Hoe om te gaan met gelovigen op dit forum

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
siger

Bericht door siger »

Beschaafde omgang, daarmee plezier je de ander en jezelf.

Ik merk dat te veel verwedden op de kracht van de ratio tot frustratie leidt. Het gebeurt, voor zover ik zie, bijna nooit dat iemand die een overtuiging heeft, die onmiddellijk overboord gooit voor een logica argument. Begrijpelijk, want stel je voor dat je achteraf het sommetje nog eens narekent en je had tóch gelijk?

Als ik me goed kan herinneren hoe ik (als tiener, een halve eeuw geleden!) ongelovig werd, dan denk ik dat het belangrijkste was dat ik andere gezichtspunten kénde. De doorbraak was geen logisch proces, maar eerder een "ah ja natuurlijk", maar dat kon enkel nadat ik wist dat niet heel de wereld katholiek was. Wat niet vanzelfsprekend was tijdens mijn kinderjaren. Vandaag weten mensen wel dat er talrijke opvattingen bestaan, maar een juist (niet karikaturaal) beeld van die opvattingen ontbreekt wel eens.

Wat ik wil zeggen is dat het belangrijkste is een goed beeld van je visie te presenteren, en niet zenuwachtig te worden als je niet onmiddellijk bijval krijgt. Zorg dat iedereen uit een diskussie een goed beeld van de andere partij meeneemt, en laat verder maar gisten....
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door Freefighter »

Sebastiaan schreef:Alle religies zijn een uit de hand gelopen hoaxen die een eigen leven zijn gaan lijden. Het doel van een religie is net als van een hoax om zich te verspreiden en overleven in gedachten. Daartoe is het bereid op de belangen van de mensheid en het individu opzij te schuiven ter gunste en meerdere glorie van zichzelf. Religies grote vijanden zijn rede, kennis, menselijkheid en vrijdenken, die ze door indoctrinatie, zelfhypnose, rituelen, dogma, onwetenheid en angst proberen te onderdrukken en bestrijden.
Beste Sebastiaan, ben je niet wat stigmatiserend?

Neem nou het Christendom als religie, het doel is - en daartoe is de ware christen ook daadwerkelijk bereid - om zichzelf te verloochenen ten gunste en meerdere glorie van God.
En door je naaste lief te hebben als jezelf - zeker ook voor mij geen eitje - ook ten gunste van je naaste.

Enne die grote vijanden herken ik toch niet echt hoor, als je die vijanden wilt uitsluiten blijft er een soort robot over.

Ps. maar ik voel me toch echt mens. :wink:
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Freefighter schreef: Neem nou het Christendom als religie, het doel is - en daartoe is de ware christen ook daadwerkelijk bereid - om zichzelf te verloochenen ten gunste en meerdere glorie van God.
En door je naaste lief te hebben als jezelf - zeker ook voor mij geen eitje - ook ten gunste van je naaste.
En die ware christen loopt continu tegen de realiteit aan dat hij die onmogelijke utopie niet kan verwezenlijken, waardoor hij constant in angst leeft dat hij het eeuwig leven niet verdient heeft.

Ja, ik was er ook een.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Freefighter schreef:Beste Sebastiaan, ben je niet wat stigmatiserend?
Waarom?
Freefighter schreef:Neem nou het Christendom als religie, het doel is - en daartoe is de ware christen ook daadwerkelijk bereid - om zichzelf te verloochenen ten gunste en meerdere glorie van God.
De ware christen bestaat niet, anders waren er niet zo ontiegelijk veel christelijke stromingen die allen claimen het ware pad te volgen.
Freefighter schreef:En door je naaste lief te hebben als jezelf - zeker ook voor mij geen eitje - ook ten gunste van je naaste.
Ik heb ook mijn naaste lief, ik weet wat wel en niet netjes is etc. etc., en toch heb daar nooit enig heilig boek voor nodig gehad, noch hebben mijn ouders dat bij mijn opvoeding nodig gehad.
Je ziet dat deze woorden waar menig gelovige graag mee opschept leeg in betekenis zijn als je ze wilt gebruiken om de goedheid van je geloof mee te ondersteunen.
Hetzelfde gaat namelijk op voor ieder weldenkend mens met een geweten.
Freefighter schreef:Enne die grote vijanden herken ik toch niet echt hoor, als je die vijanden wilt uitsluiten blijft er een soort robot over.
Toch ben je meer een robot dan je je beseft.
Ik moet aan evangeliserende gelovigen altijd sterk denken aan een welbekende uitspraak van de Borg uit de serie Star Trek:

"Resistance is futile, you will be assimulated"
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

collegavanerik schreef:
Freefighter schreef: Neem nou het Christendom als religie, het doel is - en daartoe is de ware christen ook daadwerkelijk bereid - om zichzelf te verloochenen ten gunste en meerdere glorie van God.
En die ware christen loopt continu tegen de realiteit aan dat hij die onmogelijke utopie niet kan verwezenlijken, waardoor hij constant in angst leeft dat hij het eeuwig leven niet verdient heeft.

