijft volhouden gaan we met dat kind naar de psychiater. Behalve als hij of zij zegt dat, dat vriendje god is, dan mag dit waanidee tot de dood meegaan, zonder verdere behandeling.Samante schreef:God is een placebovriendje in feite.
Nee echt, je zal eerst jezelf liefhebben en vervolgens je naaste. En die god bestaat in je fantasie.
Ik heb er nooit zo over nagedacht, atheïst zijn. Het woord gebruikte ik pas toen ik ging googelen, om uit te zoeken of ik nu een van de weinige was die niet in een god geloofde, omdat ik geen idee had of niet in god gelovende mensen elkaar ook opzochten, om over hun gedachten te praten.
Mijn troost en geluk vind ik in de extra tijd die ik niet hoef te besteden in de kerk en aan het lezen van de bijbel. Die extra tijd besteed ik aan mijn vrouw kinderen en kleinkind. Ik stop(te) dat in de opvoeding van mijn kinderen en nu in die van mijn kleinzoon, als die bij ons is. Ik had en heb er een hekel aan om te wachten tot de onzichtbare entiteit het leven van mijn kinderen positief gaat beïnvloeden. Ik heb het heft in eigen hand genomen en mijn kinderen bijgebracht hoe ze zich volgens mij in de maatschappij hebben te gedragen. En wonder o wonder ze doen het geweldig. Ze hebben best wel eens gezegd, soms hadden we een verschrikkelijke hekel aan de levenslessen (hoe gegeven vertel ik hier niet) van jou, maar nu hebben we er alleen maar plezier van. Niet alleen voor henzelf is het prettig, maar ook hun omgeving geniet ervan. Daar kan ik nu weer van genieten.
Ook ik heb natuurlijk al verschillende malen aan de graven van familie en bekenden gestaan. Soms vind ik het triest, soms voel ik er nauwelijks wat. Mijn gevoelens zijn meestal omgekeerd evenredig met de leeftijd. Hoe jonger hoe meer het me doet. Als iemand overlijdt, op een gezegende leeftijd, is dat best vervelend, maar het overkomt ons allemaal. Mijn devies is geworden, probeer zoveel mogelijk met de mensen die je lief hebt te communiceren zolang het kan. Dan hoef je ook niet te zeggen ik had nog zoveel te vragen.
Verder wordt ik absoluut niet belast met ideeën dat iemand zou branden in de hel. Als iemand wat uithaalt dat bij de wet verboden is, moet de wet hem maar straffen. Als het alleen iets is dat tussen mijn oren zit, en niet wettelijk aan te pakken is, probeer ik het maar zo snel mogelijk te vergeten, want er is toch niets aan te veranderen.
Oud chinees spreekwoord, niet letterlijk, maar al wel heel lang mijn devies:
Pak de dingen aan waar je invloed op kunt uitoefenen en laat alles waar je niets aan kunt veranderen gewoon varen.
Mijn troost en geluk vind ik in de extra tijd die ik niet hoef te besteden in de kerk en aan het lezen van de bijbel. Die extra tijd besteed ik aan mijn vrouw kinderen en kleinkind. Ik stop(te) dat in de opvoeding van mijn kinderen en nu in die van mijn kleinzoon, als die bij ons is. Ik had en heb er een hekel aan om te wachten tot de onzichtbare entiteit het leven van mijn kinderen positief gaat beïnvloeden. Ik heb het heft in eigen hand genomen en mijn kinderen bijgebracht hoe ze zich volgens mij in de maatschappij hebben te gedragen. En wonder o wonder ze doen het geweldig. Ze hebben best wel eens gezegd, soms hadden we een verschrikkelijke hekel aan de levenslessen (hoe gegeven vertel ik hier niet) van jou, maar nu hebben we er alleen maar plezier van. Niet alleen voor henzelf is het prettig, maar ook hun omgeving geniet ervan. Daar kan ik nu weer van genieten.
Ook ik heb natuurlijk al verschillende malen aan de graven van familie en bekenden gestaan. Soms vind ik het triest, soms voel ik er nauwelijks wat. Mijn gevoelens zijn meestal omgekeerd evenredig met de leeftijd. Hoe jonger hoe meer het me doet. Als iemand overlijdt, op een gezegende leeftijd, is dat best vervelend, maar het overkomt ons allemaal. Mijn devies is geworden, probeer zoveel mogelijk met de mensen die je lief hebt te communiceren zolang het kan. Dan hoef je ook niet te zeggen ik had nog zoveel te vragen.
Verder wordt ik absoluut niet belast met ideeën dat iemand zou branden in de hel. Als iemand wat uithaalt dat bij de wet verboden is, moet de wet hem maar straffen. Als het alleen iets is dat tussen mijn oren zit, en niet wettelijk aan te pakken is, probeer ik het maar zo snel mogelijk te vergeten, want er is toch niets aan te veranderen.
Oud chinees spreekwoord, niet letterlijk, maar al wel heel lang mijn devies:
Pak de dingen aan waar je invloed op kunt uitoefenen en laat alles waar je niets aan kunt veranderen gewoon varen.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)