De God die is. Waarom ik geen atheïst ben

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Johanan schreef:
distiple schreef:
Wat pas echt grappig is, is hoe sommige mensen voor een ander denken en dan vooral wanneer ze volledig de plank misslaan.
Ja, vooral als ze de ander wijsmaken dat omdat ze ongelovig zijn ze verdoemd zullen zijn.
:lol: Iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar keuzes. Of je nu gelooft of niet.
Mvg Johanan
Waarom doe je dan zo je best om mensen te overtuigen van het bestaan van jouw god????
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Otter schreef:
Een profetie uit het jaar 1012 vóór Christus voorspelt ook dat de handen en voeten van de Messias doorboord zullen worden. (d.w.z. Hij zal gekruisigd worden) Deze beschrijving werd gegeven achthonderd jaar voordat de kruisiging door de Romeinen als straf werd ingesteld.
Het is wel even handig als je er even bij vermeld waar het staat. Dat scheelt zoeken.
Mijn excuses:
http://www.thelife.nl/pag.php?c=1&s=2&v=70
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Otter schreef:

Het is wel even handig als je er even bij vermeld waar het staat. Dat scheelt zoeken.
Mijn excuses:
http://www.thelife.nl/pag.php?c=1&s=2&v=70
Nou, dat helpt niet veel, je hebt dat stukje tekst gewoon woordelijk overgenomen, op de site thelife.nl staat ook geen bronvermelding, helpt niet veel dus.
Er staat nog wel een boek vermeld, maar om nu zo'n boekje te kopen alleen om achter de bron van dit ene stukje tekst te komen, gaat wat ver.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Volgens http://www.beyondbelief.com/news17_deity_yl.spl moet het staan in Psalm 22:

Around 1012 B.C. - Psalm 22 contains a unique prophecy. It says that another indication of who the Messiah would be is that he would be crucified; his hands and feet pierced against a tree.

Psalm 22: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ps ... 10&lang=nl

Honden staan om mij heen,
een woeste bende sluit mij in,
zij hebben mijn handen en voeten doorboord.

Het kruisigen is niet door de Romeinen 'uitgevonden', maar overgenomen van de Phoeniciers. Zie: http://www.elchanan.antwoordt.nl/homepa ... naid=88733

Nadat het Minoïsche Kreta in verval geraakte werden de Feniciërs tussen 1500 en 400 v. Chr. de belangrijkste zeevaarders en handelaars van de Middellandse Zee en stichtten ze overal koloniën. Phoenicië was een klein gebied aan de Syrische kust, wat tegenwoordig Israel en Libië is.
Meer over de Phoeniciers: http://www.verbumvanum.org/wim4/phoeniciers.html

Aangezien de Phoeniciers al rond 1500 v. Chr. in het gebied leefden en de profetie van 1012 v. Chr. is, is het goed mogelijk dat kruisigen toen al bekend was. De Messias wist dat hij moest worden gekruisigd omdat de profetie dit nu eenmaal voorspelde. Hij zweette bloed. Het zweten van bloed, medisch bekend onder de aam "haemathydrosis", is uiterst zeldzaam en schijnt te kunnen voorkomen bij extreme emoties. Het is bekend dat in Londen tijdens de Tweede Wereldoorlog dit ook voorkwam bij een aantal mensen tijdens de aanvallen van de Duitsers met de V2-bommen. Bloedvaten knappen in het voorhoofd en het bloed vermengd zich met het zweet.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

In het oude testament wordt volgens mij nergens gesproken over een kruis.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

distiple schreef: Waarom doe je dan zo je best om mensen te overtuigen van het bestaan van jouw god????
Beste Distiple,

Dat doe ik niet. Ik ben hier aan komen waaien door de kritiek die ik er hier op tegenkwam, en ik besloot er op te reageren. Ik hoef je niet te overtuigen van het bestaan van God, naar alle waarschijnlijkheid is dat een illusie, maar ik kan je er wel van proberen te overtuigen je mening over christenen in het algemeen bij te draaien.
Dat proberen we dan ook maar. :wink: \

Mvg Johanan
"Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien.."
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

Devious schreef:In het oude testament wordt volgens mij nergens gesproken over een kruis.

