De anti-koran film van Geert Wilders

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Een dergelijke film is een goed initatief.

ja
30
34%
ja, maar dan ook graag een film over de Bijbel
25
28%
nee
23
26%
ik weet het niet
11
12%

Totaal aantal stemmen: 89

Theoloog

Bericht door Theoloog »

windsurfer schreef:Cruciaal punt is volgens mij dat Wilders mensen willens en wetens kwetst zonder dat dit iets toevoegt aan hoe zijn mening reeds bekend is. Beledigd voelen is subjectief en kun je voor een ander niet uitmaken. Ik vind niet dat ik of jij of wie dan ook voor een moslim uit mag maken of die zich beledigd moet voelen; en vice versa: ik 'bepaal' graag zelf wanneer ik mij beledigd voel.
Sorry, maar jij of de nederlandse overheid, of wie dan ook maakt niet uit of dit iets toevoegt aan hoe zijn mening reeds bekend is. We zullen wel zien of het iets toevoegt.

Als mensen hierdoor beledigd zijn, dan is dat helaas - voor hen - zo. Dat is heel vervelend voor hen.

Du moment echter dat er de dreiging met geweld op tafel komt om een expressie te voorkomen, dan is het niet slechts onze plicht ervoor te zorgen dat die expressie er kan komen, maar zelfs dat die expressie gerealiseerd wordt. De film MOET er nu komen want anders zal het lijken dat we gevoelig zijn voor de dreiging met geweld, en dan kun je nog veel vaker de dreiging met geweld verwachten, iedere keer dat iemand iets niet zint.

Religiekritiek? Houd die maar voor je, want mensen ervaren die als krenking van hun diepste gevoelens. Zwijg alsjeblieft over Jezus, of over Ron Hubbard, of over Rael....

De discussie is NOOIT geweest: joh, Wilders, zou je die film nou wel maken want je weet toch dat je mensen tegen de ziel trapt, maar van begin af aan: Joh Wilders, zou je je niet een beetje inhouden, want je weet hoe gevoelig die lui zijn en voordat je het weet gaan ze met brandbommen en fatwa's gooien. En dat kost geld.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

windsurfer schreef: En daar ligt ook een dubieuze veronderstelling van Wilders in, namelijk dat er sprake is van 'islamisering'. Het christendom heeft volgens mij nogal wat meer invloed op onze samenleving. Daarbij is de bijbel ook een vervelend boek, waarom maakt Wilders daar geen film over?
Als je iets meer wilt weten over die islamisering kan ik je het boek "Islamisten en Naivisten" van Jespersen en Pittelkow. aanbevelen.
Als Wilder een film zou gaan maken over de bijbel kun je er vrij zeker van zijn dat hij om die reden niet met de dood zou worden bedreigd en ook andere Nederlanders in het buitenland zouden daardoor geen gevaar lopen en dat is dus ook de reden dat hij die film over de koran maakt.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Lang leve de vrijheid van meningsuiting.

Mijn mening is dat Wilders een racistisch blond varken is.

En nee, het blonde varken is niet verantwoordelijk voor eventuele geweld wat eruit vloeid. Dus mocht het gebeuren dat het blonde varken lopend door een donker steegje, gepakt en bruut verkracht wordt dan treft hem uiteraard ook geen blaam. Alleen kun je je wel afvragen of ie wel goed bij z'n hoofd is. Wat bezielde hem om midden in de nacht in een steegje zonder straatverlichting te lopen?
Fuck met alles.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

theoloog schreef:De film MOET er nu komen want anders zal het lijken dat we gevoelig zijn voor de dreiging met geweld, en dan kun je nog veel vaker de dreiging met geweld verwachten, iedere keer dat iemand iets niet zint.
Dat stadium is inmiddels wel bereikt ja.
(Overigens lees ik net dat de film 'ongeveer 10 minuten' zal duren... )
Als Wilders een film zou gaan maken over de bijbel kun je er vrij zeker van zijn dat hij om die reden niet met de dood zou worden bedreigd en ook andere Nederlanders in het buitenland zouden daardoor geen gevaar lopen en dat is dus ook de reden dat hij die film over de koran maakt

In naam van de christengod wordt ook nog steeds gemoord in de wereld; in bepaalde staten van Amerika moet je met een dergelijke film over de bijbel ook oppassen zo schat ik in.
plons schreef:Mijn mening is dat Wilders een racistisch blond varken is.

