Hoe te discussiëren met gelovigen.
Moderator: Moderators
-
sola scriptura
- Forum fan
Gut, dan vraag ik me toch sterk af hoe jij aankijkt tegen alle tegenstellingen in de bijbel.sola scriptura schreef: verder is me niks ingegoten, ik ben ongelovig opgevoed, en heb in de wereld geleefd, ik ben zelf een paar jaar gelden (1999) tot geloof gekomen, door de bijbel te lezen. zonde toe te geven en Jezus als Heer aan te nemen in mijn leven.
die teksten ben ik het mee eens. ik erken het, ervaar het, het is de waarheid.
niet iets wat ik er al van kinds af aan ingestampt heb gekregen, die vlieger gaat niet op.
Die mensen die in de Inquisitie zaten beriepen zich op god en nog steeds beroepen mensen zich bij het plegen van misdaden op god. Kijk eens naar Hitlers opvattingen; die was van protestant-christelijke huize. Zijn opvattingen komen geheel uit de bijbel. Is dat dan ook een exces?en ja hoor weer een klassiekerrrrr, de fouten van mensen(of nep-christenen) de echte christenen aan rekenen. of nog erger God of de bijbel. terwijl die zaken als aflaten en de excessen van de unquisitie afwijst.
nice try.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
-
bad_religion
-
sola scriptura
- Forum fan
haha is naastenliefde je naar de mond praten of over Gods Woord vertellen?bad_religion schreef:Echte naastenliefde....sola scriptura schreef:dat maak ik zelf wel uit.....deal with it.........
ok, ik zal er volgende keer wel deze icon er achter zetten
(if it makes you feel better) :P
mensen eer is ijdelheid.
-
appelfflap
- Banned
chill out solasola scriptura schreef:@appelflap;
dat maak ik zelf wel uit.....deal with it.........
vriendelijke groet.
(ps. het is geen projectie, maar had ik al uit gelegd)
Wij zijn niet de duivel in persoon hé
en je bent hier absoluut niet in het hol vd leeuw. Vanwaar eigenlijk die onmiddelijke vijandige houding?
-
onemangang
- Forum fan
Van het lezen van demoniserende bijbelteksten over anders- of niet-gelovigen ga je nou eenmaal op een bepaalde manier naar mensen kijken, wellicht? Neem nou deze tekst uit het Nieuwe Testament:appelfflap schreef:chill out solasola scriptura schreef:@appelflap;
vriendelijke groet.
en je bent hier absoluut niet in het hol vd leeuw. Vanwaar eigenlijk die onmiddelijke vijandige houding?
Rom 1:29 Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen 30 en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, 31 zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig. 32 En hoewel ze het vonnis van God kennen en weten dat mensen die dergelijke dingen doen de dood verdienen, doen ze dit alles toch. Sterker nog, ze juichen het zelfs toe dat anderen het ook doen.
Als een gelovige begrijpt waarom hij het bestaan van al die 19.999 goden die de mens heeft aanbeden afwijst, volgt het begrip waarom ik 20.000 goden afwijs.
-
bad_religion
- collegavanerik
- Superposter
Leuk je kreeg vast een heel apart gevoel van binnen, toen je jezus toeliet.sola scriptura schreef:idd en je eerdere opmerking over religie, daar wil ik 1 ding aan toe voegen.FonsV schreef:Dag collegavanerik,
En nét ontboezemingen als deze zijn het die sola scriptura en anderen uit dat kamp in de gordijnen jagen. Christenen zijn niet de enigen die de dood niet onder ogen wensen te zien. En... er zijn zat christenen die, dank zij hun geloof (!), in vrede sterven.je schreef:Ik heb diep meedelijden met christenen omdat ze de harde waarheid van de dood niet onder ogen durven te zien. Je leeft maar 1 keer, er is geen herkansing of beloning, maak er hier dus het beste van.
En... wat 'weet' jij over herkansing of beloning? Dat zijn desnoods allemaal termen 'uit de oude doos', maar dan nóg! Jij gelooft er niet in. Anderen doen dat wel. En...?