Ja, ik was er ook een.
Een waar christen kan zeker zwakke momenten mogelijk zelfs perioden hebben, waar ook angst aanwezig kan zijn.
Maar een waar christen komt wel steeds weer bij God uit omdat deze weet niet zonder Hem te kunnen.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Freefighter schreef:En door je naaste lief te hebben als jezelf - zeker ook voor mij geen eitje - ook ten gunste van je naaste.
Precies! Ook ten gunste van je naaste, maar allereerst ten gunste van de gelovige zelf! Omdat het een goddelijk gebod is (voor een gelovige dan hè) en niet uit jezelf.

Ik heb aan den lijve moge ervaren dan de chrsietelijke naastenliefde in weze zó egocentrisch is en dat daar bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn.

Bah, als ik het woord naastenliefde hoor ivm christendom krijg ik direct een nare bijsmaak in mijn mond.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je vind het geen eitje Freefighter om je naasten lief te hebben? Maar je doet het omdat God het van je vraagt, dus niet uit eigen beweging? Dus als God het niet van je zou vragen, zou je het niet doen? Want het is kennelijk lastig voor je?

Dat doet me toch weer denken aan het programma tienerruil waar een jongen uit een zeer christelijk gezien ruilde met een jongen uit een ongelovig gezin. Achteraf zei de christelijke jongen dat het hem zo verbaasd had dat die ongelovige mensen gewoon goede dingen deden zomaar vanuit henzelf!

Ik heb mij eerlijk gezegd verbaasd over de opmerking van die jongen.

Ook ongelovigen kunnen hun naasten liefhebben, het humanisme is hier op gebaseerd. Het zijn niet enkel christenen die in staat zijn uit zichzelf goed te zijn voor hun naasten. Maar wel is het zo dat ongelovigen het in ieder geval niet doen omdat ze het moeten, maar omdat ze het willen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Kochimodo schreef:
Precies! Ook ten gunste van je naaste, maar allereerst ten gunste van de gelovige zelf! Omdat het een goddelijk gebod is (voor een gelovige dan hè) en niet uit jezelf.

Ik heb aan den lijve moge ervaren dan de chrsietelijke naastenliefde in weze zó egocentrisch is en dat daar bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn.

Bah, als ik het woord naastenliefde hoor ivm christendom krijg ik direct een nare bijsmaak in mijn mond.
Ehm, op wat voor voorwaarden doel je?

En christelijk naastenliefde zoals Jezus bedoelde en liet zien, draait niet om je eigen wereldje maar kijkt net zo goed over landsgrenzen heen. En is gebaseerd en gericht op de Bron van liefde; God zelf. Wel is het een leerproces voor ieder christen.
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Kitty schreef:Je vind het geen eitje Freefighter om je naasten lief te hebben? Maar je doet het omdat God het van je vraagt, dus niet uit eigen beweging? Dus als God het niet van je zou vragen, zou je het niet doen? Want het is kennelijk lastig voor je?
Zonder God zou ik wellicht nog vaak zinnen op wraak op mensen die mij in zekere zin kwetsten. Maar zonder God te hebben ervaren zou ik wellicht ook houden van gezin en familie en kunnen geven om anderen.
Kitty schreef: Ook ongelovigen kunnen hun naasten liefhebben, het humanisme is hier op gebaseerd. Het zijn niet enkel christenen die in staat zijn uit zichzelf goed te zijn voor hun naasten.
Dat deel ik gewoon.

Maar er is bij mij geen twijfel dat als God je vult met Zijn liefde; je - spontaan - veel meer liefde hebt voor anderen.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Freefighter schreef:
Ik schreef: Ik heb aan den lijve moge ervaren dan de chrsietelijke naastenliefde in weze zó egocentrisch is en dat daar bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn.

1. bij hetzelfde clubje horen (zie maar eens in de geschiedenis en ook nu nog hoe gelovigen van diverse denominaties elkaar bevechten en demoniseren!)

2. een niet-gelovige zijn en deze proberen met "naastenliefde" in de praktijk brengen tot het geloof te bekeren

Je zal het mss goed bedoelen Freefighter, maar als ik naastenliefde en christendom in één zin lees, werkt dat als een rode lap op een stier bij mij.

En dan kan je wel zo mooi zeggen dat Jezus het zus of zo bedoelde, maar wie het gebod van naastenliefde in het OT bestudeert kan lezen dat het betrekking heeft op Joodse stamgenoten/ volksgenoten.

Ook in het NT blijkt dat er een bijbedoeling aan vast zit. Zielen winnen en een gebod gehoorzamen.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Freefighter schreef: En christelijk naastenliefde zoals Jezus bedoelde en liet zien, draait niet om je eigen wereldje maar kijkt net zo goed over landsgrenzen heen. En is gebaseerd en gericht op de Bron van liefde; God zelf. Wel is het een leerproces voor ieder christen.
Als alleen het goed zijn voor je naasten tot over de grenzen heen het enige aspect zou zijn waar religie toe leidt, zou ik er echt geen enkel probleem mee hebben. En als jij gelooft dat dit van je wordt gevraagd, en je probeert hiernaar te leven, hoor je van mij echt niet dat je verkeerd bezig bent.
Helaas heeft religie door de tijden heen ook negatieve aspecten, die onverdraagzaamheid inhouden voor naasten die ook door de Bijbel ondersteund wordt. Religie heeft niet alleen maar goede zaken gebracht maar ook heel veel slechte. Onderken je dat ook Freefighter? Of kun je dat niet zien.