Grtz..
O jawel. Mooi voorbeeld: Ezechiel 9; vers 4, zie ook Openbaring 7:1-3. Dit teken is een kruis. Mooi he?
Johanan
Forum fan

Bericht door Johanan »

Dank Lanier, voor je aanvullingen.
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Johanan schreef: ik kan je er wel van proberen te overtuigen je mening over christenen in het algemeen bij te draaien.
Dat proberen we dan ook maar. :wink:
En natuurlijk neem jij dan in overweging dat niet-christenen niet per definitie slechte mensen zijn die een plaats in 'de poel' verdienen. Zou dat lukken? :wink:
C'est le ton qui fait la musique
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

lanier schreef:Volgens http://www.beyondbelief.com/news17_deity_yl.spl moet het staan in Psalm 22:
Bedankt voor de informatie, als je verder gaat lezen, krijg je niet echt de indruk dat het hier over Jezus zou gaan, maar dat is mijn mening. :wink:
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

En natuurlijk neem jij dan in overweging dat niet-christenen niet per definitie slechte mensen zijn
Hoi Insomnia. Ik wil hier ook wl ff op reageren. Ik denk dat 'gemiddeld' iedereen even goed is. Dan bedel ik de verhouding goed/slecht zowel in christelijke kringen als daarbuiten. Het christen zijn is geen garantie voor goed mensen. Daarbuiten heb je idd hele goede mensen die niet in God geloven.

In Lucas 15 staat het verhaal van de verloren zoon. Waarschijnlijk wel bekend. Hierin zegt de zoon. Ik ga ervandoor en doe mij maar vast mijn deel van de erfenis. Zijn pa heeft daar verdriet van, maar laat de jongen zijneigen keus. Een aantal principes zijn hierin erg belangrijk.
Ten eerste kiest de zoon. Hij heeft keuzevrijheid.
Ten tweede heeft God ons ook zo (met keuzevrijheid) geschapen. Wij kunnen kiezen of we bij Hem willen horen of niet. Zonder keuze namelijk geen liefde en God is liefde.

Daarnaast wil ik nog even zeggen dat niemand het verdiend om in de hemel te komen. Ook ik niet. Jezus heeft echter die straf op zich genomen en heeft de prijd betaald. Tot nu toe geen onbekende stof denk ik. Je kunt dus in de hemel komen, maar er ook voor kiezen dat niet te willen. En God laat jou die keus (net als in het verhaal van de verloren zoon). Het is dus je eigen keus.

Daarnaast heb je nog 1 Petrus 3:18-21Hierin staat dat Jezus in de dagen dat hij gestorven was (naar het lichaam) in het dodenrijk evangeliseerde aan de mensen uit de tijd van Noach. Waarom zou hij dat doen? Om het ze in te wrijven, van zo daar zitten jullie lekker!!? Ik denk het niet. Ik geloof dat er voor mensen die nooit van God/Jezus gehoord hebben, ook kansen zijn om Jezus aan te nemen. Ook wanneer ze al gestorven zijn. Heb je echter op deze aarde van hem gehoord, en je kiest ervoor om niet in hem te geloven, dna ligt het bij jezelf. Maar of er dan helemaal geen kansen meer zijn, dat laat ik aan God over. Ik ben geen oordeler.

Maar ik wilde dus ff kwijt dat iedereen die niet in God geloofd direct naar de poel des verderfs gestuurd wordt een fabel is.

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Otter schreef: Hoi Insomnia. Ik wil hier ook wl ff op reageren. Ik denk dat 'gemiddeld' iedereen even goed is. Dan bedel ik de verhouding goed/slecht zowel in christelijke kringen als daarbuiten. Het christen zijn is geen garantie voor goed mensen. Daarbuiten heb je idd hele goede mensen die niet in God geloven.
\
Ben blij dat je er zo over denkt.
In Lucas 15 staat het verhaal van de verloren zoon.
Mooi verhaal. Maar de vergelijking gaat niet op. Van mijn aardse vader kan ik zeker zijn dat hij bestaat. Van de hemelse Vader niet. Er is geen enkel bewijs dat Hij bestaat, en Hij heeft ontelbaar veel concurrenten.
Waarschijnlijk wel bekend. Hierin zegt de zoon. Ik ga ervandoor en doe mij maar vast mijn deel van de erfenis. Zijn pa heeft daar verdriet van, maar laat de jongen zijneigen keus. Een aantal principes zijn hierin erg belangrijk.
Ten eerste kiest de zoon. Hij heeft keuzevrijheid.
Ten tweede heeft God ons ook zo (met keuzevrijheid) geschapen. Wij kunnen kiezen of we bij Hem willen horen of niet. Zonder keuze namelijk geen liefde en God is liefde.
Keuzevrijheid heb je pas als je volledig de gevolgen kunt overzien van je keuze. Ik kan dat niet. Als iemand naar mij toe komt en zegt: 'Jij moet 5 keer per dag naar Mekka bidden, Zakaat betalen en de Hadj verrichten, en je komt in Allah's paradijs' of 'Zing de heilige naam van Krishna en je wordt één met Krishna' of 'Geloof in de Here Jezus en je komt in de hemel' etc...., waarom zou ik dat zomaar geloven?
Daarnaast wil ik nog even zeggen dat niemand het verdiend om in de hemel te komen.
Neen! Als er een hemel zou zijn, dan iedereen, ongeacht geloof, een vrijkaartje moeten krijgen. De hemelse Pottenbakker heeft potten gemaakt die niet deugen. Dat de pot niet deugd ligt niet aan de pot, maar aan de pottenbakker. Als ik niet in staat ben om te deugen, en daarnaast niet in staat ben om bewijzen te vinden voor God's bestaan, dan ben ik onschuldig.