Je ‘diepe medelijden’ staat dus meteen al ter discussie. (Mijn idee!)
Groeten.
Fons.
er is een heeeeel verschil tussen religieus zijn/doen, een gods besef hebben, en Christus kennen.
een verschil tussen surrogaat antwoorden op je existentiele vragen, en wedergeboren zijn. ik had mezelf ook voor gek verklaard, ik was ook sceptisch en niet gelovig.
WAS.
Been there, done that.
Ik heb ook "gewandeld met God", Je houdt jezelf voor de gek. De Moslims, Boeddhisten Hindoeisten en animisten voelen namelijk precies het zelfde. ook zij voelen zich uitverkoren en verlicht. Het zit allemaal in je hoofd.
En alleen daar.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- collegavanerik
- Superposter
Inclusief mijn lieve moeder, om vervolgens op het ronduit forum te horen dat volgens de gristenen daar ze helemaal niet in de hemel zit omdat ze van de paapse kerk was.FonsV schreef:Dag collegavanerik,
En nét ontboezemingen als deze zijn het die sola scriptura en anderen uit dat kamp in de gordijnen jagen. Christenen zijn niet de enigen die de dood niet onder ogen wensen te zien. En... er zijn zat christenen die, dank zij hun geloof (!), in vrede sterven.je schreef:Ik heb diep meedelijden met christenen omdat ze de harde waarheid van de dood niet onder ogen durven te zien. Je leeft maar 1 keer, er is geen herkansing of beloning, maak er hier dus het beste van.
roodkapje versus sneeuwwitje.
Sprookjes bestaan niet.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
-
sola scriptura
- Forum fan
je moet kijken of wat die mensen(hitler,mensen van de inquisitie) klopt met de bijbel.Sararje schreef:Gut, dan vraag ik me toch sterk af hoe jij aankijkt tegen alle tegenstellingen in de bijbel.sola scriptura schreef: verder is me niks ingegoten, ik ben ongelovig opgevoed, en heb in de wereld geleefd, ik ben zelf een paar jaar gelden (1999) tot geloof gekomen, door de bijbel te lezen. zonde toe te geven en Jezus als Heer aan te nemen in mijn leven.
die teksten ben ik het mee eens. ik erken het, ervaar het, het is de waarheid.
niet iets wat ik er al van kinds af aan ingestampt heb gekregen, die vlieger gaat niet op.
Die mensen die in de Inquisitie zaten beriepen zich op god en nog steeds beroepen mensen zich bij het plegen van misdaden op god. Kijk eens naar Hitlers opvattingen; die was van protestant-christelijke huize. Zijn opvattingen komen geheel uit de bijbel. Is dat dan ook een exces?en ja hoor weer een klassiekerrrrr, de fouten van mensen(of nep-christenen) de echte christenen aan rekenen. of nog erger God of de bijbel. terwijl die zaken als aflaten en de excessen van de unquisitie afwijst.
nice try.
klopt niet met einde rom 12 , begin mat 7 en eind mat 18(de metafoor)
die tegenstellingen, je bedoeld schijnbare tegen stellingen, als je het hele bijbel kent valt het meeste wel uit te leggen. en als er schijnbare tegenstrijdigheden over blijven, dan nog plaats ik mijn rede, verstand en ratio niet boven Gods woord. dat is niet naief zijn, angst om the bubble te busten, of tunnel visie, maar vertrouwen.
mensen eer is ijdelheid.
-
sola scriptura
- Forum fan
ja het valt mee maar voel me toch als een goudvis in een aquarium met piranja`sappelfflap schreef:chill out solasola scriptura schreef:@appelflap;
vriendelijke groet.
die houding is meer de kat met de hoge rug houding........i guesssssss
mensen eer is ijdelheid.
-
sola scriptura
- Forum fan
onemangang schreef:Van het lezen van demoniserende bijbelteksten over anders- of niet-gelovigen ga je nou eenmaal op een bepaalde manier naar mensen kijken, wellicht? Neem nou deze tekst uit het Nieuwe Testament:appelfflap schreef:chill out solasola scriptura schreef:@appelflap;
vriendelijke groet.