Ik zie in de Bijbel ook een wraakzuchtige God, een God die hele steden uitroeit en op een gegeven moment zelfs op een paar na, de hele mensheid en het dierenrijk. Dan heb ik grote moeite om God als de bron van liefde te zien.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Kitty schreef:
Freefighter schreef: En christelijk naastenliefde zoals Jezus bedoelde en liet zien, draait niet om je eigen wereldje maar kijkt net zo goed over landsgrenzen heen. En is gebaseerd en gericht op de Bron van liefde; God zelf. Wel is het een leerproces voor ieder christen.
Als alleen het goed zijn voor je naasten tot over de grenzen heen het enige aspect zou zijn waar religie toe leidt, zou ik er echt geen enkel probleem mee hebben. En als jij gelooft dat dit van je wordt gevraagd, en je probeert hiernaar te leven, hoor je van mij echt niet dat je verkeerd bezig bent.
Helaas heeft religie door de tijden heen ook negatieve aspecten, die onverdraagzaamheid inhouden voor naasten die ook door de Bijbel ondersteund wordt. Religie heeft niet alleen maar goede zaken gebracht maar ook heel veel slechte. Onderken je dat ook Freefighter? Of kun je dat niet zien.

Ik zie in de Bijbel ook een wraakzuchtige God, een God die hele steden uitroeit en op een gegeven moment zelfs op een paar na, de hele mensheid en het dierenrijk. Dan heb ik grote moeite om God als de bron van liefde te zien.
Ik onderken zeker dat religie, waaronder het Christendom ook veel kwaads gebracht heeft, dit onder andere omdat het Woord van God verkeerd geinterpreteerd en toegepast werd.

En hoelang heeft God door Noach gewaarschuwd?

Ondanks dat ik bepaalde gebeurtenissen erg moeilijk kan vinden, zie ik in de Bijbel naast een God van liefde een heilig en rechtvaardig God.
Freefighter
Geregelde verschijning
Contacteer:

Kochimodo schreef:
Freefighter schreef:
Ik schreef: Ik heb aan den lijve moge ervaren dan de chrsietelijke naastenliefde in weze zó egocentrisch is en dat daar bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn.

1. bij hetzelfde clubje horen (zie maar eens in de geschiedenis en ook nu nog hoe gelovigen van diverse denominaties elkaar bevechten en demoniseren!)

2. een niet-gelovige zijn en deze proberen met "naastenliefde" in de praktijk brengen tot het geloof te bekeren

Je zal het mss goed bedoelen Freefighter, maar als ik naastenliefde en christendom in één zin lees, werkt dat als een rode lap op een stier bij mij.

En dan kan je wel zo mooi zeggen dat Jezus het zus of zo bedoelde, maar wie het gebod van naastenliefde in het OT bestudeert kan lezen dat het betrekking heeft op Joodse stamgenoten/ volksgenoten.

Ook in het NT blijkt dat er een bijbedoeling aan vast zit. Zielen winnen en een gebod gehoorzamen.
Schrijnend genoeg komen dingen voor als bij hetzelfde clubje willen horen of dat mensen van een andere kerk schuin of erger aangekeken worden.

Maar, het voorbeeld dat Jezus liet zien wordt ook door velen van Zijn volgelingen - al is het nog met gebreken - nagevolgd..

Als je Jezus leert kennen zoals Hij is wíl je Zijn wil doen en wil je van Hem getuigen.
Ik hoop dat je je niet blind staart op mensen die je proberen te overtuigen maar ook de vele christenen ziet die gewoon getuigen en het overtuigen aan God overlaten.
siger

Bericht door siger »

Kitty schreef:Het zijn niet enkel christenen die in staat zijn uit zichzelf goed te zijn voor hun naasten. Maar wel is het zo dat ongelovigen het in ieder geval niet doen omdat ze het moeten, maar omdat ze het willen.
Freefighter schreef:Ik hoop dat je je niet blind staart op mensen die je proberen te overtuigen maar ook de vele christenen ziet die gewoon getuigen en het overtuigen aan God overlaten.
Zoals Kitty al aangaf, het is toch niet heel logisch dat iemand met een bepaald geloof denkt dat dat geloof hem of haar een beter mens maakt dan anderen. En het lijkt me helemaal onwaarschijnlijk dat de gelovige in kwestie dat ook nog door andersdenkenden erkend wil zien.

Zo zie je maar dat geloof dat niet privé is altijd wrijft.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &&start=15

Het gesprek over geesten heb ik afgesplitst. De omgang met gelovigen werd de omgang met geesten. En dat werd enigszins verwarrend.

Groetjes,

Piet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie