God is strafbaar

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

bad_religion

Bericht door bad_religion »

Vuurtje schreef:Wat betreft je bijbelteksten, dit slaat allemaal op de straf die we verdient hebben in het paradijs (en nu nog steeds).
a) Ik ben nooit in het paradijs geweest...

b) Welke straf heb ik verdient, dit wil ik expliciet horen van jouw want het is een grove aantijging....
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Vuurtje schreef:Beoordeel God en de godsdienst niet op de acties van christenen, het zijn maar gewone mensen
Nee het zijn geen gewone mensen!
Het zijn mensen die zichzelf verheerlijken daar zij van mening zijn dat hun god dat zo heeft bepaald middels teksten door die god overleverd.
Het zijn identiteits en willoze robots!
De acties van die robots worden geleid door fantastische sprookjes/mythen en sagen gekopieëerd en verzonnen door geesteszieke personen en machtwellustelingen, die in hun handen veranderden in wapens ter rechtvaardiging van onderdrukking en moord.

Het zijn mensen die gewetenloos een hypothetische god verdedigen waarvan de beschrijving van zijn daden alleen al een rationeel en gewetensvol mens doet walgen!!
Om maar niet te spreken van de stapels contradicties in de handleiding die bij de betreffende god wordt geleverd, een handleiding waarvan zelfs de gelovigen onderling het niet eens kunnen worden over de inhoud.

Het zijn mensen die net als andersgelovigen beweren de enige waarheid in pacht te hebben.
Allemaal staan ze in contact met hun overtuiging, van Krishna's, Jehovah's, moslims tot aan hindoe's en indianen.
En allen die hun visie niet delen zijn verloren!

Je kunt over zonde praten zoveel je wilt, het zal geen enkele indruk maken op een rationeel denkend mens.
Het enige wat je ermee bereikt is dat je mensen hun intelligentie en moraal beledigd.

Afgezien van het FEIT dat iedere god of entiteit overduidelijk door de mens verzonnen schimmen zijn, is de ongelooflijke hoeveelheid aanwezige ware goden juist dat wat die mens in zou moeten laten zien dat het niets anders dan SCHIMMEN zijn.
Hersenspinsels van geesteszieken en gedachtekronkels van hen die hun eigen ontwetendheid en onbegrip van de wereld om hen heen camoufleren door ze toe te kennen aan hun imaginaire vriendje(s)!

Aditya (Godin.) , Adonai (God) , Aedh (God) , Aegir (God) , Ahuramazda (God) , Aitne (Godin) , Aker (God) , Allah (God) , Amaunet (Godin) , Amon (God) , Amor (Hulp v. e. god) , An (Godin) , Anahita (Godin) , Anu (Godin) , Anubis (God) , Apis (God) , Apepi (Demoon) , Apollo (God) , Aphrodite (Godin) , Asclepius (God) , Astarte (Godin) , Arachne (Mythe) , Ares (God) , Artemis (Godin) , Athene (Godin) , Athos (Gigant) , Atl (Godin) , Atlas (God) , Atoem (God) , Aton (God) , , urora (Godin) , Avalokitesvara (Boedist)

Baäl (God) , Bacchus (God) , Badb (Godin) , Baka Brahma (God) , Banba (Godin) , Bastet (Godin) , Bel (God) , Belenus (God) , Beli (God) , Bes (God) , Bres (God) , Bilé (God) , Bodhisattva (God) , Brahma (Filsofie) , Brahma Sahampati , Bragi (God) , Bres (God) , Brigit (Godin) , Buanann

Centzon Totochtin , Cernunnos (God) , Chepri (God) , Chons (God) , Coatlicue (Godin) , Consus (God) , Cupido (Hulp v. e. god) , Creidhne , Cronus (Titaan) , Cumal , Cybele (Godin) ,Cyclopen (Cycloop)

Dagda (God) , Danielle (Godin) , Danu (Keltische mythologie) of Dana (Godin) , Danu (Hindoeïsme) (Godin) , Demeter (Godin) , Deva (God(in)) , Dhatarattha , Dian Cécht , Diana (Godin) , Dionysus (God) , Domnu (Godin) , Donar (God) , Don (Godin) , Donn (God)

Éire (godin) , Ehecatl , Elatha , Enki (God) , Enlil (God) , Eochaidh Ollathair (God) , Eos (God) , Epona (Godin) , Eris (Godin) , Eros (God) , Eryniden (Godinnen) , Esus

Fauna (godin), Faunus (God) ,Flora (godin), Florus (God), Fomorii, Fótla, Forsite (God), Freya (Godin)

Gaea (Titaan) , Ganesh (God) , Garoeda (God) , Geb (God) , Gefion (Godin) , Giganten (Giganten) , God (God) , Goibniu

Hades (God) , Hapi (God) , Hanuman (God) , Harmachis (God) , Hathor (God) , Heh (God) , Helios (God) , Hephaestus (God) , Hera (Godin) , Heracles (Held, godenzoon) , Hercules (Held, godenzoon) , Hermes (God) , Hesus (God) , Hestia (Godin) , Hexia (Godin) , Horus (God) , Huitzilopochtli (God) , Hyacinthos (God) , Hygieia (Godin) , Hyperion (Titaan) , Hecate (Titaan) , Huehuecoyotl , Huehueteotl

Iapetus (Titaan) , Iduna (Godin) , Innana , Irene (Godin) , Ishtar (Godin) , Ishvara (God) , Isis (Godin)

Jahweh (God) , Janus (God) , Juno (Godin) , Jupiter (God) , Justitia (Godin)

Khnum (God) , Ki (Kracht) , Krishna (God) , Kingu , Kronos (Titaan)

Laren (Goden) , Liber (God) , Libertas (Godin) , Loki (God) , Llew (God) , Luchta , Lugh (God)

Maät (Godin) , Mara , Manánnan Mac Lir , Marduk (God) , Mars (God) , Mercurius (God) , Mextli , Mictlantecuhtli , Midir de trotse , Mider , Min (God) , Minerva (Godin) , Mithras (God) , Mixcoatl (God) , Miysis (God) , Moet, ook wel Amaoenet (Godin) , Moiren (Godinnen) , Morpheus (God) , Mórrígú (Godin)

Naga (God) , Nehalennia (Godin) , Neith (Godin) , Nekhbet (Godin) , Nemon , Nephthys (Godin) , Neptunus (God) , Nessus (Centaur) , Nét , Nial , Nintu , Njord (God) , Nuada , Noet (Godin) , Nike (Godin)

Oceanus (Titaan) , Odin (God) , Odysseus (Held) , Ogma (God) , Ometecuhtli , Ometeotl , Osiris (God) , Ostara , Oya

Pachmama , Pallas Athene (Godin) , Pan (God, Sater) , Panakeia (God) , Parvati , Pele , Persephone (Godin) , Phaedra (Godin) , Pluto (God) , Pollentia , Pomona (Godin) , Pontos (God) , Poseidon (God) , Priapus (God) , Ptah (God)

Quetzalcoatl (God)

Ra (God) , Rama (Held) , Rhea (Titaan) , Ruadh Rofessa (God) , Roma (Godin)

Sakka , Saturnus , Sedna , Sekhmet , Selket , Serapis , Seth , Shiva , Sif , Sinann , Sita , Sjoe , Skanda , Sobek , Sokaris , Sopdet , Sri-Laksmi , Sucellus , Sulis , Surya

Taranis , Tatenen , Tefnut , Teshub , Tethra , Teutatès , Tezcatlipoca , Theia , Thenis , Tethys (mythologie) , Thor , Thoth , Tislit , Titanen , Tlaloc , Tloque Nahuaque , Toëris , Tonatiuh , Triton , Trimurti , Tuatha Dé Danann , Typhon , Tzitzimime

Ua , Uranus , Utu

Varuna , Venus , Vessarana , Virulhaka , Virupakkha , Vesta , Viracocha , Vishnu , Vulcanus

Wadjet (God) , Wodan (God)

Xilonen , Xipe Totec , Xochipilli , Xochiquetzal

En die goeie ouwe vertrouwde:
Zeus (God)

Leg eens uit waarom al de bovengenoemde goden met uitzondering van die van jou de enige ware niet kunnen zijn!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Erik schreef: Leg eens uit waarom al de bovengenoemde goden met uitzondering van die van jou de enige ware niet kunnen zijn!
Pardon, hebt u MIJ vergeten?

