Worüber mann nicht sprechen kann, müss mann schweigen.
Uiteraard MOETEN ook Christenen
zwijgen over dat wat NIET kan worden besproken
reactie 1.- want deze uitspraak van Witgenstein is vooral geldig ( volgens mij ) voor alle
metafysische en
egocentrische /eigenzinnige uitstapjes
---> die "hersenspinsels " kunnen weliswaar creatieve en vermakelijke "kunst" opleveren, maar helaas ook afschuwelijke oorlogen en gratuite slachtingen , zeker wanneer ze door humorloze en bloedserieuze idioten worden geadopteerd als absolute waarheden ; "zingevers " richtsnoeren en dito -sturingen van "revanchisme" / wraakzucht en hun gefrustreerd gedrag
( bijvoorbeeld " befehl ist befehl" /zeker wanneer het " befehl "komt van hun zogenaamde godje(s)en/of hun "zending " of "opdracht" in dit leven - ) ....
Er kan toch weinig twijfel over bestaan dat
alle godsdiensten en "ideologische ge-engageerden " boter op het hoofd hebben en misschien , vanaf nu ,een groot gevaar vormen voor het mogelijke overleven van de menselijke soort ?
Laten we dus alleen maar spreken
over wat we uberhaupt [b
] kunnen [/b] spreken( als
mensen en
met elkaar en
in dialoog ( met andere mensen uiteraard :
NIET met het vliegende "spaghetti-monster " of wat voor bovenatuurlijke entiteit , draak of taart of godje of programmatje dan ook ) vanuit
controleerbare en
openbaar bereikbare geheugen-files/opslag , verworven/ geaccumuleerde kennis en databanken .....
reactie 2.- en dat is naast de reden waarom ik agnost ben ....ook de oorzaak dat ik een tegenstander ( scepticus ) ben , van allerlei "diepzinnige" woordenzwendel en
theorismen zonder enige "empirische " ondersteuning ..... en/of al dan niet voorzien van" onverenigbare " en paradoxale eigenschappen ..
reactie 3.-Bovendien
zij die niet kunnen praten ( of niet weten waarover ze verder zullen praten ) , zeveren het meest ...
Maar dat is natuurlijk alleen maar een moraliserende en denigrerende indruk ?
Groet ....