Rom 1:29 Ze zijn door en door onrechtvaardig en boosaardig, hebzuchtig en slecht. Ze zijn door en door afgunstig, moordzuchtig en twistziek, doortrapt en kwaadaardig. Ze roddelen 30 en spreken kwaad, haten God, zijn hoogmoedig, trots en verwaand. Ze zijn vindingrijk in het kwaad, tonen geen ontzag voor hun ouders, 31 zijn kortzichtig en trouweloos, zonder liefde en onbarmhartig. 32 En hoewel ze het vonnis van God kennen en weten dat mensen die dergelijke dingen doen de dood verdienen, doen ze dit alles toch. Sterker nog, ze juichen het zelfs toe dat anderen het ook doen.
praaaaaaaaaachtiggggg
of deze.zooo realistisch, daar kunnen balkenende z`n normen en waarden niet meer tegen op
**
Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God, 5 ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen.
mensen eer is ijdelheid.
-
sola scriptura
- Forum fan
[Quote ingekort. Graag iets overzichtelijker quoten. Dank u. Gemodereerd door Devious]collegavanerik schreef: Been there, done that.
Ik heb ook "gewandeld met God", Je houdt jezelf voor de gek. De Moslims, Boeddhisten Hindoeisten en animisten voelen namelijk precies het zelfde. ook zij voelen zich uitverkoren en verlicht. Het zit allemaal in je hoofd.
En alleen daar.
jammer....
meen ik, maar ik weet niet wat jij ervaarde, ik zou niet durven zeggen dat het wel projectie was. en je eigen wens........placebo,,,,,,suggestie......
maar ik kan je VERZEKEREN, dat ik al die tegenwerpingen ken ik ken de meningen en psychologie beginselen. ik heb mezelf er echt op getoetst. maar de ervaring van Gods Gest, die is anders, sterker en stijgt volledig de menselijke emotie`s te boven.
was na dat ik het evangelie geloofde, zonde erkende en Jezus in mijn hart vroeg.
vooral die vrede, het diepe besef dat ik kind van God bent is de sleutel. los van de kracht en vreugde die in die kielzog meekomt.
mensen eer is ijdelheid.
-
bad_religion
Lul maar weer uit je nek, want als jij alle beginselen van de psychologie zou weten dan had je natuurlijk ook kunnen weten dat jij alleen jouw bewustzijn vanuit één perspectief kan bekijkensola scriptura schreef: maar ik kan je VERZEKEREN, dat ik al die tegenwerpingen ken ik ken de meningen en psychologie beginselen. ik heb mezelf er echt op getoetst. maar de ervaring van Gods Gest, die is anders, sterker en stijgt volledig de menselijke emotie`s te boven.
was na dat ik het evangelie geloofde, zonde erkende bla bla bla bla.
-
onemangang
- Forum fan
Heb je je wel eens verdiept in de Bijbel waarop Jezus duidelijk maakte wanneer die zogenaamde laatste dagen zouden aanbreken?sola scriptura schreef:
![]()
praaaaaaaaaachtiggggg
of deze.zooo realistisch, daar kunnen balkenende z`n normen en waarden niet meer tegen op![]()
**
Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God, 5 ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen.
Mar 9,1
‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.’
Oeps... Jezus maakt hier een belofte dat zijn toehoorders op dat moment die laatste dagen nog mee zouden maken, dus zo'n 1950 jaar geleden. Maakt dat van Jezus een leugenaar? Of een valse profeet? Of beide? Heb je er overigens wel bij stil gestaan dat deze teksten haaks staan op de gedachte 'heb uw naasten lief'? Omdat ze feitelijk hele groepen mensen demoniseren? Omdat er feitelijk wordt gesteld dat eenieder die niet de leer van de Bijbel wil volgen egoïstische, geldzuchtige, zelfingenomen en arrogante mensen zijn?
Als een gelovige begrijpt waarom hij het bestaan van al die 19.999 goden die de mens heeft aanbeden afwijst, volgt het begrip waarom ik 20.000 goden afwijs.