(voorlopig nog) vr. gr.
JUMI,
God van oer-Finnen en nog steeds woonachtig in Mari
( http://fi.wikipedia.org/wiki/Marin_tasavalta )
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Vuurtje schreef: Misschien is mijn antwoord ook wel verbijsterend, ik noemde het eerder al even, we hebben geen vrije wil meer. Die hadden we in het paradijs. Na de zondeval zijn we een geestelijke dood gestorven, we zijn op onszelf gericht en zo nog een heleboel ellende.
Dat je als gelovige geen vrije wil hebt begrijp ik volkomen. Het komt de kerk niet uit dat de gelovigen het geloof ter discussie stellen of iets van de dogma’s in twijfel trekt. Het enige dat ik hieraan verbijsterend vind is dat alle gelovigen dat pikken, omdat de pastoor (dominee of imaam) dat zegt. Ik ben ervan overtuigd dat ik wel een vrije wil heb. Hiermee heb ik onder andere de vrije keuze gemaakt me vrij te maken van het katholieke geloof. Dat wil niet zeggen dat ik niet meer praat met gelovigen, maar ik vertel desgewenst dat evangeliseren geen zin heeft.
Vuurtje schreef: Misschien dat je ad-hoc antwoord dan is, maar waarom gebied je God je dan om te leven volgens de 10 geboden, terwijl je dat helemaal niet kunt? Ik raad je echt aan om het eens aan God te vragen. Als je het nog niet doet ga eens bidden en lees de bijbel. Niet omdat het moet maar omdat je graag het antwoord wilt weten.
Wat een gelul om te leven naar de tien geboden. Is de Nederlandse wet niet duidelijk genoeg? Waarom een wet van duizenden jaren terug van stal halen? Toen de tien geboden werden geschreven, was er nog naar te leven. Maar onze maatschappij zit iets gecompliceerder in elkaar. En ga nu niet vertellen dat het vroeger allemaal beter was, want als je dan flink bent, gebruik je geen computer meer. Dan moet je alles wat de laatste 2000 jaar is uitgevonden niet willen gebruiken.
Overigens heb jij een post adres of een e-mail adres waar ik dan mijn vragen kwijt kan? of moet ik het gewoon de pastoor of jou laten vertellen wat ik moet doen?
Dank je want dan is weer mijn vrije wil weg.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Vuurtje schreef:
Want hoe kan ik vaststellen dat 'vrije wil' geen illusie is die is 'gemaakt' door de 'beïnvloeding' van de Geest?
Dat je het niet vast kunt stellen wil nog niet zeggen dat het niet zo is natuurlijk, dus dat is geen bewijs.
Daarvoor zou ik eerst meer moeten weten wat jij onder die 'beinvloeding' verstaat, en wat die Geest is en hoe die beinvloedt en wat het effect is. Vooralsnog weet ik dat niet, dus mag ik speculeren. Ik persoonlijk vind het idee van 'beinvloeding' niet echt stroken met het concept van vrije wil. Dat zie je heel mooi in de Koran: daar wordt de kafir een gruwelijk lot in het vooruitzicht gesteld: geseling, marteling, eindeloze ellende---maar als je een moslim daarmee confronteert zegt hij doodleuk: 'Nee hoor! Dat is absoluut geen dwang. Je kan toch kiezen, je hebt toch vrije wil?' De vraag die zich dan opdringt is dan meteen: 'Ja, maar waarom staan die teksten dan ueberhaupt in de Koran?'.

Merk op dat dit een voorbeeld is en dat er allerlei gradaties mogelijk zijn. Maar dat wij hardwired zijn om op basis van beschikbare informatie te kiezen uit alternatieven, maakt dat wij toch voor- en nadelen tegen elkaar gaan afwegen. Je bent nog steeds vrij om te kiezen, maar je kunt iemand wel 'sturen' om een bepaalde richting te kiezen. Het is een grijs gebied, in ieder geval.
Bedankt voor de waarschijnlijke analyse van mijn persoon. Hieruit analyseer ik dan weer dat jij waarschijnlijk bij voorbaat aan gaat nemen dat wat ik ga zeggen een ad hoc-verklaring is. Misschien is mijn antwoord ook wel verbijsterend, ik noemde het eerder al even, we hebben geen vrije wil meer.
Dat is een mogelijkheid. Maar als wij geen vrije wil meer hebben, hebben wij dus ook niets meer te kiezen. Mijn lot om atheist te worden en met kracht God te loochenen lag vanaf het moment dat ik nog uit maar e e n celletje bestond, vast. God zal mij volgens de bijbel aan het einde van mijn leven daarvoor straffen met een eeuwigheid in de hel, zonder dat ik er ook maar iets aan heb kunnen doen. Dat is een barbaarse en stuitende praktijk, reden waaom ook deze oplossing geen oplossing is.
Die hadden we in het paradijs. Na de zondeval zijn we een geestelijke dood gestorven,...
... waarvoor je geen bewijs (tekstueel, historisch of theologisch) hebt aangedragen...
... we zijn op onszelf gericht en zo nog een heleboel ellende. We kunnen alleen nog maar geloven (sola fide) door genade (sola gratia). Dat is dus, omdat God het aan ons wil geven. Het aannemen waarover ik sprak is niets anders dan het ophouden van een lege hand. Echt helemaal leeg, en zonder daar ook maar iets mee te kunnen verdienen. Net zo min als wij zeggen bedankt voor het verjaardagskadootje, maar ik verdien hem wel een beetje want zag je hoe mooi ik hem aanpakte?
Met andere woorden: onze enige e c h t e vrije keuze is het accepteren van het cadeautje: 'Wie niet voor Mij is, is tegen Mij'. Het komt op mij over als een ontstellend dom en onhandig gedoe. Ernstiger is dat als ik maar e e n echte keuze heb, ik die heel zorgvuldig wil gebruiken. Dan moet ik absoluut zeker weten dat het cadeautje van God komt en niet van een charlatan zoals Allah of Lucifer of Jahweh---ik zal toch maar verkeerd kiezen en me daarmee een plekje in de hel van de Echte god bezorgen! Vertel eens: hoe maak ik die keuze? ('Voelen' is bij gebrek aan definitie van beinvloeding hierboven geen antwoord!)
Misschien dat je ad-hoc antwoord dan is, maar waarom gebied je God je dan om te leven volgens de 10 geboden, terwijl je dat helemaal niet kunt? Ik raad je echt aan om het eens aan God te vragen. Als je het nog niet doet ga eens bidden en lees de bijbel.
God gebiedt mij helemaal niets: ik leef min of meer volgens 'wat ik niet wil dat mij overkomt, doe ik een ander niet aan'. Ik sla niet, ik moord niet, ik steel niet, ik ben mijn partner trouw, ik ben behulpzaam, enzovoort. Die regel is vele malen ouder dan de bijbel, alleen wisten mensen niet zo goed waarom dat eigenlijk zo was. Religie heeft die regel 'gekaapt' en voor haar eigen doeleinden misbruikt: het is makkelijker voor machthebbers om een stok achter de deur te hebben in de vorm van een supernatuurlijke entiteit dan een heel menselijk 'Omdat ik het zeg, onderkruipsel!' Ik ben geestelijk beslist geen lieverdje: hard, zelfverzekerd op het arrogante af, beslist niet begripvol voor bepaalde andere vormen van denken, maar ik ben wel zo eerlijk dat ik die fouten erken. Daar staat tegenover dat ik ontzettend nieuwsgierig ben, meestal oprecht zal luisteren naar anderen en nimmer te beroerd ben om van mijn fouten te leren. Die zaken maken mij tot wat velen echt een aardige jongen vinden.

Daarom zal ik je suggestie om te bidden ook afslaan. Los van het feit dat ik niet eens weet hoe het moet, dat ik ook niet weet aan welk van de duizenden goden ik het gebed moet richten en ik zeker weet dat ik alleen maar naar mijn eigen stem luister die in mijn hoofd rondspookt, heb ik het gewoon niet nodig. Ik voel me nergens schuldig over, zit niet met grote levensbeschouwelijke problemen, heb ook geen behoefte aan een gesprek met een Entiteit.
Wat betreft de evolutietheorie. Laten we het dan houden op het woord theorie. Heb ik geen problemen mee.
Even voor alle duidelijkheid: de frase 'het is maar een theorie' werkt niet. Het is een theorie netzoals quantummechanica of zwaartekracht theorieen zijn. Met andere woorden: je kunt niet het e e n wel een 'echte' theorie vinden, maar het ander niet.
Er was geen 'dood' in Eden: dat was de straf van God voor de 'ongehoorzaamheid'. Dus hoe konden mensen zich realiseren wat er met ze ging gebeuren? De uitspraak is volkomen ledig: het is alsof je een klein kind uitlegt dat TBS-ers volgens sommigen chemisch gecastreerd moeten worden. In die termen, welteverstaan.
Soms best een goede oplossing, onbegrip (sorry, de voorzet was zo lekker :P). Maar in dit geval geen excuus. Hij hield hem het volgende voor: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad;'. Zelfs zonder uitleg moet dit genoeg zijn. Zoals je al een beetje aangeeft, een kind moet ook gehoorzamen ook al snapt hij nog niet waarom. Hij is zeker niet in de positie om de karaktertrek van zijn vader te beoordelen, want de uitkomst zou zeker zijn: papa is stout.
Maar kinderen zouden kinderen niet zijn als ze, zonder ervaring met 'stout zijn' en 'moeten luisteren naar papa en mama', het gewoon een keer probeerden. Meestal zijn papa en mama dan boos, 'want ze hadden het toch gezegd?'. Kleine koter krijgt een standje, misschien geen lekkers, heel misschien een kleine tik op het achterwerk. De keer dat het weer gebeurt, volgt een groter standje. Misschien nu echt een tikje---verdorie, je had het toch gezegd?? Gebeurt het daarna nog eens... Oh boy.