En nee, het blonde varken is niet verantwoordelijk voor eventuele geweld wat eruit vloeid. Dus mocht het gebeuren dat het blonde varken lopend door een donker steegje, gepakt en bruut verkracht wordt dan treft hem uiteraard ook geen blaam. Alleen kun je je wel afvragen of ie wel goed bij z'n hoofd is. Wat bezielde hem om midden in de nacht in een steegje zonder straatverlichting te lopen?
Die vraag boeit mij nog het meest, en zo ik aangaf Antoine Bodar ook: wat bezielt die vent :?:
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Plons schreef:Alleen kun je je wel afvragen of ie wel goed bij z'n hoofd is. Wat bezielde hem om midden in de nacht in een steegje zonder straatverlichting te lopen?
Wilders is een idealist. Hij wil een wereld die zo verlicht is dat je er 's nachts door steegjes kunt lopen zonder lastig gevallen te worden door tuig, omdat dat tuig weet wat de consequenties zijn wanneer ze het wel doen.

En bovendien ziet Wilders zeer scherp dat dat wij een maatschappij hadden waarin dat kon, door de duistere steegjes van het geloof lopen en veel fanfare maken en dan je zaklamp schijnen op de vieze plekjes en barsten, zonder dat je iets aangedaan werd door lieden die het liever duister houden.

Theo Van Gogh zag dat ook heel scherp. Bijvoorbeeld toen een voorstelling over Aisja en de vrouwen van de Profeet moest worden afgelast in Rotterdam, omdat bepaalde conservatieve krachten die film 'beledigend' vonden.

Heeft Van Gogh volgens jou ook z'n dood aan zichzelf te wijten, Plons? Had 'ie z'n bek maar moeten houden over het oprukkende gevaar van intolerante, schuimbekkende idioten, en de zwijgende massa's die heimelijk best wel een beetje sympathie hebben voor hun standpunt? En de politieke dissidenten eind jaren '30'-'45. Tja, hadden ze hun grote klep maar moeten houden. Is ook beledigend natuurlijk, zoals ze over de Fuhrer praten.

Je kent die spreuk van Van Randwijk toch wel?

"Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht"

Als wij ons terugtrekken voor het tuig in die donkere steegjes, dan zal dat tuig steeds meer gebied opeisen en donker maken. Want terreur werkt, blijkbaar.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 01 mar 2008 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

windsurfer schreef:
Als Wilders een film zou gaan maken over de bijbel kun je er vrij zeker van zijn dat hij om die reden niet met de dood zou worden bedreigd en ook andere Nederlanders in het buitenland zouden daardoor geen gevaar lopen en dat is dus ook de reden dat hij die film over de koran maakt

In naam van de christengod wordt ook nog steeds gemoord in de wereld; in bepaalde staten van Amerika moet je met een dergelijke film over de bijbel ook oppassen zo schat ik in.
Ik had eigenlijk al een uitzondering willen maken voor Amerika.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Ik zou het ook niet riskeren in Zuid-Amerika en het Caribische gebied.
Fuck met alles.
windsurfer
Diehard

Hier de tekst van Balkenende. Ik vind die tekst zogezegd genuanceerd. Genuanceerder dan Wilders hem oppakt. Maar goed, ik vind Wilders dan ook alles behalve genuanceerd zo moge inmiddels duidelijk zijn.
Nederland staat voor vrijheid en respect. Mensen verdienen respect voor wat hen ten diepste beweegt, hun geloof, hun eigenheid. Grondwettelijke vrijheden dienen te worden verdedigd. Extremisme en terrorisme dienen te worden bestreden.