Vriendelijke groet....
Laatst gewijzigd door Devious op 20 jul 2005 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Johanan schreef:
Devious schreef:In het oude testament wordt volgens mij nergens gesproken over een kruis.

Grtz..
O jawel. Mooi voorbeeld: Ezechiel 9; vers 4, zie ook Openbaring 7:1-3. Dit teken is een kruis. Mooi he?
Ik bedoel natuurlijk in de context van profetieen die volgens christenen over Jezus zouden gaan.
4 En de HEERE zeide tot hem: Ga door, door het midden der stad, door het midden van Jeruzalem, en teken een teken op de voorhoofden der lieden, die zuchten en uitroepen over al die gruwelen, die in het midden derzelve gedaan worden.
Wat heeft dit met de kruiziging van Jezus te maken?

Vriendelijke groet...
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Johanan schreef:

Grtz..
Er staat nergens dat het een kruis zou zijn. Niet in een engelse vert., niet in de staten vert., niet in de Lutherse vert. en ook niet in de Leidse vert.. Hebben al die vertalingen het dan zo fout vertaling
Als je een vers verder kijkt, blijkt het helemaal niet zo mooi te zijn, er worden opnieuw een heleboel mensen afgeslacht.

5 Maar tot de anderen sprak Hij voor mijne oren: Gaat dezen achterna door de stad, en doodt: uwe ogen zullen niet verschonen noch ontzien;
6 doodt ouden, jongelingen, jonge dochters, kinderkens en vrouwen al te zamen; maar niemand van hen, die het teken aan zich hebben, zult gij aanraken;

7 En Hij sprak tot hen: Verontreinigt het huis, en maakt de voorhoven vol dode lichamen [en] gaat [dan] naarbuiten. En zij gingen naarbuiten en doodden in de stad.

Hoe zullen die mensen zich gevoeld hebben, na al dat slachten? Is het niet vreemd dat een liefhebbende God zoiets van zijn onderdanen verlangt, terwijl hij dat heel gemakkelijk zelf had kunnen doen?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Johanan schreef: O jawel. Mooi voorbeeld: Ezechiel 9; vers 4, zie ook Openbaring 7:1-3. Dit teken is een kruis. Mooi he?
Normaal gesproken lees ik het hele vers. Had ik dit keer niet gedaan. Gelukkig deed Skeptic het wél. En zo sta ik keer op keer weer versteld van hetgeen ik lees.
skeptic schreef: 5 Maar tot de anderen sprak Hij voor mijne oren: Gaat dezen achterna door de stad, en doodt: uwe ogen zullen niet verschonen noch ontzien;
6 doodt ouden, jongelingen, jonge dochters, KINDERKENS en vrouwen al te zamen; maar niemand van hen, die het teken aan zich hebben, zult gij aanraken;
Johanan schreef:Mooi he?
:shock: Ja Johanan, werkelijk prachtig. Ik vind deze teksten weerzinwekkend. Kinderkens. Probeer het je eens voor te stellen. Probeer eens te visualiseren wat die mannen in opdracht van God doen. Het vermoorden van kinderkens. Waarom vind je dat mooi?
Skeptic schreef:Hoe zullen die mensen zich gevoeld hebben, na al dat slachten? Is het niet vreemd dat een liefhebbende God zoiets van zijn onderdanen verlangt, terwijl hij dat heel gemakkelijk zelf had kunnen doen?

Het is werkelijk heel vreemd dat mensen oorlog voeren en slachten voor een 'Almachtige' God. Het verschilt weinig van wat de Taliban doet. Tegen dergelijke mensen zou ik willen zeggen: 'Als uw God mensen nodig heeft om vijanden af te slachten, dan is Hij het niet waard om God genoemd te worden.'
Mocht een God mij ooit benaderen met de vraag om kinderkens aan het mes te rijgen, dan hoop ik dat ik de moed heb om te zeggen; 'donder op!'

Vriendelijke groet....
Plaats reactie