Laten we dat eens even vertalen naar de situatie in het paradijs. Adam en Eva hadden vrije wil, konden dus nog echt kiezen. Waarom zouden ze gehoorzamen? Ze hadden geen ervaring met niet luisteren. Ze konden door het ontbreken van kennis van goed en kwaad niet eens beseffen (ook niet intuitief) dat 'niet gehoorzamen' aan papa 'verkeerd' is. Realiseer je alsjeblieft heel erg goed dat alle uitspraken over moraal in dit geval niet van toepassing zijn: woorden als 'gehoorzamen' zijn al erg verdacht! Ze hadden er geen! Hoe dan ook, ze zijn 'stout' (dat woord kennen we achteraf toe, mag dus niet als rechtvaardiging worden gebruikt, enzovoort) en snoepen van de boom. Wat doet papa? Die spreekt een vreselijke vloek over ze uit, maakt ze tot wat wij nu, op dit moment, als 'menselijk' ervaren: fragiel, teer, zwak, onbeschermd, onzeker. Als dat een 'klein standje' moet voorstellen, wil ik niet meemaken wat de onverbloemde toorn Gods vermag. Dan zien we het vuurwerk op een miljard lichtjaar afstand nog.
De mens had geen kennis van goed en kwaad, dat kwam pas na het eten van het fruit: hij kon geen goed doen, maar ook geen kwaad.
In ieder geval hadden we een vrije wil, en waren in staat om te doen waarvoor we geschapen waren: God dienen, of bij Hem weglopen en doelmissers worden. Daarmee hebben we het kwaad in de wereld gebracht, en in die zin kennen we nu inderdaad ook kwaad.
Nee, we hebben nooit bewust voor die keuze gestaan. Je gebruikt nu moralistische taal op een situatie waar die niet geldig is. Adam en Eva deden. Niets meer, en niets minder. Verder kun je je natuurlijk afvragen waarom een alwetende God de moeite heeft genomen om zulke wezens te scheppen als hij toch al lang en breeds wist dat ze hem zouden afvallen: mijn argument over theologisch fatalisme blijft onveranderd staan! Als hij dienaars wilde, had hij ze ook zo kunnen maken. Maar nee: het moesten wezens met een echte vrije wil worden---zich niet realiserend dat zonder een controlemechanisme dat concept een wassen neus is.
Als God 'alwetend' is, is onze vrije wil niet echt vrij, want voorspelbaar. Echte vrije wil is onvoorspelbaar, en dat strookt niet met een alwetende God. Dat is elementaire logica. Zo simpel is dat.
Ik heb een lieve vriendin en ik waardeer twee eigenschappen van haar. Ze laat me mijn eigen beslissingen nemen, en ze kent me heel goed. Daarom weet ze vaak al wat mijn beslissing wordt, terwijl ik er nog over aan het nadenken ben. Maar ze laat me lekker mijn eigen beslissing nemen en respecteert die ook. Nu kan ik toch niet zeggen dat ik geen vrije wil heb omdat ik voorspelbaar ben? Die lijn kun je doortrekken. God kent ons beter dan dat we onszelf kennen, hij heeft ons immers zelf gemaakt? Sterker nog, hij weet onfeilbaar wat er overal gaat gebeuren, maar dat het voorspelbaar is wil nog niet zeggen dat er geen vrije wil bestaat.
Heb je de tekst van de URL doorgelezen? Neem van deze aardige jongen nou maar aan dat het met een alwetende God echt anders werkt. Jouw vriendin is namelijk niet alwetend: ze is niet zeker van jouw beslissing. Verder maak jij een hoop beslissingen zonder dat zij erbij is. Je redeneert erg selectief, reden waarom je voorbeeld een slechte analogie is. Echte, zuivere, complete, ongelimiteerde alwetendheid is niet verenigbaar met het concept van echte, zuivere, complete, ongelimiteerde vrije wil. Je had zelf al een oplossing aangedragen: geen vrije wil meer voor de mens, maar dat leidt tot de barbaarse praktijk dat ik geen enkele keus meer heb over wat ik doe en ik zal worden gestraft voor iets waar ik letterlijk niets aan kon veranderen.

Op het alternatief (eenmalige vrije keus) blijf je met het probleem zitten dat je als mens met beperkte verstandelijke vermogens nimmer zeker kan zijn van je keuze of je wel voor de goede god kiest. Jij gaat er stilzwijgend van uit: sterker nog, dat geloof je. Maar een moslim gelooft dat zijn keus de juiste is. Mensen die hier zijn opgegroeid maken ook de keuze om in die Arabische opperhotemetoot te gaan geloven.
En als God almachtig is, maar niet van alles doet, is hij dus niet altijd aanwezig om goed te doen, en dus, volgens jouw eigen definitie, kwaad.