Niemand van ons kent op dit moment de inhoud van de film die door de heer Wilders is aangekondigd. Niettemin is al duidelijk dat deze buitengewoon heftige reacties oproept. Wij veroordelen alle bedreigingen, ook die aan het adres van de heer Wilders en wij roepen regeringen op zich aan de beginselen van het internationaal recht te houden, zoals de daarin vervatte plicht buitenlandse belangen en burgers en bedrijven te beschermen.

Tegelijkertijd hebben wij de plicht een ieder duidelijk te maken dat de handel- en denkwijze van een individuele volksvertegenwoordiger niet samenvalt met die van de regering. Wij verdedigen de kernwaarden van vrijheid en respect. Wij garanderen de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst - voor moslims evenzeer als voor alle anderen. Wij proberen van dag tot dag te werken aan een vreedzaam samenleven en samenwerken van alle bevolkingsgroepen in Nederland. Op dit punt is het kabinet een heel andere mening toegedaan dan de heer Wilders en verschillen wij fundamenteel met hem van mening.

Ieder van ons, ministers en volksvertegenwoordigers, hier en in het buitenland, heeft de verantwoordelijkheid de consequenties van zijn of haar woorden continu te wegen. De vrijheid om dit te doen is binnen de grenzen van de wet gegarandeerd. Zij is ons veel waard en wordt door ons voluit verdedigd.

Wij doen een beroep op een ieder om de komende tijd in vrijheid èn verantwoordelijkheid te handelen, daarbij alle consequenties van die handelingen onder ogen te zien en wat van waarde is voor ons allen niet in gevaar te brengen.

Het was en is onze verantwoordelijkheid om de heer Wilders te wijzen op de mogelijke consequenties van zijn daden. Vrijheid ontslaat niemand van verantwoordelijkheid. Nu al moet rekening worden gehouden met ernstige risico's voor Nederlanders en Nederlandse belangen in verschillende landen. Het is onze plicht de heer Wilders daarop te wijzen. Daarom spreken wij dit hier openlijk uit. Het gaat hier immers om de veiligheid van Nederlandse burgers en bedrijven in het buitenland. Om de Nederlandse krijgsmacht die missies vervult. Om het bredere belang van Nederland, de waarden waarvoor wij staan en onze reputatie in internationaal verband. Wij roepen hem op al deze aspecten in zijn beoordeling te betrekken.
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Plons schreef:Lang leve de vrijheid van meningsuiting.

:angel12: zozo jij zegt hetzelfde wat gelovige varkens zeggen over v.Gogh :angel12:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
windsurfer
Diehard

dan dooft het licht"
Mooie tekst, maar de dreiging van een paar fanatici nu gelijk stellen aan 'tirannen' lijkt me wat te gortig. Ja er zijn godsdienstfanatici, en ja Wilders wordt met geweld en de dood bedreigd, en ja er zijn islamieten die het liefst hier de Sharia zouden invoeren. Maar laten we helder blijven, de meeste moslims zijn mensen als jij en ik die gewoon in rust en vrede hun leven willen leiden, en geen moorddadige duivels. Ik krijg (misschien ten onrechte hoor) de indruk dat hier in dit topic door verscheidene posters die ik hoog acht de nuance uit het oog verloren wordt.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

"Een volk dat voor geitenneukers zwicht
dan dooft het licht"
Zo klopt ie beter, en laat ik de rest van de wel goedwillende moslims erbuiten.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

MOODY BLUE schreef:
:angel12: zozo jij zegt hetzelfde wat gelovige varkens zeggen over v.Gogh :angel12:
Geen idee, wat zeiden die gelovige varkens dan over die ongelovige vette varken?
Fuck met alles.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Theoloog schreef:
Wilders is een idealist.
Naar mijn mening is hij een racist.
Hij wil een wereld die zo verlicht is dat je er 's nachts door steegjes kunt lopen zonder lastig gevallen te worden door tuig, omdat dat tuig weet wat de consequenties zijn wanneer ze het wel doen.
Heeft nooit geholpen tegen verkrachtingen.