Mijn definitie van zonde/kwaad is, niet de wil van God doen (of de wil van God nalaten).
Dus als God jou beveelt om mij op een pijnlijke wijze af te slachten---dat dit gebeurt kun je in de bijbel lezen, zie bijvoorbeeld het verhaal van Abraham---gehoorzaam je blindelings? De mensen in de Twin Towers kunnen nu zelf aan Allah zeggen wat ze van dit soort primitief barbarisme vinden. (Als Allah luistert, want het waren kafirs en dus rijp voor Allah's zwavelpoelen.) Blinde gehoorzaamheid aan een fictieve god 'goed' noemen, is waanzin. Het omzeilt alles wat een mens nog tot mens (en geen wild dier) maakt. Er is geen grijs meer: het is Befehl ist Befehl. Een god die zich op zo'n manier manifesteert mag van mij naar de pomp lopen.
Ah oui, dat realiseerde ik me later ook. Ik probeer alleen ellenlange discussies te vermijden waarvan de resultaten allang in boekvorm zijn verschenen.
Ik snap het, wordt zelf ook veel te fel in dit soort discussies. De oorzaak is dat ik een ander boek heb wat al veel langer is verschenen en waar wat anders in staat ;) Ik ben dus toch even naar je link gegaan maar liep meteen ergens tegenaan. Men begint met een veronderstelling, stel dat de alwetende een uitkomst zegt tegen degene met vrije wil.
Sorry, die zin zie ik nergens staan. Er is geen enkel contact tussen de alwetende entiteit (beter gezegd: de entiteit die altijd zeker is van de toekomst) en de 'proefpersoon'. Men stelt zelfs expliciet dat een geloof in die entiteit niet noodzakelijk is. Waar leid je het bovenstaande uit af?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Rereformed schreef:
Erik schreef: Leg eens uit waarom al de bovengenoemde goden met uitzondering van die van jou de enige ware niet kunnen zijn!
Pardon, hebt u MIJ vergeten?

(voorlopig nog) vr. gr.
JUMI,
God van oer-Finnen en nog steeds woonachtig in Mari
( http://fi.wikipedia.org/wiki/Marin_tasavalta )
Met welgemeende excuses JUMI! :oops:
Kunt u mij vergeven zodat ik verschoond blijf van uw toorn o almachtige?!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Erik schreef:Met welgemeende excuses JUMI! :oops:
Kunt u mij vergeven zodat ik verschoond blijf van uw toorn o almachtige?!
Nu ja, ik ben er al duizenden jaren aan gewend dat ze mij vergeten, en eerlijk gezegd zou ik weinig anders te doen hebben dan me constant te ergeren als ik me om iedereen druk zou maken die mij niet vereert, dus welaan!
Maar als je mijn zegeningen wilt, vergeet dan met kerst ofzo niet een kaarsje voor me aan te steken.
Samante

Bericht door Samante »

De begrippen 'zonde' en 'zondaar' zijn onzinnig.

Door de vrije wil, vrij vanwege het ontbreken van voorwaarden (zoals geboden, verboden) kan er geen 'zonde' bestaan en dus ook geen 'zondaar'.

Een onvoorwaardelijk vrije wil dus tijdens het tenuitvoerleggen van een daad, en een onvoorwaardelijk vrije wil achteraf door het ontbreken van een oordeel.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Beste Vuurtje ,
Geen dank , graag gedaan ...

Vuurtje schreef verder ( zie herboven zijn oorspronkelijke bericht voor de complete quote ) ;
Nee, want de mens is uit zichzelf, via evolutie, onstaan.
De door mij gemaakte opmerking over de video-recorder is in mijn reactie dan ook volstrekt niet overbodig.
Als de menss NIET door evolutie is onstaan , dan is hij dus rechtstreeks geschapen(door God) ... toch ?
Of bedoelde je NOG iets anders als "werk hypothese " voor stellen ?
wat dan wel ?

In alle voorstellingen , zogenaamde verslagen en verhalen van /over het onstaan van de mens is GEEN video-recorder aanwezig geweest ( ook niet bij creatie )

Derhalve heeft de al of niet aanwezigheid van een video-recorder (en zijn eventuele produkten )geen enkellr betekenis als waarheidscriterium waaraan de verschillende voorgestelde ( en voorstelbare ) werkhypotheses kunnen worden afgemeten of moeten worden getoetst ....

Vandaar ....het absolute onnut van het "video"-ergument ; het is ,weliswaar geestige ,bladvulling ....maar het brengt niets tot stand bij het verwerven van kennis over het onstaan van de mens

De evolutietheorie is echter provisioneel wetenchappelijk "bewezen" (= het is met name de(voorlopig ) beste voorhanden verklaringen van de bekende feiten en mogelijke processen /mechanismen ) , uitvoerig gedocumenteerd (vooral de laatste decennia )en nog steeds consistent met de rest van de wetenschappen .... Deze theorie wordt zelfs in toenemende mate toegepast om medische en biotechnische doorbraken te verwezenlijken en krijgt ook toepassing in de computer en informatie-wetenschappen ....

Het bijbelverslag is een mythe en een verhalen en legenden bundel /(en meestal misbruikt als : ---> een ideologie/doctrine met propagandistische strekking en nut uit de oudheid ....Een memetisch / politiek-strategisch sturing, en manipulatiemiddel .... )dat weliswaar in de cultuur en tradities heeft wortel geschoten , naast vele andere "insteken " ,residus en emotioneel geladen souveniers van diverse oorsprong en tradities ..... een eclectische maar fragmentaire verzameling mooie en estetisch uitverkoren (= zinnige ?) museum-stukjes en lessen

Maat als je meent dat de mens toch een "schepsel" en geen van deren afstammend (ontwikkeld ontwerp van de blinde evolutieprocessen en mechanismen) organisme is( een schepsel in de creationistische en ID zin ) kan je eventueel proberen dat te "bewijzen " of te onderbouwen met falisifeerbare argumenten en
evidenties / tastbare bewijsstukken en onderzoekbare referenties ?
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Ik kan heel goed begrijpen dat "jullie" de bijbel afdoen als een sprookjesboek en dat je geen sympathie hebt voor God. Maar om antwoord te geven op deze vragen moeten we er even vanuit gaan dat het om een echt verhaal gaat. Ook moeten we de relatie tussen God en de mens vaststellen. Hij had hen gemaakt dus hij was als een vader voor hen. Verantwoordelijk voor hun welzijn en belast met hun opvoeding. Vergelijk dit met de relatie tussen ouders en kinderen, of de relatie tussen een baasje en zijn hond.
Ik merk ook dat bepaalde woorden een andere betekenis hebben, zoals dood, geest zonde, kwaad. Daarom dat ik zal proberen uit te leggen wat ik daar mee bedoel.

Het gebod dat Adam en Eva overtreden hadden was "eet niet van deze boom".

Ik kan heel goed meegaan met het idee dat ze niet wisten wat er zou gebeuren als ze toch van de boom zouden eten omdat ze niet wisten wat sterven was. En ook heel goed met het feit dat ze niet wisten wat goed of kwaad was, dat ze nieuwsgierig waren en er meer van wilde weten.

Ze begrepen wel het verschil tussen iets doen wat mocht en wat niet mocht, de gevolgen konden ze niet overzien. -
Gen 3:1-6 Dit dier vroeg aan de vrouw: ‘Is het waar dat God gezegd heeft dat jullie van geen enkele boom in de tuin mogen eten?'‘We mogen de vruchten van alle bomen eten, ‘antwoordde de vrouw, behalve die van de boom in het midden van de tuin. God heeft ons verboden van de vruchten van die boom te eten of ze zelfs maar aan te raken; doen we dat toch, dan zullen we sterven.' ‘Jullie zullen helemaal niet sterven, ‘zei de slang. Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.' De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het aanlokkelijk dat de boom haar wijsheid zou schenken. Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan.

Waarom wilde God zijn kennis door hun strot duwen ? Het was niet God die dit op dat moment wilde doen. Maar de slang

Toen ze van die boom aten deden ze geen kwaad, ze zondigde en dat is een verschil.
Zondigen is een misstap begaan, een fout begaan. Net zoals sommigen zeiden, je laat een kopje vallen en je zegt dat is zonde, dat is verkwisting.
Kwaad is onheil, ongeluk, rampen, moord, geweld enz.

Door het eten van die boom zijn er dingen gebeurd die God had willen vermijden. Daarom dat ze er niet van mochten eten
1. Ze werden bang van God. De vrije omgang met God was verbroken. Het verbreken van die omgang daarmee bedoel ik geestelijke dood. Tijdens het gesprek van Nicodemus met Jezus, zegt Hij dat Nicodemus opnieuw moet geboren worden uit water en geest. De kinderen van Adam en Eva werden ook geestelijk dood geboren - en dat is de erfzonde. ( woorden die trouwens niet letterlijk in de bijbel staat)
2. De duivel kreeg heerschappij over de wereld. Bewijs dat hij heerschappij over de wereld kreeg is dat hij alle koninkrijken aanbood aan Jezus tijdens de verzoeking in de woestijn. Er staat ook in Genesis dat het hele aardrijk nu vervloekt was.
3. Daarenboven werden ze uit het aards paradijs gezet omdat ze niet langer van de levensboom zouden kunnen eten. Maar Adam werd nog 930 jaar oud. Pijn, moeite en ziekte was in de wereld gekomen, maar nog niet zoals het nu is.
Je mag van mij zeggen dat God hen vervloekte. Er was een vloek over hen gekomen. God heeft dit echter niet gedaan om er dan sadistisch mee te kunnen lachen en zeggen eigen schuld, dikke bult. Blijkbaar heeft dit iets te maken met rechten die Satan heeft en is dit een tijd waar de wereld doorheen moet.