Heeft Van Gogh volgens jou ook z'n dood aan zichzelf te wijten, Plons?
Was ik niet duidelijk genoeg Theoloog? Ik schreef toch duidelijk dat het blonde varken geen BLAAM treft!"
Als wij ons terugtrekken voor het tuig in die donkere steegjes, dan zal dat tuig steeds meer gebied opeisen en donker maken. Want terreur werkt, blijkbaar.
Nee, dat is rekening houden met de zovelen idioten die Nederland rijk is. 1 plus 1 is nog altijd twee.
Fuck met alles.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

windsurfer schreef:

dan dooft het licht"
Mooie tekst, maar de dreiging van een paar fanatici nu gelijk stellen aan 'tirannen' lijkt me wat te gortig. Ja er zijn godsdienstfanatici, en ja Wilders wordt met geweld en de dood bedreigd, en ja er zijn islamieten die het liefst hier de Sharia zouden invoeren. Maar laten we helder blijven, de meeste moslims zijn mensen als jij en ik die gewoon in rust en vrede hun leven willen leiden, en geen moorddadige duivels. Ik krijg (misschien ten onrechte hoor) de indruk dat hier in dit topic door verscheidene posters die ik hoog acht de nuance uit het oog verloren wordt.
De meeste Duitsers waren ook gewoon mensen als jij en ik die in rust en vrede hun leven willen leiden. Sterker nog, een aantal nazi's wilde ook gewoon trots zijn op hun Germaanse identiteit.

Dat neemt echter niet weg dat de nazipartij een partij van tirannen was, en dat moslimfundamentalisten en terreurbewegingen net als fundamentalisten en terreurbewegingen van welke kleur ook, tirannen zijn die anderen met intimidatie en op straffe van geweld willen opleggen waar zij wel en niet over mogen nadenken en wat ze wel of niet mogen bespreken.

En iedere keer zie je dezelfde reactie: een aantal mensen zegt dan: ja maar moet je die mensen dan ook zo provoceren? en, ja maar hij vraagt er zelf ook wel een beetje om zo.

En dat is dus precies waar die terreur op mikt.

Jouw pleidooi en dat van Plons zouden zuiver zijn indien het ging om weerloze mensen.

Maar ik heb jou nog nooit horen pleiten dat ze die christenen nu eens met rust moeten laten met hun prenten en hun polemieken, omdat die zich niet kunnen verweren en wel eens beledigd zouden kunnen voelen.

Pas nu er vanuit Pakistan en door Al Qaeda wordt gedreigd met GEWELD hoor ik mensen zeggen: 'maar Wilders schoffeert mensen', en 'wat voegt dit nu toe' en 'is dat nou nodig'

Dat maakt dat pleidooi dus compleet ongeloofwaardig.

Waarom? Omdat er de dreiging van geweld op tafel ligt. Daarom.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

MOODY BLUE schreef:
Plons schreef:Lang leve de vrijheid van meningsuiting.

neemt niet weg dat de gelijkenis met het varken ronduit treffend is.
Nu maar wachten tot het moment dat de film uitkomt... en wachten tot er een zender is die het lef heeft dit uit te geven.
Waarom? Omdat er de dreiging van geweld op tafel ligt. Daarom.
En daarom is angst nu zo'n slechte raadgever. Uit angst zullen wij nederlanders ons recht op vrijheid nog eens gaan inperken, dit omdat er een kleine groep in de samenleving is, waaronder zich individuen bevinden die nogal eens gewelddadig kunnen worden.
Misschien klopt het wel... de bewering over Troye... dat hebben de Islamieten niet nodig, zij pakken het met kinderwagens aan.

Ik vind dat wij ervoor moeten waken dat onze vrijheid niet in het geding komt. Ik ben totaal geen aanhanger van Wilders, maar als ik die Arabier uit het verre midden-oosten hoor spreken over ons en de onheil die wij afroepen, terwijl zij ons westersen al niet voor vol aanzien, omdat wij 'te vrijgevochten' zijn, gaan mijn tenen kriebelen!
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Plaats reactie