Voor dit alles is Jezus gestorven. Zodat we nu terug geestelijk leven kunnen hebben. Terug kontakt met God. De heerschappij van satan is nu beperkt en vloeken kunnen ongedaan worden gemaakt. Dit is nu in deze wereld beperkt zichtbaar. Maar zal na verloop van tijd voor de hele schepping gelden. Kontakt met God, Satan die gevangen zit, geen zonde dus ook geen vloek meer.

Nog even dit, ik heb niet zoveel tijd de komende weken om te forummen. Bovendien ben ik van plan iets met deze vragenlijst te gaan doen http://www.geocities.com/athens/olympus ... q/hpq.html in september. Dus als ik niet antwoord is dat niet omdat ik niet wil of kan

Groetejs Daniella
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

mysterieus2000 schreef:Maar om antwoord te geven op deze vragen moeten we er even vanuit gaan dat het om een echt verhaal gaat.
Mij lijkt het nu eens interessant om daar niet van uit te gaan!
Laten we er eens vanuit gaan dat zeer veel verhalen uit je sprookjesboek berusten op plagiaat.
Iets wat na het lezen van een aantal veel oudere geschriften voor zich spreekt!

Laten we er eens vanuit gaan dat de bijbel net als de koran en dergelijke boeken een bij elkaar geraapte zooi is van kopieën van oudere mythen en sagen en verzinsels van diverse zieke geesten.
Laten we eens proberen uit te zoeken waar veel van de verhalen hun basis hebben.

Of ben je daar niet voor in Daniella?

Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Erik schreef:Het zijn identiteits en willoze robots!
Bliep bliep :lol:
Laatst gewijzigd door Otter op 25 jul 2006 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Erik schreef:
mysterieus2000 schreef:Maar om antwoord te geven op deze vragen moeten we er even vanuit gaan dat het om een echt verhaal gaat.
Mij lijkt het nu eens interessant om daar niet van uit te gaan!
Laten we er eens vanuit gaan dat zeer veel verhalen uit je sprookjesboek berusten op plagiaat.
Iets wat na het lezen van een aantal veel oudere geschriften voor zich spreekt!

Laten we er eens vanuit gaan dat de bijbel net als de koran en dergelijke boeken een bij elkaar geraapte zooi is van kopieën van oudere mythen en sagen en verzinsels van diverse zieke geesten.
Laten we eens proberen uit te zoeken waar veel van de verhalen hun basis hebben.

Of ben je daar niet voor in Daniella?
Omdat een verhaal in de bijbel gelijkenis vertoont met een mythe is de hele bijbel een sprookjesboek ? Als jij daar bewijzen voor hebt geen probleem, kom dan maar op met de bewijzen.

Groetjes Daniella
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

mysterieus2000 schreef:Ik kan heel goed begrijpen dat "jullie" de bijbel afdoen als een sprookjesboek en dat je geen sympathie hebt voor God. Maar om antwoord te geven op deze vragen moeten we er even vanuit gaan dat het om een echt verhaal gaat. Ook moeten we de relatie tussen God en de mens vaststellen. Hij had hen gemaakt dus hij was als een vader voor hen. Verantwoordelijk voor hun welzijn en belast met hun opvoeding. Vergelijk dit met de relatie tussen ouders en kinderen, of de relatie tussen een baasje en zijn hond.
Ik merk ook dat bepaalde woorden een andere betekenis hebben, zoals dood, geest zonde, kwaad. Daarom dat ik zal proberen uit te leggen wat ik daar mee bedoel.
Jezus Daniëlla, wat probeer je hier nou te doen.

Is dit nou jouw manier van evangeliseren? Om voor jouw heengaan toch nog een paar heidenen te hebben helpen bekeren?
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

mysterieus2000 schreef:Omdat een verhaal in de bijbel gelijkenis vertoont met een mythe is de hele bijbel een sprookjesboek ?
Niet dat je je ook maar e e n mallemoer van wat voor bewijs dan ook aantrekt (anders zou je namelijk wat anders geloven), maar de gelijkenis van Jesus met de veel oudere verhalen van de Egyptische god Horus is frappant.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Plaats reactie